Gemeentenieuws week 39
maandag 27 september 2021 door Redactie inBoekel
Gemeentelijke publicaties
Week 39 – 2021
Aangepaste openingstijd gemeentehuis op de woensdagavond i.v.m. Coronamaatregelen
De openstelling op de woensdagavond is tot 19.30 uur i.p.v. 20.30 uur (dit geldt in ieder geval tot en met woensdag 6 oktober 2021)
Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders
In de vergadering van 14 september jl. is o.a. aan de orde geweest:
Aanwijzen lokaal beheerder Justitiële Informatiedienst en de Procedure autoriseren van gebruikers voor toegang tot applicaties van toepassing verklaren
Om digitaal justitiële informatie op te kunnen vragen bij de Justitiële Informatiedienst heeft het college lokaal beheerders aangewezen en een procedure voor autorisaties van toepassing verklaard.
Tussentijdse wijziging van de Legesverordening 2021
In verband met de inwerkingtreding van de Alcoholwet wordt de Legesverordening 2021 tussentijds gewijzigd. Tevens zijn er enkele kleine wijzigingen vastgesteld.
Vaststelling Transitievisie Warmte
Het College heeft ingestemd met de Transitievisie Warmte (TVW) en zal dit ter besluitvorming voorleggen aan de Raad. De TVW laat ons zien welke buurten kansrijk zijn. Om daadwerkelijk aan de slag te kunnen gaan moeten de plannen verder worden uitgewerkt. Samen met de inwoners en andere stakeholders (b.v. woningcorporaties, ondernemers, vastgoedeigenaren) zal er een uitvoerbaar plan opgesteld gaan worden. Het resultaat moet zijn dat de gebouwde omgeving van de gemeente Boekel uiterlijk in 2050 op een duurzame manier wordt verwarmd.
Wijziging APV 2021 in verband met Alcoholwet
In de Algemene Plaatselijke Verordening wordt verwezen naar de Drank- en horecawet. De Drank- en horecawet is gewijzigd in de Alcoholwet. Dit is de directe aanleiding om de Algemene Plaatselijke Verordening op dit moment te wijzigen. Daarnaast worden enkele andere wijzigingen voorgesteld waaronder toevoeging van een artikel om lachgas geheel dan wel bij overlast te verbieden.
Wijziging van de mandaatregeling en het mandaatregister 2020
De mandaatregeling en het mandaatregister zijn in oktober 2020 vastgesteld. Sinds die tijd hebben er enkele wijzigingen plaatsgevonden in de mandatering, machtiging en volmacht verlening. Om de mandaatregeling en het mandaatregister aan te laten sluiten op de huidige situatie, is deze opnieuw gewijzigd.
Vaststelling bestemmingsplan Daandelendennen Venhorst
Het oorspronkelijk bestemmingsplan ‘Daandelendennen, Venhorst’ voorzag in de realisatie van vijf woon-werkkavels. Naar aanleiding van ingediende zienswijzen en een tweetal omgevingsavonden is het plan aangepast naar drie woon-werkkavels en twee woonkavels die landschappelijk worden ingepast. Het college heeft besloten om het bestemmingsplan gewijzigd ter vaststelling voor te leggen aan de gemeenteraad.
Wijziging GR en begroting 2021 en 2022 GGD HvB
Vanwege herindelingen wijzigt de gemeenschappelijke regeling GGD Hart voor Brabant. Daarnaast zijn er wijzigingen in de begroting 2021 en 2022 van de GGD. Het college adviseert de raad om in te stemmen met deze wijzigingen.
Beleidsplan 2022-2025 Bibliotheek De Lage Beemden en subsidie 2022, aanvulling na thema-avond
Het college legt het beleidsplan 2022-2025 van Bibliotheek De Lage Beemden en subsidieaanvraag 2022 ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad
Vergadering raadscommissie
Locatie: raadzaal van het gemeentehuis, Boekel
Agenda van de openbare vergadering van de Raadscommissie Bestuur en leven op woensdag 5 oktober 2021.
Aanvangstijdstip: 19.30 uur
- Opening
- Vaststelling agenda
- Spreekrecht voor burgers
- Vooruitblik op onderwerpen die gaan spelen binnen portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost en stukje terugkoppeling van bijeenkomsten die hebben plaatsgevonden
- Informatie m.b.t. financiële gevolgen corona-pandemie
- Raadsvoorstel inzake compensatie corona maatschappelijke verenigingen Q2 2021
- Raadsvoorstel inzake bestemming locatie ’t Stappertje
- Raadsvoorstel inzake wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening 2021
- Raadsvoorstel inzake meerjarenbeleid bibliotheek De Lage Beemden 2022-2025 en subsidie 2022
- Raadsvoorstel inzake wijziging gemeenschappelijke regeling en begroting GGD Hart van Brabant
- Raadsvoorstel inzake tussentijdse wijziging van de Legesverordening 2021
- Raadsvoorstel inzake aanwijzing vertegenwoordigers in diverse samenwerkingsverbanden
- Raadsvoorstel inzake vervanging vrachtwagen buitendienst
- Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s
- Vaststelling advieslijst vergadering van 10 juni jl.
- Rondvraag
Agenda van de openbare vergadering van de Raadscommissie Wonen en Werken op donderdag 6 oktober 2021.
Aanvangstijdstip: 19.00 uur
- Opening
- Vaststelling agenda
- Spreekrecht voor burgers
- Horen van indieners van zienswijzen en adviseren omtrent raadsvoorstel inzake bestemmingsplan Daandelendennen Venhorst
- Raadsvoorstel inzake bestemmingsplan Kloosterlaan ong.
