Gemeentenieuws week 10
maandag 8 maart 2021 door Redactie inBoekel
Gemeentelijke publicaties
Week 10 – 2021
Aangepaste openingstijd gemeentehuis op de woensdagavond i.v.m. Coronamaatregelen
De openstelling op woensdagavond 10 maart is tot 19.30 uur in plaats van 20.30 uur
Geen avondopenstelling in de week van de verkiezingen
Zoals bekend vinden de verkiezingen plaats op:
- Maandag 15 maart
- Dinsdag 16 maart
- Woensdag 17 maart
De avondopenstelling van de balie komt op woensdag 17 maart te vervallen.
Mocht dit onverhoopt problemen met zich meebrengen dan willen wij u vragen om telefonisch contact met ons op te nemen (0492-326800), zodat wij samen met u kunnen kijken naar een passende oplossing.
Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders
In de vergadering van 23 februari jl. is o.a. aan de orde geweest:
Aanpak herinrichting Agathaplein
De gemeente heeft in 2019 het bestemmingsplan zuidwand vastgesteld. In 2020 is de visie voor het plein opgeleverd. Nu wordt het proces opgestart om te komen tot een herinrichting van de openbare ruimte, het plein. Uiteindelijk moet dit leiden tot een inrichting van het Sint Agathaplein aansluitend bij de visie en functionerend als een echt hart van ons dorp.
Coronacompensatie huren Q4 2020
De gemeente Boekel scheldt de huur van sport- en maatschappelijke verenigingen met een directe huurrelatie voor 45% kwijt in de periode 1 oktober tot en met 31 december 2020 en vraagt hiervoor compensatie aan bij het Rijk.
Benoeming functionaris gegevensbescherming
De gemeente Boekel heeft een nieuwe functionaris gegevensbescherming benoemd.
Aanvraag planschadevergoeding Bergstraat 57
In verband met bestemmingsplan ‘De Run, Boekel’ is een planschadevergoeding ingediend. Conform advies van de schadeadviseur is het verzoek afgewezen.
Goedkeuring college aan ODBN om definitieve beschikking te nemen na behandeling zienswijze en houden dialoog door aanvrager met zienswijze indieners
Holding Van den Broek heeft een vergunning aangevraagd voor het veranderen van een loon- en grondverzetbedrijf aan Wanroijseweg 6a, Boekel. Hiertegen zijn zienswijzen ingediend. Na het houden van een omgevingsdialoog, is positief besloten op de aanvraag.
Grondbedrijfrapportage 2021
Jaarlijks geeft het college met de grondbedrijfrapportage inzicht in de aankoop en verkoop van bouwgrond ten behoeve van woningbouw en bedrijventerreinen. Nu is de rapportage 2021 aan de raad voorgelegd. Nieuw daarin zijn de complexen Tuinstraat en Lage Raam.
Gevonden en verloren voorwerpen t/m 03-03-2021
Verloren:
- Rugzak, kleur: zwart, inhoud: portemonnee en IDkaart
- Portemonnee, kleur: zwart, inhoud: pasjes, IDkaart, rijbewijs, pasfoto, 110 euro en kinderfoto’s
- Herenportemonnee, kleur: zwart, materiaal: leer
- Fietstas, kleur: zwart, inhoud: reparatieset, regenjack en Alditas
- Portemonnee, kleur: zwart, merk: Bear Design, inhoud: rijbewijs, bankpas, Coopkaart, creditcard, zorgpas, Sterdarts kaart en ongeveer € 40-45 cash
Gevonden:
- Cijclo 505, kleur: wit/zwart, vermoedelijk van mountain bike
- Oude kapotte en deels herstelde slee van hout
- Telefoon, kleur: donkerblauw, merk: Samsung
Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis (en niet bij de politie) worden afgegeven en gemeld. Dit kan eventueel ook telefonisch, of via de website www.boekel.nl (formulieren).
Bent u een waardepapier zoals een paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs verloren, dan kunt u hiervan gelijktijdig aangifte doen op het gemeentehuis bij de aanvraag van een nieuw document. U dient hiervoor wel een afspraak te maken. Dit kan telefonisch, aan de receptie van het gemeentehuis of via onze website.
Bent u zelf iets verloren, informeer dan bij de receptie van het gemeentehuis.
Gevonden (huis)dieren worden door Stichting HoKaZo te Uden opgevangen: telefoon: (06) 53707111. Deze stichting regelt de opvang en de registratie van gevonden en zoekgeraakte (huis)dieren uit Boekel.
