Gemeentenieuws week 23
maandag 6 juni 2022 door Redactie inBoekel
Gemeentelijke publicaties
week 23 – 2022
Training ‘Drukdrukdruk’
Voor volwassenen (18+) die positiever en met minder stress in het leven willen staan en weer willen genieten van de dagelijkse dingen.
Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders
In de vergadering van 17 mei 2022 is o.a. aan de orde geweest:
Begroting 2023 en jaarverslag 2021 Werkvoorzieningschap Noordoost Brabant
Het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant voert namens de deelnemende gemeenten taken op het gebied van de Sociale Werkvoorziening uit. Het college en de gemeenteraad hebben het jaarverslag 2021 en de begroting 2023 ontvangen. Het college adviseert de gemeenteraad in te stemmen met het jaarverslag en de begroting en geen zienswijze in te dienen.
Bovenlokale regeling bevolkingszorg
De gemeenten in de Veiligheidsregio Brabant-Noord werken voor de crisistaak ‘bevolkingszorg’ samen op basis van de principes solidariteit, vertrouwen en eenvoud. Met het vaststellen van de Regeling bovenlokale bevolkingszorg borgen de gemeenten deze samenwerking.
Jaarstukken 2021, begroting 2023 en GR RAV Brabant MWN
De Regionale Ambulance Voorziening (RAV) moet volgens de Wet Gemeenschappelijke Regelingen de begroting en jaarrekening voorleggen aan de deelnemende gemeenten. Over de begroting 2023 wordt een zienswijze van de gemeenteraad gevraagd. De jaarstukken worden ter kennisname aangeboden.
Begroting 2023 en jaarstukken 2021 GGD Hart voor Brabant
De GGD Hart voor Brabant voert voor 24 gemeenten binnen de Gemeenschappelijke Regeling (GR) taken uit op het gebied van openbare gezondheidszorg. De GGD biedt de jaarstukken 2021 en begroting 2023 aan. Gemeenten krijgen de gelegenheid om hun zienswijze op de begroting te geven en kennis te nemen van de jaarstukken.
In de vergadering van 24 mei 2022 is o.a. aan de orde geweest:
Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Cultureel Erfgoed Boekel 2022
Het college van B&W heeft besloten om de ‘Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Cultureel Erfgoed Boekel 2022’ ter vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen. Het vaststellen van de Verordening gemeentelijke adviescommissie is een verplichting die voortvloeit uit de minimale vereisten van de VNG voor invoering van de Omgevingswet. Hiermee wordt de advisering op het gebied van cultureel erfgoed gecontinueerd (huidige monumentencommissie).
BSOB: Jaarrekening 2021, ontwerp 1e begrotingswijziging 2022, ontwerp begroting 2023
De jaarstukken 2021 van de BSOB, ontwerp 1e begrotingswijziging 2022 en de ontwerpbegroting 2023 worden aan de raad ter instemming voorgesteld.
Plaatsen van ± 130 zonnepanelen op gemeenschapshuis de Horst met gebruikmaking van de verkregen SDE-subsidie
De gemeente heeft de taak op zich genomen eigen gebouwen in stappen te verduurzamen. Voor gemeenschapshuis De Horst is SDE++ subsidie beschikbaar gesteld. Komend jaar gaan we ongeveer 130 zonnepanelen aanleggen op het dak van dit gebouw. Hiermee draagt gemeente Boekel haar steentje bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en het verduurzamen van de energievoorziening.
Jaarrekening 2021 en begroting 2023 Regiotaxi – Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer
Het college heeft kennisgenomen van de jaarrekening 2021 van de Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer (Regiotaxi). Het college stemt in met de begroting 2023 van de Regiotaxi en adviseert de gemeenteraad met de begroting in te stemmen.
