Gemeentenieuws week 16
maandag 19 april 2021 door Redactie inBoekel
Gemeentelijke publicaties
Week 16 – 2021
Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders
In de vergadering van 6 april jl. is o.a. aan de orde geweest:
Toestemming raad voor besluit wijziging gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch Informatie Centrum BHIC in verband met het opsplitsen en opheffen van de gemeente Haaren per 1 januari 2021
In verband met het opsplitsen en opheffen van de gemeente Haaren per 1 januari 2021 is het nodig de Gemeenschappelijke Regeling Brabants Historisch Informatie Centrum te wijzigen. De regeling van het BHIC is een zogenaamde B&W-regeling, vandaar dat aan de raad om toestemming wordt gevraagd, zodat burgemeester en wethouders hierover een besluit kunnen nemen.
Regionale samenwerking VVV
De gemeente Boekel heeft met de VVV een samenwerkingsovereenkomst om Boekel op een actieve manier op de toeristische agenda te krijgen. De VVV heeft een voorstel gedaan om meer de regionale samenwerking en verbindingen op te zoeken. Samen met diverse gemeentes in de regio Noord-Oost Brabant gaat de gemeente Boekel zich hierbij aansluiten.
Vaststelling bestemmingsplan Daandelendennen Venhorst
Het bestemmingsplan ‘Daandelendennen, Venhorst’ voorziet in de realisatie van vijf kleinschalige woon-werkkavels die landschappelijk worden ingepast. Het college heeft besloten dat er vanwege het ontbreken van belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu er geen milieueffectrapportage hoeft te worden opgesteld. Daarnaast is besloten om het bestemmingsplan ‘Daandelendennen, Venhorst’ gewijzigd ter vaststelling voor te leggen aan de gemeenteraad.
BSOB: Jaarrekening 2020, 1e begrotingswijziging 2021, ontwerp Kadernota 2022 en ontwerpbegroting 2022
De jaarstukken 2020 van de BSOB, 1e begrotingswijziging 2021, ontwerpkadernota 2022 en ontwerpbegroting 2022 alsmede een zienswijze op deze documenten worden aan de raad ter besluitvorming voorgesteld.
Verslag vergadering monumentencommissie d.d. 17 november 2020
Het college heeft kennis genomen van het verslag van de vergadering van de monumentencommissie van 17 november 2020.
Aangepaste openingstijd gemeentehuis op de woensdagavond i.v.m. Corona maatregelen
De openstelling op de woensdagavond is tot 19.30 uur in plaats van 20.30 uur
Het gemeentehuis is gesloten op dinsdag 27 april
Vergadering raadscommissie
Locatie: gemeenschapshuis De Horst, Sint Josephplein 14, Venhorst
Agenda van de openbare vergadering van de Raadscommissie Wonen en werken maandag 26 april 2021.
Aanvangstijdstip: 19.00 uur
- Opening
- Vaststelling agenda
- Spreekrecht voor burgers
- Vooruitblik op onderwerpen die gaan spelen binnen portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost en stukje terugkoppeling van bijeenkomsten die hebben plaats gevonden
- Horen van indieners van zienswijzen en adviseren omtrent raadsvoorstel inzake vaststelling bestemmingsplan Daandelendennen Venhorst
- Initiatiefvoorstel inzake startersleningen
- Raadsvoorstel inzake gebiedsvisie & beeldkwaliteitsplan – Levendig Landgoed Huize Padua
- Raadsvoorstel inzake verplaatsen verkeerskundige bebouwde komgrenzen aan de Molenstraat (N605), Gemertseweg (N605), Neerbroek en de Erpseweg te Boekel
- Raadsvoorstel inzake principeverzoek: Veegplan ontwikkeling locaties Coppens Farm B.V. in buurtschap De Elzen
- Aankoop grond Neerbroek (onder voorbehoud)
- Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s
- Vaststelling advieslijst 16 maart 2021
- Rondvraag
Agenda van de openbare vergadering van de Raadscommissie Bestuur en leven op woensdag 28 april 2021.
Aanvangstijdstip: 20.00 uur
- Opening
- Vaststelling agenda
- Spreekrecht voor burgers
- Vooruitblik op onderwerpen die gaan spelen binnen portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost en stukje terugkoppeling van bijeenkomsten die hebben plaatsgevonden
- Informatie m.b.t. financiële gevolgen corona-pandemie
- Raadsvoorstel inzake BSOB: Jaarrekening 2020, 1e begrotingswijziging 2021, ontwerp Kadernota 2022 en ontwerpbegroting 2022, zienswijze
- Raadsvoorstel inzake wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Brabants Historisch Centrum in verband met het opsplitsen en opheffen van de gemeente Haaren per 1 januari 2021
- Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s
- Vaststelling advieslijst vergadering 17 maart 2021
- Rondvraag
Bijwonen vergadering alleen mogelijk na aanmelding
Om de 1,5 meter afstand tussen bezoekers van de vergaderingen te kunnen waarborgen is het noodzakelijk dat u zich vooraf aanmeldt voor de vergadering. Dit kan via griffie@boekel.nl of telefonisch via telefoonnummer 0492 326807
Graag uiterlijk 24 uur voor de vergadering uw aanmelding doorgeven.
