We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

De gemeenteraad van Boekel is op zoek naar een: Voorzitter van de Rekenkamer

dinsdag 26 augustus 2025 door

De gemeenteraad van Boekel is op zoek naar een: Voorzitter van de Rekenkamer

(8 – 12 uur per maand)

Wat ga je doen?
Je bent voorzitter van de rekenkamer van de gemeente Boekel. Je doet zelfstandig onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gevoerde gemeentebeleid. De rekenkamerleden stellen zelf de onderzoeksagenda op, bepalen de probleem- en vraagstelling en begeleiden en sturen het onderzoek volgens de door henzelf vastgestelde opzet. Als voorzitter neem je hierin het voortouw. Je pakt een actieve rol in de interactie met de raad en de fracties over onderzoeksbevindingen, potentiële onderzoeksonderwerpen en actuele ontwikkelingen en verwachtingen. Je rapporteert de resultaten van de onderzoeken openbaar. Het secretariaat van de rekenkamer wordt gevoerd door de griffie. De tijdsbestedingsnorm is ongeveer 2 tot 3 dagdelen per maand.

Wat zijn jouw kwaliteiten?
Je bent bekend met de regio Boekel, maar onafhankelijk ten opzichte van gemeenteraad, het college van B&W of de door gemeente gesubsidieerde instellingen. Je hebt op dit moment geen functie bij de gemeente Boekel en deze in de afgelopen 10 jaar ook niet gehad. Je beschikt over kennis van bedrijfseconomische, juridische of personele organisatorische processen, of van overheidsmanagement, financiën & accountancy.

Als voorzitter van de rekenkamer ben je het boegbeeld: je bent communicatief vaardig, onafhankelijk, zorgvuldig en hebt affiniteit met onderzoek. Je vertaalt onderzoeksresultaten naar heldere, politiek-bestuurlijk relevante boodschappen waarmee raad en college verder kunnen. Je zorgt voor het bijeenroepen en voorzitten van vergaderingen, bewaakt de waarden en processen van de rekenkamer en zorgt voor zorgvuldige besluitvorming. Je coördineert de onderzoeksprojecten, bewaakt de voortgang, stelt onderzoeksplannen en rapporten op, en overlegt regelmatig met de ambtelijk secretaris en het andere lid van de rekenkamer. Wanneer je ervaring hebt als voorzitter van een rekenkamer is dit een pré.

Waar ga je werken?
De rekenkamer ziet het als haar missie de gemeenteraad te ondersteunen door het doen van onderzoek en geven van advies. En draagt bij aan inzichten over actuele onderwerpen met impact voor het lokale bestuur, inwoners en organisatie. De rekenkamer bestaat uit twee externe leden waarvan één voorzitter.

De gemeente Boekel is een actieve, gastvrije en saamhorige samenleving, gekenmerkt door sociale veerkracht en leefbaarheid. Boekel kiest bewust voor een regievoerende en faciliterende rol en staat naast haar inwoners (en niet boven hen). Bovendien ziet de gemeente Boekel vergaande deregulering als een strategisch opgave. Boekel is bijvoorbeeld sinds 2004 de eerste gemeente zonder welstandscommissie. “Samen aanpakken, verbondenheid, sociale cohesie, creativiteit en plezier in het leven” zijn kenmerken die horen bij de gemeente Boekel.

Wat bieden wij jou?
De benoemingsperiode is 6 jaar en herbenoeming voor eenzelfde periode behoort tot de mogelijkheden. Je wordt benoemd en beëdigd in de gemeenteraad. De rekenkamer is zelf verantwoordelijk voor de verdeling van het budget over de onderzoeken. Je ontvangt voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer een vergoeding van € 176,00 per vergadering. Daarnaast ontvang je € 89,00 per uur dat besteed wordt aan onderzoek en een reiskostenvergoeding.

Jouw reactie
Ben je enthousiast en ga je graag aan de slag bij de rekenkamer van de gemeente Boekel? Solliciteer dan via www.werkeninnoordoostbrabant.nl vóór 18 september 2025.
De procedure bestaat uit een briefselectie die op 19 september 2025 plaatsvindt. Je hoort op deze dag of je op gesprek mag komen. Het gesprek zal plaatsvinden op 23 september 2025 in de avond (en mogelijk op 25 september 2025 in de avond wanneer er veel reacties zijn).
De streefdatum voor benoeming in de raad is 2 oktober 2025.

Vragen over de functie of de procedure?
Heb je vragen over de inhoud van de functie of over de procedure? Neem dan contact op met Erik Ham via Erik.Ham@boekel.nl of tel. 06 27 29 75 47 (ambtelijk secretaris).