Aanwijzing Woo-coördinator
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en legt de verplichting op om een contactpersoon voor burgers aan te wijzen. De burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Boekel hebben de Beleidsmedewerker Informatiebeheer aangewezen als contactpersoon met als vervanging een medewerker van de frontoffice. Tevens stelt het college de raad voor om dezelfde contactpersoon aan te wijzen en de bevoegdheid tot het aanwijzen van de contactpersoon te mandateren aan het college, zodat er altijd één contactpersoon voor de hele gemeente is.
Jaarrekening 2021 en begroting 2023 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost
Het college legt de jaarrekening 2021 en de begroting 2023 van het Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten voor aan de gemeenteraad.
Subsidieverhoging de Pionier – Venhorst
De Pionier in Venhorst is een cruciale voorliggende voorziening die dagbesteding biedt aan kwetsbare ouderen. Het college vraagt aan de gemeenteraad om budget beschikbaar te stellen om de subsidie te verhogen van €15.000,- naar €30.000,- om deze voorziening in stand te houden.
Zienswijzeverzoek Programmabegroting 2023 en resultaatbestemming 2021 Veiligheidsregio Brabant-Noord
Het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord vraagt de 11 deelnemende gemeenteraden hun zienswijze te geven op de Programmabegroting 2023 en Jaarverantwoording 2021. De gemeenteraad wordt voorgesteld om een positieve zienswijze te geven op de Programmabegroting 2023 en als zienswijze mee te geven om het batig saldo van de resultaatbestemming van € 599.000 op basis van de verdeelsleutel te retourneren aan de deelnemende gemeenten.
Concept jaarplan en begroting 2023 RNOB
Het college van B&W heeft ingestemd met het jaarplan en de begroting 2023 van de RNOB (Regio Noordoost Brabant) en leggen deze ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. Tevens stellen zij de gemeenteraad voor om geen zienswijzen in te dienen.
Gemeentehuis gesloten op de volgende dagen
Vrijdag 10 juni 2022 is het gemeentehuis gesloten en ook telefonisch niet bereikbaar.
Dinsdag 14 juni is het gemeentehuis gesloten en alleen telefonisch bereikbaar.
Woordje van de burgemeester…
Het is al een tijdje geleden dat u uw stem uitbracht tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Onlangs zijn de wethouders benoemd en is het team weer compleet. Samen met wethouder Brands, wethouder Willems en gemeentesecretaris Jo Marcic kunnen we aan de slag om de komende vier jaar uitvoering te geven aan mooie plannen voor de gemeente Boekel.
DOP en GVB hebben samen coalitie gevormd en zijn tot het coalitieakkoord gekomen: “onze gemeenschap, iedereen doet en telt mee”. U moet dat zien als een kader waarbinnen wij als college tot een uitvoeringsprogramma moeten komen; het collegeprogramma. Hier zijn we nu volop mee aan de slag en ik verwacht dat we dit in september kunnen vaststellen.
Boekel; gastvrij en actief. Het is een slogan die we proberen dagelijks waar te maken. Ook nu we als gemeente bijvoorbeeld aan de lat staan voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. En gelukkig worden we daarbij door enthousiaste en betrokken inwoners geholpen. Hartverwarmend! Binnenkort kunt u hier meer over lezen in dit Weekblad.
Gastvrij en actief krijgt na twee coronajaren ook op een andere manier weer invulling. De activiteiten- en evenementenkalender is gelukkig weer goed gevuld! Er wordt, zoals we in de gemeente Boekel gewend zijn, weer vanalles georganiseerd. Het Koningsschieten bij het gilde, de opening van de ambassade, de start van de ontdekkingstochten Land van Ravenstein (met een mooie fietstocht door Boekel), (Mini) Boekel Ronduit en niet te vergeten Paduapop.
Met de zomer in aantocht komen er ook nog genoeg momenten aan waarbij ik mag genieten van de gemeenschapszin die zo kenmerkend is voor Boekel, Venhorst en Huize Padua.
Graag tot ziens!
Caroline van den Elsen
Burgemeester gemeente Boekel
Fotowedstrijd gemeentegids 2023: uw mooiste Boekel-foto!
