We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Gemeente Boekel stelt schetsontwerpen Oost-Westverbinding vast

vrijdag 13 juni 2025 door

Gemeente Boekel stelt schetsontwerpen Oost-Westverbinding vast

Het voorstel voor de schetsontwerpen voor de Oost-Westverbinding is door het college van burgemeester en wethouders ter besluitvorming aan de gemeenteraad van Boekel voorgelegd. Op 3 juli wordt dit voorstel behandeld tijdens de raadsvergadering. De Oost-Westverbinding moet zorgen voor een ontsluiting om het centrum van Boekel heen, zodat het centrum verkeersluw ingericht kan worden. Daarmee wordt het centrum leefbaarder en veiliger. De ontwerpen zijn tot stand gekomen op basis van verkeerskundige inzichten, ecologische en akoestische verkenningen én een participatietraject met omwonenden. Met de realisatie van de Oost-Westverbinding wordt een oplossing geboden voor de vastgestelde verkeersproblematiek in Boekel, met name in het centrum en de verbinding heeft het belang om verkeer uit nieuwbouwplannen de Burgt goed te ontsluiten

Keuzes binnen het ontwerp: midden- en noordelijke tracés het meest geschikt
Voor het traject tussen de Driedaagse en de Molenstraat is gekozen voor het middelste tracé. Deze optie biedt belangrijke voordelen: het beperkt de geluidsbelasting voor omwonenden en laat aan beide zijden ruimte voor groen. Tevens werd dit tracé in de klankbordgroep breed gesteund als de meest evenwichtige keuze.

Voor de aansluiting op Bovenstehuis is gekozen voor het noordelijke tracé. Deze optie maakt het mogelijk om circa 30 extra woningen te realiseren in nieuwbouwwijk De Burgt fase 2a, terwijl het tracé zelf ligt in een zogeheten spuitzone, waar woningen toch al niet zijn toegestaan. Dit sluit aan bij het streven naar zorgvuldig ruimtegebruik.

Veilige oversteek Waterval blijft prioriteit
De verkeerssituatie op de Waterval blijft een prioriteit, met name voor fietsers uit de omliggende wijken. Er wordt vastgehouden aan het eerder gepresenteerde ontwerp dat voorziet in een veilige fietsoversteek. Ook in een tijdelijke situatie is dit ontwerp, volgens de klankbordgroep en verkeersdeskundigen, de meest effectieve maatregel. Deze aanpassing blijft dan ook het uitgangspunt zolang de volledige oostelijke omlegging nog op zich laat wachten.

Ruimtelijke procedure in voorbereiding
De volgende stap richting de realisatie van de Oost-Westverbinding is de ruimtelijke procedure. Met de vaststelling van de schetsontwerpen kan deze procedure worden gestart. Met dit besluit wordt een bedrag van €30.000 beschikbaar gesteld voor het opstarten van de benodigde ruimtelijke procedure. De bestemmingswijziging voor onder andere het vrijliggende fietspad en het nieuwe tracé wordt meegenomen in de planvorming van De Burgt fase 2a.

Toekomstige oostelijke ontsluiting nog afhankelijk van visie
In lijn met een eerder door de raad aangenomen amendement onderzoekt de gemeente ook de mogelijkheid voor een verbindingsweg ten oosten van het sportpark. Op dit moment ontbreekt er echter nog een visie voor de weg ten oosten van de sportvelden om concrete en zinvolle gesprekken te kunnen voeren met de grondeigenaren. Omdat deze weg niet is opgenomen in de Structuurvisie of de nieuwe Omgevingsvisie, is verdere uitwerking op dit moment nog niet mogelijk. Deze kans dient wel op de juiste ruimtelijke plek en in de juiste ruimtelijke volgorde benoemd te worden en een plaats te krijgen. De gesprekken met grondeigenaren worden daarom voorlopig alleen oriënterend voortgezet.

Informatie voor inwoners
Om tot een weloverwogen voorstel met schetsontwerpen te komen, is een klankbordgroep ingesteld. Ook vindt op 16 juni aanstaande een informatieavond plaats voor alle belangstellenden, om 19:30 uur in Nia Domo. De gemeente blijft inzetten op open communicatie.