Gemeentenieuws week 46
maandag 15 november 2021 door Redactie inBoekel

Gemeentelijke publicaties
Week 46 – 2021
Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders
In de vergadering van 2 november jl. is o.a. aan de orde geweest:
Verzoek monumentencommissie tot benoemen Sint Josephplein als beschermd dorpsgezicht
De monumentencommissie heeft het college gevraagd om het Sint Josephplein in Venhorst aan te merken als ‘beschermd dorpsgezicht’. Het college van B&W heeft besloten om dit verzoek af te wegen in het kader van de aanstaande Omgevingswet en het daarbij behorende Omgevingsplan.
Gevonden en verloren voorwerpen, d.d. 10-11-2021
Verloren:
- Apple air-pod links, kleur: wit
- Huissleutel met geel label poort
- Portemonnee, kleur: zwart, inhoud: Pools ID, rijbewijs, vispas, heftruckcertificaat, geld, bankpas ABN/AMRO + Poolse bankpas Aleor-bank
Gevonden:
- Fietscomputertje, merk: Sparta, rond model
- Rijbewijs, naam: Steenbakkers
- Trui, kleur: zwart, merk: Antony Morato met sleutelbos en 3 sleutels
Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis (en niet bij de politie) worden afgegeven en gemeld. Dit kan eventueel ook telefonisch, of via de website www.boekel.nl (formulieren).
Bent u een waardepapier zoals een paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs verloren, dan kunt u hiervan gelijktijdig aangifte doen op het gemeentehuis bij de aanvraag van een nieuw document. U dient hiervoor wel een afspraak te maken. Dit kan telefonisch, aan de receptie van het gemeentehuis of via onze website.
Bent u zelf iets verloren, informeer dan bij de receptie van het gemeentehuis.
Gevonden (huis)dieren worden door Stichting HoKaZo te Uden opgevangen: telefoon: (06) 53707111. Deze stichting regelt de opvang en de registratie van gevonden en zoekgeraakte (huis)dieren uit Boekel.
Jouw versleten plastic auto verdient een nieuw leven
Harde plastic gebruiksvoorwerpen zoals een speelgoedauto, tuinstoelen, schepjes en emmers zijn goede grondstoffen om nieuwe voorwerpen van te maken. Daarom worden ze apart verzameld.
Harde plastic gebruiksvoorwerpen opnieuw gebruiken
Harde plastic gebruiksvoorwerpen zamelen we apart in. Denk bijvoorbeeld aan speelgoed, tuinstoelen en emmers. Breng deze naar de milieustraat, zodat we er nieuwe producten van kunnen maken. Het gaat dan alleen om pure harde kunststoffen, waar geen andere materialen in of aan zitten.
Het tarief hiervoor is 7,50 euro per ½ m³.
Wat kan in de PMD-zak
Plastic verpakkingen mogen vaak in de PMD-zak. Die zijn weer van een ander soort plastic gemaakt dan de plastic gebruiksvoorwerpen. Dit plastic wordt ook op een andere manier verwerkt. Soms is het best lastig om te bepalen wat nu in de PMD-zak hoort.
Deze vier vragen helpen u een handje:
- Is het een verpakking?
- Is het leeg?
- Is het van plastic, blik of is het een drinkpak?
- Komt het uit de keuken of badkamer?
Als u vier keer ‘ja’ kunt zeggen, dan hoort het meestal in de PMD-zak.


Langere wachttijden voor huishoudelijke hulp
In sommige gevallen kunt u via de gemeente huishoudelijke hulp krijgen vanuit de Wmo. Op dit moment is er helaas een tekort aan personeel bij de aanbieders van huishoudelijke hulp in de regio. Dit betekent dat u langer moet wachten totdat er iemand beschikbaar is die u kan helpen met uw huishouden. Als u hulp nodig heeft kunt u een aanvraag voor huishoudelijke hulp indienen bij het Dorpsteam Boekel. Houd er rekening mee dat deze hulp niet meteen geboden kan worden. Wij begrijpen dat dit erg vervelend voor u kan zijn. Misschien kunt u vrienden, familie of buurtgenoten vragen om u in deze periode tijdelijk extra te helpen in huis.
We zijn in gesprek met de aanbieders van huishoudelijke hulp om te zoeken naar oplossingen. Helaas is het tekort aan personeel een landelijk probleem dat niet direct opgelost kan worden. We zijn daardoor genoodzaakt voorlopig met een wachtlijst te werken.
Taalhuis Boekel
Wil je beter leren lezen, schrijven of rekenen?
Wil je leren omgaan met de computer?