Ook dit jaar organiseert de gemeente Boekel t.b.v. de gemeentegids van 2023 een fotowedstrijd. Heeft u een leuk kiekje van een mooi plekje in de gemeente Boekel, of van bijvoorbeeld een leuke activiteit? Laat uw creativiteit de vrije loop!
Prijzen
De drie winnende foto’s worden beloond met een plaats in de gemeentegids en een waardebon van € 75 (eerste plaats), € 50 (tweede plaats) en € 25 (derde plaats). De prijswinnaars van de eerste, tweede en derde prijs worden bovendien geplaatst op de voorpagina van de gemeentegids.
Hoe doet u mee?
Als u mee wilt doen aan de fotowedstrijd, dan kunt u tot 28 augustus a.s. uw foto(‘s) sturen naar info@boekel.nl onder vermelding van ‘fotowedstrijd gemeentegids 2023’, uw naam en adresgegevens.
Waar moeten de foto’s aan voldoen?
Wilt u meedoen aan de fotowedstrijd, houdt u dan rekening met de volgende criteria:
- alléén inwoners van de gemeente Boekel kunnen deelnemen aan deze fotowedstrijd;
- medewerkers van de gemeente Boekel zijn uitgesloten van deelname;
- de foto’s moeten digitaal aangeleverd worden in JPEG/JPG-formaat met een minimale resolutie van 300 dpi of minimaal 1,2 MB.
- per deelnemer geldt een max. van 3 foto’s
De gemeente Boekel kan de foto’s gebruiken voor promotionele doeleinden anders dan de gemeentegids. Bij deelname aan de fotowedstrijd geeft u toestemming voor het gebruik van uw foto’s voor bijvoorbeeld de gemeentelijke website, folders, flyers, brochures, nieuwsbrieven, et cetera.
Als u personen fotografeert, is het verstandig vooraf toestemming te vragen voor publicatie van de foto’s.
De winnaars krijgen schriftelijk bericht. De winnende foto’s worden in oktober 2022 bekendgemaakt in het weekblad, op de website en op de gemeentelijke facebookpagina.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op via email.
Wilt u dat uw foto een jaar lang te zien is in de gemeentegids 2023? Pak dan nu uw camera en maak de winnende foto!
Ontdek de ‘Vrijstaat Land van Ravenstein’ tijdens nieuwe fietstochten
Afgelopen week zijn tien nieuwe fietstochten met spelelement in het ‘Land van Ravenstein’ gelanceerd. Tijdens deze prachtige routes rondom de huidige gemeenten Boekel, Maashorst en Oss ontdek je welke culturele geschiedenis hier schuilgaat.
Burgemeester van den Elsen: “Nieuwe ontdekkingstochten door het Land van Ravenstein. Een mooie manier om fietsend onze streek met haar bijzondere geschiedenis (beter) te leren kennen. Niet alleen voor toeristen maar zeker ook voor onze eigen inwoners. Er is namelijk nog heel veel over de bijzondere geschiedenis en cultuur van onze gemeente te ontdekken.”
De kennismakingsfietstocht is te bekijken op deze site
Overige vergunningen, ontheffingen en meldingen
Verleende vergunning aan:
- Evenementenvergunning voor het organiseren van zeskamp op 4 en 6 juni 2022 @ evenemententerrein Voskuilenweg 2 te Venhorst (verzenddatum 30 mei 2022)
Bezwaren:
Tegen deze besluiten kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken. U kunt dan een brief sturen naar de burgemeester van Boekel, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Het besluit verandert door het indienen van een bezwaarschrift in eerste instantie niet. Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, dan moet u de rechter vragen hierover een uitspraak te doen (dit heet een ‘voorlopige voorziening’). In dat geval moet u niet alleen een brief sturen naar de burgemeester, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt. Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Bekendmaking
Besluit omgevingsvergunning
Het college van burgemeester en wethouders van Boekel maakt bekend, dat het een beschikking heeft opgesteld met betrekking tot:
- Het verzoek d.d. 17 januari 2022 van Holding Van den Broek Boekel B.V. voor het wijzigen van de verleende omgevingsvergunning van 13 april 2021 in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. De inrichting is gelegen aan de Wanroijseweg 6a, 5427 HH Boekel.