- Raadsvoorstel inzake Transitievisie Warmte
- Raadsvoorstel inzake coördinatieregeling Zuidwand
- Raadsvoorstel inzake allonge sanering Molenakker 4
- Raadsvoorstel inzake gebiedsaanpak Bovenstehuis
- Raadsvoorstel inzake plan van aanpak mobiliteitsvisie
- Raadsvoorstel inzake snelheid verlagende maatregelen Kluisstraat
- Raadsvoorstel inzake bijdrage marketingcampagne detailhandel – Ondernemersvereniging Boekel
- Raadsvoorstel inzake verordening startersleningen
- Raadsvoorstel inzake toestemming verlenen tot het opheffen van de gemeenschappelijke regeling Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel
- Raadsvoorstel inzake verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Boekel 2021
- Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s
- Vaststelling advieslijst 9 juni jl.
- Rondvraag
Gezien de volle agenda’s is er eventueel een uitloop voor beide commissies gepland op donderdag 7 oktober a.s. van 19.00 tot 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis.
Spreekrecht voor burgers
Als burger kunt u tijdens vergaderingen de commissie over de meeste onderwerpen die tot het taakgebied van de commissie behoren toespreken door gebruik te maken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan meldt u dit uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffier, mevr. Beelaerts van Blokland, telefonisch bereikbaar onder nummer 06 21325182 of via anna.beelaertsvanblokland@boekel.nl. Daarbij graag aangeven over welk onderwerp u het woord wilt voeren. Bij het agendapunt ´spreekrecht voor burgers´ zal de voorzitter van de commissie u het woord geven. De spreektijd bedraagt, afhankelijk van het aantal sprekers, maximaal 5 minuten.
Wilt u stukken inzien?
Dan kunt u hiervoor terecht in de bibliotheek waar de voorstellen voor u ter inzage liggen. Verder kunt u op onze website www.boekel.nl alle voorstellen en ontwerpbesluiten raadplegen en eventueel uitprinten. U vindt deze stukken via Menu > Bestuur en organisatie › Commissies › Agenda en notulen
World Cleanup Day: een succes
Zaterdag 18 september was de World Cleanup Day. Ruim 800 vrijwilligers in de gemeenten Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis gingen aan de slag.
Het was een prachtige dag om op pad te gaan. Ruim 800 vrijwilligers gingen in groepsverband of met hun eigen gezin in hun eigen buurt aan de slag om zoveel mogelijk zwerfafval op te ruimen. Hieronder volgt een impressie van de deze dag.
Wij bedanken alle vrijwilligers hartelijk voor hun inzet.
SchonBezig
Mocht je je het hele jaar in willen zetten voor het tegengaan van zwerfafval, meld je dan aan voor het Netwerk Zwerfafval Schonbezig (www.schonbezig.nl). Je krijgt van ons alle materialen. Je kunt zelf bepalen waar, wanneer en hoe vaak je zwerfafval gaat opruimen.
Overige vergunningen, ontheffingen en meldingen
Verleende (gewijzigde) vergunning aan:
- Stichting Gilde Sint Agatha voor het organiseren van de kofferbakverkoop op 26 september 2021 (verzenddatum 21 september 2021)
Verleende (gewijzigde) ontheffing aan:
- Tennisclub Boekel om tijdens het Van Doren Engineers open toernooi 2021 aan Waterval 3 te Boekel de buitenverlichting op het terrein langer aan te laten. Het toernooi vindt plaats van 11 tot en met 15 oktober 2021. De ontheffing is genoemde data afgegeven tot 00.30 uur.
Bezwaren:
Tegen deze besluiten kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken. U kunt dan een brief sturen naar de burgemeester van Boekel, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Het besluit verandert door het indienen van een bezwaarschrift in eerste instantie niet. Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, dan moet u de rechter vragen hierover een uitspraak te doen (dit heet een ‘voorlopige voorziening’). In dat geval moet u niet alleen een brief sturen naar de burgemeester, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt. Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Boekel, 29 september 2021
De burgemeester van Boekel.
Bekendmaking
Vertrokken naar onbekende bestemming.
De volgende personen wonen niet meer op het adres, waar deze volgens de Basisregistratie personen (BRP) staan ingeschreven. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling burgerzaken van de gemeente Boekel. Het college heeft besloten de persoonslijst van deze personen niet meer bij te houden. Daardoor staat deze officieel niet meer op dat adres ingeschreven.
Naam, geboortedatum:
M.J. Jasinski , 25-10-1993
Uitschrijving per datum:
18-08-2021
Datum besluit:
16-09-2021
Naam, geboortedatum:
M.Graczyk, 05-05-2000
Uitschrijving per datum:
18-08-2021
Datum besluit:
16-09-2021
Een belanghebbende kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de datum van deze publicatie bezwaar maken bij het college. U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Het besluit verandert door het indienen van een bezwaarschrift in eerste instantie niet. Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, dan moet u de rechter vragen hierover een uitspraak te doen (dit heet een ‘voorlopige voorziening’). In dat geval moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s-Hertogenbosch, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt. Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Ingediende aanvragen voor een omgevingsvergunning reguliere voorbereidingsprocedure (Artikel 3.8 Wabo)
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen:
Activiteit: Bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het verbouwen van het bijgebouw
Locatie: Elzen 5, Boekel
Datum ontvangst: 21 september 2021
De hier genoemde aanvragen volgen de reguliere procedure. Aanvragen die de uitgebreide procedure volgen worden pas gepubliceerd als het ontwerpbesluit ter inzage ligt.