We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Gemeentenieuws week 12

dinsdag 19 maart 2024 door

Gemeentenieuws week 12

Week 12 – 2024

Informatie Gemeente Boekel

Wij werken op afspraak. U kunt een afspraak maken via www.boekel.nl, telefonisch (0492) 326800 of aan de receptie van het gemeentehuis.

Openingstijden Gemeentehuis:

  • maandag t/m vrijdag 09.00 – 12.30 uur
  • woensdag 13.30 – 19.30 uur

Het gemeentehuis is dagelijks telefonisch bereikbaar van 08.30 – 17.00 uur, behalve op vrijdagmiddag. Op vrijdagmiddag is het gemeentehuis gesloten.

Gemeentewerf – maandag t/m vrijdag 09.00 – 10.00 uur of op afspraak.

Bestuur – Voor een persoonlijk gesprek met de burgemeester of één van de wethouders kunt u een afspraak maken bij het bestuurssecretariaat:
(0492) 326808.

Overig – Voor meer informatie, nieuwsberichten etc. kunt u kijken op onze website: www.boekel.nl.

Voor vragen en opmerkingen over deze gemeentepagina kunt u contact opnemen met het cluster Communicatie van de gemeente via (0492) 326800 of info@boekel.nl.


Klachten of meldingen – Hebt u een klacht of een melding, dan kunt u dit doorgeven via onze website www.boekel.nl (kies voor melding openbare ruimte). Als dat niet mogelijk is, dan mag u bellen naar één van de onderstaande nummers en kunt u uw klacht of melding telefonisch doorgeven: 0492-326800 voor klachten over zaken zoals verzakte stoeptegels, overhangende begroeiing en dergelijke. Klachten en meldingen over straatverlichting kan u online doorgeven op www.boekel.nl via melding openbare ruimte. Daarnaast kan u de meldingen ook telefonisch doorgeven bij de gemeente Boekel (0492-326800)

Storing drukriolering:
0412 – 63 13 78 (Van der Ende, Oss)

Info afvalinzameling:

De digitale afvalkalender is nu te vinden op
gemeentelijke website.


Ontwikkelingen onderwijshuisvesting gemeente Boekel

De gemeente Boekel is een sterk groeiende gemeente. Een gemeente waar het goed leven, wonen en werken is. Dit is terug te zien in het aantal mensen dat in de gemeente Boekel wil wonen. De prognoses laten ook een flinke groei zien in het aantal kinderen tot 12 jaar. Met als direct gevolg dat de huidige onderwijshuisvesting niet meer passend gaat zijn. De gemeente en schoolbesturen zijn samen bezig met het zoeken van een oplossing voor deze situatie.

Gemeente en onderwijs denken samen na over huisvesting
Deze jonge, nieuwe generatie is goed voor de toekomst van Boekel. Gezamenlijk zijn gemeente en schoolbesturen aan de slag met de verdere visieontwikkeling om te komen tot huisvesting voor de scholen, passend bij de toekomstige omvang van Boekel.

Oriëntatie op een tweede KindPark-locatie
Het college van B&W heeft ingestemd om de uitbreiding van de onderwijshuisvesting met een tweede KindPark op een nieuwe locatie met onderwijs- en kinderopvangvoorziening verder uit te werken.

Wethouder Henri Willems: “Verschillende locaties in Boekel worden de komende periode geanalyseerd om uiteindelijk te komen tot een voorkeurslocatie. Ondertussen blijven de gemeente en de scholen de ontwikkeling van het aantal leerlingen op de voet volgen. Samen werken we aan een oplossing.”


Gemeente Boekel bouwt 30 nieuwe woningen

Breed woningaanbod voor jeugd, doorstromers en senioren

De gemeente Boekel maakt zich klaar voor de toekomst! Om in de grote vraag naar woningen te voorzien heeft de gemeente Boekel besloten om de bouw van 30 nieuwe woningen, waarvan 10 starterswoningen, aan het bestemmingsplan toe te voegen.

Het plan voorziet in de realisatie van woningen voor een brede doelgroep, van starters, tot doorstromers en senioren, op het perceel Burgt 8 en sluit aan op De Burgt fase 1b. Naar verwachting is in het najaar 70% van de woningen verkocht waarna gestart wordt met de bouw door Van Stiphout Projectontwikkeling.

