We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Binnen één uur een museum realiseren!

woensdag 12 november 2025 door

Binnen één uur een museum realiseren!

‘Ruimte, tijd en criteria’, drie elementen die we vaak in binnen ons onderwijs inzetten. Waar werken we, hoeveel tijd krijgen we hiervoor en welke afspraken hebben we hierbij? Vandaag heb ik een uitdaging of het gaat lukken. Ik wil proberen om samen met de groepen 6 tussen 8:45 uur en 10:00 uur een breukenmuseum te bouwen.

‘Vandaag heb ik een uitdaging’, vertel ik. ‘Ik wil een korte instructie geven over breuken optellen. Daarna gaan we naar het bos: materialen zoeken om zelf  breuken te maken. Jullie mogen eikels, blaadjes, dennennaalden, enz. zoeken. We gaan vervolgens terug naar school om daarmee breuken te leggen. Om tien uur moeten we hiermee klaar zijn. Dan komen de groep 5 kinderen terug van het burgemeestersontbijt. Zij kunnen bij binnenkomst ons Breukenmuseum bewonderen!’

De kinderen reageren enthousiast. Na mijn instructie geef ik een voorbeeld hoe we een breuk kunnen maken met herfstmateriaal wat ik al uit het bos heb gehaald. De opdracht is duidelijk.

‘Jullie maken zelf groepjes van tweetallen, hierbij mogen er geen kinderen buiten de boot vallen. Iedereen telt mee.’ De groepjes zijn snel gemaakt. Niemand buitengesloten.

Onderweg zegt Siep, ‘Wow ik wist niet dat  breuken maken zo makkelijk is, en kei leuk.’

Bij het bos aangekomen zeg ik: ‘Per tweetal hebben we tien minuten de tijd om materialen te zoeken. Bepaal vooraf welke materialen je wilt gebruiken. Ieder groepje moet minimaal vijf breuken kunnen leggen.’

En zoef, daar gaan ze. Op zoek naar materialen. Na tien minuten geef ik het sein om bij elkaar te komen. We wandelen terug naar onze school.

Vol overgave gaan de groepjes breuken bedenken. Samen kijken we waar we de breuken neer kunnen leggen. Vlák voor tien is ons museum klaar. Wij gaan met de kinderen van groep 6 in één lokaal fruit eten. En het andere lokaal…. Dat is het breukenmuseum. De kinderen van groep 5 komen terug van hun ontbijt en worden verrast met een rondje door een heus Breukenmuseum.

En dat allemaal in een dik uur tijd voor elkaar gekregen. Onze ruimte, tijd en criteria hebben daar erg bij geholpen.

Sjaak van Moorsel, 
Team OBS Uilenspiegel