Vergadering raadscommissie
Locatie: gemeenschapshuis De Horst, Sint Josephplein 14, Venhorst
Aanvangstijdstip: 19.00 uur
Agenda van de openbare vergadering van de Raadscommissie Wonen en werken op dinsdag 16 maart 2021.
- Opening
- Vaststelling agenda
- Spreekrecht voor burgers
- Vooruitblik en terugblik vanuit portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost
- Raadsvoorstel inzake variantenstudie naar eventuele alternatieven voor het verkeer op de oost-west route
- Raadsvoorstel inzake aanpassing Kluisstraat t.b.v. verbeteren verkeersveiligheid
- Raadsvoorstel inzake aanpak herinrichting Sint Agathaplein
- Raadsvoorstel inzake grondbedrijfsrapportage 2021
- Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s
- Vaststelling advieslijst 10 februari 2021
- Rondvraag
Agenda van de openbare vergadering van de Raadscommissie Bestuur en leven op woensdag 17 maart 2021.
Opening
- Vaststelling agenda
- Spreekrecht voor burgers
- Vooruitblik en terugblik vanuit portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost
- Informatie m.b.t. financiële gevolgen corona-pandemie
- Raadsvoorstel inzake het controle- & rapportageprotocol accountantscontrole 2020
- Raadsvoorstel inzake partnerschap gemeente – IBN
- Raadsvoorstel inzake het realiseren van een mobiliteitscentrum
- Raadsvoorstel inzake Nederlandse schuldhulproute en schuldhulpmaatje Boekel
- Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s
- Vaststelling advieslijst vergadering 9 februari 2021
- Rondvraag
Bijwonen vergadering alleen mogelijk na aanmelding
Om de 1,5 meter afstand tussen bezoekers van de vergaderingen te kunnen waarborgen is het noodzakelijk dat u zich vooraf aanmeldt voor de vergadering. Dit kan via griffie@boekel.nl of telefonisch via telefoonnummer 0492 326807
Graag uiterlijk 24 uur voor de vergadering uw aanmelding doorgeven.
Spreekrecht voor burgers
Als burger kunt u tijdens vergaderingen de commissie over de meeste onderwerpen die tot het taakgebied van de commissie behoren toespreken door gebruik te maken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan meldt u dit uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffier, mevr. Philipse, telefonisch bereikbaar onder nummer 06 52396877 of via margie.philipse@boekel.nl. Daarbij graag aangeven over welk onderwerp u het woord wilt voeren. Bij het agendapunt ´spreekrecht voor burgers´ zal de voorzitter van de commissie u het woord geven. De spreektijd bedraagt, afhankelijk van het aantal sprekers, maximaal 5 minuten.
Wilt u stukken inzien?
Deze kunt u raadplegen via onze website www.boekel.nl. U vindt deze stukken via Menu > vergaderingen ˃ geplande vergaderingen.
Veilig stemmen binnen de gemeente Boekel
Over enkele weken is de Tweede Kamerverkiezing. U kunt binnen de gemeente Boekel uw stem veilig uitbrengen:
- Stemmen kan op meerdere dagen (15, 16 en 17 maart);
- Stemlokalen zijn coronaproof ingericht;
- De kiezer vanaf 70+ heeft de mogelijkheid om per brief te stemmen;
- Iedereen is verplicht een mondneusmasker te dragen;
- Ieder kiezer krijgt een rood potlood om zijn stem uit te brengen en dit potlood mag houden.
- Weten waar u uw stem uit kunt brengen binnen de gemeente Boekel? Kijk op www.boekel.nl/verkiezingen.
Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK)
Veel mensen hebben het op dit moment financieel moeilijk. Door de coronamaatregelen zijn er banen verdwenen en veel ondernemers kunnen hun werk niet of maar deels uitoefenen. Hierdoor hebben veel mensen minder inkomen dan voorheen. Zij hebben daarom mogelijk moeite om hun woonkosten te betalen. Om hen tijdelijk te helpen is er de TONK.
Wat is de TONK?
De TONK is de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten. Dit is geld van de gemeente voor als u (tijdelijk) minder inkomen heeft als gevolg van de coronamaatregelen. En u hierdoor problemen heeft met het betalen van uw woonkosten. Het gaat dan om de huur of de hypotheekrente.
De TONK-uitkering is een vorm van bijzondere bijstand (Participatiewet).
Wat zijn de voorwaarden voor de TONK?
