Gemeente Boekel zoekt een enthousiaste Omgevingsjurist
donderdag 15 mei 2025 door Redactie inBoekel

De gemeente Boekel zoekt een Omgevingsjurist, 28 – 36 uur per week
Maak jij juridische taal begrijpelijk en verbind je regels aan de praktijk? Heb je een scherp oog voor detail én gevoel voor bestuurlijke verhoudingen? Dan hebben wij een prachtige rol voor jou!
Wat ga je doen?
Als Omgevingsjurist maak je deel uit van het cluster Fysieke Leefomgeving. Dit cluster houdt zich bezig met ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en de realisatie van woningbouwprojecten in Boekel. In jouw rol ben je het juridische kompas en ben je van grote waarde in het zorgvuldig en praktisch toepassen van de Omgevingswet. Je taken zijn gevarieerd en maatschappelijk relevant. Denk aan:
- Actief bijdragen aan het invoeren van en steeds slimmer werken met de Omgevingswet binnen de organisatie – je werkt aan het Omgevingsplan, ontwikkelt werkwijzen en ondersteunt collega’s.
- Adviseren over juridische vraagstukken binnen de fysieke leefomgeving, met de nadruk op de Omgevingswet en aanverwante regelgeving. Je adviseert collega’s, bestuurders én externe partijen.
- Opstellen, toetsen en/of interpreteren van juridische documenten, zoals omgevingsplannen, vergunningen, anterieure overeenkomsten en beleidsregels.
- Begeleiden van juridische processen bij ruimtelijke initiatieven, zoals woningbouwprojecten, planologische of bijvoorbeeld nadeelcompensatie procedures, ook bij de bezwaarschriftencommissie, rechtbank en de Raad van State.
- Signaleren van juridische risico’s en vertalen van wet- en regelgeving naar praktische, begrijpelijke adviezen.
Of het nu gaat om een juridische reactie op een ruimtelijk vraagstuk van een inwoner, beleid dat juridisch getoetst moet worden of een nieuwe ontwikkeling in het omgevingsrecht – jij bent erbij!
Wat breng je mee?
- Een afgeronde hbo- of wo-opleiding op juridisch gebied, bijvoorbeeld Omgevingsrecht, Bestuursrecht, Planologie of Ruimtelijke Ordening.
- Diepgaande kennis van en ervaring met de Omgevingswet.
- Minimaal enkele jaren ervaring in een vergelijkbare functie, bij voorkeur binnen een overheid.
- Sterke communicatieve vaardigheden, zelfstandigheid, een oplossingsgerichte houding én een goed gevoel voor verhoudingen.– je kunt schakelen tussen burger, ondernemer, collega en bestuurder.
- En natuurlijk: je bent een fijne collega die humor en professionaliteit goed weet te combineren!
Wat bieden wij jou?
- Een fijne werkplek vol teamspirit waar vakmanschap én ontwikkeling samen gaan met gedreven collega’s!
- Een salaris afhankelijk van je kennis en ervaring van (aanloop)schaal 10 of schaal 11 (max.
€ 6.072,= bruto per maand o.b.v. 36 uur) en een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% bovenop dit salaris, dat je flexibel kunt inzetten. - Goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals bijvoorbeeld reiskostenvergoeding en een fietsplan.
- Een functie waarin je ruimte krijgt voor zelfstandigheid, ontwikkeling én maatschappelijk relevant werk. We hebben een informele werksfeer. Bij ons zijn de ambtelijke en bestuurlijke lijntjes kort.
Waar ga je werken?
‘Bij alles wat we doen vragen we ons af wat heeft de burger er aan …’ De opdracht aan onze 80 medewerkers is duidelijk: stel de ruim 11.000 inwoners van de gemeente Boekel centraal in al je dagelijkse werkzaamheden. De gemeente Boekel is een dynamische gemeente, waar écht werk wordt gemaakt van dienstverlening en deregulering. Met korte lijnen en verantwoordelijkheden laag in de organisatie.
Jouw reactie?
Wil je meer weten over de functie? Bel of mail gerust met Erik Peeters, via 06-12605832 of via erik.peeters@boekel.nl. Vragen over de procedure? Neem contact op met Miranda Linders,
via 0492-326800 of via miranda.linders@boekel.nl.
Solliciteren kan tot en met 1 juni 2025 via www.werkeninnoordoostbrabant.nl.
De eerste gesprekken vinden plaats op donderdagmiddag 12 juni 2025.
Eerst even sfeerproeven? Dat kan natuurlijk! Maak een vrijblijvende afspraak met Erik voor een kop koffie of thee en ontdek zelf waarom werken in Boekel zo leuk is!