Bibliotheek Boekel
St. Agathaplein 6 | 5427 AB
T. 0492 323245
Voor vragen kun je terecht in de Bibliotheek
Openingstijden Taalhuis
Dinsdag t/m vrijdag
van 14.00 – 17.00 uur
Zaterdag 10.00 – 13.00 uur
Dorpsteam Boekel
Burgtstraat 34 | 5427 AJ
T. 0492 328383
E: info@dorpsteamboekel.nl
Bereikbaar via mail, telefoon of afspraak
Telefonisch bereikbaar
Maandag t/m vrijdag
van 9.00 – 12.00 uur
Taalhuis Boekel
info@taalhuisboekel.nl
Kom langs bij Taalhuis Boekel!
Vertel anderen over Taalhuis Boekel
Versnelde huisvesting vluchtelingen; ook in Boekel
Het is crisis in de opvang en huisvesting van asielzoekers en vluchtelingen. De opvanglocaties kunnen de toestroom niet aan. Er wordt alles aan gedaan om oplossingen te vinden om de mensen op een humane wijze op te vangen.
Versneld huisvesten
Naast de vraag om locaties voor noodopvang worden de gemeenten aangesproken op het versneld huisvesten van vluchtelingen met een verblijfsvergunning. Daarmee ontstaat weer ruimte in de AZC’s voor asielzoekers.
Taakstelling
De gemeente krijgt vanuit het rijk per half jaar een taakstelling opgelegd om vluchtelingen met een verblijfsvergunning te huisvesten. Deze taakstelling wordt uitgevoerd in samenspraak met Peelrand Wonen, Vluchtelingenwerk Boekel, Meierijstad en het centraal orgaan opvang asielzoeker COA. De taakstelling 2021 voor Boekel is vanwege een inhaalslag bij de Immigratie en Naturalisatie Dienst verdubbeld tot 16 personen. Met een achterstand vanuit eerdere jaren was de opdracht voor dit jaar 22 personen te huisvesten. Medio november zijn hiervan al 20 personen gehuisvest. De taakstelling eerste helft 2022 bedraagt 7 personen.
Tussenoplossing
Om de gehele taakstelling 2021 en al een deel van 2022 te halen heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om tijdelijk twee appartementen boven de winkels aan het Agathaplein in te zetten als tussenoplossing. De gemeente heeft deze appartementen in eigendom vanwege de herontwikkeling van de Zuidwand. Hierdoor kunnen een aantal mensen al eerder naar Boekel verhuizen. Ze gaan tijdelijk in een appartement wonen in afwachting van reguliere huisvesting door Peelrand Wonen.
Zo draagt de gemeente Boekel bij aan het verminderen van de noodsituatie in de opvang van vluchtelingen. Door dit samen met andere gemeenten te doen wordt voorkomen dat asielzoekers op noodlocaties moeten worden opgevangen.
Extra vrijwilligers gezocht
Om deze taak uit te voeren trekt de gemeente samen op met Peelrand Wonen, Vluchtelingenwerk Boekel, Meierijstad en de COA. Met name de vrijwilligers van Vluchtelingenwerk Boekel geven dagelijks invulling aan ons motto: Gastvrij en Actief. Zij staan de nieuwe gezinnen bij in raad en daad op vele gebieden. Dat is niet altijd eenvoudig; wel heel erg helpend voor onze nieuwe inwoners. Die hier een nieuwe start van hun toekomst maken.
Vluchtelingenwerk Boekel zoekt versterking door vrijwilligers. Als gezinsbegeleider of maatje om de weg te vinden in onze gemeenschap. Wil je weten hoe je hieraan kunt bijdragen, neem dan contact op met coördinator Bram van Helvoort, via vluchtelingenwerkboekel@gmail.com of 0651312874.
Kennisgeving beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.9 Wabo)
Activiteit: Bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: Het bouwen van een overkapping voor de versautomaat
Locatie: Zijp 7, Boekel
Verzenddatum: 10 november 2021
Activiteit: Handelen in strijd met de regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: Het bouwen van een overkapping voor de versautomaat
Locatie: Zijp 7, Boekel
Verzenddatum: 10 november 2021
Vergunde balieomgevingsvergunningen
(datum ontvangst en datum besluit zijn hetzelfde)
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende balieomgevingsvergunning(en) hebben verleend:
Activiteit: Bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: bouwen van een vrijstaand woonhuis
Locatie: Daniël de Brouwerstraat 8a, Boekel
Verzenddatum: 8 november 2021
Vergunningen inzien
Wilt u vergunningen inzien? Gelieve hiervoor contact met ons op te nemen, zodat wij u de stukken per mail kunnen toesturen. Mocht u geen gelegenheid hebben om de stukken digitaal te bekijken, dan kunt u uiteraard een afspraak maken om deze in het gemeentehuis in te zien.
Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken.
U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum, uw naam, adres, telefoonnummer en emailadres vermeld staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Ondanks uw brief (het bezwaarschrift) mag het besluit waartegen u bezwaar maakt wel worden uitgevoerd. Als u dat niet wilt dan moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt (verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen). Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.