Gemeentenieuws week 41
maandag 5 oktober 2020 door Redactie inBoekel
Gemeentelijke publicaties
Week 41 – 2020
Aangepaste openingstijd gemeentehuis
op de woensdagavond
i.v.m. Coronamaatregelen
De openstelling op de woensdagavond is tot 19.30 uur in plaats van 20.30 uur
Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders
In de vergadering van 22 september jl. is o.a. aan de orde geweest:
Bezwaarschrift tegen besluit tot weigering van de kapvergunning van 2 bomen aan Sint Josephplein 18
Het college heeft besloten om het bezwaarschrift tegen de weigering van de omgevingsvergunning voor het vellen van 2 bomen aan Sint Josephplein 18 gegrond te verklaren. Zij zal een positief besluit nemen op de aanvraag kapvergunning mits het herplantplan door de gemeente is goedgekeurd.
Co-financiering Leerwerkloket 2021-2023
Het college heeft ingestemd met een bijdrage voor het Leerwerkloket voor de jaren 2021-2023. Het Leerwerkloket is er voor alle inwoners en werkgevers in de arbeidsmarktregio Noordoost Brabant. Zij geven informatie over bijvoorbeeld opleidingen, om- en bijscholing en het lerend werken. Dit alles vanuit de opgave een “Leven Lang Ontwikkelen”
Beste inwoners van Boekel, Huize Padua en Venhorst,
Helaas, we zijn nog steeds niet van het Coronavirus af. We hebben zware, verdrietige maanden maart en april gekend. De documentaire van Omroep Brabant over Boekel geeft een waar en indrukwekkend beeld van wat dit virus met ons allen doet en gedaan heeft. Met de huidige stand van zaken wat betreft besmettingen laten we zien dat we in onze gemeente goed ons best doen voor elkaar. Blijf dit voor elkaar doen en volhouden.
We zijn ondertussen in de herfst terechtgekomen. Een verkoudheidje, een snotneus of snottebel hoort er in deze maanden bij. Niet erg, blijf attent.
Blijf zoveel mogelijk thuis, houd afstand, was je handen. Niemand van ons wil een ander Corona bezorgen. Alle maatregelen zijn hulpmiddelen om dat doel te bereiken. Het passend uitvoeren van de maatregelen vraagt zelfdiscipline en vasthoudendheid. Het valt niet altijd mee. Laten we elkaar stimuleren. De uitdaging is de dagelijkse activiteiten van werken, wonen en leven zoveel mogelijk op een natuurlijke manier in te vullen en de maatregelen juist dan goed uit te voeren. Blijf thuis kan nou eenmaal niet altijd. Ook thuis werken is niet altijd mogelijk. Boodschappen doen is noodzakelijk. Om te studeren benut je de school. Ontspannen bij verenigingen en horeca moet mogelijk zijn. Dat mag ook, dat kan ook, …. echter dan moeten we samen de maatregelen goed naleven, ons gedrag in Boekel voorkomt dan nieuwe besmettingen.
Zelf ervaar ik het gemis aan contact in onze kernen Boekel, Huize Padua en Venhorst als erg groot. Ook verneem ik dat velen dat echt als zwaar ervaren. Op het voetbalveld naar een wedstrijd kijken en toch afstand houden voelt of je geen echt contact met de ander wilt hebben terwijl het tegenovergestelde gewenst en bedoeld wordt. Het voelt bizar, is verwarrend, maakt onzeker, het is onnatuurlijk. Bij de mooie bijeenkomsten met de 3 welverdiende koninklijke onderscheidingen beleef je dat ook zo. Overigens hebben de organisaties deze bijeenkomsten keurig voorbereid en uitgevoerd. Het aantal besmettingen toont aan dat het kan en dat we het goed doen.
Op 6 oktober trapt Nederland af met Aandacht voor elkaar. Ook de periode daarna tot het einde van dit jaar is het gepast stil te blijven staan bij degenen die ons ontvallen zijn. Onze Parochie zal op 1 en 2 november in de St. Agathakerk en St. Josephkerk een herdenkingsdienst verzorgen. Laten we in deze periode meer aandacht hebben voor elkaars verdriet, teleurstellingen en andere gevolgen die wij ervaren door Corona. En laten we met durf vooruitkijken: we helpen elkaar er doorheen en we helpen elkaar er weer bovenop.
Beste inwoners, tot slot een oproep aan allen: Alleen samen krijgen we corona onder controle!
Pierre Bos, burgemeester.