Op 4 april neemt de gemeenteraad van Boekel een besluit over het vaststellen van het bestemmingsplan Herontwikkeling Burgt 8.

Wethouder Ben Brands: “Met dit project van duurzame en betaalbare starterswoningen, eengezinswoningen en levensloopbestendige woningen bieden we een gevarieerd aanbod aan woonruimtes. Wij willen een eigen huis voor een zo groot mogelijk groep betaalbaar houden.”


Gemeente Boekel doet mee aan een proef met een nieuw stembiljet

In heel de gemeente Boekel stemt u tijdens de Europees Parlementsverkiezing op 6 juni 2024 daarom met een ander stembiljet dan u gewend bent. Het stembiljet is kleiner en ziet er anders uit. Op deze pagina leest u meer informatie over het nieuwe stembiljet.

Vraag en antwoord over het nieuwe stembiljet

Hoe ziet het nieuwe stembiljet eruit?
Het nieuwe stembiljet heeft een A3-formaat. Op de bovenste helft staan de logo’s en namen van de partijen. Op de onderste helft staan de nummers van de kandidaten. Er staan geen namen van kandidaten op het stembiljet. Die namen staan op het overzicht van kandidaten dat in elk stemhokje ligt en hangt in elk stemlokaal. Ook krijgt u dit overzicht vóór de verkiezing thuis met de post.

Hoe werkt het nieuwe stembiljet?
U kiest eerst 1 partij en daarna kiest u 1 kandidaat van die partij. U maakt dus 2 vakjes rood. De namen van de kandidaten waarop u kunt stemmen staan op het overzicht van kandidaten dat in elk stemhokje ligt en in elk stembureau hangt. U krijgt het overzicht van kandidaten vóór de verkiezing ook thuis met de post.

Wanneer is mijn stem geldig met het nieuwe stembiljet?
Een stem is geldig als u:
– één partij en één kandidaat van die partij heeft gekozen.
– alleen één partij heeft gekozen. Daarmee heeft u automatisch op kandidaat 1, de lijsttrekker, van die partij gestemd.
– niets heeft ingekleurd. Dit is een blanco stem.

Een stem is ongeldig als u:
– wel één kandidaat, maar geen partij heeft gekozen.
– meer dan één kandidaat heeft gekozen.
– meer dan één partij heeft gekozen.
– een te hoog kandidaatnummer heeft gekozen.
– wel een vakje heeft ingekleurd, maar niet met rood.
– iets op het stembiljet heeft geschreven waarmee uw identiteit te achterhalen is.
– iets op het stembiljet heeft geschreven, maar er geen vakje is ingekleurd.
– geen vakje heeft ingekleurd, maar op een andere manier het vakje geselecteerd.

Waarom komt er een nieuw stembiljet?
Het huidige stembiljet is groot en daardoor lastig te hanteren. Het nieuwe stembiljet is veel kleiner en daardoor handzamer voor kiezers. Ook voor kiezers met een visuele beperking is het nieuwe stembiljet toegankelijker, omdat het makkelijker met behulp van een mal en audio-ondersteuning is te gebruiken. Daarnaast is een kleiner stembiljet voor stembureauleden gemakkelijker te tellen.

Wat merk ik hiervan als kiezer?
Met het nieuwe stembiljet stemt u op een andere manier dan u gewend bent. Daarom krijgt u de komende maanden uitleg over het nieuwe stembiljet. Ook thuis ontvangt u informatie over het nieuwe stembiljet.
U kunt ook oefenen met het nieuwe stembiljet. Binnenkort vindt u op deze pagina waar en wanneer dat kan. Oefenen kan ook online op www.oefenstembiljet.nl. Op de verkiezingsdag is in uw stemlokaal een extra stembureaulid aanwezig. Deze kan u uitleg gegeven over het nieuwe stembiljet. Of u helpen met oefenen hiermee. Als u tijdens het stemmen merkt dat u toch een fout maakt, mag u 2 keer een nieuw stembiljet vragen.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wil de ervaringen met het nieuwe stembiljet goed onderzoeken. Misschien stelt een onderzoeker u na het stemmen nog een paar vragen. De antwoorden moeten helpen om te beoordelen hoe het nieuwe stembiljet bevalt. Niemand zal vragen wat u gestemd heeft.


