Gemeenteberichten week 43
dinsdag 22 oktober 2024 door Redactie inBoekel

Jeanne van Eert nieuwe wethouder van de gemeente Boekel
Op 14 november 2024 neemt mevrouw Jeanne van Eert – Van de Ven het wethouderschap over van de heer Henri Willems. Mevr. Van Eert is momenteel nog fractievoorzitter en gemeenteraadslid namens Gemeenschapsbelang Venhorst-Boekel (GVB). Dhr. Willems treedt officieel per 1 november af als wethouder van de gemeente Boekel.
De installatie van mevrouw Van Eert vindt plaats tijdens de raadsvergadering op donderdag 14 november 2024. Zij neemt als wethouder de portefeuille van dhr. Willems over.
In de overgangsperiode wordt de portefeuille van dhr. Willems waargenomen door burgemeester Van den Elsen en wethouder Brands.
“Wij zijn als college erg blij dat Gemeenschapsbelang Venhorst-Boekel zo snel een waardig opvolger voor Henri Willems heeft gevonden. Jeanne van Eert heeft veel ervaring in de lokale democratie en met haar achtergrond en dossierkennis zien wij uit naar een mooie samenwerking.”, aldus burgemeester Van den Elsen.
Gemeenschapsbelang Venhorst-Boekel (GVB) heeft het nieuwe raadslid mevrouw Joke Braam voorgedragen. Zij wordt ook op 14 november benoemd.

Bekijk hier de uitnodiging voor het afscheid van Henri Willems.
Vandalisme in Boekel
De laatste tijd zien we dat er een aantal zaken vernield zijn in Boekel met het bankje en het stroomkastje in de bossen als laatste slachtoffers. We vinden het heel jammer dat dit gebeurt in ons mooie Boekel.
Gelukkig hebben we de loopgroepen van buurtpreventie, de boa’s en de jongerenwerker die preventief hun rondes maken. Omdat zij natuurlijk niet altijd en overal kunnen zijn, zien zij natuurlijk niet alles en hebben we ook elkaar nodig.
Weet u hier iets van of ziet u iets? Bel dan gerust 112 op het moment dat het plaatsvindt, bel 0900-8844 als er meer tijd is of Meld Misdaad Anoniem als u zelf liever niet bekend wordt. Het is voor ons als gemeente en voor de politie belangrijk dat u melding doet. Ook als de politie niet direct gelegenheid heeft om ter plaatse te komen is het voor hen wel van belang om meldingen te krijgen zodat ze hier gericht op kunnen surveilleren en in analyses mee kunnen nemen. Ook is het belangrijk dat aangifte wordt gedaan als iets vernield is.
De vraag is wat tot het vandalisme leidt. Soms is dat doordat jeugd verveeld is of dat er iets speelt. Wilt u hier iets over kwijt dan kunt u terecht bij het Dorpsteam. Het Dorpsteam is op werkdagen tussen 9:00 en 12:00 uur telefonisch te bereiken op 0492-328383.
Hopelijk kunnen we samen het leven in de gemeente Boekel nog een stukje mooier maken.

Gemeente Boekel gaat van start met het SoortenManagementPlan (SMP)
Een SoortenManagementPlan (SMP) is een duurzame oplossing om grote maatschappelijke opgaven, zoals de isolatieopgave en de woningopgave aan te pakken. Bij deze ruimtelijke ontwikkelingen moet een initiatiefnemer vooraf onderzoek doen naar het voorkomen van beschermde soorten. Dat bepaalt de Wet natuurbescherming. Als gevolg daarvan worden heel veel kleine ecologische onderzoeken uitgevoerd. Die onderzoeken moeten voorkomen dat beschermde soorten in een plangebied worden verstoord of gedood, en daarmee de wet wordt overtreden. Het SMP zorgt ervoor dat niet al die kleine onderzoeken plaats hoeven te vinden, maar dat er één onderzoek voor een groot gebied wordt gedaan. Zo heeft gemeente Boekel straks een generieke ontheffing op gebiedsniveau. Met deze ontheffing kan de initiatiefnemer werkzaamheden uitvoeren volgens de werkwijze uit het SMP en hoeft niet meer voor elke ingreep afzonderlijk een ontheffing aan te vragen. Dat bespaart tijd.
Wat gaat er gebeuren?
