Gemeenteberichten week 41
dinsdag 8 oktober 2024 door Redactie inBoekel

College gemeente Boekel presenteert met vertrouwen begroting 2025
In 2025 nog voldoende middelen om ambities te realiseren
De begroting van 2025, recent gepresenteerd door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel, sluit af met een positief saldo van € 1.368.000,-. Dat betekent dat voor 2025 ruim voldoende middelen zijn om de gemeentelijke ambities te realiseren. Echter de meerjarenraming 2026, 2027 en 2028 laat een ander beeld zien. Deze jaren sluiten af met naar verwachting een negatief saldo.
Onduidelijkheid over middelen vanaf 2026
Het beleid en de financiën van de gemeente Boekel worden, net zoals in andere gemeentes, beïnvloed door constant veranderende maatschappelijke ontwikkelingen. De onduidelijkheid over de zogenaamde ‘ravijnjaren’ vanaf 2026, waarin alle gemeenten in Nederland aanzienlijk minder geldmiddelen gaan ontvangen, leiden tot extra onzekerheid.
“We willen onze inwoners graag van dienst zijn en met allerlei maatschappelijke opgaven aan de slag. We moeten als gemeente hierbij wel voldoende ondersteuning krijgen van het rijk. Ik maak me zorgen over de rijksbijdrage aan de gemeentefinanciën. Er komen steeds meer taken op het bordje van de gemeente zonder dat het benodigde budget beschikbaar is. Want concreet: als er geen geld is dan kunnen plannen ook niet uitgevoerd worden.”, aldus burgemeester Van den Elsen.
Gemeente Boekel volgt landelijke trend
Het nieuwe kabinet-Schoof staat ook voor grote opgaven op het gebied van woningbouw, transitie van het landelijk gebied, de energietransitie, klimaat, asiel- en vluchtelingenproblematiek en jeugdzorg. Al deze uitdagingen zien we op gemeentelijk niveau terug in Boekel. Een bijzondere uitdaging wordt de beperkte financiële ruimte na 2025.
Een voorbeeld van een groot (financieel) project binnen de gemeente Boekel is de ‘Integrale en toekomstbestendige aanpak Boschberg’. Het gaat om de herinrichting van een 40 jaar oude woonwijk met aandacht voor verharding, afvoer regenwater naar wadi’s en verlichting.
Programma’s per portefeuillehouder
Bij alle drie de portefeuillehouders staan de wensen vanuit de gemeenschap steeds centraal.
Burgemeester Caroline van den Elsen is verantwoordelijk voor ‘Bestuur en ondersteuning & Veiligheid’. Hieronder vallen ook burgerzaken, dienstverlening en bedrijfsvoering alsmede de financiën. De gemeente is volop bezig met het herijken van de strategische visie. Ook inwoners zijn uitgenodigd om mee te denken over ‘De Toekomstvisie Boekel’. In 2025 wordt ook gekeken hoe burgerparticipatie binnen de gemeente versterkt kan worden en wordt een nieuw evenementbeleid vastgesteld. Verder vindt de gemeente het belangrijk om opvang en begeleiding van vluchtelingen te blijven realiseren. Tot slot is en blijft realisatie van het Integraal Veiligheidsplan een speerpunt.
Wethouder Ben Brands is verantwoordelijk voor ‘Ruimte, Duurzaamheid, Economie en Kunst & Cultuur’. Hij heeft in zijn portefeuilles breed aandacht voor bouwen, wonen en werken en ruimtelijke ordening. Speerpunt is het project De Zuidwand, dat wil zeggen het realiseren van de eerste fase van de Zuidwand en het slopen van de tweede fase van de Zuidwand. Er ligt voor 2025 opnieuw veel focus op woningbouw, waaronder realisatie van De Biezen en De Schutboom. In het kader van duurzaamheid is veel aandacht voor de lokale isolatieaanpak van woningen. Om het groen in de gemeente te versterken wordt uitvoering gegeven aan het groenbeleid- en beheerplan. Tot slot wordt invulling gegeven aan de visie kunst en cultuur, zodat deze voor iedereen toegankelijk blijven.