Inzage
Het besluit en andere relevante stukken liggen met ingang van 8 juni 2022 gedurende zes weken ter inzage bij de centrale balie van het gemeentehuis, Sint Agathaplein 2 te Boekel. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur en op woensdag van 13.30 tot 19.00 uur.
Beroep
Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag dat het besluit ter inzage is gelegd beroep aantekenen bij de Rechtbank Oost-Brabant te ’s-Hertogenbosch. In bepaalde gevallen kunnen ook anderen beroep instellen, zie hiervoor deze site
Het beroepschrift moet uw naam en adres bevatten, en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn. Het beroepschrift moet in tweevoud ingediend worden bij de Sector Bestuursrechtspraak van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s‑Hertogenbosch.
Voorlopige voorzieningen
Indien spoed dit vereist, kan een voorlopige voorziening worden gevraagd.
Dit verzoek moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
De beschikking treedt in werking met ingang van de dag na afloop van de beroepstermijn.
Indien binnen de beroepstermijn een verzoek tot voorlopige voorziening is gedaan, treedt het besluit niet in werking voordat op dat verzoek door de voorzieningenrechter is beslist.
Boekel, mei 2022.
Bekendmaking besluit intrekking omgevingsvergunning (OBM)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel hebben op 27 mei 2022 een besluit genomen op een verzoek tot intrekking van een Omgevingsvergunning (OBM).
De OBM is ingetrokken.
Gegevens verzoek
Locatie: Hoeve 4a, 5427 RH Boekel
Het besluit en andere relevante stukken liggen gedurende zes weken ter inzage bij de centrale balie van het gemeentehuis, Sint Agathaplein 2 te Boekel. Het gemeentehuis is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur, op woensdag van 13.30 tot 19.00 uur en tevens op afspraak toegankelijk.
Bezwaar en voorlopige voorziening
Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na verzenddatum tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel.
Het bezwaarschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. Als belanghebbenden niet willen dat de beschikking in werking is in afwachting van de bezwaarprocedure, kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gedaan bij de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ‘s-Hertogenbosch. Bij dit verzoek dient een afschrift van het ingediende bezwaarschrift te worden gevoegd. Voor het instellen van genoemd verzoek is een griffierecht verschuldigd.
Boekel, mei 2022.
Publicatie besluit aanwijzing contactpersoon wet open overheid burgermeester en burgermeester en wethouders Boekel 2022
Op 24 mei 2022 hebben de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel het “Besluit aanwijzing contactpersoon Wet open overheid burgemeester en burgemeester en wethouders Boekel 2022” vastgesteld. In dit besluit is de Beleidsmedewerker Informatiebeheer aangewezen als contactpersoon. Het besluit is bekendgemaakt op de website www.officielebekendmakingen.nl. Indien u niet in de gelegenheid bent om het besluit digitaal in te zien en u wilt deze graag inzien dan kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente Boekel via het telefoonnummer 0492 – 326 800.
Kennisgeving verlenging beslistermijn
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
(Artikel 3.9 lid 2 Wabo, artikel 3:18 lid 2 Awb)
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht hebben besloten voor de volgende aanvraag de beslistermijn te verlengen met een termijn van maximaal 6 weken:
Activiteit: omgevingsvergunning beperkte milieutoets
Onderwerp: het veranderen van het bedrijf aan Zijp 8
Locatie: Zijp 8, Boekel
Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na genoemde datum tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel, Postbus 99, 5427 ZH Boekel.