U kunt de TONK-uitkering alleen aanvragen als u door de coronacrisis in financiële problemen bent gekomen en daardoor uw woonkosten niet meer kunt betalen. Er moet een minimaal inkomstenverlies van 30% zijn. De peildatum hiervoor is 1 januari 2021 en in vergelijking met 1 januari 2020 moet u 30% minder inkomsten hebben.
Ook mag uw gezamenlijk privévermogen op 31 december 2020 niet hoger zijn dan € 31.340,- .
Het maximaal inkomen mag voor een alleenstaande aanvrager netto € 1.226,- bedragen en voor samenwonenden/gehuwden netto € 1.751,- per maand.
Hoe kunt u aanvragen?
U kunt een aanvraag doen voor een TONK-uitkering voor de periode van 1 januari tot 1 juli 2021.
Een digitale aanvraag voor een TONK-uitkering kunt u indienen tot 1 augustus 2021.
Een schriftelijke aanvraag voor een TONK-uitkering kunt u bij de gemeente Meierijstad indienen tot 3 augustus 2021. De gemeente Meierijstad voert voor de gemeente Boekel deze regeling uit.
TONK als laatste mogelijkheid
Heeft u misschien recht op een andere financiële regeling of uitkering, zoals een toeslag van UWV op uw WW-uitkering? Dan moet u die eerst aanvragen. Komt u niet in aanmerking voor een andere regeling? Of heeft u met deze regeling erbij nog te weinig inkomen om uw woonkosten te betalen? Dan kunt u recht hebben op de TONK-uitkering.
TONK voor ondernemers met Tozo
Bent u ondernemer en heeft u een Tozo-uitkering? Dan kan de TONK hierop een aanvulling zijn.
Hoe hoog is de TONK-uitkering?
Dat hangt af van uw situatie. Om de hoogte van de TONK-uitkering te berekenen kijken we naar:
- De hoogte van uw (woon)kosten;
- Uw inkomen (van u en uw partner) op dit moment.
Hoe lang duurt de TONK-uitkering?
U kunt de TONK-uitkering in de periode januari 2021 tot en met juni 2021 voor maximaal 6 maanden krijgen. Korter kan natuurlijk ook, langer niet. U vraagt de TONK-uitkering aan voor de maanden dat u de aanvulling op uw inkomen echt nodig heeft.
Hoe aanvragen?
Om de TONK-uitkering aan te vragen moet u een aanvraagformulier invullen. Dat vindt u hier:
www.meierijstad.nl/TONK
Een digitale aanvraag voor een TONK-uitkering kunt u indienen tot 1 augustus 2021.
Een schriftelijke aanvraag voor een TONK-uitkering kunt u indienen tot 3 augustus 2021 bij de gemeente Meierijstad. Vul het formulier helemaal en naar waarheid in. Stuur ook de gevraagde gegevens mee.
Heeft u het formulier volledig ingevuld, alle gevraagde gegevens ingeleverd en zijn er geen bijzonderheden, uitgangspunt is dat u dan binnen 4 weken bericht krijgt over uw aanvraag.
Kennisgeving beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.9 Wabo)
vergunde omgevingsvergunningen
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende omgevingsvergunningen hebben verleend:
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: uitbreiding champignonkwekerij
Locatie: Mutshoek 8, Boekel
Verzenddatum: 2 maart 2021
Activiteit: werk of werkzaamheden uitvoeren
Onderwerp: aanleg biotoop
Locatie: Hoekstraat 9, Venhorst
Verzenddatum: 2 maart 2021
Activiteit: handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: aanleg biotoop
Locatie: Hoekstraat 9, Venhorst
Verzenddatum: 2 maart 2021
Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een innovatieve teeltondersteunende voorziening
Locatie: Zijp 7, Boekel
Verzenddatum: 5 maart 2021
Activiteit: vellen van een houtopstand
Onderwerp: het kappen van 12 haagbeuken, 2 kersenbomen, 7
beuken en 2 esdoorns
Adres: Bernhardstraat, ter hoogte van huisnummer 76
Verzenddatum: 26 februari 2021
Activiteit: vellen van een houtopstand
Onderwerp: het kappen van een paardenkastanje
Adres: de Kastanjes, ter hoogte van huisnummer 6
Verzenddatum: 26 februari 2021
Activiteit: vellen van een houtopstand
Onderwerp: het kappen van een lindeboom
Adres: Daniël de Brouwerstraat, ter hoogte van huisnummer 4
Verzenddatum: 3 maart 2021
Vergunde balieomgevingsvergunningen
(datum ontvangst en datum besluit zijn hetzelfde)
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende balieomgevingsvergunning(en) hebben verleend:
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een woonhuis
Locatie: Zijp 1k, Boekel
Verzenddatum: 3 maart 2021
De beschikkingen en de bijbehorende stukken liggen met ingang van woensdag 10 maart 2021 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis te Boekel. De beschikking en de bijbehorende stukken zijn elke werkdag in te zien van 9.00 tot 12.30 uur en woensdagmiddag van 13.30 tot 19.00 uur. Als u vragen heeft over een plan, denkt u er
dan aan om een afspraak te maken.
Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken.
U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum, uw naam, adres, telefoonnummer en emailadres vermeld staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Ondanks uw brief (het bezwaarschrift) mag het besluit waartegen u bezwaar maakt wel worden uitgevoerd. Als u dat niet wilt dan moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt (verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen). Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Ingediende aanvragen voor een omgevingsvergunning reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.8 Wabo)
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen:
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: bouwen van een loods
Locatie: Noordstraat 15, Venhorst
Datum ontvangst: 1 maart 2021
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: bouwen van een overkapping
Locatie: Kleinveld 2, Boekel
Datum ontvangst: 1 maart 2021
De hier genoemde aanvragen volgen de reguliere procedure. Aanvragen die de uitgebreide procedure volgen worden pas gepubliceerd als het ontwerpbesluit ter inzage ligt.
Kennisgeving verlenging beslistermijn
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
(Artikel 3.9 lid 2 Wabo, artikel 3:18 lid 2 Awb)
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht hebben besloten voor de volgende aanvraag de beslistermijn te verlengen met een termijn van maximaal 6 weken:
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een 2/1 kap woning
Locatie: Kerkpad kavel 24 en 25, Venhorst
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een 2/1 kap woning
Locatie: Kerkpad kavel 37 en 38, Venhorst
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: uitbreiding van een magazijn, koelcel, kantoor
Locatie: Statenweg 6b, Venhorst
Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na genoemde datum tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel, Postbus 99, 5427 ZH Boekel.
Kennisgeving ontwerp beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Uitgebreide voorbereidingsprocedure
(Artikel 3:11 Wabo en 3:41/3:44 Awb)
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voornemens zijn vergunning te verlenen:
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: bouwen nieuwe stal en wijziging stalsystemen en dieraantallen
Locatie: Waterdelweg 22, Boekel
Type: integraal
Activiteit: Inrichting of mijnbouwwerk oprichten of veranderen (Milieu)
Onderwerp: bouwen nieuwe stal en wijziging stalsystemen en dieraantallen
Locatie: Waterdelweg 22, Boekel
Type: integraal
Activiteit: handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: bouwen nieuwe stal en wijziging stalsystemen en dieraantallen
Locatie: Waterdelweg 22, Boekel
Type: integraal
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voornemens zijn vergunning te verlenen.
De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijbehorende stukken liggen met ingang van woensdag 10 maart 2021 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis te Boekel.
De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijbehorende stukken zijn elke werkdag in te zien van 9.00 tot 12.30 uur en woensdagmiddag van 13.30 tot 19.00 uur. Als u vragen heeft over een plan, denkt u er dan aan om een afspraak te maken.
Een ieder die het met dit besluit niet eens is, kan binnen zes weken nadat het besluit ter inzage is gelegd, schriftelijk zijn zienswijze(n) tegen het ontwerpbesluit naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Boekel, Postbus 99, 5427 ZH Boekel.
Schriftelijke zienswijze(n) moeten zijn voorzien van uw handtekening, naam en adres.
Bovendien moet u aangeven om welk ontwerpbesluit het gaat en waarom u het er niet mee eens bent. Eenieder wordt tijdens voornoemde periode op afspraak in de gelegenheid gesteld om zijn zienswijze(n) mondeling naar voren te brengen. Hiervoor dient binnen vier weken na publicatiedatum een afspraak te worden gemaakt met de afdeling bouwen (0492-326800). De vergunningaanvrager wordt in de gelegenheid gesteld daarbij aanwezig te zijn. Van mondeling ingebrachte zienswijze(n) wordt een verslag gemaakt.
Wij maken u erop attent dat slechts beroep tegen de uiteindelijke beschikking kan worden ingediend als ook een zienswijze is ingebracht tegen de ontwerpbeschikking en men belanghebbende is.
Boekel, 10 maart 2021
Burgemeester en wethouders van Boekel.