Ecologen brengen in beeld waar beschermde diersoorten voorkomen en wat het belang van het gebied is voor die soorten. Binnen de bebouwde kom gaat het vaak om huismussen, gierzwaluwen en vleermuizen. Als het goed gaat met beschermde soorten, dan kunnen ze tegen een stootje en gaat de uitvoering van de ruimtelijke ontwikkelingen hand in hand met de bescherming van deze soorten.
Wanneer?
In oktober heeft gemeente Boekel de overeenkomst met milieu-adviesbureaus Orbis en Stantec definitief ondertekend. Het SMP onderzoek loopt van medio april 2025 t/m medio oktober 2025. In deze periode kunt u dan ook ecologen rond zien fietsen door de gemeente. Dit zal met name in de avond en nacht zijn.
“De voortvarende wijze waarop gemeente Boekel dit project heeft opgepakt geeft veel vertrouwen om deze samenwerking tot een succes te maken.” aldus de directeur van Orbis.
Hoe verder?
In het eerste kwartaal van 2026 hoopt de gemeente de generieke ontheffing te hebben, waardoor de burger ontlast wordt en geen individueel onderzoek meer plaats hoeft te vinden en hiermee de bescherming van kwetsbare soorten is gewaarborgd.
Heeft u vragen over dit onderzoek? Dan kunt u terecht bij info@boekel.nl.

Wie wint de HVB-Trofee dit jaar? Draag snel uw favoriet aan!
Net als de afgelopen twee jaar, zal ook dit jaar de HVB-Trofee uitgereikt gaan worden. De HVB Trofee is een prijs die het belang en de kracht van de gemeenschap in het zonnetje zet, vernoemd naar de drie kernen Huize Padua, Venhorst en Boekel. Iedere groep, groot of klein, die afgelopen jaar heeft gezorgd voor meer verbinding in de gemeenschap kan de trofee winnen.
In 2023 won Buurtpreventie Boekel de eerste prijs en in 2024 was dat De Pionier Venhorst. Wie wint hem in 2025?!
Oproep voor Nominaties voor de HVB-trofee
Kent u iemand of een groep die het afgelopen jaar een opmerkelijke bijdrage heeft geleverd aan het versterken van de verbondenheid binnen onze gemeenschappen? Of heeft u zelf een dergelijk initiatief ondernomen? Dien uw voordracht in voor de HVB-trofee.
Eerder voorgedragen initiatieven mogen ook dit jaar weer voorgedragen worden.
Indienen kan t/m 2 december
Nog tot en met 2 december kan iedereen een initiatief voordragen die de HVB-Trofee verdient.
Of het nu gaat om een groep vrienden, club, vereniging, straat of stichting, het kan allemaal. Voordragen kan op twee manieren:
- Via de link: https://nl.surveymonkey.com/r/3CY2WF6
- Via het invulformulier dat bij de balie in het gemeentehuis ligt.
Vermeld bij de voordracht duidelijk:
• uw naam, telefoonnummer en e-mailadres;
• om welke initiatiefnemer het gaat;
• de naam, het telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon van de initiatiefnemer;
• de motivatie; Waarom vindt u dat men deze erkenning in de vorm van de HVB-Trofee verdient?
Winnaar bekendgemaakt op nieuwjaarsbijeenkomst
Uit alle voordrachten, worden er drie genomineerd die kans maken op de HVB-Trofee.
De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst op 5 januari in Nia Domo. We willen ook dit jaar weer alle inwoners van de gemeente Boekel uitnodigen voor de nieuwjaarsbijeenkomst.
Naast de wisseltrofee ontvangt de winnaar bovendien een mooi geldbedrag van €500 om in te zetten voor nóg meer verbinding in de gemeenschap.
Daarnaast zal er, net zoals vorig jaar, een mooi geldbedrag uitgereikt worden voor de nummer twee en drie!
Samen kunnen we degenen eren die Boekel tot een geweldige plek maken om te wonen!

Verslag inwonersbijeenkomst ‘Groenbeleid en – beheer, 19 augustus 2024
Op maandagavond 19 augustus 2024 vond de inwonersbijeenkomst over het groenbeleid- en beheerplan plaats in Nia Domo te Boekel. Om 19 uur waren ongeveer 40 betrokken inwoners aanwezig Onder het genot van een kopje koffie startte de bijeenkomst met de presentatie waarin werd toegelicht wat een Groenbeleid- en beheerplan is en wat we hiermee willen bereiken. Ook zijn de resultaten van de digitale vragenlijst besproken. Na het informatieve gedeelte gingen we aan de slag! In de zaal stonden medewerkers van de gemeente en van Idverde Advies verdeeld over drie tafels. In carrouselvorm mochten de aanwezigen ieder halfuur bij één van drie tafels aansluiten om dieper in te gaan op een van de onderwerpen. De besproken onderwerpen waren: Groene Boekelse thema’s, de groenstructuurkaart en beheer en onderhoud. De bijeenkomst werd afgesloten met een korte terugkoppeling waarin de meest genoemde/opvallendste opmerkingen aan de orde kwamen.
