We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Gemeentenieuws week 14

maandag 4 april 2022 door

Gemeentenieuws week 14

Gemeentelijke publicaties

Week 14 – 2022

Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders

In de vergadering van 15 maart 2022 is o.a. aan de orde geweest:

Collegevoorstel Aanwijzing collectieve festiviteiten 2022
Het college van burgemeester en wethouders heeft voor 2022 diverse festiviteiten aangewezen als zgn. ‘collectieve festiviteiten’, d.w.z. dat tijdens deze festiviteiten, o.a. kermis, enkele voorschriften over geluidhinder niet gelden.

In de vergadering van 22 maart 2022 is o.a. aan de orde geweest:
Wijzigen inzetten budget Uitvoeringsprogramma Vitaal Buitengebied Boekel
Er is door de gemeente budget gereserveerd om de voormalige schietkuil in de Bosberg te herstellen. Niet het volledige budget is hiervoor nodig. Daardoor zal het overige deel worden ingezet door de Heemkundekring ‘Sint Achten op Boeckel’ om andere historische gebeurtenissen binnen de gemeente aandacht te geven in de vorm van informatieborden en attentiestenen.


Woordje van de burgemeester…

Beste inwoners,

Vorige week is de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd. Door de oorlog in Oekraïne groeit het bewustzijn dat democratie en vrijheid belangrijke waarden zijn. Echte democratie waar vrije gelijkwaardige burgers via gelijke stem hun beslissingen nemen en wetten bepalen. We vergeten het soms maar ook Nederland is niet altijd een democratie geweest. Denk maar aan de tijd waarin de graven en hertogen het voor het zeggen hadden in de gewesten. Democratie is geen automatisme.

Twee op de drie Nederlanders geven momenteel aan zich door de oorlog beter bewust te zijn van het belang van democratie. Desondanks heeft deze bewustwording niet geleid tot een grotere deelname aan de verkiezingen. Helaas is ook in Boekel het opkomstpercentage gedaald. Slechts 54% van u, onze kiesgerechtigde inwoners, bracht hun stem uit. Hoewel dit nog boven het landelijke gemiddelde ligt is dit percentage in mijn ogen, echt te laag voor een gemeenschap als Boekel. Een gemeente waar men de kandidaat-raadsleden kent en de lijntjes naar het bestuur nog kort zijn. Een goed functionerende democratie vraagt om mandaat vanuit haar inwoners . Een lage opkomst schaadt de legitimiteit van het politieke stelsel en kan er voor zorgen dat mensen (of bepaalde groepen) minder goed vertegenwoordigd worden. De opkomst wordt gezien als graadmeter voor een gezonde democratie.

Van de thuisblijvers gaf 32% aan niet te weten op welke partij zij moesten stemmen, 28% heeft geen vertrouwen in gemeentelijke politiek en 27% heeft geen interesse. Deze cijfers

doen pijn. Maar we kunnen onze kop niet in het zand steken en zullen er hard aan moeten trekken deze dalende trend te keren.

Hierbij doe ik dan ook een oproep aan u om niet één keer per vier jaar uw stem te laten horen maar de gemeenteraadsleden gedurende deze bestuursperiode goed te blijven voeden, zodat zij voor Boekel de juiste keuzes kunnen maken. Alleen samen kunnen we onze gemeente besturen en toekomstbestendig maken en houden. Voor een gezonde toekomst van onze gemeente is het van belang dat de gemeenteraad, college, organisatie en inwoners gezamenlijk optrekken!

Caroline van den Elsen
Burgemeester gemeente Boekel.


Vanaf april wekelijkse inzameling GFT-afval

Vanaf april wordt uw GFT-afval wekelijks ingezameld. Kijk op de afvalkalender of in de AfvalApp op welke dag het GFT-afval wordt opgehaald.