Wethouder Henri Willems is verantwoordelijk voor ‘Sociale Zaken, Mobiliteit, Gezondheid en Sport’. In het Sociaal Domein staat de zorg voor jong en oud centraal en daarnaast ook het belang van veilig en zelfstandig blijven wonen. Op het gebied van mobiliteit gaat de gemeente aan de slag met de uitwerking van de Oost-West-verbinding en het blijven faciliteren van de Buurtbus, maar heeft ook aandacht voor wandel- en fietsroutes. Verder is een speerpunt het opstellen van de visie voor Recreatie & Toerisme en de ontwikkeling van recreatiepark Boekels Ven. Ook onderwijs en Sport blijven belangrijke speerpunten binnen het programma, met name de locatiekeuze van het tweede KindPark en het (sport)accommodatiebeleid.
De bestuurlijke procedure
De begroting wordt op 6 november 2024 tijdens een openbare vergadering behandeld in de raad. Inwoners zijn van harte welkom om deze vergadering in het gemeentehuis bij te wonen. De financiële stukken zijn te vinden op de gemeentelijke website www.boekel.nl.
Henri Willems (gemeente Boekel) legt na ruim 14 jaar wethouderschap neer

Na ruim 14 jaar heeft Henri Willems aangekondigd zijn functie van wethouder neer te leggen. Jaren waarin hij zich met toewijding en betrokkenheid inzette voor de inwoners van Boekel, Venhorst en Huize Padua. Dit heeft bijgedragen aan de realisatie en versterking van vele voorzieningen op het gebied van Zorg & Welzijn, Volksgezondheid, Arbeidsmarkt, Onderwijs, Mobiliteit, Sport en Recreatie.
Enkele jaren geleden onderging Willems een intensieve behandeling voor darmkanker. Ook in die zware periode bleef hij onvermoeibaar zijn taken uitvoeren. “Al enige tijd merk ik dat de energie die deze functie vereist niet meer op het gewenste niveau is. Hierdoor ben ik niet meer in staat om de verantwoordelijke en veeleisende baan van wethouder, die 24/7 toewijding en vaak meer dan 100% inzet vereist, goed te vervullen. Het besluit om mijn functie voortijdig neer te leggen valt me zwaar.”, aldus Henri WiIlems. “Ik wil iedereen bedanken voor het vertrouwen en de steun in de afgelopen jaren. Het was een voorrecht om in dienst te mogen staan van de inwoners van deze prachtige gemeente. Met trots en een positief gevoel kijk ik naar de gerealiseerde resultaten”.
Het college van burgemeester en wethouders respecteert het besluit van wethouder Willems en spreekt haar dank en waardering uit voor zijn jarenlange inzet voor de gemeente en gemeenschap. Officieel treedt Henri Willems per 1 november 2024 af. De komende periode wordt gebruikt om invulling te geven aan zijn opvolging. Daarnaast organiseert de gemeente op een nog te bepalen datum een afscheidsbijeenkomst.
Dorpsteam Boekel viert 10-jarig jubileum

Boekel – Een uniek initiatief: de oprichting van een ‘Dorpsteam’, alweer 10 jaar geleden! Het motto van het Dorpsteam is ‘voor elkaar’. Bij het Dorpsteam kunnen inwoners terecht voor vragen op het gebied van zorg & ondersteuning, jeugd & gezin, geldzaken, wonen, vervoer, opleiding & werk.
Vieren van 10 jaar Dorpsteam Boekel
Het 10-jarig jubileum wil het Dorpsteam graag vieren met alle inwoners van de gemeente Boekel (jong en oud) en met alle samenwerkingspartners.