Ingediende aanvragen voor een omgevingsvergunning reguliere voorbereidingsprocedure (Artikel 3.8 Wabo)
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen:
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het nieuwbouwen van een woning
Locatie: Elzen 5, Boekel
Datum ontvangst: 28 mei 2022
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het verplaatsen van een silo
Locatie: Neerbroek 23a, Boekel
Datum ontvangst: 31 mei 2022
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk ten behoeve van het verkeer, de infrastructuur of openbare voorziening plaatsen
Onderwerp: het plaatsen van een inkoopstation
Locatie: Neerbroek 23a, Boekel
Datum ontvangst: 31 mei 2022
De hier genoemde aanvragen volgen de reguliere procedure. Aanvragen die de uitgebreide procedure volgen worden pas gepubliceerd als het ontwerpbesluit ter inzage ligt.
Kennisgeving beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.9 Wabo)
Vergunde omgevingsvergunningen
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende omgevingsvergunningen hebben verleend:
Activiteit: werk of werkzaamheden verrichten
Onderwerp: het oprichten van padelbanen
Locatie: Waterval 3, Boekel
Verzenddatum: 30 mei 2022
Vergunningen inzien
Wilt u vergunningen inzien? Gelieve hiervoor contact met ons op te nemen, zodat wij u de stukken per mail kunnen toesturen. Mocht u geen gelegenheid hebben om de stukken digitaal te bekijken, dan kunt u uiteraard een afspraak maken om deze in het gemeentehuis in te zien.
Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken.
U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum, uw naam, adres, telefoonnummer en emailadres vermeld staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Ondanks uw brief (het bezwaarschrift) mag het besluit waartegen u bezwaar maakt wel worden uitgevoerd. Als u dat niet wilt dan moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt (verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen). Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Kennisgeving ontwerp beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Uitgebreide voorbereidingsprocedure
(Artikel 3:11 Wabo en 3:41/3:44 Awb)
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voornemens zijn vergunning te verlenen:
Activiteit: het brandveilig gebruiken van een bouwwerk
Onderwerp: het brandveilig gebruiken van een gebouw
Locatie: Voskuilenweg 19a, Venhorst
Type: integraal
Activiteit: het brandveilig gebruiken van een bouwwerk
Onderwerp: het brandveilig gebruiken van een gebouw
Locatie: Bernhardstraat 11, Boekel
Type: integraal
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voornemens zijn vergunning te verlenen.
De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijbehorende stukken liggen met ingang van woensdag 01 juni 2022 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis te Boekel.
De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijbehorende stukken zijn elke werkdag in te zien van 9.00 tot 12.30 uur en woensdagmiddag van 13.30 tot 19.00 uur. Als u vragen heeft over een plan, denkt u er dan aan om een afspraak te maken.
Een ieder die het met dit besluit niet eens is, kan binnen zes weken nadat het besluit ter inzage is gelegd, schriftelijk zijn zienswijze(n) tegen het ontwerpbesluit naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Boekel, Postbus 99, 5427 ZH Boekel.
Schriftelijke zienswijze(n) moeten zijn voorzien van uw handtekening, naam en adres.
Bovendien moet u aangeven om welk ontwerpbesluit het gaat en waarom u het er niet mee eens bent. Een ieder wordt tijdens voornoemde periode op afspraak in de gelegenheid gesteld om zijn zienswijze(n) mondeling naar voren te brengen. Hiervoor dient binnen vier weken na publicatiedatum een afspraak te worden gemaakt met de afdeling bouwen (0492-326800). De vergunningaanvrage wordt in de gelegenheid gesteld daarbij aanwezig te zijn. Van mondeling ingebrachte zienswijze(n) wordt een verslag gemaakt.
Wij maken u erop attent dat slechts beroep tegen de uiteindelijke beschikking kan worden ingediend als ook een zienswijze is ingebracht tegen de ontwerpbeschikking en men
belanghebbende is.
Boekel, 1 juni 2022
Burgemeester en wethouders van Boekel.