Spreekrecht voor burgers
Als burger kunt u tijdens vergaderingen de commissie over de meeste onderwerpen die tot het taakgebied van de commissie behoren toespreken door gebruik te maken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan meldt u dit uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffier, mevr. Beelaerts van Blokland, telefonisch bereikbaar onder nummer 06 21325182 of via anna.beelaertsvanblokland@boekel.nl. Daarbij graag aangeven over welk onderwerp u het woord wilt voeren. Bij het agendapunt ´spreekrecht voor burgers´ zal de voorzitter van de commissie u het woord geven. De spreektijd bedraagt, afhankelijk van het aantal sprekers, maximaal 5 minuten.
Wilt u stukken inzien?
Deze kunt u raadplegen via onze website www.boekel.nl. U vindt deze stukken via Menu > vergaderingen ˃ geplande vergaderingen.
Gevonden en verloren voorwerpen t/m 14-04-2021
Verloren:
- Ford autosleutel met 2 losse (huis)sleutels, blauw label met Forddealer erop
- Damesfiets, elektrisch, merk: Stella, kleur: champagne
- Fiets, merk: Batavus Jakima, 61 inches, kleur: lichtgrijs met kobaltblauw onder het zadel, 21 versnellingen
- Huissleutel, metaal zilver 2552
- Inlogpasje van de huisarts
- Zilveren armband, merk: Buddha to Buddha, lengte 18-20 cm
Gevonden:
- iPhone (waarschijnlijk SE), kleur: zwart, met een zwart hoesje
- Zilveren kettinkje, E.A., voorzien van kleine platte balletjes
Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis (en niet bij de politie) worden afgegeven en gemeld. Dit kan eventueel ook telefonisch, of via de website www.boekel.nl (formulieren).
Bent u een waardepapier zoals een paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs verloren, dan kunt u hiervan gelijktijdig aangifte doen op het gemeentehuis bij de aanvraag van een nieuw document. U dient hiervoor wel een afspraak te maken. Dit kan telefonisch, aan de receptie van het gemeentehuis of via onze website.
Bent u zelf iets verloren, informeer dan bij de receptie van het gemeentehuis.
Gevonden (huis)dieren worden door Stichting HoKaZo te Uden opgevangen: telefoon: (06) 53707111. Deze stichting regelt de opvang en de registratie van gevonden en zoekgeraakte (huis)dieren uit Boekel.
Gemeenten controleren panden op spookbewoning
Van 2 tot en met 9 april was er in de gemeenten van het basisteam Maas en Leijgraaf een actie om spookbewoning in kaart te brengen. In Grave, Mill en Sint Hubert, Cuijk, Sint Anthonis, Boxmeer, Landerd en Uden werden bij zo’n 60 panden onaangekondigd controles uitgevoerd. De gemeente Boekel had dit in januari al gedaan.
Spookbewoning houdt in dat een woning op papier leeg staat, maar in de praktijk wel wordt bewoond. Dit wordt vaak ingezet door criminelen die onder de radar van de overheid willen blijven. Het kan ook voorkomen dat het pand wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het vervaardigen van drugs of de opslag van illegale zaken. Daarnaast worden onder andere arbeidsmigranten misleid en uitgebuit door hen te huisvesten in dit soort panden.
Wat levert het op?
Tijdens de controles waren vijf panden bewoond door mensen die er niet stonden ingeschreven. Het zou in deze gevallen kunnen gaan om woonfraude, overbewoning of fraude met uitkeringen of toeslagen. De personen die verkeerd staan ingeschreven moeten zich alsnog inschrijven. Op vier andere adressen werd niemand aangetroffen, maar waren wel signalen van bewoning. Daar gaan de controleurs nog terug. Op zeven adressen werd weliswaar bewoning geconstateerd, maar had men zich om verklaarbare redenen (nog) niet ingeschreven. Dit wordt in het systeem verwerkt. Zij ontvangen binnenkort een aanschrijving. Op drie adressen werden arbeidsmigranten aangetroffen
De controles op spookbewoning hebben ook als doel om door de aandacht hiervoor de bewustwording te vergroten. Illegale bewoning kan gevaar opleveren voor bewoners en voor omwonenden. Bijvoorbeeld als er brand uitbreekt en de brandweer uitgaat van een leegstaand pand. Maar er kan ook sprake zijn van ondermijnende criminaliteit in de vorm van uitbuiting van arbeiders of doordat criminelen misbruik maken van leegstaande panden om drugs, wapens of gestolen goederen onder te brengen.