Wekelijkse inzameling
We hebben het inzamelen van GFT-afval afgestemd op de seizoenen. In de wintermaanden werd het GFT-afval één keer in de twee weken opgehaald. Vanaf april tot en met november, mag de GFT-container iedere week aan de straat gezet worden. Let op: zet de GFT-container op de inzameldag vóór 7.00 uur aan de straat of de avond vóór de inzameldag na 22.00 uur.

Milieu- en groenstraat
(Grof) tuinafval kunt u het hele jaar door gratis naar de mini-milieustraten en de groenstraat in Haps brengen.
Kijk hier voor openingstijden

Overig afval
Plastic verpakkingsafval, blik en drankkartons wordt eens per twee weken ingezameld en restafval eens per vier weken. De dag waarop we afval wordt ingezameld blijft hetzelfde.

Tip: Afvalapp
In De AfvalApp of op de Afvalkalender, kunt u heel gemakkelijk zien wat er die dag bij u wordt opgehaald. De AfvalApp is sowieso heel handig. Naast dat u meteen kunt zien wat die week wordt opgehaald, krijgt u ook alle directe wijzigingen of calamiteiten door via een pushbericht. Het downloaden van de AfvalApp kan via de Playstore of via de Appstore of scan de QR-code.


Vrijwilligers knappen parochiehuis in Venhorst op voor vluchtelingen uit Oekraïne

In Venhorst is een groep vrijwilligers twee weken geleden keihard aan de slag gegaan om het parochiehuis op te knappen en gereed te maken voor het opvangen van vluchtelingen uit Oekraïne.

Burgemeester Caroline van den Elsen is afgelopen week een kijkje gaan nemen.
Het is hartverwarmend en fantastisch om te zien wat deze vrijwilligers in korte tijd voor elkaar hebben gekregen. En dit allemaal met materialen, meubels en andere spullen die veelal gesponsord en geschonken zijn.

Hier enkele foto’s plaatsen van het bezoek van de burgemeester aan het parochiehuis


Oplevering starterswoningen Perekkerveld

Op maandag 28 maart ontving Gitte Cornelissen uit handen van wethouder Marius Tielemans de symbolische sleutel van haar woning in het project Perekkerveld. Daarmee is een uniek project met het concept van betaalbare starterwoningen opgeleverd.

Betaalbare starterswoningen
Project Perekkerveld is ontstaan vanuit de behoefte aan betaalbare starterswoningen. De twee hoekwoningen en 10 starterswoningen zijn gebouwd in uitbreidingswijk de Run in Boekel. Van Stiphout Projectontwikkeling is samen met de architect om tafel gegaan om een ontwerp te maken voor een complete en bovenal betaalbare woning voor één à twee personen. Het resultaat: een starterswoning van circa 60m² gebruiksoppervlakte voor €169.500 v.o.n. Op de begane grond bevinden zich een hal, toilet, woonkamer en keuken. Op de verdieping bevinden zich een slaapkamer, bergkamer, badkamer en een vlizotrap naar de bergzolder.

Klaar voor de toekomst
De woningen zijn niet alleen betaalbaar, ze worden ook gasloos opgeleverd en beschikken over een warmtepomp voor het verwarmen van de woning en het warmtapwater. Zo gaan duurzaamheid en comfort hand in hand.

Meer starterswoningen volgen
Om ook voor andere starters de woningmarkt toegankelijk te maken, zet Van Stiphout Projectontwikkeling zich in om in een nieuw project in Boekel-Noord soortgelijke starterswoningen te bouwen. Zoals het er nu uitziet, zal dit nieuwe project aan de Burgt, grenzend aan uitbreidingswijk de Burgt fase 1B, bestaan uit 36 koopwoningen in totaal. In dat plan staan vooralsnog 14 tweekappers gepland, waarvan vier extra ruim, twee vrijstaande woningen, vier hoekwoningen,10 betaalbare tussenwoningen en zes rijwoningen, vergelijkbaar met de starterswoningen in Perekkerveld. Ook dit nieuwe project ontwikkelt Van Stiphout met Omni Architecten. De architectuur zal landelijk zijn, passend bij het dorp Boekel, en een groene inbedding van de Burgtse Loop.


