Gemeentenieuws week 40
maandag 2 oktober 2023 door Redactie inBoekel
Gemeentelijke publicaties
Week 40 – 2023
College gemeente Boekel presenteert begroting 2024
Positief saldo op de begroting, maar zorgen voor de toekomst
Onderaan de begroting van 2024, die het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel onlangs presenteerde, prijkt een bedrag in de plus. Echter de vooruitzichten vanaf 2026 lijken minder rooskleurig. 2026 en 2027 laten een negatief saldo zien. Als de structurele korting van rijksmiddelen in stand blijft, dan kunnen maatregelen niet uitblijven. De begrotingsstukken bieden inzicht in de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen. Ze dragen bij aan de invulling van de strategische visie van Boekel ‘Gastvrij en actief naar 2030’.
Begroting sluit aan op ambities
In de begroting staan de ambities zoals verwoord in het gezamenlijke coalitieprogramma ‘Samen werken aan de gemeenschap Boekel waarin iedereen meetelt en meedoet’. Alle risico’s zijn opnieuw geactualiseerd en afgezet tegen het beschikbare weerstandsvermogen. Gelukkig blijkt het weerstandsvermogen omvangrijk genoeg om de risico’s op te vangen in 2024. Maar voor de komende jaren zal dit geen vanzelfsprekendheid meer zijn. Een van de consequenties is dat er vrijwel geen ruimte is voor nieuwe investeringen en structurele uitgaven.
Landelijke opgaves terug te zien in Boekel
Problemen die op landelijk niveau spelen zijn ook terug te zien in Boekel. Burgemeester Caroline van den Elsen: “De verschillende opgaven onder andere op het gebied van woningbouw, transitie van landelijk gebied, energietransitie, asielproblematiek en jeugdzorg mogen niet stilvallen en vragen om meer duidelijkheid en soms ook om meer middelen vanuit het Rijk en/of Provincie. Al deze uitdagingen en opgaven hebben we zoveel mogelijk meegenomen om zo een goede balans te vinden tussen ambities en beschikbare middelen.”.
Programma’s per portefeuillehouder
Burgemeester Caroline van den Elsen is verantwoordelijk voor ‘Bestuur, veiligheid en financiën’. De gemeente wil functioneren als faciliterende en ondersteunende organisatie. De krappe arbeidsmarkt brengt flinke uitdagingen met zich meer maar gelukkig slagen we er vrij goed in om betrokken en bekwame mensen binnen te halen. De gemeente kent steeds meer digitale werkprocessen en dienstverlening. We zetten structureel in op versterking van onze informatieveiligheid. In 2024 herijken we de strategische visie. Inwoners, waaronder de jeugd, worden meer betrokken bij de invulling van beleid.
Wethouder Ben Brands heeft in zijn portefeuilles breed aandacht voor bouwen, wonen en ruimtelijke ordening. Speerpunten zijn het bevorderen van de werkgelegenheid, het realiseren van voldoende woningbouw, o.a. voor sociale huurbewoning en het op orde houden van het voorzieningenniveau. Hierbij wordt steeds ingespeeld op de wensen vanuit de gemeenschap. Ook het ruimte-voor-ruimte-project is een belangrijk onderdeel. Circulaire economie en landbouw, zwerfafval en milieu in het algemeen zijn hierbij terugkerende aandachtspunten.
Wethouder Henri Willems is verantwoordelijk voor verschillende portefeuilles, zoals het sociaal domein en volksgezondheid. In het sociaal domein staat het belang van veilig en zelfstandig blijven wonen centraal. Hiervoor worden initiatieven vanuit de gemeenschap gestimuleerd. De gemeente gaat tevens aan de slag met de bereikbaarheid middels het opstellen van een mobiliteitsplan en het blijven faciliteren van de Buurtbus, maar ook door de aansluiting op de snelfietsroutes. Onderwijs en sport blijven belangrijke speerpunten binnen het programma, met name de huisvesting en het accommodatiebeleid.
Begroting in een oogopslag
De infographic van de begroting laat in één oogopslag overzichtelijk zien hoe de gemeente er financieel voor staat en waar de gemeente haar geld aan uitgeeft.