Samen voor een veilige woonomgeving
De acht gemeenten in Maas en Leijgraaf vinden een veilige woon- en leefomgeving voor de inwoners van groot belang. Dat geldt ook voor het welzijn van de mensen die er wonen en werken. Het is belangrijk dat ze zicht hebben op wie er wonen en wat de woonsituatie is. Door de controles hebben de gemeenten informatie en inzichten gekregen die worden gebruikt voor aanschrijvingen voor de Basisregistratie Personen (BRP).
Melden helpt!
Bij het signaleren van spookbewoning is de rol van inwoners en ondernemers ontzettend belangrijk. Zij zijn de ogen en oren van de wijk. Signalen van spookbewoning kunnen altijd (anoniem) gemeld worden bij de gemeente via bijvoorbeeld de website. Bij de politie kunnen melders die criminele activiteiten vermoeden terecht via 0900-8844. Anoniem melden kan natuurlijk ook via de onafhankelijke partij Meld Misdaad Anoniem telefoon 0800-7000 of via www.meldmisdaadanoniem.nl. Hier is anoniem ook echt anoniem.
Belangrijke signalen mogelijke spookbewoning
- Er wordt post ontvangen aan personen die niet daar wonen.
- Een onbewoonde woning die wel volledig ingericht is.
- Tijdens nachtelijke uren is er activiteit in en om de woning/het pand.
Gemeente Boekel – Melding Activiteitenbesluit milieubeheer – Noordstraat 15 te Venhorst
Voor: het veranderen van een paardenhouderij
Locatie: noordstraat 15, (5438 NR) Venhorst
Datum ontvangen: 3 maart 2021
Burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel maken bekend dat zij een melding hebben ontvangen voor:
Tegen meldingen op basis van artikel 8.40 Wet milieubeheer kan geen bezwaar worden gemaakt.
U kunt de melding inzien bij de publieksbalie van de gemeente. Wij verzoeken u hiervoor een afspraak te maken, zodat wij u beter van dienst kunnen zijn.
Kennisgeving besluit permanente afsluiting gedeelte van het goor
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Boekel hebben in de collegevergadering van 13 april 2021 besloten om een gedeelte van Het Goor, na gereedkomen van de Randweg, permanent af te sluiten.
Op dit moment is Het Goor in spitsuren afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van ontheffing-houders. Voor de komst van de Randweg hebben verkeersmodellen aangetoond dat ook op Het Goor het verkeer aanzienlijk zal toenemen. Door Het Goor permanent af te sluiten voor zal het doorgaande verkeer worden verplicht gebruik te maken van de Randweg.
Ter inzagelegging
Het besluit zal met ingang van 20 april 2021 gedurende zes weken ter inzage worden gelegd bij de publieksbalie van het gemeentehuis tijdens openingstijden.
Bekendmaking besluit omgevingsvergunning verlenen
Het college van burgemeester en wethouders van Boekel maakt bekend, dat het een beschikking heeft opgesteld met betrekking tot:
De aanvraag d.d. 3 april 2019 van Holding van den Broek Boekel B.V. voor een omgevingsvergunning (revisie) in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), voor de inrichting gelegen aan de Wanroijseweg 6a, (5427 HH) te Boekel.
Tegen de ontwerpbeschikking zijn zienswijzen ingediend. Naar aanleiding hiervan is het besluit gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit.
Inzage
Het besluit en andere relevante stukken liggen met ingang van 21 april 2021 gedurende zes weken ter inzage bij de centrale balie van het gemeentehuis, Sint Agathaplein 2 te Boekel. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur en op woensdag van 13.30 tot 19.00 uur.
Beroep
Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag dat het besluit ter inzage is gelegd beroep aantekenen bij de Rechtbank Oost-Brabant te ’s-Hertogenbosch. Het beroepschrift moet uw naam en adres bevatten, en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn. Het beroepschrift moet in tweevoud ingediend worden bij de Sector Bestuursrechtspraak van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
Voorlopige voorzieningen
De dag nadat de beroepstermijn is verstreken, treedt de beschikking in werking. Het indienen van een beroepschrift stelt de werking van de beschikking niet uit. Als u of belanghebbenden niet willen dat deze beschikking in werking treedt na afloop van de beroepstermijn, kan tijdens die termijn om een voorlopige voorziening worden verzocht bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
Boekel, 21 april 2021.
