We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Gemeente Boekel zoekt: twee rekenkamerleden

donderdag 31 augustus 2023 door

Gemeente Boekel zoekt: twee rekenkamerleden

TWEE REKENKAMERLEDEN (VOORZITTER EN LID)
8 tot 12 uur per maand

Wat ga je doen?
Je maakt deel uit van de rekenkamer van de gemeente Boekel. Je doet zelfstandig onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gevoerde gemeentebeleid. De rekenkamerleden stellen zelf de onderzoek agenda op, bepalen de probleem – en vraagstelling en begeleiden en sturen het onderzoek volgens de door (zelf) vastgestelde opzet. Je pakt daarbij een actieve rol in de interactie met de raad en de fracties over onderzoeksbevindingen, potentiële onderzoeksonderwerpen en actuele ontwikkelingen en verwachtingen. Je rapporteert de resultaten van de onderzoeken openbaar. Het secretariaat van de rekenkamer wordt gevoerd door de griffie. De tijdsbestedingsnorm is ongeveer 2 tot 3 dagdelen per maand.

Wat zijn jouw kwaliteiten?
Je bent bekend met de regio Boekel, maar onafhankelijk ten opzichte van gemeenteraad, het college van B&W of de door gemeente gesubsidieerde instellingen. Je hebt op dit moment geen functie bij de gemeente Boekel en deze in de afgelopen 10 jaar ook niet gehad. Je hebt, bij voorkeur, ervaring in het uitvoeren en begeleiden van onderzoeken die zijn gericht op beleid en evaluatie. Je beschikt over kennis van bedrijfseconomische, juridische of personele organisatorische processen, of van overheidsmanagement, financiën & accountancy. Daarnaast heb je een bestuurlijk-strategisch inzicht in en overzicht van de belangrijkste beleidsterreinen van de lokale overheid. Tenslotte ben je communicatief vaardig, onafhankelijk, zorgvuldig en toekomstgericht.

Waar ga je werken?
De rekenkamer ziet het als haar missie de gemeenteraad te ondersteunen door het doen van onderzoek en geven van advies. En draagt bij aan inzichten over actuele onderwerpen met impact voor het lokale bestuur, inwoners en organisatie. De rekenkamer bestaat uit twee externe leden waarvan één voorzitter.

De gemeente Boekel is een actieve, gastvrije en saamhorige samenleving, gekenmerkt door sociale veerkracht en leefbaarheid. Boekel kiest bewust voor een regievoerende en faciliterende rol en staat naast haar inwoners (en niet boven hen). Bovendien ziet de gemeente Boekel vergaande deregulering  als een strategisch opgave. Boekel is bijvoorbeeld sinds 2004 de eerste gemeente zonder welstandscommissie. “Samen aanpakken, verbondenheid, sociale cohesie, creativiteit en plezier in het leven” zijn kenmerken die horen bij de gemeente Boekel.

Wat bieden wij jou?
De gemeenteraad heeft in de raadsvergadering van 13 juli 2023 de notitie ‘Toekomst Rekenkamer Boekel’ omarmt. De benoemingsperiode is 6 jaar en herbenoeming voor eenzelfde periode behoort tot de mogelijkheden. Je wordt benoemd en beëdigd in de gemeenteraad. De rekenkamer is zelf verantwoordelijk voor de verdeling van het budget over de onderzoeken. Je ontvangt voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer een vergoeding van € 176,00 per vergadering. Daarnaast ontvang je € 89,00 per uur dat besteed wordt aan onderzoek en een reiskostenvergoeding.

Vragen over de functie of de procedure?
Heb je vragen over de inhoud van de functie of over de procedure? Neem dan contact op met Joyce le Comte via joyce.lecomte@boekel.nl of tel. 06 15 39 50 73 (ambtelijk secretaris).

Jouw reactie
Ben je enthousiast en ga je graag aan de slag bij de rekenkamer van de gemeente Boekel? Solliciteer dan via www.werkeninnoordoostbrabant.nl vóór 20 september 2023.
De procedure bestaat uit twee gespreksronden en deze vinden plaats op donderdag 5 oktober en donderdag 12 oktober 2023.