Samen kom je verder: digitale hulp in de bibliotheek
maandag 24 november 2025 door Redactie inBoekel

Digitale berichten van de overheid bezorgen veel mensen stress. Toos van Velsen (79) uit Handel kreeg onlangs een e-mail van de Belastingdienst die “via DigiD geopend moest worden”. Ze wist niet hoe. Toch bleef paniek uit: Toos weet precies waar ze terecht kan. “De bibliotheek biedt deze hulp aan, dus waarom zou ik mijn buren of kinderen lastigvallen?” zegt ze nuchter.
Een bekend gezicht
Toos is al sinds 1968 lid van de bibliotheek. Jarenlang organiseerde ze er kunstexposities, las ze voor en bracht ze boeken langs bij mensen thuis. Tv kijkt ze nauwelijks; lezen is haar vaste avondritueel. Maar digitale zaken vindt ze soms ingewikkeld. “Ik weet wel hoe ik mijn computer aanzet, hoe ik print en mijn boeken bij de bibliotheek reserveer, maar dat DigiD-gedoe… daar begin ik niet zomaar aan.”
Wanneer ze vastloopt, kijkt Toos op de website van de bibliotheek. Daar ziet ze wanneer Thee & Telefoon open is: het inloopspreekuur waar vrijwilligers digitale vragen beantwoorden. “Veel mensen kennen het nog niet,” zegt ze. “Zonde, want het is heel laagdrempelig.”
We doen het samen
Bij het spreekuur treft Toos regelmatig vrijwilliger Paddy van der Zanden (51). Met rustige uitleg en veel geduld helpt ze bezoekers stap voor stap. “Ik neem het niet over,” zegt Paddy. “We doen het samen. Ik kijk wat iemand al kan en help bij de rest.” Toos knikt instemmend.
Meer dan alleen DigiD
In de bibliotheek komen de meest uiteenlopende vragen voorbij: van toeslagen tot OV-problemen en van e-mails openen tot zorg-apps. Zo kreeg Toos het verzoek om een ziekenhuis-app te gebruiken voor contact met haar specialist. Ze twijfelde, dus bekeek ze samen met Paddy de mogelijkheden. Uiteindelijk besloot ze telefonisch te blijven communiceren. “Fijn om dat even rustig te bespreken,” zegt Toos. “Dan maak je een beslissing die bij je past.”
Hulp met grenzen
Paddy werkt sinds april als vrijwilliger en geniet zichtbaar van haar rol. “Je kunt echt iets betekenen,” vertelt ze. “Negen van de tien keer komen we samen tot een oplossing. En anders weet ik precies waar ik iemand naartoe kan sturen.”
Volgens haar is het heel normaal dat mensen hulp nodig hebben. “Digitale systemen veranderen voortdurend. Het is voor iedereen ingewikkeld,” zegt ze. Dankzij een bibliotheektraining weet ze precies wat ze mag doen: privacygevoelige gegevens voert ze nooit in, maar ze kan wel uitleggen, instructies geven en doorverwijzen.
Toos is er duidelijk over: “Je hoeft je echt niet te schamen. De bibliotheek is een veilige plek om vragen te stellen. Hulp is gratis en je hoeft niet eens lid van de bibliotheek te zijn!” Wie na het lezen meer wil weten, kan terecht bij het Informatiepunt en bij Thee & Telefoon in de bibliotheek. Kijk voor tijden en locaties op de website van de bibliotheek, loop even langs de balie of bel ons voor meer informatie op 0492-323245.