Op dinsdag 29 oktober van 15.00 tot 19.00 uur zijn er allerlei feestelijke en leuke activiteiten in en rondom het gebouw van het Dorpsteam.
We mogen trots zijn als gemeente dat we zo’n prachtig Dorpsteam hebben. Zij bieden op vele gebieden een luisterend oor en helpende hand aan onze inwoners.”, aldus wethouder Henri Willems.
Samenzijn voor volwassen en jeugd
Voor de inwoners en genodigden staat vooral het informeel samen zijn en kennis maken met het Dorpsteam centraal. Alle medewerkers zijn deze dag aanwezig om vragen te beantwoorden en informatie te geven. In een kleine ‘bioscoopzaal’ worden afwisselend twee filmpjes vertoond met meer achtergrondinformatie over het Dorpsteam.
Het jubileum wordt feestelijk opgeluisterd door de vijfkoppige Boekelse band ’t Spult. Zij repeteren in The Basement en willen op deze manier hun bijdrage leveren aan de jubileumviering. Dus kom vooral ook even luisteren.
In The Basement zijn op deze dag speciaal voor de jeugd leuke activiteiten. Vanaf 15.00 uur inloop met een drankje en wat lekkers. Daarna is het tijd voor ‘challenges’. Het team van The Basement daagt de jongeren uit op het gebied van airhockey, darten en basketbal-draaien. DJ Tim sluit tot slot de middag af met toffe muziek.
Op dinsdag 29 oktober zijn alle inwoners welkom voor een feestje!
Kort het programma voor 29 oktober
Wat en waarom: Feestelijke jubileumviering 10 jaar Dorpsteam Boekel
Wanneer: Op dinsdag 29 oktober 2024, van 15.00 tot 19.00 uur.
Voor wie: Voor alle inwoners (jong en oud) en samenwerkingspartners
Waar: Binnen en buiten het Dorpsteamgebouw aan de Kennedystraat 2a in Boekel
Gebouw Dorpsteam
Vanaf 15:00 uur: Inloop met feestelijke ontvangst
15.30 uur: Woord van welkom
15.00 – 19.00 uur:
* Informatieve filmpjes over het Dorpsteam Boekel
* Gelegenheid tot gesprek met het team
* Kijkje nemen in The Basement
The Basement
Vanaf 15.00 uur: Inloop met feestelijke ontvangst
15.30 – 17.00 uur: Het team van The Basement daagt de jeugd uit met challenges’
17.00 – 19.00 uur: DJ Tim (18 jaar) draait in The Basement
BESLUITEN EN PLANNEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
In de vergadering van 10 september 2024 is o.a. aan de orde geweest.
Geen stukken op de openbare besluitenlijst
In de vergadering van 17 september 2024 is o.a. aan de orde geweest.
Locatiekeuze tweede KindPark
De gemeente Boekel is een sterk groeiende gemeente. De leerlingenprognose laat zien dat er een forse groei wordt verwacht in het aantal leerlingen en dat de huidige onderwijshuisvesting op termijn niet meer passend gaat zijn. Het College stemt in met het verder uitwerken van de locatie Nia Domo en park voor de uitbreiding naar een tweede locatie met onderwijs- en kinderopvangvoorziening. Op 14 november wordt dit door het College voorgelegd aan de Raad.
Programmabegroting 2025 en meerjarenramingen 2026 – 2028
Volgt via separate openbare kennisgeving
BESLUITEN EN PLANNEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
In de vergadering van 24 september 2024 is o.a. aan de orde geweest.
Collegevoorstel Aanvraag krediet startersleningen
Sinds 2021 is het voor starters mogelijk een starterslening te krijgen bij aankoop van een starterswoning. Begin dit jaar is er nieuw krediet beschikbaar gesteld (€ 200.000), maar dat is nagenoeg op. Met dit raadsvoorstel vragen we om opnieuw een budget van € 200.000 beschikbaar te stellen. De aanvullende voorwaarden zijn vastgelegd in de bestaande Verordening Starterslening gemeente Boekel.