De procedure
Op 12 september heeft het college van burgemeester en wethouders de begroting 2024 aan de commissie- en raadsleden aangeboden. De begroting wordt op 8 november 2023 tijdens een openbare vergadering behandeld in de raad. Inwoners zijn van harte welkom om deze vergadering bij te wonen. De vergadering vindt plaats op het gemeentehuis. De financiële stukken zijn te vinden op de gemeentelijke website www.boekel.nl.
Gemeentelijke bekendmaking
Vertrokken naar onbekende bestemming.
De volgende persoon woont niet meer op het adres, waar deze volgens de Basisregistratie personen (BRP) staat ingeschreven. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling burgerzaken van de gemeente Boekel. Het college heeft besloten de persoonslijst van deze persoon niet meer bij te houden. Daardoor staat deze officieel niet meer op dat adres ingeschreven.
Naam, geboortedatum: G. Šenauskaitė, 29-08-2000
Uitschrijving per datum: 08-08-2023
Datum besluit: 14-09-2023
Een belanghebbende kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de datum van deze publicatie bezwaar maken bij het college. U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Het besluit verandert door het indienen van een bezwaarschrift in eerste instantie niet. Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, dan moet u de rechter vragen hierover een uitspraak te doen (dit heet een ‘voorlopige voorziening’). In dat geval moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s-Hertogenbosch, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt. Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Boekel, 14 september 2023
Burgemeester en wethouders van Boekel.
Gemeentelijke bekendmaking
Vertrokken naar onbekende bestemming.
De volgende persoon woont niet meer op het adres, waar deze volgens de Basisregistratie personen (BRP) staat ingeschreven. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling burgerzaken van de gemeente Boekel. Het college heeft besloten de persoonslijst van deze persoon niet meer bij te houden. Daardoor staat deze officieel niet meer op dat adres ingeschreven.
Naam, geboortedatum: L. Oglusyna, 21-06-1974
Uitschrijving per datum: 31-08-2023
Datum besluit: 01-10-2023
Naam, geboortedatum: P. Gerus, 31-07-2004
Uitschrijving per datum: 31-08-2023
Datum besluit: 01-10-2023
Naam, geboortedatum: B. Augustynowicz, 02-01-1997
Uitschrijving per datum: 31-08-2023
Datum besluit: 01-10-2023
Een belanghebbende kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de datum van deze publicatie bezwaar maken bij het college. U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Het besluit verandert door het indienen van een bezwaarschrift in eerste instantie niet. Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, dan moet u de rechter vragen hierover een uitspraak te doen (dit heet een ‘voorlopige voorziening’). In dat geval moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s-Hertogenbosch, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt. Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Boekel, 1 oktober 2023
Burgemeester en wethouders van Boekel.
Vergadering van de Raad
Locatie: raadzaal van het gemeentehuis
Aanvangstijdstip: 19.30 uur
Agenda van de openbare raadsvergadering op donderdag 12 oktober 2023:
- Opening
- Vragenhalfuur
- Trekking van het stemnummer
- Vaststellen van de agenda
- Spreekrecht voor burgers
- Besluit hamerstukken
- Raadsvoorstel inzake wijziging gemeenschappelijke regeling BSOB 2023
- Raadsvoorstel inzake Energiecompensatie voor maatschappelijke instellingen en sportverenigingen
- Raadsvoorstel inzake Zienswijzeverzoek wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio
- Raadsvoorstel inzake Zienswijze inzake Risicoprofiel en Beleidsplan 2024 – 2027 Veiligheidsregio Brabant Noord (hamerstuk)
- Raadsvoorstel inzake Prioriteitennota RNOB (hamerstuk)
- Mededelingen en ingekomen stukken en memo’s
- Vaststelling besluitenlijst raadsvergadering 13 juli 2023
- Sluiting
Spreekrecht voor burgers
Als burger kunt u tijdens raads- en commissievergaderingen gebruikmaken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan meldt u dit voor aanvang van de vergadering bij de griffier, mevr. le Comte (griffie@boekel.nl). Daarbij graag aangeven over welk onderwerp u het woord wilt voeren. Bij het agendapunt ´spreekrecht voor burgers´ zal de voorzitter van de commissie u het woord geven. De spreektijd bedraagt, afhankelijk van het aantal sprekers, maximaal 5 minuten.