Hieronder een korte samenvatting van wat we die avond hebben opgehaald:
Tafel 1: Groene Boekelse thema’s
(Groen)beleving:
- Park achter Nia Domo heeft een andere groeninrichting nodig. De plek wordt nu als onaantrekkelijk beschouwd.
- Het bestaande groen moet behouden blijven.
- Fietspaden mogen groener ingericht worden om fietsroutes aantrekkelijk te maken.
- Sint Agathaplein in Boekel is niet groen ingericht, dat is wel wenselijk.
- Meer inzetten op groenbeleving in de wijken.
Biodiversiteit:
- Knotwilgen om-en-om snoeien. Op deze manier kunnen vogels zich blijven nestelen in de bomen.
- Ecologisch (berm)beheer toepassen en voorlichting over de voordelen voor de biodiversiteit hierover geven aan bewoners.
- Meer diversiteit aan beplanting.
Klimaat:
- Zoveel mogelijk groen inzetten en aanplanten om de hittestress, wateroverlast en droogte tegen te gaan.
- Water opvangen in de natuur (buitengebied).
- Tegels vervangen door groen.
Participatie:
- Inwoners geven aan dat ze het fijn vinden als de gemeente een agenda op de gemeentelijke website zet waar alle bijeenkomsten/informatiemomenten op staan.
- Bij kleine projecten willen inwoners gericht benaderd worden.
- Informatie moet op tijd verschaft worden.
Tafel 2: Groenstructuurkaart
Wat zijn belangrijke groenstructuren in de gemeente?
- De diverse bosgebieden in de gemeente.
- De Driedaagse loop, het is een groen terrein met wadi’s die behouden moeten blijven.
Waar zijn kansen voor verbetering in de Boekelse groenstructuur?
- Vergroenen van de kernen en de versteende pleinen zoals het Sint Agathaplein in Boekel.
- Meer landschapselementen creëren in het buitengebied.
- Houtwallen groener aankleden.
- Wandel- en fietspaden meer vergroenen om een groennetwerk te creëren.
- Meer diversiteit aan plant- en boomsoorten aanbrengen.
Tafel 3: Beheer en onderhoud
- De gemeente moet meer uitleg geven over keuzes van onderhoud en waarom bepaald soort groen wordt aangeplant. Op die manier begrijpen inwoners de keuzes beter en is er meer begrip voor.
- Gemeente mag best eerder plantvakken vervangen. Op veel plekken staat beplanting die aftakelt door ouderdom.
- Er is behoefte vanuit inwoners om het groen samen met de gemeente te beheren.
- Er is een duidelijk zichtbaar verschil tussen het groen in de wijken, zowel in inrichting als in onderhoud.
BESLUITEN EN PLANNEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
In de vergadering van 1 oktober 2024 is o.a. aan de orde geweest.
Uitkering planschadevergoeding De Gemeint 8
In verband met bestemmingsplan ‘De Burgt, fase 1b’ is een aanvraag om een planschadevergoeding ingediend. Conform advies van de schadeadviseur is een vergoeding toegekend.
Uitkering planschadevergoeding De Gemeint 10
In verband met bestemmingsplan ‘De Burgt, fase 1b’ is een aanvraag om een planschadevergoeding ingediend. Conform advies van de schadeadviseur is een vergoeding toegekend.
Verhogen budget Stimuleringskader Landschap deelname 2025
De gemeente stelt extra budget beschikbaar voor de stimuleringsregeling Landschap. De regeling is een succes, er zijn al diverse projecten ingediend die bijdragen aan landschapsontwikkeling in het buitengebied.
SpUk LAI tweede tranche
Het college heeft het uitvoeringsplan voor de Lokale Aanpak Isolatie (tranche 2) vastgesteld en gaat de SpUk LAI hiervoor aanvragen.