Agenda raadsvergadering
Dd 8 oktober 2020 om 19.30 uur in gemeenschapshuis De Horst in Venhorst.
- Opening
- Vragenhalfuur
- Vaststellen van de agenda
(de voorstellen gemarkeerd met een * hebben een unaniem positief advies van de betreffende commissie en worden voorgedragen als hamerstuk) - Spreekrecht voor burgers
- Trekking van het stemnummer
- Raadsvoorstel inzake het verlenen van toestemming tot toelating van de gemeente Boxtel tot en tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling BHIC*
- Raadsvoorstel inzake het verlenen van toestemming tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord*
- Raadsvoorstel inzake gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Zandhoek-Bergstraat*
- Raadsvoorstel inzake gebiedsvisie en geurverordening Wet geurhinder en veehouderij De Elzen, gemeente Boekel
- Raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan ‘Omgevingsplan veegplan 6’ (De Elzen)
- Raadsvoorstel inzake bestemmingsplan ‘Kraaiendonk 28, Venhorst’*
- Raadsvoorstel inzake Duurzaamheidsplan en Transitievisie Warmte
- Raadvoorstel inzake ontwikkeling Ruimte-voor-Ruimte, vitalisering buitengebied
- Raadsvoorstel tot vaststelling van de Ontwikkelvisie De Dorpsmantel Noordwest
- Raadsvoorstel inzake tussentijds bijstellen exploitatie De Run en aankoop Runstraat
- Raadsvoorstel inzake integrale gebiedsontwikkeling De Elzen – Molenakker 4, Boekel
- Raadsvoorstel inzake bestemmingsplan ‘Voskuilen, Venhorst’
- Raadsvoorstel inzake aankoop grond Tuinstraat en ontwikkeling naar woningbouw
- Vaststelling notulen raadsvergadering van 25 juni en 2 juli 2020
- Mededelingen en ingekomen stukken
- Sluiting
Bijwonen vergadering alleen mogelijk na aanmelding
Om de 1,5 meter afstand tussen bezoekers van de vergaderingen te kunnen waarborgen is het noodzakelijk dat u zich vooraf aanmeldt voor de vergadering. Dit kan via griffie@boekel.nl of telefonisch via telefoonnummer 0492 326807
Graag uiterlijk 24 uur voor de vergadering uw aanmelding doorgeven.
Wilt u gebruik maken van het spreekrecht voor burgers?
Ten aanzien van de meeste agendapunten kunt u gebruik maken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan kunt u zich tot uiterlijk 24 uur voor de raadsvergadering aanmelden bij de griffier via margie.philipse@boekel.nl of via telefoonnummer 0652396877. Daarbij s.v.p. aangeven over welk onderwerp dat op de agenda staat u het woord wilt voeren.
Wilt u stukken inzien?
Dan kunt u hiervoor terecht in de bibliotheek waar de voorstellen voor u ter inzage liggen. Verder kunt u op onze website www.boekel.nl alle voorstellen en ontwerpbesluiten raadplegen en eventueel uitprinten. U vindt deze stukken via Menu > vergaderingen ˃ geplande vergaderingen.
Gevonden en verloren voorwerpen t/m 30-09-2020
Verloren:
- Hema portemonnee, kleur: zwart, inhoud (bankpas, geld, naamvermelding)
- Kentekenplaat, kleur: wit, kentekennummer 1-THV-06
- Fietssleutel Batavus aan pluche sleutelhanger met letter B
Gevonden:
- Zonnebril VIBES vew 6030
- Kentekenplaat, kentekennummer: MX-..-18
Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis (en niet bij de politie) worden afgegeven en gemeld. Dit kan eventueel ook telefonisch, of via de website www.boekel.nl (formulieren).
Bent u een waardepapier zoals een paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs verloren, dan kunt u hiervan gelijktijdig aangifte doen op het gemeentehuis bij de aanvraag van een nieuw document. U dient hiervoor wel een afspraak te maken. Dit kan telefonisch of via onze website. Bent u zelf iets verloren, informeer dan bij de receptie van het gemeentehuis.
Gevonden (huis)dieren worden door Stichting HoKaZo te Uden opgevangen: telefoon: (06) 53707111. Deze stichting regelt de opvang en de registratie van gevonden en zoekgeraakte (huis)dieren uit Boekel.