Stukken inzien
De raadsvoorstellen en conceptbesluiten kunt u vinden op onze website www.boekel.nl
U kunt ook contact opnemen met de griffie(r) wanneer u de stukken in wilt komen zien. Mail dan naar griffie@boekel.nl of neem telefonisch contact op 0492 326800.
Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders
In de vergadering van 19 september 2023 is o.a. aan de orde geweest: n.v.t.
Voornemen tot verkoop bouwkavels
De gemeente Boekel maakt hierbij het voornemen bekend tot het verkopen van twee bouwkavels, gelegen aan Koolzaad, kadastraal bekend gemeente Boekel, sectie M, nummer 2040 (ged.) te verkopen. Op basis van objectieve, redelijke en toetsbare criteria is de gemeente van oordeel dat slechts één serieuze gegadigde voor de aankoop in aanmerking komt. Een uitgebreidere toelichting op deze verkoop kunt u vinden op www.boekel.nl via het onderwerp “bouwen en wonen”.
Gevonden en verloren voorwerpen t/m 26-09-2023
Verloren:
- bril, kleur: bruin, vario focus
- portemonnee, kleur: zwart, inhoud: diverse pasjes
- autosleutel Mercedes met sleutelhanger en huissleutel
- I-phone 11, kleur: paars/lila, met zwart bumper hoesje
- gehoorapparaat, merk: Oticon
- autosleutel met 3 huissleutels, merk: Ford
- keycord bibliotheek, kleur: grijs/oranje, met 3 setjes sleutels en labels
- fietssleutel zwart metaal met letter “Q” eraan
Gevonden:
- bril, kleur: zwart/paars
- deursleutel met heft, kleur: groen en winkelwagenmuntje
- zilveren huissleutel, met voetbal fotohanger
- ring met 4 sleutels en bonuskaart AH
Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis (en niet bij de politie) worden afgegeven en gemeld. Dit kan ook telefonisch of via de website. Bent u zelf iets verloren, informeer dan bij de receptie van het gemeentehuis.
Bent u een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs verloren, dan kunt u hiervan aangifte doen op het gemeentehuis bij de aanvraag van een nieuw document. U dient hiervoor wel een afspraak te maken. Dit kan telefonisch, aan de receptie van het gemeentehuis of via onze website.
Een vermissing van uw document kan ook digitaal worden doorgegeven:
- Voor de vermissing van een rijbewijs ga naar deze pagina
- Voor de vermissing van een paspoort of identiteitskaart ga naar deze pagina
Gevonden (huis)dieren worden opgevangen door Stichting HoKaZo te Uden, telefoonnummer 06 537 071 11. Stichting HoKaZo regelt de opvang en de registratie van gevonden en zoekgeraakte (huis)dieren uit Boekel.
Berichten Dorpsteam
Kennismaken met de medewerkers van Dorpsteam Boekel
Beste lezer,
Ik ben Jos Hermens en als consulent zorg & welzijn actief binnen het Dorpsteam.
Op enkele ochtenden in de week ben ik een eerste aanspreekpunt voor uw vragen. Soms kunnen deze telefonisch of per mail beantwoord worden, in de meeste gevallen volgt er een persoonlijke afspraak met mij of met een van mijn collega’s van het volwassenteam (18 +).
U kunt terecht met allerlei vragen, op diverse leefgebieden. Denk bijvoorbeeld aan vragen rondom zorg & welzijn, hulpmiddelen, huishoudelijke hulp, emotionele ondersteuning.
Naast deze taken in de toegang van het Dorpsteam, horen ook vragen rondom mantelzorg en vrijwillige inzet tot mijn aandachtsgebied.
Samen met mijn collega zorg & ggz heb ik eveneens een rol als het gaat om situaties voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
Voor alle aandachtsgebieden geldt dat samenwerken en bekendheid met het netwerk in Boekel e.o., zowel professioneel als informeel, onmisbaar is. Samen zoeken naar mogelijkheden, verbinding, oplossingen of het bieden van een ‘steuntje in de rug’ waardoor iemand weer (meer) verder kan, zijn voor mij een belangrijke drijfveer in mijn werk en contacten met anderen. Ik hoop dat een ieder die daar behoefte aan heeft zich vrij voelt contact op te nemen.
Wij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 9.00 – 12.00 uur via 0492 328 383. Een mail sturen kan ook, info@dorpsteamboekel.nl. Tot ziens in het Dorpsteam.