Uitwerking Oost-westverbinding Boekel
Na een extra consultatieronde heeft het College besloten de raad te adviseren om het tracé Zijp/ Waterval/ Bovenstehuis/ nieuwe verbindingsweg uit te laten werken tot een definitief schetsontwerp, zodat het verkeer vanuit en richting de oostkant op een ontlastende en veilige manier ontsloten kan worden.
BESLUITEN EN PLANNEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
In de vergadering van 8 oktober 2024 is o.a. aan de orde geweest.
Verkeersbesluit Burgt
Door de ontwikkeling op de Burgt worden de komgrenzen volgens de Wegenverkeerswet (1994) aangepast.
Verkeersbesluit Waterval
De komgrenzen op de Waterval volgens de Wegenverkeerwet (1994) worden aangepast zodat deze past bij het gebruik van de weg.
Waarderingssubsidie 2024 touwtrekken koningsdag
Het college heeft besloten een waarderingssubsidie van € 500,- te verstrekken aan de organisatiewerkgroep touwtrekken koningsdag.
Uitvoeringsagenda NOVEX Stedelijk Brabant
Instemmen met de uitvoeringsagenda Stedelijk Brabant versie 1.0 en samen met de betreffende partners de opgaven oppakken en uitvoeren met als doel een toekomstbestendige stedelijke ontwikkeling van de vier stedelijke regio’s in Brabant zoals beschreven in het gezamenlijke Ontwikkelperspectief voor het NOVEX-gebied Stedelijk Brabant (okt. 2023).
Agenda Commissie Bestuur en Samenleving
Datum | 29-10-2024 |
Tijd | 19:30 – 22:30 |
Locatie | Raadzaal |
Voorzitter | M.G.W. (Matt) Kanters |
1 | Opening |
2 | Vaststelling agenda |
3 | Spreekrecht voor burgers |
4 | Vooruitblik en terugkoppeling vanuit portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost |
5 | Begroting Gemeente Boekel |
6 | Startersleningen |
7 | Migratieopgaven gemeente Boekel |
8 | Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s |
9 | Vaststelling advieslijst vergadering B&S 27 juni 2024 |
10 | Rondvraag |
11 | Sluiting |
Agenda Commissie Wonen en Werken
Datum | 30-10-2024 |
Tijd | 19:30 – 22:30 |
Locatie | Raadzaal |
Voorzitter | S.A.H.M. (Sharon) de Bruin |
1 | Opening |
2 | Vaststelling agenda |
3 | Spreekrecht voor burgers |
4 | Vooruitblik en terugkoppeling vanuit portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost |
5 | Oost-West verbinding |
6 | Locatiekeuze tweede KindPark |
9 | Begroting Gemeente Boekel |
10 | Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s |
11 | Vaststelling advieslijst vergadering W&W 26 juni 2024 |
12 | Rondvraag |
13 | Sluiting |
Gemeentelijke bekendmaking
Vertrokken naar onbekende bestemming
De volgende persoon woont niet meer op het adres, waar deze volgens de Basisregistratie personen (BRP) staat ingeschreven. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling Burgerzaken van de gemeente Boekel. Het college heeft besloten de persoonslijst van deze persoon niet meer bij te houden. Daardoor staat deze officieel niet meer op dat adres ingeschreven.
Naam en geboortedatum | Uitschrijving per datum | Datum besluit |
T. Mykhailova, 10-07-1992 | 20-08-2024 | 14-10-2024 |
Een belanghebbende kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de datum van deze publicatie bezwaar maken bij het college. U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Het besluit verandert door het indienen van een bezwaarschrift in eerste instantie niet. Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, dan moet u de rechter vragen hierover een uitspraak te doen (dit heet een ‘voorlopige voorziening’). In dat geval moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank ’’s-Hertogenbosch, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt. Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Boekel, 14 oktober 2024
Burgemeester en wethouders van Boekel
Gemeentelijke bekendmaking
Voornemen ambtshalve uitschrijving uit Nederland
Het college van burgemeester en wethouders van Boekel maakt bekend, dat zij het voornemen heeft om de bijhouding van de persoonslijst van onderstaande persoon ambtshalve op te schorten met de aanduiding ‘Vertrek uit Nederland’. Dit betekent dat deze persoon niet meer als ingezetene in de basisregistratie personen is opgenomen, omdat uit een ingesteld onderzoek tot zover geen uitsluitsel is verkregen omtrent de verblijfplaats van:
Naam en geboortedatum | Uitschrijving per datum | Datum voornemen |
H. Zhaliuk, 29-08-1994 | 15-10-2024 | 15-10-2024 |
Een eventuele wijziging kan grote persoonlijke en/of financiële gevolgen hebben voor de betrokkene. Wij verzoeken daarom eenieder, die op de hoogte is van het huidige adres van bovengenoemde persoon, de medewerkers van de afdeling Burgerzaken hiervan op de hoogte te stellen.
