Gemeentenieuws week 15
maandag 6 april 2020 door Redactie inBoekel
Gemeentelijke publicaties
Week 15 – 2020
Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders
In de vergadering van 24 maart jl. is o.a. aan de orde geweest:
Collegevoorstel contract HoKaZo voor opvang zwerfdieren
De Stichting HoKaZo verzorgt de opvang van zwerfdieren voor de gemeente Boekel. Vanwege het jarenlang niet aanpassen van tarieven, ziet de stichting zich genoodzaakt om nieuwe tarieven voor te stellen, door middel van het aanbieden van een nieuw contract.
De voorgestelde nieuwe tarieven wijken niet significant af van elders gangbare tarieven. Voorgesteld wordt om een contract voor de duur van tien jaar aan te gaan met de stichting voor de opvang van zwerfdieren, ingaande op 1 januari 2020
Collegevoorstel verkoop brandweerkazerne Boekel
De brandweerzorg in Brabant-Noord wordt, naast via de vrijwilligers, uitgevoerd via de Veiligheidsregio. Uitgangspunt daarbij is dat deze ook integraal verantwoordelijk dient te zijn voor alle functies op het gebied van huisvesting. Dit betekent dat het eigendom van de brandweerkazerne overgaat van de gemeente op de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio heeft hiervoor een huisvestingsbudget gekregen van de deelnemende gemeenten. Via dit besluit wordt de verkoop definitief via de koopakte geregeld.
Aangepaste openingstijd gemeentehuis op woensdagavond i.v.m. Coronamaatregelen
De openstelling op de woensdagavond is momenteel tot 19.30 uur i.p.v. 20.30 uur. Dit geldt in ieder geval tot en met woensdag 29 april 2020.
In verband met de verlengde maatregelen tegen verspreiding van het Coronavirus is het voorlopig alleen mogelijk om telefonisch een afspraak in te plannen.
U kunt ons hiervoor telefonisch bereiken op telefoonnummer 0492-326800.
Gevonden en verloren voorwerpen t/m 01-04-2020
Verloren:
- sleutelhanger Shark met autosleutel Nissan
- huissleutel
- zakje met reanimatie mondkapje
Gevonden:
- grote pinsleutel aan blauwe ring met 2 sleutels
- keycode card en rode kraansleutel
- step, kleur: zwart, merk: JDBUG
Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis (en niet bij de politie) worden afgegeven en gemeld. Dit kan eventueel ook telefonisch, of via de website www.boekel.nl (formulieren).
Bent u een waardepapier zoals een paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs verloren, dan kunt u hiervan gelijktijdig aangifte doen op het gemeentehuis bij de aanvraag van een nieuw document. U dient hiervoor wel een afspraak te maken. Dit kan telefonisch, aan de receptie van het gemeentehuis of via onze website.
Bent u zelf iets verloren, informeer dan bij de receptie van het gemeentehuis.
Gevonden (huis)dieren worden door Stichting HoKaZo te Uden opgevangen. Telefoon: (06) 53707111. Deze stichting regelt de opvang en de registratie van gevonden en zoekgeraakte (huis)dieren uit Boekel.
Noodpakket voor banen en economie
Het kabinet heeft een pakket maatregelen opgesteld om ondernemers extra te ondersteunen. Op de website van de Rijksoverheid vindt u een overzicht van de maatregelen en wie de maatregel uitvoert.
Kijk hiervoor op www.rijksoverheid.nl onder Coronavirus bij ‘veelgestelde vragen per onderwerp’.
Tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers (TOZO)
Per 1 maart 2020 is de Tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers (Tozo) van kracht. Gemeente Meierijstad voert deze regeling uit voor inwoners uit Boekel. Meer informatie hierover leest u in ons andere artikel over de Tozo regeling op deze pagina.
Noodloket – Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS)
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft de eerder aangekondigde regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS) geopend. Deze kabinetsmaatregel, eerder bekend gemaakt als Noodloket, is voor ondernemers die rechtstreeks getroffen worden door de maatregelen van het kabinet in de coronacrisis.
Bedrijven ontvangen een eenmalige tegemoetkoming van € 4.000,- om met name hun vaste lasten te kunnen betalen. Aanvragen kunnen door ondernemers worden ingediend via www.rvo.nl/tegemoetkomingcorona van vrijdag 27 maart 2020 tot en met vrijdag 26 juni 2020. De veelgestelde vragen over het noodloket zijn terug te vinden op www.rijksoverheid.nl/coronavirus.
Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW)
Deze tijdelijke regeling is bedoeld om werkgevers die te maken hebben met omzetverlies tegemoet te komen. Hierdoor kunnen werkgevers hun werknemers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen.
De tegemoetkoming voor omzetverlies geldt vanaf 1 maart 2020. Het UWV voert deze regeling uit. De datum waarop de regeling ingaat is nog niet bekend. Het UWV werkt eraan om de regeling zo snel mogelijk in te voeren. Voor meer informatie gaat u naar www.uwv.nl/werkgevers/now.aspx
Op de site van de rijksoverheid www.rijksoverheid.nl staat bij vraag en antwoord ook meer informatie over de NOW-regeling.
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
Op 17 maart 2020 is door de Rijksoverheid bekend gemaakt dat er een aparte, tijdelijke Bbz-regeling komt voor ondernemers/zzp-ers.
De nieuwe regeling heet Tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers (Tozo). De regeling is tijdelijk en geldt voor 3 maanden met ingang van 1 maart 2020. Meierijstad voert deze regeling uit voor inwoners van onze gemeente.
Voor wie
Zelfstandig ondernemers/zzp-ers met financiële problemen door de coronacrisis.
Het doel van de regeling is:
- Voorzien in het levensonderhoud als uw inkomen als gevolg van de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalt.
- Liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis op te vangen.
Maak alleen gebruik van de regeling als het echt nodig is. De Rijksoverheid vraagt zelfstandigen die de extra ondersteuning niet nodig hebben om geen aanvraag in te dienen. Dit ontlast de uitvoering maar draagt bij aan een doelmatige besteding van publieke middelen. Het zorgt er ook voor dat de gemeente de ondernemers die het echt nodig hebben snel kan helpen.
Voorwaarden
- U moet in Nederland wonen en uw bedrijf moet in Nederland gevestigd zijn.
- U moet aantoonbaar voldoen aan de uren-eis voor zelfstandigenaftrek. Dat wil zeggen u werkt 1.225 uur per jaar ofwel ongeveer 24 uur per week als zelfstandige.
- U moet aantoonbaar bedrijfsmatig actief zijn geweest. U stond ingeschreven bij de Kamer van Koophandel voordat deze regeling is aangekondigd. Dus voor 17 maart 2020.
Hoogte van de uitkering
Levensonderhoud: uw inkomen vullen we aan tot het sociaal minimum. Dat komt neer op maximaal € 1.500 (netto) voor gehuwden. € 1.050 (netto) voor een alleenstaande vanaf 21 jaar. De uitkering is een inkomensaanvulling voor maximaal 3 maanden. Wij houden rekening met te verwachten inkomsten uit zelfstandigheid.
Voorwaarde is dat u naar waarheid verklaart dat uw inkomen naar verwachting door de coronacrisis in de periode van ondersteuning minder is dan het sociaal minimum. U moet wijzigingen in uw inkomenssituatie zelf doorgeven. Achteraf controleren wij het daadwerkelijk genoten inkomen.
Lening voor bedrijfskapitaal: Om hiervoor in aanmerking te komen moet u naar waarheid verklaren en aannemelijk maken dat er liquiditeitsproblemen zijn door de coronacrisis. Een lening is maximaal € 10.157. De maximale looptijd van deze lening is 3 jaar.
Aanvragen
Start een aanvraag via www.ondernemersregelingen.nl/meierijstad/. Gebruik het formulier “Start direct een Coronavirus COVID-19 aanvraag” op SOLO. Ondernemers die zich voor 27 maart 2020 al via SOLO hebben gemeld of gebruik hebben gemaakt van het oude “Bbz aanvraagformulier” hoeven niet opnieuw de Tozo aanvraag in te vullen. Wel vragen wij mogelijk nog aanvullende informatie op. U krijgt daarover dan bericht.
Vragen
Heeft u vragen stel ze gerust via zelfstandigen@meierijstad.nl. Of bel op werkdagen 14 0413. Als u belt noem dan Meierijstad als gemeente waar u voor belt.
