Gastsprekers, deel 1
zaterdag 25 september 2021 door Redactie inBoekel
Gastsprekers in de klas. Een toegevoegde waarde in de klas. In de aanloop naar ons kamp hebben we drie personen uitgenodigd. Het vergroot betrokkenheid. Het geeft meer diepgang aan het thema. Gastsprekers. Nodig ze uit!
We gaan dit jaar weer op kamp. Heerlijk. Het thema van de groepen 5/6 is Olympische Spelen en Paralympische Spelen. Via een promofilmpje laten we kinderen raden wat het kamp-thema van dit jaar is. Ze komen er al snel achter. ‘Waar denken jullie aan bij dit onderwerp?’, is onze vraag. Al snel wordt er gereageerd. Medailles. P.R. Handicap. Winnen. Doelen stellen. We stellen de vraag of het knapper is om op de Olympische Spelen of op de Paralympische Spelen een medaille te winnen. Er ontstaat een mooi gesprek.
Deze week hebben we Marcel Kanters uitgenodigd. Marcel is jarenlang op onze school als ouder betrokken geweest bij allerlei activiteiten. Ruim acht jaar geleden is bij hem de diagnose MS gesteld. In 2014 hebben we met veel mensen, waaronder oud-ouders van onze school en zestien kinderen van onze school, de Mont Ventoux beklommen om geld op te halen voor onderzoek naar MS.
Marcel is altijd een fanatiek sporter geweest. Elf jaar geleden beklom hij de Mont Ventoux nog drie keer op één dag met zijn racefiets. Marcel legt uit dat hij zijn doelen vaak moet bijstellen. Fietsen gaat niet meer. Lopen ook niet. Maar Marcel kijkt naar wat hij wel kan. Wat zijn mogelijkheden zijn. Marcel zit inmiddels in een rolstoel. Van zijn rolstoel kan hij een handbike maken. De kinderen luisteren aandachtig. En er worden vragen gesteld. Veel vragen. Marcel laat zien hoe hij van zijn rolstoel een handbike maakt. De dag na het bezoek van Marcel aan onze school gaat hij met een aantal oud-ouders van onze school en mijn persoontje terug naar de Mont Ventoux. Met zijn handbike beklimt hij ruim twee derde van de Mont Ventoux. Marcel voelt dat de accu van zijn handbike op begint te raken. Maar ook de accu van zijn handen. Tot hier. Het is mooi. Een prachtige dag. Veel aanmoedigingen en complimenten van andere sporters op de berg. Knap dat Marcel tevreden en blij kan zijn met wat hij nu heeft bereikt.
De kinderen hebben in de klas via filmpjes en foto’s de klim van Marcel gevolgd. Een paar dagen later ben ik terug in mijn klas. Ik lees een stuk voor uit de prachtige blog die Marcel heeft geschreven. Ik citeer: ’Mijn grootste overwinning is misschien wel dat ik durf toe te geven aan mijn twijfel en ik mezelf de grootste dienst bewijs door daar naar te luisteren. Ik heb de berg op mijn manier verzet.’ Doelen bijstellen omdat ze zoveel beter bij je passen.’ Wat een mooie les om mee te nemen met onze kinderen aan het begin van dit schooljaar.
Marcel bedankt hiervoor.
Sjaak van Moorsel, team Uilenspiegel