Het blad gaat weer vallen dus de bladmanden worden weer geplaatst
Het is weer volop herfst, in de komende weken zullen de medewerkers van de onze buitendienst de bladmanden weer gaan plaatsen. Deze gemeentelijke bladmanden worden wekelijks geleegd. De manden staan op vooraf vastgelegde locaties binnen de bebouwde kom. De locaties zijn al vastgesteld aan de hand van de ervaringen van de afgelopen jaren en bereikbaarheid van de vrachtwagen. We verzoeken ook deze manden op die plekken te laten staan en niet zelf te verzetten, gebeurd dit toch zullen wij de mand verwijderen. De bladmanden staan niet continu op dezelfde plek, in sommige straten valt het blad eerder, daar worden de manden het eerst geplaatst en mogelijk ook weer eerder verplaatst naar een andere straat. De gemeente houdt dit zelf in de gaten. U hoeft de gemeente niet te bellen over het plaatsen/verplaatsen van de manden.
Nieuw is dat we op centrale plekken waar veel blad valt grote bladmanden gaan plaatsen.
Hierdoor kan het zijn dat kleine manden komen te vervallen en bestaat de kans dat u verder moet lopen. U hoeft de gemeente hiervoor niet te bellen.
In het buitengebied plaatsen wij geen bladmanden. Over het algemeen is daar immers meer ruimte en is het goed mogelijk om bladafval zelf te composteren. Dit is erg duurzaam en biedt een hele goede overwinteringsplek voor insecten en kleine zoogdieren. Natuurlijk kunt u ook uw eigen groene container afvullen met blad, die wordt immers wekelijks geleegd.
Toch zien wij burgers die blad in een zelfgemaakte bladmand deponeren. Wij zijn natuurlijk blij met eigen initiatief. Om dit te ondersteunen hebben we besloten deze “eigen” manden in het buitengebied ook te legen. Dat doen we wel met een lagere prioriteit. Maakt u in het buitengebied een eigen mand, zorg dan dat u deze plaatst op een plek waar onze vrachtwagen deze gemakkelijk leeg kan maken, dus niet in de nabijheid van een boom. Zorg ervoor dat de mand van gaas is, makkelijk te hanteren is, geen bodem heeft en een minimale afmeting heeft van 200 x 200 cm.
De bladmanden zijn bedoeld om alleen bladafval van gemeentelijke bomen in te deponeren. Geen blad naast de mand. Het volmaken van de bladmanden met particulier tuin – en ander afval is dan ook niet toegestaan. Wordt dit wel aan getroffen dan zal er geen lediging van betreffende mand plaatsvinden of de mand kan zelfs verwijderd worden. In de week voor Kerstmis zullen alle manden weer worden opgeruimd.
Dank voor uw medewerking.
Oktober-compostmaand start 10 oktober
In de maand oktober kunt u vier zaterdagen gratis compost afhalen op de minimilieustraat. Zaterdag 10 oktober is de eerste zaterdag.
Gratis compost
Op de milieustraat in Haps kunt u het hele jaar door gratis compost halen. En nu, in de maand oktober, kan dit ook bij de minimilieustraten in het hele Land van Cuijk en Boekel.
Waar en wanneer
Het gaat om de volgende zaterdagen:
- 10 oktober
- 17 oktober
- 24 oktober
- 31 oktober
De minimilieustraat in de gemeente Boekel vindt u aan De Vlonder 110 te Boekel. Deze is op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur geopend.
Natuurlijk kunt u op de genoemde dagen ook bij de andere milieustraten in het Land van Cuijk en Boekel terecht. Hier vindt u de adressen van de andere milieustraten: www.afvalaanbieden.nl/milieustraten
Hoe werkt het verder
De compost is alleen voor particulieren en wordt los verstrekt. Aanhangers, emmers, kuipen en zakken kunt u zelf vullen met gratis compost. Neem hiervoor een eigen schop mee. Per keer mag u maximaal 1m3 (1000 liter) meenemen.
Coronamaatregelen
Wij vragen u dringend om de bestaande coronamaatregelen te handhaven:
- Houd 1,5 meter afstand
- Kom niet naar de milieustraten met (milde) klachten
- Volg de aanwijzingen van het personeel op.
Bekendmaking
Voornemen ambtshalve uitschrijving uit Nederland.