Boekel, 15 oktober 2024
Burgemeester en wethouders van Boekel
KENNISGEVING VERKEERSBESLUIT LAADPAAL IN BOEKEL
In Boekel wordt er ingezet op duurzame vormen van mobiliteit. Daarvoor plaatsen we laadpalen voor elektrische auto’s in onze openbare ruimte. Vattenfall zorgt voor de plaatsing van de laadpalen.
Om de parkeerplaatsen voor het parkeren van elektrische auto’s te markeren (bebording) is een verkeersbesluit noodzakelijk.
De gemeente is voornemens twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen. Ten hoogte van de speeltuin op de Bolle Akker, 5427 GE Boekel. Het verkeersbesluit is terug te vinden op de website van de gemeente, onder bekendmakingen.
Meld je aan voor de Nationale Natuurwerkdag
Vogelwerkgroep Boekel-Venhorst, Stichting d’n Eik en gemeente Boekel gaan dit jaar de natuurwerkdag organiseren. We gaan een singel inrichten op het Goor, deze ligt in het verlengde van Molenbrand.
Op de singel staat op verschillende plaatsen riet, dit mag blijven staan omdat dit een schuilplaats is voor o.a. vogels. Het overige deel wordt aangeplant met bosplantsoen, er worden hier soorten gebruikt die goed tegen natte gebieden kunnen. We maken zo een interessante strook die goed is voor de biodiversiteit.
Op zaterdag 2 november wordt de singel ingericht. Wil jij meehelpen aan het ontwikkelen van dit mooie stukje natuur in onze gemeente?
Meld je dan aan via: https://www.natuurwerkdag.nl/klussen/aanplant-singel-het-goor/
Tijd: Tussen 9:00 en 12:30 uur (incl. lunch)
Verzamellocatie: Singel het Goor (in het verlengde van Molenbrand)
Aanmelden: https://www.natuurwerkdag.nl/klussen/aanplant-singel-het-goor/
Meenemen: Schop

Gevonden en verloren voorwerpen t/m 14-10-2024
Gevonden:
- Zware zilveren metalen armband, merk: Tov Essentials
- Fietssleutel A 214
- Moderne thermofles/waterfles/koffiebeker, kleur: rose
- Nummerplaat, kleur: wit, NK-342-H
Verloren:
- Sleutels van fiets, kluis en huis met sleutelhanger Verhoeven
- Pasjeshouder met rijbewijs, OV chipkaart, kentekenbewijs brommer, pasje CZ
- 1 Fietssleutel met zwart kapje en 3 grijze sleutels combinatie ring met 4 sleutels
- Rugtas, merk: Eastpack, inhoud: Aces laptop, Avans waterfles, 2 opladers en bus deo, 2 bankpasjes, Rabobank: 1 particulier, kleur: goud en 1 zakelijk, kleur: blauw
Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis worden afgegeven en gemeld. Dit kan ook telefonisch of via de website www.boekel.nl.
Bij vermissing van paspoort, identiteitskaart of rijbewijs, kunt u aangifte doen op onze website www.boekel.nl met uw DigiD.
Rijbewijs online verlengen
Bij de gemeente Boekel is het mogelijk om de verlenging van het rijbewijs of uitbreiding van categorieën online aan te vragen.
Als u het rijbewijs online aan wilt vragen, laat dan een pasfoto maken bij een door de RDW erkende fotograaf of fotocabine. De RDW stuurt u vervolgens een mail waarna u thuis online uw rijbewijs kunt aanvragen. Een overzicht van erkende fotografen en fotocabines is te vinden op de locatiewijzer op www.rdw.nl.
In plaats van twee bezoeken is dan één bezoek aan het gemeentehuis voldoende. Alleen maar om het rijbewijs op te halen en dat kan zonder afspraak tijdens onze openingstijden. De gemeente Boekel kan u zo nog beter van dienst zijn. U kiest zelf een moment dat u uitkomt voor het invullen van de aanvraag. Na twee werkdagen kunt u het rijbewijs persoonlijk ophalen bij de gemeente. Een aanvraag bij de balie duurt vijf werkdagen.
