Gemeentenieuws week 42
dinsdag 14 oktober 2025 door Redactie inBoekel

Gemeentelijke publicaties
Week 42 – 2025
Besluiten en plannen van het College van Burgemeester en Wethouders
In de vergadering van 30 september 2025 is o.a. aan de orde geweest.
Collegevoorstel beleidsregels inkomensondersteuning Participatiewet 2025
Het college van burgemeester en wethouders heeft de beleidsregel inkomensondersteuning Participatiewet 2025 vastgesteld. In deze beleidsregel liggen de kaders vast om besluiten te nemen voor onder andere bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag en de alleenverdienersproblematiek.
Collegevoorstel plan voor komen tot een weerbare samenleving
De gemeenteraad wordt geïnformeerd over het onderwerp weerbaarheid van de samenleving.
Wijzigingen in de agenda van de raad
De komende maand zijn er diverse wijzigingen in de agenda van de raad.
Het betreft de volgende data:
- De commissievergadering van 27 oktober vervalt
- De commissievergadering van 30 oktober wordt gewijzigd in een thema-avond
- De raadsvergadering van donderdag 13 november vervalt
Publicatie beleidsregel inkomensondersteuning participatiewet 2025 gemeente Boekel
Op 30 september 2025 heeft het college van burgemeester en wethouders de beleidsregel inkomensondersteuning Participatiewet 2025 gemeente Boekel vastgesteld. Deze is op 6 oktober 2025 gepubliceerd op de website www.officielebekendmakingen.nl en is te lezen op de website lokaleregelgeving.overheid.nl. Als u niet in de gelegenheid bent om de beleidsregel digitaal in te zien en u wilt deze graag inzien dan kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente Boekel via het telefoonnummer 0492 – 326 800.
Nieuwe voorzitter Rekenkamer Boekel

De gemeenteraad van gemeente Boekel heeft de heer Walter Elemans benoemd tot voorzitter van de Rekenkamer tijdens de raadsvergadering van 2 oktober 2025. In dezelfde raadsvergadering heeft de gemeenteraad ontslag verleend aan mevrouw Hermans, die sinds december 2023 voorzitter was van de Rekenkamer. Met de komst van de heer Elemans is de Rekenkamer weer op volle sterkte en klaar om haar taak – het onafhankelijk onderzoeken van beleid en financiën – voort te zetten.
De benoeming volgde na een zorgvuldige selectieprocedure. De heer Elemans is voor een periode van zes jaar aangesteld.