Gemeentelijke bekendmaking
Vertrokken naar onbekende bestemming
De volgende persoon woont niet meer op het adres, waar deze volgens de Basisregistratie personen (BRP) staat ingeschreven. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling Burgerzaken van de gemeente Boekel. Het college heeft besloten de persoonslijst van deze persoon niet meer bij te houden. Daardoor staat deze officieel niet meer op dat adres ingeschreven.
Naam en geboortedatum | Uitschrijving per datum | Datum besluit |
I. Prasov, 04-02-1999 | 20-08-2024 | 26-09-2024 |
Een belanghebbende kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de datum van deze publicatie bezwaar maken bij het college. U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Het besluit verandert door het indienen van een bezwaarschrift in eerste instantie niet. Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, dan moet u de rechter vragen hierover een uitspraak te doen (dit heet een ‘voorlopige voorziening’). In dat geval moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank ’sHertogenbosch, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt. Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Boekel, 26 september 2024
Burgemeester en wethouders van Boekel
Informatiebijeenkomst levensloopbestendig wonen in CPO Schutboom Noord

In de nieuwbouwwijk De Schutboom, gelegen aan de gelijknamige straat Schutboom, wil de gemeente senioren de kans geven om middels CPO (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap) hun eigen levensloopbestendige woning te bouwen. Er is ruimte voor een CPO van maximaal 5 levensloopbestendige woningen met een volledig woonprogramma op de begane grond, zodat u klaar bent voor de toekomst!
Gemeente Boekel organiseert samen met iedereenkanbouwen.nl op dinsdag 15 oktober een informatiebijeenkomst om u meer te vertellen over CPO en de mogelijkheden op deze locatie.
Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO)
Bij CPO ontwikkelt een groep mensen samen hun woningen. De toekomstige bewoners verenigen zich en treden samen op als opdrachtgever voor onder andere de aannemer en architect. Een eigen huis bouwen is een unieke kans om uw woonplek helemaal te maken zoals u zelf wilt. Een kwalitatief goed huis dat voldoet aan uw wensen en dat eerlijk geprijsd is. Maar u heeft geen ervaring met zelf bouwen. Bij iedereenkanbouwen.nl vinden we dat, onder de juiste begeleiding, iedereen kan bouwen. Hulp bij de keuzes, inspiratie van medebouwers, de mogelijkheid om de afwerking zelf uit te voeren en financieel voordeel te behalen dankzij het collectief.
Uitnodiging informatiebijeenkomst
In De Schutboom kunt u wonen zoals u wilt, in een toekomstbestendige woning die u naar eigen wens ontwikkelt. Wilt u graag kleiner wonen en bent u geïnteresseerd in het bouwen van een levensloopbestendige woning? Kom dan naar de informatiebijeenkomst op dinsdag 15 oktober 2024 om 19:30 uur. Aanmelden voor de bijeenkomst kan tot en met 11 oktober aanstaande. Stuur hiervoor een mail naar info@iedereenkanbouwen.nl onder vermelding van het aantal deelnemers óf bel naar 0492-386706. Vervolgens ontvangt u een uitnodiging met de locatie van de bijeenkomst. Tijdens de bijeenkomst wordt u nader geïnformeerd over de mogelijkheden, het proces en indicatieve prijzen.
Toewijzing
Toewijzing van de kavels geschiedt middels loting en alleen aan natuurlijke personen die de woning zelf gaan bewonen. Er geldt een voorrangsprincipe, waarbij is besloten om kandidaten van 55 jaar of ouder én die binding hebben met de gemeente Boekel voorrang te geven op kandidaten die hier niet aan voldoen. Alleen personen die zich uiterlijk 11 oktober 2024 aanmelden voor de informatiebijeenkomst kunnen in aanmerking komen voor deelname. Personen die zich later aanmelden komen op de reservelijst. Heeft u wel interesse maar bent u verhinderd, geef dit dan door bij uw aanmelding.