Uitzonderingen
Als u voor het eerst een rijbewijs aanvraagt, of als uw rijbewijs is gestolen of kwijtgeraakt, dan moet u nog wel naar het gemeentehuis komen voor de aanvraag.

‘SKIP jij?’: tweede regionaal onderzoek naar de normalisering van drugsgebruik onder jongeren
Er komt een vervolg op de grote drugsmonitor ‘Trippen of SKIPPEN?’ waar eind 2021 ruim 11.000 jongeren uit Oost-Brabant aan deelnamen. Vanaf 1 oktober tot 31 december 2024 gaat de tweede monitor onder de noemer ‘SKIP jij?’ lopen in de regio Brabant. Uit de eerste monitor bleek dat het gebruik van cannabis en XTC van de onderzochte middelen het meest normaal werd gevonden onder jongeren. Nu, drie jaar later, wordt er onderzocht wat de huidige houding van jongeren is tussen de 16 en 27 jaar ten aanzien van drugsgebruik.
Het onderzoek geeft belangrijke inzichten in het feitelijk gebruik door jongeren in de regio, welke houding zij hebben ten opzichte van drugs, welke factoren meespelen om wel of niet te gaan gebruiken en of het wel/niet gebruik ook te maken heeft met de setting. De resultaten van de tweede monitor zullen net zoals het eerste rapport openbaar worden gemaakt.
Waarom de tweede drugsmonitor ‘SKIP jij?’
Het tweede onderzoek wordt uitgevoerd omdat actuele cijfers van groot belang zijn om effectieve interventies en campagnes te creëren. Naar aanleiding van deze monitor worden – net zoals tijdens de eerste monitor – focuspunten bepaald waar SKIP op voort borduurt. Op basis van de uitkomsten van de monitor kunnen de samenwerkingspartners van SKIP onder andere de (lokale) aanpak aanscherpen en specifieker bepalen welke interventies op welke moment worden ingezet.
Deelname jongeren
Net als in 2021 worden alle jongeren tussen de 16 en 27 jaar, die woonachtig zijn in de regio waar SKIP draait, via sociale media geworven om aan het onderzoek deel te nemen. Daarnaast zullen de deelnemende gemeenten jongeren een brief thuis toesturen. Deze brief roept de jongeren op om de vragenlijst van de tweede onderzoekmonitor in te vullen via een QR-code. Het invullen van de vragenlijst duurtgemiddeld 10 minuten en gaat gepaard met de kans op 1 van de 50 te vergeven bol.com bonnen. Naast de online en persoonlijke werving worden jongeren op bijvoorbeeld school of via het jongerenwerk aangespoord om deel te nemen aan de tweede monitor. Jongeren die in de doelgroep vallen kunnen de vragenlijst van de monitor invullen vóór 31 december 2024 via www.skipjij.nl.
De eerste drugsmonitor ‘Trippen of SKIPPEN’
Met financiële ondersteuning van het ministerie van VWS heeft SKIP in de periode oktober 2021 tot en met december 2021 een grootschalige onderzoeksmonitor uitgevoerd onder alle jongeren van 16 tot en met 27 jaar in de regio Oost-Brabant. Aan dit onderzoek hebben ruim 11.000 jongeren en jongvolwassenen deelgenomen. Belangrijke factoren die van invloed zijn op de norm naar aanleiding van de eerste monitor, zijn onder andere; de houding van hun omgeving ten opzichte van drugs, het gebruik door vrienden en leeftijdsgenoten, de uitkomstverwachting (wat doet het met je) en de eigen houding. Het volledige rapport vind je hier https://www.skipdietrip.nl/monitor/
Regioproject SKIP die Trip
In 2021 hebben 32 gemeenten in Brabant, de GGD Hart voor Brabant, de GGD Brabant Zuidoost en Novadic-Kentron hun krachten gebundeld in regionaal project ‘SKIP die trip’. SKIP zet zich in om een nieuwe norm te realiseren over drugsgebruik en richt zich op jongeren tussen de 16 en 27 jaar. Ga voor meer informatie over SKIP naar www.skipdietrip.nl.
Hoe nu verder?
Vanuit de samenwerkende gemeenten, Novadic-Kentron, de GGD Brabant Zuidoost en de GGD hart van Brabant, worden onder de vlag van het regioproject ‘SKIP’ de komende jaren beleid, interventies en communicatiematerialen ontwikkeld. Deze hebben als doel om het niet-gebruik van drugs te versterken en het gebruik minder normaal te maken.