We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Gemeentenieuws week 43

dinsdag 21 oktober 2025 door

Gemeentenieuws week 43

Gemeentelijke publicaties
Week 43 – 2025


Besluiten en plannen van het College van Burgemeester en Wethouders

In de vergadering van 7 oktober 2025 is o.a. aan de orde geweest.

Samenwerking recreatie en toerisme – Noordoost Brabant bundelt krachten

Negen gemeenten uit de regio Noordoost-Brabant slaan de handen ineen om samen een sterker, aantrekkelijker en meer herkenbaar gebied te worden. Door samen te investeren in promotie, ontwikkeling en kennisdeling willen zij de vrijetijdseconomie duurzaam stimuleren voor bezoekers én inwoners.

De gemeenten die samen gaan werken zijn Bernheze, Boekel, Boxtel, ’s-Hertogenbosch, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss en Sint-Michielsgestel. De gemeenten stellen voor de komende 4 jaar middelen ter beschikking om de samenwerking te versterken op het gebied van toerisme en recreatie.

Raadsinformatiememo ‘update nieuwe inzamelmethode van oud papier en karton’
Het college informeert de burger- en raadsleden via een memo over de uitkomsten van de Europese aanbestedingen voor (1) het leveren en plaatsen van papiercontainers en (2) het inzamelen, afvoeren en verwerken van oud papier en karton. Deze informatie wordt gedeeld vóórdat de inwoners van de gemeente Boekel per brief worden geïnformeerd over de introductie van de papiercontainers en de verdere uitvoering van de nieuwe inzamelmethode voor oud papier en karton.


Uitnodiging themabijeenkomst 30 oktober 2025

Op 30 oktober 2025 staat een themabijeenkomst gepland met het onderwerp gemeenteraadsverkiezingen.

Deze avond zullen twee presentaties worden gehouden over dit onderwerp.

  1. Een presentatie over het proces tot aan de verkiezingen

    In deze presentatie wordt praktische informatie gegeven over de stappen die door de partijen moeten worden gezet om deel te kunnen nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.

    We volgen hierbij de Kiesraad waarin wordt ingezoomd op de verplichte stappen, de keuzemogelijkheden, de planning en bijzondere aandachtspunten.
  1. Een presentatie over het proces na de verkiezingen door Job van Meijeren (Necker).

    In deze presentatie wordt informatie gegeven over het proces na de verkiezingen met aandacht voor onderwerpen als het duidingsdebat, formeren, de vormen van een mogelijk akkoord etc.

    Job van Meijeren is auteur van het boek “Binnenskamers” waarin deze stappen ook zijn toegelicht.

De themabijeenkomst start om 19:30 uur in de raadszaal van de gemeente Boekel en zal tot ongeveer 21:45 uur duren.

Als u vragen of opmerkingen heeft kunt u contact opnemen met de griffier van de gemeente Boekel (griffie@boekel.nl).


Afsluiting Burgemeester Schafratstraat

Afgelopen jaar heeft het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) de Burgemeester Schafratstraat afgesloten. Dit is gedaan om te onderzoeken of de geconstateerde verkeersproblemen in de straat afnamen.

Het College van B&W heeft afgelopen maand het besluit voor een definitieve afsluiting genomen. Deze beslissing is genomen op basis van snelheidsmetingen, verkeerstellingen en de vragenlijst die is afgenomen in de buurt.

De blokken zullen worden weggehaald en definitieve inrichting met plantvakken zal gerealiseerd worden.


De Tweede Kamerverkiezing: zo bent u er klaar voor

Woensdag 29 oktober mogen we weer stemmen voor de Tweede Kamer. Maar waar stemmen we dan precies voor? Wat doet de Tweede Kamer eigenlijk? En hoe bereidt u zich goed voor op de verkiezingsdag? Dat leest u in dit artikel.

De Tweede Kamer, het kabinet en de regering
U bepaalt straks wie er in de Tweede Kamer komt. Daarna bepalen de leden van de Tweede Kamer samen wie het kabinet en de regering gaan vormen. De regering bestaat uit de koning en alle ministers. Maar alleen de ministers dragen de verantwoordelijkheid. Zij besturen het land. De ministers hebben staatssecretarissen die hen helpen bij het maken van beleid. De ministers en staatssecretarissen samen vormen het kabinet.

Samen kiezen we de Tweede Kamer
De Tweede Kamer heeft 150 leden van verschillende politieke partijen. Zij worden gekozen door de Nederlandse kiezers tijdens de Tweede Kamerverkiezing. Hoe meer stemmen een partij krijgt, hoe meer kandidaten van die partij in de Tweede Kamer komen.

Als de uitslag van de Tweede Kamerverkiezing bekend is, gaan de partijen samen onderhandelen wie er een kabinet gaan vormen. Dit is een belangrijk moment, want de partijen die in het kabinet komen, en dus in de regering, besturen samen het land.

De Tweede Kamer controleert de regering
De leden van de Tweede Kamer houden samen in de gaten wat de regering doet. Ze beoordelen regeringsplannen en stellen er vragen over. Wetten die de regering bedenkt, moeten eerst goedgekeurd worden door de Tweede Kamer. Alle Kamerleden kunnen ook zelf wetsvoorstellen doen. Daarnaast kunnen ze aandacht vragen voor bepaalde onderwerpen die zij belangrijk vinden, oftewel een motie indienen.