Zuidwand: de ontwerpbesluiten ter inzage

De gemeente werkt aan de realisatie van de Zuidwand. Er moeten verschillende besluiten worden genomen die gecoördineerd zijn in één proces. De ontwerpbesluiten zullen vanaf 6 april gedurende 6 weken ter inzage liggen op het gemeentehuis.

Dit zijn:

  1. Omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen (de bouwvergunning)
  2. Omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstand (de kapvergunning)
  3. Ontheffing hogere grenswaarde geluid
  4. Diverse verkeersbesluiten

Bouwvergunning is aangevraagd door Van Wanrooij voor het bouwen van 62 appartementen en ongeveer 4.450 m2 commerciële ruimten, waarvan ca 1750 m2 voor een supermarkt. Deze vergunningsaanvraag met bijlagen is inhoudelijk beoordeeld. Er ligt een ontwerpvergunning ter inzage.

Op de buitenzijde van de gevels van een aantal appartementen is het geluidsniveau van het wegverkeerlawaai te hoog. Dit zijn de appartementen die het dichtste bij de Rutger van Herpenstraat liggen. Hiervoor ligt een ontwerp besluit hogere grenswaarde geluid.

De kapvergunning is voor de verplaatsing van 3 bomen in de Buskensstraat. Deze bomen staan deels te dicht tegen de nieuwbouw aan en deels in de weg voor de laad/losplaats die daar is gepland. Deze bomen staan nu naast de huidige bebouwing, tussen parkeerplaatsen . Plan is ze te verplaatsen naar elders in de gemeente. Tenzij bij het uitgraven van een boom blijkt dat deze niet meer levensvatbaar zal zijn op een nieuw locatie, bv doordat er nu iets door de wortels loopt.

Voor de bouw zal ook het St. Agathaplein aangepast worden. Meest in het oog springend is dat de rotonde verdwijnt. Op de bijgevoegde tekening is de inrichting van het plein weergegeven. Deze herinrichting zal basic worden uitgevoerd. Belangrijkste doel is een passende inrichting te maken voor zo min mogelijk kosten. Tijdens de bouw van de Zuidwand, zal middels een participatieproces de definitieve herinrichting van de openbare ruimte in het centrum worden aangepakt. Dan kunnen bewoners, winkeliers en overige belanghebbenden meedenken over de gewenste definitieve inrichting van het centrum. Dit proces staat ook in de centrumvisie beschreven.

In totaal zijn er zeven ontwerp verkeersbesluiten. Deze hebben allen hun oorsprong in de herinrichting van de openbare ruimte rond de nieuwbouw. Dit betreft onder meer het omvormen van de rotonde op de Kerkstraat naar een gelijkwaardig kruispunt. Het inrichten van een 30 km zone in alle straten voor dat kruispunt en het gehele St. Agathaplein. Een verbod voor vrachtverkeer > 12 m op het St. Agathaplein. En tenslotte het aanleggen van gehandicaptenparkeerplaatsen, aanwijzen laad/ losplaatsen en uitbreiden van de parkeerschijfzone.

Tijdens de ter inzage periode mag iedereen een schriftelijke zienswijze indienen. Na deze periode zullen de zienswijzen worden beoordeeld. Dit kan tot aanpassingen in de te nemen besluiten leiden. De daadwerkelijke besluitvorming staat gepland voor juli. Nadat het college een besluit heeft genomen, zal het besluit gepubliceerd worden. Belanghebbenden die het niet eens zijn met het besluit, kunnen daarna beroep instellen bij de Raad van State.

Informatieavond op 19 april Het kan zijn dat u meer informatie wenst over de ontwikkeling van de Zuidwand. Daarom organiseert de gemeente, samen met Van Wanrooij als ontwikkelaar van de Zuidwand, een informatieavond op dinsdag 19 april. De avond zal plaatsvinden in Nia Domo, waar u vanaf 19:15 uur welkom bent. De start is om 19:30 uur. U zal deze avond informatie krijgen over de procedure van de vergunningen en de geplande bouw. Daarna heeft u de mogelijkheid om vragen te stellen bij één van de specialisten van de gemeente of bij Van Wanrooij. U hoeft zich niet vooraf aan te melden.