Inlichtingenplicht
Doet u een beroep op deze regeling, dan moet u aan de gemeente alle informatie verstrekken die van invloed kan zijn op het recht of de hoogte van de uitkering. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld wijzigingen in uw inkomenssituatie. Als dat nodig is, passen wij de uitkering aan of zetten de uitkering stop. Wij zijn verplicht om bij fraude de toegekende bijstand van u terug te vorderen en u daarnaast een boete op te leggen.
Technische problemen met SOLO
Heeft u als ondernemer/aanvrager technische problemen met SOLO? Ervaart u problemen met de aanvraag? Dan verwijzen wij u naar de veel gestelde vragen pagina van SOLO. Hier vindt u direct de meest voorkomende oplossingen. Ook kan u dan rechtstreeks contact opnemen met de helpdesk van SOLO. U kan ook een e-mail sturen naar it@imk.nl.
Overige maatregelen
Volgt u vooral de voortgang van de nader uit te werken maatregelen via:
- De gemeentelijke website van Meierijstad meierijstad.nl
- De website van de Kamer van Koophandel https://www.kvk.nl/
- De website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland https://www.rvo.nl/. Op deze site staat informatie over de € 4.000 regeling, waar sommige ondernemers mogelijk ook voor in aanmerking komen.
Deze laatste 2 websites geven de meest volledige en actuele informatie aan ondernemers. Kijk vooral ook naar de overige regelingen waar u mogelijk een beroep op kan doen.
Deze informatie is ook opgenomen op de website van onze uitvoerder voor deze regeling gemeente Meierijstad https://www.meierijstad.nl/home/nieuws_3190/item/tijdelijke-overbruggingsregeling-zelfstandig-ondernemers-tozo_11522.html
Kennisgeving beschikking Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Reguliere voorbereidingsprocedure (Artikel 3.9 Wabo)
vergunde omgevingsvergunningen
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende omgevingsvergunningen hebben verleend:
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het uitbreiden van stallen
Locatie: Peelstraat 22, Boekel
Verzenddatum: 27 maart 2020
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het verbouwen van een woning
Locatie: Donkstraat 1, Boekel
Verzenddatum: 31 maart 2020
vergunde balieomgevingsvergunningen
(datum ontvangst en datum besluit zijn hetzelfde)
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende balieomgevingsvergunningen hebben verleend:
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een vrijstaande woning
Locatie: Den Dries 7, Boekel
Verzenddatum: 30 maart 2020
De beschikkingen en de bijbehorende stukken liggen met ingang van woensdag 8 april 2020 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis te Boekel. De beschikking en
de bijbehorende stukken zijn elke werkdag in te zien van 9.00 tot 12.30 uur en woensdagmiddag van 13.30 tot 19.00 uur. Als u vragen heeft over een plan, denkt u er
dan aan om een afspraak te maken.
Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken.
U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Ondanks uw brief (het bezwaarschrift) mag het besluit waartegen u bezwaar maakt wel worden uitgevoerd. Als u dat niet wilt dan moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt (verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen). Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Ingediende aanvragen voor een omgevingsvergunning reguliere voorbereidingsprocedure (Artikel 3.8 Wabo)
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen:
Activiteit: handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: het bouwen van een bedrijfsgebouw (verzamelgebouw)
Locatie: De Vlonder, Boekel
Datum ontvangst: 25 maart 2020
Activiteit: het wijzigen van een monument
Onderwerp: renoveren van een monument
Locatie: Gemertseweg 1, Boekel
Datum ontvangst: 26 maart 2020
Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het verbouwen van een monument
Locatie: Gemertseweg 1, Boekel
Datum ontvangst: 26 maart 2020
Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een bijgebouw
Locatie: Bovenstehuis 3, Boekel
Datum ontvangst: 27 maart 2020
Activiteit: handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: het bouwen van een bijgebouw
Locatie: Bovenstehuis 3, Boekel
Datum ontvangst: 27 maart 2020
Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een opslagruimte
Locatie: Millseweg 7a, Venhorst
Datum ontvangst: 30 maart 2020
Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een schuilstal
Locatie: Logt 11a, Boekel
Datum ontvangst: 31 maart 2020
Activiteit: handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: het bouwen van een schuilstal
Locatie: Logt 11a, Boekel
Datum ontvangst: 31 maart 2020
De hier genoemde aanvragen volgen de reguliere procedure. Aanvragen die de uitgebreide procedure volgen worden pas gepubliceerd als het ontwerpbesluit ter inzage ligt.