BESLUITEN EN PLANNEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

In de vergadering van 27 februari is o.a. aan de orde geweest.

Vaststellen bestemmingsplan Herontwikkeling perceel Burgt 8
Het college van B&W heeft besloten om het bestemmingsplan ‘Herontwikkeling perceel Burgt 8’ ter vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen. Het bestemmingsplan voorziet in 30 nieuwe woningen, waarvan 10 starterswoningen.

Deelname Cultuureducatie met Kwaliteit 4 en verlenging van De Cultuurloper
Sinds 2017 neemt de gemeente Boekel deel aan de landelijke subsidieregeling Cultuureducatie met Kwaliteit. De Brabantse uitwerking hiervan is De Cultuurloper. Cultuureducatie met Kwaliteit 3 loopt in 2024 af. Het college wil ook gaan deelnemen aan Cultuureducatie met Kwaliteit 4 voor de periode 2025-2028.
Het voorstel wordt daarom aangeboden aan de gemeenteraad ter besluitvorming.

Gebruiksovereenkomst gemeentegrond t.b.v. terras Nia Domo
Het college heeft besloten om een gebruiksovereenkomst aan te gaan zodat Nia Domo het terras op gemeentelijke grond aan de voorzijde van het gebouw kan blijven gebruiken.

Beschikbaar stellen nieuw budget startersleningen 2024
Het college heeft besloten om aan de raad een voorstel voor te leggen voor het beschikbaar stellen van nieuw budget voor startersleningen. Het in 2021 beschikbaar gestelde budget (€ 200.000) is nagenoeg op.


BESLUITEN EN PLANNEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

In de vergadering van 5 maart 2024 is o.a. aan de orde geweest.

Geen stukken op de openbare besluitenlijst.


Goede vrijdag 29 maart t/m 2de Paasdag 1 april is het gemeentehuis gesloten! Wij wensen u fijne dagen.


Tijdelijke verkeersmaatregel

Burgemeester en wethouders maken bekend dat er een tijdelijke verkeersmaatregel is genomen in verband met Rave Rush en Smullen at the Park op het evenemententerrein in Boekel.

In verband hiermee wordt in Boekel van 5 tot en met 7 april 2024 de Waterval afgesloten voor verkeer. 

Boekel, 12 maart 2024

Burgemeester en wethouders van Boekel


GEMEENTELIJKE BEKENDMAKING

Voornemen ambtshalve uitschrijving uit Nederland.

Het college van burgemeester en wethouders van Boekel maakt bekend, dat zij het voornemen heeft om de bijhouding van de persoonslijsten van onderstaande personen ambtshalve op te schorten met de aanduiding ‘Vertrek uit Nederland’. Dit betekent dat deze personen niet meer als ingezetenen in de basisregistratie personen zijn opgenomen, omdat uit een ingesteld onderzoek tot zover geen uitsluitsel is verkregen omtrent de verblijfplaats van:

Naam en geboortedatumUitschrijving per datumDatum voornemen
S.A. Łomżyński, 05-09-199704-03-202404-03-2024
J. Mercalina, 15-08-197304-03-202404-03-2024

Een eventuele wijziging kan grote persoonlijke en/of financiële gevolgen hebben voor de betrokkenen. Wij verzoeken daarom een ieder, die op de hoogte is van het huidige adres van bovengenoemde personen, de medewerkers van de afdeling Burgerzaken hiervan op de hoogte te stellen.

Boekel, 4 maart 2024

Burgemeester en wethouders van Boekel.


Publicatie vaststelling bestemmingsplan ‘Omgevingsplan: herziening Bovenstehuis’

Besluit
De gemeenteraad heeft in de vergadering van 22 februari 2022 besloten om het bestemmingsplan ‘Omgevingsplan: herziening Bovenstehuis’ gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het eerder in officiële procedure gebrachte ontwerp.

Omschrijving Bestemmingsplan
Het bestemmingsplan Bovenstehuis betreft een partiële herziening van het bestemmingsplan. Dit bestemmingsplan geldt enkel voor de buurtschap Bovenstehuis. Het gaat om huisvesting arbeidsmigranten, geur, luchtkwaliteit en geluid.

Wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan

  1. Er is een ambtshalve wijziging doorgevoerd met betrekking tot de spreiding van tijdelijke arbeidsmigranten. Huisvesting van tijdelijke arbeidsmigranten is immers naast een sociaal maatschappelijk vraagstuk ook een ruimtelijk vraagstuk. Vanuit zowel de overheid als vanuit de maatschappij wordt nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de impact van de huisvesting en maatschappelijk druk hiervan op de omgeving. Het wordt vanuit het oogpunt van ruimtelijke ordening en het voorkomen van de aantasting van het woon- en leefklimaat van het buurtschap wenselijk geacht om een bepaalde spreiding vast te stellen. Voor buurtschap Bovenstehuis is daarom aanvullend in de regels op genomen dat arbeidsmigranten enkel mogen worden gehuisvest mits daarbij de afstand tot een andere huisvestingslocatie van arbeidsmigranten minimaal 150 meter betreft.
  2. Er zijn ambtshalve wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot nummerings-, spel- en grammaticafouten.

Inzage
Het vaststellingsbesluit ligt met ingang van 14 maart 2024, samen met de bijbehorende stukken, gedurende zes weken ter inzage bij de publieksbalie van het gemeentehuis tijdens openingstijden. Het plan met bijbehorende stukken is dan tevens raadpleegbaar via de website www.ruimtelijkeplannen.nl (IDN: NL.IMRO.0755.BPHBOEKbovenstehui-VA01).

Beroep instellen
Gedurende de genoemde termijn kan tegen het besluit beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA in Den Haag. Het besluit treedt in werking daags na afloop van de beroepstermijn, tenzij binnen deze termijn een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. In dat geval treedt het besluit niet in werking tot op een dergelijk verzoek is beslist. Voor zowel het instellen van beroep als een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. Voor meer informatie over de hoogte kunt u contact opnemen met de griffier van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Boekel, 13 maart 2024
Burgemeester en wethouders van Boekel.


100e verjaardag de heer J. van Ravenswaaij

Op  2 maart 2024 vierde de heer J. van Ravenswaaij zijn 100e verjaardag. Op zaterdag 9 maart bracht burgemeester Caroline van den Elsen een bezoek aan de heer Van Ravenswaaij om hem persoonlijk te feliciteren namens het college van burgemeester en wethouders.

Gilde St. Agatha was ook aanwezig om een vendelgroet te brengen aan de 100-jarige. Vervolgens overhandigde de burgemeester een foto van het bankje wat ter gelegenheid van de 100e verjaardag van de heer Van Ravenswaaij is geplaatst bij het grasveld in de “Trimbossen” van Boekel.


Oproep foto’s: uw mooiste Boekel-foto!

Ook dit jaar organiseert de gemeente Boekel een fotowedstrijd. De ingezonden foto’s worden o.a. gebruikt voor promotionele doeleinden zoals onze gemeentelijke website, folders, flyers, brochures, nieuwsbrieven, gemeentegids. Bij inzending geeft u toestemming voor het gebruik van uw foto’s. Nu de lente weer in aantocht is, kunt u prachtige foto’s maken van bijvoorbeeld een mooi plekje in de gemeente Boekel, of van een leuke activiteit. Laat uw creativiteit de vrije loop en stuur uw foto’s in!

Prijzen
Uit alle ingezonden foto’s worden 3 foto’s gekozen die een mooie plek in de nieuwe gemeentegids van 2025 krijgen. Deze 3 foto’s worden beloond met voor de eerste prijswinnaar een waardebon van € 75, een waardebon van € 50 (tweede prijswinnaar) en een waardebon van € 25 (derde prijswinnaar).

Hoe doet u mee?
Als u mee wilt doen aan de fotowedstrijd, dan kunt u tot 1 augustus a.s. uw foto(‘s) mailen  naar: info@boekel.nl o.v.v. ‘fotowedstrijd 2024’, uw naam en adresgegevens.