Publicatie ontwerpbesluiten zuidwand te Boekel

Burgemeester en wethouders van Boekel maken op grond van artikel 3.31 van de Wet ruimtelijke ordening bekend dat met ingang van 6 april 2022 gedurende zes weken ter inzage ligt:

  1. Ontwerpbesluit omgevingsvergunning voor het bouwen van 62 appartementen en commerciële ruimten Zuidwand bestaande uit 1.750 m2 BVO supermarkt en 2.695 m2 BVO overige detailhandel;
  2. Ontwerpbesluit omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstand aan de Buskensstraat;
  3. Ontwerpbesluit hogere grenswaarde Wet geluidhinder;
  4. Zeven ontwerp verkeersbesluiten Sint Agathaplein en omgeving.

Deze ontwerpbesluiten zijn bekendgemaakt en in te zien op de website www.officielebekendmakingen.nl. Indien u niet in de gelegenheid bent om het digitaal in te zien of u wenst bijlagen bij de ontwerpbesluiten in te zien, dan kan dat op het gemeentehuis van Boekel tijdens de openingstijden. Heeft u vragen dan kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente Boekel via het telefoonnummer 0492 – 326800.


Ondermijnende criminaliteit

Steeds vaker proberen criminelen de bovenwereld binnen te dringen om geld en macht te verwerven. En ze misbruiken sociale en maatschappelijke structuren voor hun criminele activiteiten. We hebben er als samenleving heel veel last van. We lijden schade, lopen gevaar, verliezen bezittingen of dierbaren en het kost ons geld. Het is een hardnekkig maatschappelijk probleem dat vaak dichterbij is dan je denkt.

Van de gemeente mag u verwachten dat we onze gezamenlijke belangen beschermen. Niemand in onze regio hoeft terug te vallen op criminaliteit om zijn hoofd boven water te houden. Samen met onze partners bieden we namelijk goede zorg en begeleiding aan iedereen die dat nodig heeft. Ook trekken we intensief op met politie, justitie, Belastingdienst, UWV en veiligheidsregio. Met elkaar zijn we effectiever in het voorkomen, opsporen en aanpakken van misstanden.


Vergadering Burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders heeft in haar vergadering van 15 maart 2022 het volgende besloten:

a. Voor 2022 de volgende festiviteiten aanwijzen als collectieve festiviteiten voor de horeca:

  • Boekel Rond Uit
  • Kermis Boekel
  • Kermis Venhorst
  • BoeCult
  • Pleinfeest Venhorst
  • Viering oud en nieuw 2022/2023

b. Ondernemingsvereniging Boekel hierover informeren.

Burgemeester en wethouders van Boekel.


Groei elektrische personenauto’s en plaatsen van laadpalen in de gemeente Boekel

De gemeente Boekel staat aan de vooravond van een grote mobiliteitstransitie. In het VN-Klimaatakkoord van Parijs is afgesproken om in 2030 minimaal 40% minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 1990.

De Samenwerkingsregio Zuid (bestaande uit de provincies Limburg en Noord-Brabant) is één van de zes regio’s die door het Rijk verantwoordelijk is gesteld voor de uitvoering van een serie maatregelen uit het Klimaatakkoord. Deze maatregelen zijn gespecificeerd in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Het bevat stimuleringsmaatregelen om in Nederland 2,3 miljoen elektrische personenauto’s de weg op te krijgen in 2030.

Voor de gemeente Boekel wordt een groei verwacht van ongeveer 100 elektrische personenauto’s nu, naar ongeveer 900 elektrische personenauto’s in 2025 en ongeveer 4.000 elektrische personenauto’s in 2035 (zie onderstaande grafiek).