Gevonden en verloren voorwerpen t/m 30-09-2024
Gevonden:
- handtasje, kleur: blauw, Golferts Club
- kinderjas met bontkraag, kleur: bordeauxrood, maat: 92, merk: Girls Rule van C&A
- bankpas, NL86INGB0101470657
- deursleutel met sleutelhanger Adorable
- deursleutel 1250 met fietssleutel
- autosleutel met lint, kleur: zwart, merk: Pioneer
- jongensfiets, kleur: zwart, merk: Aldo
- damesfiets, merk: Koga Miyata Alloy Lite, kleur: lichtblauw
- fiets, kleur: zwart, merk: Sparta, met een sport legopoppetje aan de sleutel met lipjes van blikken
Verloren:
- sportieve damesfiets, kleur: blauw/grijs, merk: Koga, met fietstassen
- sleutel met druppel, kleur: zilver/zwart, extra gat in druppel
- damesportemonnee, kleur: zwart, inhoud: € 80 contant, diverse pasjes en rijbewijs
Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis worden
afgegeven en gemeld. Dit kan ook telefonisch of via de website www.boekel.nl.
Bij vermissing van paspoort, identiteitskaart of rijbewijs, kunt u aangifte doen op onze website www.boekel.nl met uw Digid.
Reisdocumenten piek
Heeft u een paspoort of identiteitskaart die binnenkort verloopt? Maak dan tijdig een afspraak via onze website www.boekel.nl/afspraak.
Waarom verlopen er nu zoveel extra paspoorten en identiteitskaarten?
Paspoorten en identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst 10 jaar geldig in plaats van 5 jaar. Veel mensen hebben toen gewacht op het nieuwe document omdat het langer geldig is. Bovendien hoefden mensen pas na 10 jaar voor een nieuw document terug te komen in plaats van na 5 jaar.
Meenemen naar de afspraak
- Alle identiteitsdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart) die u nog in bezit heeft.
- Een recente pasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de paspoorteisen.
Toestemming ouder(s)/gezaghouder(s)
Voor het aanvragen van een paspoort voor kinderen jonger dan 18 jaar of een identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar is toestemming van de ouder(s)/gezaghouder(s) nodig. Het is belangrijk dat de toestemming, van alle ouder(s)/gezaghouder(s), vóór de afspraak geregeld is.
De toestemming kan heel eenvoudig door elke ouder/gezaghouder gegeven worden via DigiD: https://www.boekel.nl/inwoners-en-ondernemers/paspoort-rijbewijs-uittreksels/toestemming-gezaghouders-reisdocument-kind.
Rijbewijs online verlengen
Bij de gemeente Boekel is het mogelijk om de verlenging van het rijbewijs of uitbreiding van categorieën online aan te vragen.
Als u het rijbewijs online aan wilt vragen, laat dan een pasfoto maken bij een door de RDW erkende fotograaf of fotocabine. De RDW stuurt u vervolgens een mail waarna u thuis online uw rijbewijs kunt aanvragen. Een overzicht van erkende fotografen en fotocabines is te vinden op de locatiewijzer op www.rdw.nl.
In plaats van twee bezoeken is dan één bezoek aan het gemeentehuis voldoende. Alleen maar om het rijbewijs op te halen en dat kan zonder afspraak tijdens onze openingstijden. De gemeente Boekel kan u zo nog beter van dienst zijn. U kiest zelf een moment dat u uitkomt voor het invullen van de aanvraag. Na twee werkdagen kunt u het rijbewijs persoonlijk ophalen bij de gemeente. Een aanvraag bij de balie duurt vijf werkdagen.
Uitzonderingen
Als u voor het eerst een rijbewijs aanvraagt, of als uw rijbewijs is gestolen of kwijtgeraakt, dan moet u nog wel naar het gemeentehuis komen voor de aanvraag.