Besluit intrekking omgevingsvergunning
Intrekking omgevingsvergunning op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (artikel 2.33, tweede lid, onder b)
Het college van burgemeester en wethouders van Boekel maken bekend dat:
Op grond van artikel 2.33, tweede lid, onder b van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, wij hebben besloten de omgevingsvergunning, afgegeven door burgemeester en wethouders van Boekel bij besluit van 15 juli 2020, in te trekken. De intrekking vindt plaats, omdat vergunninghouder hierom heeft verzocht, daar inmiddels op deze locatie een andere vergunning is aangevraagd op 22 februari 2021 en hiervoor vergunning is verleend op 7 april 2021.
Dit betekent dat er geen gebruik meer kan worden gemaakt van deze vergunning en dus niet meer tot realisatie kan worden overgaan.
Datum: 15 april 2021
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Boekel
Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken.
U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum, uw naam, adres, telefoonnummer en emailadres vermeld staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Volledigheidshalve wijzen wij u erop dat het indienen van een bezwaarschrift de effectuering van dit besluit niet schorst.
Kennisgeving ontwerp beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Uitgebreide voorbereidingsprocedure
(Artikel 3:11 Wabo en 3:41/3:44 Awb)
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voornemens zijn vergunning te verlenen:
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: verbouw gebouw Kraanmeer
Locatie: Daniël de Brouwerstraat 43, Boekel
Type: integraal
Activiteit: wijzigen van een monument
Onderwerp: verbouw gebouw Kraanmeer
Locatie: Daniël de Brouwerstraat 43, Boekel
Type: integraal
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voornemens zijn vergunning te verlenen.
De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijbehorende stukken liggen met ingang van woensdag 21 april 2021 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis te Boekel.
De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijbehorende stukken zijn elke werkdag in te zien van 9.00 tot 12.30 uur en woensdagmiddag van 13.30 tot 19.00 uur. Als u vragen heeft over een plan, denkt u er dan aan om een afspraak te maken.
Een ieder die het met dit besluit niet eens is, kan binnen zes weken nadat het besluit ter inzage is gelegd, schriftelijk zijn zienswijze(n) tegen het ontwerpbesluit naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Boekel, Postbus 99, 5427 ZH Boekel.
Schriftelijke zienswijze(n) moeten zijn voorzien van uw handtekening, naam en adres.
Bovendien moet u aangeven om welk ontwerpbesluit het gaat en waarom u het er niet mee eens bent. Eenieder wordt tijdens voornoemde periode op afspraak in de gelegenheid gesteld om zijn zienswijze(n) mondeling naar voren te brengen. Hiervoor dient binnen vier weken na publicatiedatum een afspraak te worden gemaakt met de afdeling bouwen (0492-326800). De vergunningaanvrager wordt in de gelegenheid gesteld daarbij aanwezig te zijn. Van mondeling ingebrachte zienswijze(n) wordt een verslag gemaakt.
Wij maken u erop attent dat slechts beroep tegen de uiteindelijke beschikking kan worden
ingediend als ook een zienswijze is ingebracht tegen de ontwerpbeschikking en men belanghebbende is.
Boekel, 21 april 2021
Burgemeester en wethouders van Boekel.
Kennisgeving beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.9 Wabo)
Vergunde omgevingsvergunningen
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende omgevingsvergunningen hebben verleend:
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een opslagloods
Locatie: Telefoonstraat 18, Venhorst
Verzenddatum: 12 april 2021
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een bedrijfspand
Locatie: Kraaiendonk 14, Venhorst
Verzenddatum: 14 april 2021
Activiteit: handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: het bouwen van een bedrijfspand
Locatie: Kraaiendonk 14, Venhorst
Verzenddatum: 14 april 2021
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het verbouwen van een bedrijfswoning
Locatie: Statenweg 133, Venhorst
Verzenddatum: 15 april 2021
De beschikkingen en de bijbehorende stukken liggen met ingang van woensdag 21 april 2021 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis te Boekel. De beschikking en de bijbehorende stukken zijn elke werkdag in te zien van 9.00 tot 12.30 uur en woensdagmiddag van 13.30 tot 19.00 uur. Als u vragen heeft over een plan, denkt u er
dan aan om een afspraak te maken.
Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken.
U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum, uw naam, adres, telefoonnummer en emailadres vermeld staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Ondanks uw brief (het bezwaarschrift) mag het besluit waartegen u bezwaar maakt wel worden uitgevoerd. Als u dat niet wilt dan moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt (verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen). Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.