De gemeente Boekel neemt de regie zelf in handen en heeft afgelopen jaar een gemeentelijke visie en beleid voor laadinfrastructuur vastgesteld. Daarnaast neemt de gemeente deel aan de concessie publieke laadinfrastructuur van de Samenwerkingsregio Zuid die door Vattenfall wordt uitgevoerd. In deze concessie worden proactief laadpalen geplaatst in de gemeente. Fase 1 (2020-2022) van deze concessie is bijna afgerond.

De voorbereidingen voor fase 2 van deze concessie (2022-2024) zijn inmiddels gestart en in dat kader heeft Vattenfall in overleg met de gemeente Boekel een aantal nieuwe locaties voor de proactieve plaatsing van laadpalen voorgesteld. Deze publieke laadpalen zijn bedoeld voor mensen die wonen, werken of recreëren in de gemeente Boekel en geen mogelijkheid hebben om op eigen terrein een laadvoorziening te realiseren.

De voorgestelde locaties delen wij graag met u, als mogelijke belanghebbende en we vragen u de voorgestelde locaties te beoordelen, eventuele opmerkingen toe te voegen en wellicht (betere) locaties voor te stellen voor het plaatsen van een publieke laadpaal. Gebruik hiervoor deze link.

Hier vind u deze link ook

Naast de realisatie van laadpalen die proactief geplaatst worden is het voor burgers ook mogelijk om een aanvraag te doen voor de aanleg van een publieke laadpaal. Men moet dan kunnen aantonen dat men in het bezit is van een elektrische auto, geen mogelijkheid heeft om een laadvoorziening op eigen terrein te realiseren en dat er binnen 300 meter loopafstand geen publieke laadpaal aanwezig of gepland is. Voor een dergelijke laadpaal-volgt-auto-aanvraag wordt dan door Vattenfall, in overleg met de gemeente, een geschikte locatie bepaald.


Kennisgeving beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.9 Wabo)

Vergunde balieomgevingsvergunningen
(datum ontvangst en datum besluit zijn hetzelfde)

Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende balieomgevingsvergunning(en) hebben verleend:

Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het nieuwbouwen van een woning
Locatie: Meester van Hooffstraat 19, Boekel
Verzenddatum: 28 maart 2022

Vergunningen inzien
Wilt u vergunningen inzien? Gelieve hiervoor contact met ons op te nemen, zodat wij u de stukken per mail kunnen toesturen. Mocht u geen gelegenheid hebben om de stukken digitaal te bekijken, dan kunt u uiteraard een afspraak maken om deze in het gemeentehuis in te zien.

Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken. U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum, uw naam, adres, telefoonnummer en emailadres vermeld staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.

Ondanks uw brief (het bezwaarschrift) mag het besluit waartegen u bezwaar maakt wel worden uitgevoerd. Als u dat niet wilt dan moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt (verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen). Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.


Kennisgeving verlenging beslistermijn
et algemene bepalingen omgevingsrecht
(Artikel 3.9 lid 2 Wabo, artikel 3:18 lid 2 Awb)

Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht hebben besloten voor de volgende aanvraag de beslistermijn te verlengen met een termijn van maximaal 6 weken:

Activiteit: het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: het verplaatsen van een afsluiterschema
Locatie: Erpseweg, Boekel
Datum: 31 maart 2022

Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na genoemde datum tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel, Postbus 99, 5427 ZH Boekel.


Ingediende aanvragen voor een omgevingsvergunning reguliere voorbereidingsprocedure (Artikel 3.8 Wabo)

Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen:

Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het aanbouwen van een erker
Locatie: Eksterlaan 2, Boekel
Datum ontvangst: 29 maart 2022

Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het nieuwbouwen van een loods
Locatie: Zandhoek 7a, Boekel
Datum ontvangst: 29 maart 2022

De hier genoemde aanvragen volgen de reguliere procedure. Aanvragen die de uitgebreide procedure volgen worden pas gepubliceerd als het ontwerpbesluit ter inzage ligt.