Welke partij past bij u?
Binnenkort krijgt u een overzicht met alle partijen en kandidaten thuisgestuurd. Dan kunt u alvast kijken op wie u wilt stemmen. Elke partij heeft eigen standpunten en plannen voor ons land. Wilt u weten welke partij het beste bij u past? Lees dan op internet de verschillende verkiezingsprogramma’s van de partijen of bekijk een debat op televisie. U kunt ook een online stemhulp invullen of met andere mensen praten die u vertrouwt.

Hoe werkt het stemmen op de verkiezingsdag zelf?
Op 29 oktober kunt u stemmen tussen 7.30 en 21.00 uur. Dat kan in alle stemlokalen in uw gemeente.

Neem dit mee naar het stemlokaal:

  • uw stempas (deze heeft u thuis ontvangen)
  • uw identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart)

Klik hier voor een stemlokaal bij u in de buurt. Op de website kunt u ook zien welke stemlokalen toegankelijk zijn voor rolstoelen.

Experiment nieuw stembiljet
Tijdens de Tweede Kamerverkiezing wordt in de gemeente Boekel het experiment met het nieuwe stembiljet voortgezet. Klik hier voor meer informatie.

Hulp nodig bij het stemmen?
Omdat uw stem geheim is, stemt u in het stemhokje alleen. Kunt u door een lichamelijke beperking echt niet zelf stemmen? Bijvoorbeeld omdat u geen potlood kunt vasthouden? Dan mag iemand u helpen. Heeft u moeite met lezen? Dan kunt u om een vergrootglas vragen bij een stembureaulid.

Het stembureau bij het gemeentehuis heeft de beschikking over een stemmal.

Op elk stembureau is ook een mogelijkheid voor doven en slechthorenden een tolk op afstand in te schakelen. 

Meer weten over de Tweede Kamerverkiezing op 29 oktober?

Kijk op elkestemtelt.nl of klik hier.


Oud papier en karton voortaan bij ieder huishouden aan huis opgehaald

Vanaf januari wordt het voor inwoners van onze gemeente een stuk makkelijker om oud papier en   karton kwijt te raken. Vanaf dan halen we het elke vier weken overal thuis op.

  • Bewoners van laagbouw krijgen een eigen papiercontainer van de gemeente in bruikleen.
  • Bewoners van appartementen kunnen hun papier gebundeld of in dozen aanbieden.

Waarom deze verandering?
De afgelopen jaren bracht een deel van de inwoners hun oud papier naar containers, die werden beheerd door verenigingen. Inzamelbedrijven hebben aangegeven hiermee te willen stoppen. Tegelijkertijd bleek uit een inwonerpeiling in oktober 2023 dat veel mensen liever zien dat papier overal aan huis wordt opgehaald. In de kernen Boekel, Venhorst en Huize Padua werd oud papier al aan huis ingezameld. Vanaf januari wordt dit dus ook gedaan buiten de bebouwde kom. Met de nieuwe manier van inzamelen sluiten we dus ook beter aan bij de wensen van onze inwoners.

Voordelen van de papiercontainer
De container heeft meerdere voordelen:

  • Papier blijft droog en waait niet weg, waardoor het beter te recyclen is.
  • Het is veiliger en minder zwaar voor de inzamelmedewerkers.
  • De container is gemaakt van gerecycled materiaal en draagt zo bij aan een duurzame gemeente.
  • Dankzij een adressticker is altijd duidelijk welke container bij welk huis hoort.

Elk huishouden in een laagbouwwoning ontvangt tussen eind oktober en half december een eigen papiercontainer. Kort daarvoor krijgt u hierover een brief met meer informatie. Bewoners van appartementen en hoogbouw ontvangen begin december een brief met uitleg over hoe zij hun papier en karton kunnen aanbieden.

Startdatum en inzameldagen
Vanaf 2 januari legen we de papiercontainers één keer per vier weken. De inzameldagen vindt u vanaf medio december in de inBoekel App, de AfvalApp en op de afvalkalender op de website van gemeente..

Wegbrengen naar milieustraten kan ook
Papier wegbrengen naar de milieustraat blijft mogelijk tijdens de openingstijden van de milieustraat op zaterdagochtend.

Gevolgen voor verenigingen, instanties en ondernemers
Op dit moment kunnen verenigingen, instanties en ondernemers hun oud papier en karton nog verpakt in dozen aan de straat zetten, waarna het wordt opgehaald door de inzameldienst. Vanaf 1 januari 2026 stopt deze service. De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor het inzamelen van huishoudelijk afval, waaronder oud papier en karton van huishoudens. Voor afval van verenigingen, instanties en ondernemers geldt deze zorgplicht niet. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor een correcte afvoer van hun oud papier en karton.


Provinciale bekendmakingen en e-mailservice berichten over uw buurt

Wilt u meer weten over de provinciale bekendmakingen die mogelijk invloed op Boekel hebben? Kijk dan eens op www.brabant.nl/bekendmakingen. Hier vindt u alle bekendmakingen in de provincie. U kunt zich hier ook aanmelden voor de e-mailservice bekendmakingen.

E-mailservice berichten over uw buurt
Veel besluiten die de overheid neemt hebben direct invloed op uw dorp of buurt. Welke verbouwing willen uw buren aan hun huis laten uitvoeren? Mag die boom in uw straat gekapt worden? Etc. Voor berichten over uw Buurt kunt u zich aanmelden via MijnOverheid: https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt


Zie de gemeentelijke website www.boekel.nl voor meer informatie over:

1. rijbewijs online verlengen
2. paspoort/ID aanvragen
3. gevonden en verloren voorwerpen (ook bij de receptie van het gemeentehuis kunt u informeren of een voorwerp gevonden is/een verloren voorwerp melden)