Het college van burgemeester en wethouders van Boekel maakt bekend, dat zij het voornemen heeft om de bijhouding van de persoonslijsten van onderstaande personen ambtshalve op te schorten met de aanduiding ‘Vertrek uit Nederland’. Dit betekent dat deze personen niet meer als ingezetenen in de basisregistratie personen zijn opgenomen, omdat uit een ingesteld onderzoek tot zover geen uitsluitsel is verkregen omtrent de verblijfplaats van:
Naam en geboortedatum | Uitschrijving per datum | Datum voornemen |
P.K. Hawryszczuk , 08-04-1975 | 30 september 2020 | 30 september 2020 |
D. Turczyński, 01-10-1987 | 30 september 2020 | 30 september 2020 |
A. Statsiuk, 30-12-1980 | 30 september 2020 | 30 september 2020 |
Een eventuele wijziging kan grote persoonlijke en/of financiële gevolgen hebben voor de betrokkenen. Wij verzoeken daarom eenieder, die op de hoogte is van het huidige adres van bovengenoemde personen, de medewerkers van de afdeling Burgerzaken hiervan op de hoogte te stellen.
Boekel, 30 september 2020
Burgemeester en wethouders van Boekel.
Kennisgeving voor bedrijfscategorieën waarvoor algemene regels gelden (melding art. 8.40 wet milieubeheer)
Burgemeester en wethouders van Boekel maken bekend dat:
- een melding in het kader van het Activiteitenbesluit is ingekomen van Dutch Plantin voor het veranderen van een op- en overslag bedrijf van bulkmateriaal op het perceel plaatselijk bekend De Vlonder 3 Boekel.
- Een melding in het kader van het Activiteitenbesluit is ingekomen voor de locatie De Vlonder 21 voor het veranderen van een metaalbewerkingsbedrijf, datum ontvangen 1 september 2020.
Tegen de ingekomen melding kan geen bezwaar of beroep worden ingesteld.
U kunt de melding inzien bij de publieksbalie van de gemeente. Wij verzoeken u hiervoor een afspraak te maken, zodat wij u beter van dienst kunnen zijn.
Boekel, 7 oktober 2020
Burgemeester en wethouders van Boekel.
Kennisgeving beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Reguliere voorbereidingsprocedure (Artikel 3.9 Wabo) Vergunde omgevingsvergunningen
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende omgevingsvergunningen hebben verleend:
Activiteit: Handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: het verbouwen van een woning
Locatie: Sint Josephplein 6, Venhorst
Verzenddatum: 25 september 2020
Activiteit: Bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het verbouwen van een woning
Locatie: Sint Josephplein 6, Venhorst
Verzenddatum: 25 september 2020
Activiteit: Handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: het bouwen van een opslagschuur
Locatie: Rietvenseweg 2, Boekel
Verzenddatum: 25 september 2020
Activiteit: Bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een opslagschuur
Locatie: Rietvenseweg 2, Boekel
Verzenddatum: 25 september 2020
Activiteit: Bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het plaatsen van een prijzenzuil
Locatie: Julianastraat 55, Boekel
Verzenddatum: 1 oktober 2020
Activiteit: vellen van een houtopstand
Onderwerp: het kappen van een esdoorn
Adres: Neerbroek 1, Boekel
Verzenddatum: 1 oktober 2020
Activiteit: vellen van een houtopstand
Onderwerp: het kappen van een lindeboom
Adres: achterzijde van de Vlonder 63, Boekel
Verzenddatum: 29 september 2020
De beschikkingen en de bijbehorende stukken liggen met ingang van woensdag 7 oktober 2020 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis te Boekel. De beschikking en de bijbehorende stukken zijn elke werkdag in te zien van 9.00 tot 12.30 uur en woensdagmiddag van 13.30 tot 19.00 uur. Als u vragen heeft over een plan, denkt u er
dan aan om een afspraak te maken.
Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken.
U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Ondanks uw brief (het bezwaarschrift) mag het besluit waartegen u bezwaar maakt wel worden uitgevoerd. Als u dat niet wilt dan moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt (verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen). Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Ingediende aanvragen voor een omgevingsvergunning
reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.8 Wabo)
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen:
Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het plaatsen van een zonnepaneel of -collector
Locatie: Zijp 7, Boekel
Datum ontvangst: 25 september 2020
Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het tijdelijk plaatsen van een unit
Locatie: Wit Gele Kruispad 2, Boekel
Datum ontvangst: 28 september 2020
Activiteit: handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: het tijdelijk plaatsen van een unit
Locatie: Wit Gele Kruispad 2, Boekel
Datum ontvangst: 28 september 2020
Activiteit: handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: het verder naar achteren bouwen van een woonhuis
Locatie: Schutboom ong., Boekel
Datum ontvangst: 29 september 2020
De hier genoemde aanvragen volgen de reguliere procedure. Aanvragen die de uitgebreide procedure volgen worden pas gepubliceerd als het ontwerpbesluit ter inzage ligt.