Informatieavond inrichting Parkzone Peelrandbreuk
Datum : woensdag 5 november 2025
Tijd : 19.30 tot 21.00 uur
Locatie : Nia Domo
Op 5 november houden wij een informatieavond over de aanleg van de Parkzone Peelrandbreuk in nieuwbouwplan De Burgt. Deze avond is met name interessant voor de nieuwe bewoners van plan De Burgt. Maar ook anderen die geïnteresseerd zijn in het unieke verschijnsel van de Peelrandbreuk zijn welkom. De gemeente werkt samen met ingenieursbureau IV-infra aan deze plannen. Voor de unieke Parkzone is Elings landschapsarchitect gevraagd ons te adviseren.
Tijdens deze avond informeren wij u over de ontwerp keuzes en de planning van de werkzaamheden. Onze plannen zijn in concept gereed, graag horen wij uw input om het plan definitief te maken.
De parkzone volgt de Peelrandbreuk en loopt straks vanaf de Donkstraat tot aan de Driedaagseloop nabij Lage Schoense dwars door de nieuwbouwwijk. Het wordt een groene ontmoetingsplek voor jong en oud, waar natuur en recreatie samen gaan en de nadruk komt te liggen op het unieke van de Peelrandbreuk.
Wij hopen u op 5 november te mogen verwelkomen!
Vier zaterdagen gratis compost op mini-milieustraten
Inwoners van de gemeente Land van Cuijk en de gemeente Boekel kunnen 4 zaterdagen op een rij, startend op 11 oktober 2025, gratis compost ophalen op alle mini-milieustraten. Het ophalen van compost is enkel voor particulieren en maximaal 1 m3 per keer. Wil je compost ophalen? Zorg dan zelf voor een aanhangwagen, emmer of zakken om het in te doen, een schep en vervoer.
Compostdagen
- 11 oktober 2025
- 18 oktober 2025
- 25 oktober 2025
- 1 november 2025
Openingstijden mini-milieustraten: zaterdag van 09.00 uur tot 13.00 uur.
Wat is compost?
Naast de groenstraat in Haps wordt het ingezamelde groenafval en grof tuinafval direct gecomposteerd. Dit is een natuurlijk proces waarbij micro-organismen het groen en tuinafval afbreken. Het eindresultaat is voedzame compost. Compost wordt ook wel het zwarte goud genoemd omdat het zo goed is voor je tuin. Het houdt vocht vast, is een natuurlijke bodemverbeteraar en stimuleert de groei van planten op een milieuvriendelijke manier.
Schone grondstof
Doordat we een landelijke gemeente zijn, hebben we relatief veel groenafval en grof tuinafval. Door dit te composteren komt deze grondstof direct terug in de kringloop. Want compost nemen gewassen en planten weer op om van te groeien. Omdat het als meststof en bodemverbeteraar wordt gebruikt, is een hoge kwaliteit belangrijk. Hier zitten strenge eisen aan. En hoewel het goed gesorteerd wordt, is het aanleveren van een schone grondstof dus belangrijk.
Thuis composteren
Je kunt ook je eigen groen en tuinafval composteren. Dit kan met een compostvat of composthoop in de tuin. Maar ook zonder tuin of veel ruimte kun je composteren door middel van een wormenhotel. Zo houd je de kringloop nog kleiner en lokaler!
Groenstraat Haps
Op de groenstraat in Haps kun je het hele jaar gratis compost ophalen.
Openingstijden groenstraat Haps: maandag van 13.00 tot 17.00 uur, woensdag van 13.00 tot 17.00 uur, vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur en zaterdag van 9.00 tot 15.00 uur.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over het scheiden van afval op www.gemeentelandvancuijk.nl/afvalinzameling of kijk in de AfvalApp. De AfvalApp is heel handig. Je ziet direct wat, waar en wanneer wordt opgehaald. En je krijgt ook alle relevante wijzigingen door via een pushbericht. Het downloaden van de AfvalApp kan via de Playstore of via de Appstore.
Het blad gaat weer vallen dus de bladmanden worden weer geplaatst
Het is weer volop herfst. In de komende weken plaatsen de medewerkers van onze buitendienst de bladmanden weer. Deze gemeentelijke bladmanden worden wekelijks geleegd. De manden staan op vooraf vastgelegde locaties binnen de bebouwde kom. De locaties zijn vastgesteld aan de hand van ervaringen van de afgelopen jaren en bereikbaarheid van de vrachtwagen. We verzoeken iedereen deze manden op die plekken te laten staan en niet zelf te verzetten. Gebeurt dit toch, dan wordt de mand verwijderd. De bladmanden staan niet continu op dezelfde plek. In sommige straten valt het blad eerder, daar worden de manden het eerst geplaatst en mogelijk ook weer eerder verplaatst naar een andere straat. De gemeente houdt dit zelf in de gaten. U hoeft de gemeente niet te bellen over het plaatsen/verplaatsen van de manden.
Nieuw is dat we op centrale plekken waar veel blad valt, grote bladmanden gaan plaatsen. Hierdoor kan het zijn dat kleine manden komen te vervallen en bestaat de kans dat u verder moet lopen. Ook hierover hoeft u de gemeente niet te bellen.
In het buitengebied plaatsen wij geen bladmanden. Daar is meer ruimte en het is daar goed mogelijk om bladafval zelf te composteren. Dit is duurzaam en het biedt een hele goede overwinteringplek voor insecten en kleine zoogdieren.Natuurlijk kunt u ook uw eigen groene container afvullen met blad, die wordt immers wekelijks geleegd.
Toch zien wij burgers die blad in een zelfgemaakte bladmand deponeren. Wij zijn natuurlijk blij met eigen initiatief en hebben om dit te ondersteunen besloten deze “eigen” manden in het buitengebied ook te legen, hetzij met een lagere prioriteit. Plaats uw eigen mand in het buitengebied op een plek waar onze vrachtwagen deze gemakkelijk kan legen, dus niet in de nabijheid van een boom. Zorg ervoor dat de mand van gaas is, makkelijk te hanteren is, geen bodem heeft en een minimale afmeting heeft van 200 x 200 cm.
De bladmanden zijn bedoeld om alleen bladafval van gemeentelijke bomen in te deponeren. Geen blad naast de mand. Het volmaken van de bladmanden met particulier tuin – en ander afval is niet toegestaan. Wordt dit wel aangetroffen dan zal er geen lediging van de betreffende mand plaatsvinden en de mand kan hierdoor zelfs verwijderd worden. In de week voor Kerstmis worden alle manden weer opgeruimd.
Dank voor uw medewerking.
Zie de gemeentelijke website www.boekel.nl voor meer informatie over:
1. rijbewijs online verlengen
2. paspoort/ID aanvragen
3. gevonden en verloren voorwerpen (ook bij de receptie van het gemeentehuis kunt u informeren of een voorwerp gevonden is/een verloren voorwerp melden)