Waar moeten de foto’s aan voldoen?
Wilt u meedoen aan de fotowedstrijd, houdt u dan rekening met de volgende criteria:

  • alléén inwoners van de gemeente Boekel kunnen deelnemen aan deze fotowedstrijd;
  • medewerkers van de gemeente Boekel zijn uitgesloten van deelname;
  • de foto’s moeten
     digitaal aangeleverd worden in JPEG/JPG-formaat met een minimale resolutie van 300 dpi of max. 2,5 MB;
  • per deelnemer geldt een max. van 3 foto’s

Als u personen fotografeert, is het verstandig vooraf toestemming te vragen voor publicatie van de foto’s. Bij voorkeur personen niet herkenbaar in beeld.

De winnaars van de fotowedstrijd voor de gemeentegids krijgen schriftelijk bericht. De winnende foto’s worden in oktober 2024 bekendgemaakt in het weekblad, op de website en op de gemeentelijke facebookpagina.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op via email: wilma.hermans-vanderlinden@boekel.nl.


Gevonden en verloren voorwerpen t/m 26-02-2024

Verloren:

  • sleutelbos, fietssleutel en 3 huissleutels met bieropener
  • 2 sleutels, 1x huis, 1x brievenbus met logo voetbal Parijs
  • I-Phone telefoon, kleur: blauw, met Rijbewijs en ID
  • fietssleutel en 2 huissleutels
  • GSM Samsung, kleur: zwart, met Rabobankpas

Gevonden:

  • kinderfiets, merk: Cortina, kleur: blauw
  • drie sleutels aan ring met label en sleutelhanger, kleur: blauw
  • sleutelhanger, kleur: zwart, blok met naamplaat en Rabobank nr. en fietssleutel
  • autosleutel, merk: Silca, Transpondersleutel brass HU133RTE,  twee sleutels en sleutelhanger Slegers
  • sleutels met sleutelhanger Paris Saint Germain

Gevonden en verloren voorwerpen t/m 11-03-2024

Verloren:

  • koptelefoon, met harde case, kleur: zwart, met draagband, merk: Sennheiser
  • kentekenplaat 77-FBB-8, kleur: geel
  • autosleutel, kleur: zwart zonder knopjes, merk: Opel combo logo, ook hanger met Opel logo
  • leren Diesel portemonnee, kleur: zwart, inhoud: ABN AMRO pinpas, cash € 150, 2x donorcodicil
  • fietssleutel met huissleutel met voetbalschoentje, zwart, puntje van sleutel is rood gemaakt

Gevonden:

  • fietscomputer, merk: Cateye Velo 2 cc vl200
  • fietssleutel A
  • kentekenbewijs, TL-989-G
  • fiets, merk: Gazelle Urban Hype, kleur: zwart-blauw, met zadel en slot kapot
  • fietssleuteltje, shakskan, plastic met metalen plaatje 259

Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis  worden afgegeven en gemeld. Dit kan ook telefonisch of via de website www.boekel.nl.

Bij vermissing van  paspoort, identiteitskaart of rijbewijs, kunt u  aangifte doen op onze website www.boekel.nl met uw Digid.


Reisdocumenten piek

Heeft u een paspoort of identiteitskaart die binnenkort verloopt?
Maak dan tijdig een afspraak via onze website www.boekel.nl/afspraak.


Rijbewijs online verlengen

In de gemeente Boekel is het mogelijk om de verlenging van het rijbewijs online aan te vragen via de website van de RDW. U kunt het rijbewijs al na twee werkdagen ophalen op het gemeentehuis.

In plaats van twee bezoeken is dan één bezoek aan het gemeentehuis voldoende. Alleen maar om het rijbewijs op te halen en dat kan zonder afspraak tijdens onze openingstijden. De gemeente Boekel kan u zo nog beter van dienst zijn. U kiest zelf een moment dat u uitkomt voor het invullen van de aanvraag. Na twee werkdagen kunt u het rijbewijs persoonlijk ophalen bij de gemeente. Een aanvraag bij de balie duurt langer (5 werkdagen).

Online aanvragen is alleen mogelijk in het geval van verlengen van het rijbewijs of bij het uitbreiden van categorieën. Iemand die voor het eerst een rijbewijs aanvraagt, moet hiervoor nog wel naar het gemeentehuis.


Uitgifte bouwgrond in plan “De Burgt, fase 1B” te Boekel