Gemeentenieuws week 44
maandag 30 oktober 2023 door Redactie inBoekel
Gemeentelijke publicaties
Week 44 – 2023
Hoe schoenen verbinden
Van laarsjes naar wandelschoenen, ik draag ze allebei graag
De herfst is in volle hevigheid aangebroken. Dat is voor mij, zoals voor zoveel mensen, altijd weer een periode om terug te kijken op wat geweest is. Zowel zakelijk als privé heb ik aan veel mooie activiteiten mogen deelnemen.
Terugblikkend in mijn agenda en e-mails valt mijn oog op de eerste maandag van de herfstvakantie. ’s Morgens ben ik uitgenodigd voor een heerlijk jubileumontbijt bij schoenenzaak Van Rijbroek. Deze gastvrije ondernemersfamilie, inmiddels al drie generaties, runt al 60 jaar actief enkele goedlopende winkels in onze gemeente. Ook de regionale pers was genodigd bij dit bijzondere diamanten jubileum en vanzelfsprekend was er een officieel momentje.
Familie Van Rijbroek had speciaal voor mij heel aparte laarsjes laten maken met daarop de skyline van Boekel. Hoe mooi is het dat daarmee Boekel op de symbolische kaart/ schoen wordt gezet. Ik ben trots op deze ondernemersfamilie die niet alleen hun eigen zaak maar ook Boekel blijvend promoot met hun gastvrijheid, activiteiten en ondernemerschap.
Blij was ik ook dat mijn voeten hersteld waren van de laatste blaren van de wandelvierdaagse van Marbella en de bijzondere laarsjes ‘gewoon’ kon passen. Met een paar vriendinnen heb ik begin oktober deelgenomen aan de 12de editie van ‘Marbella 4 Days walking’. De Marbella 4 Days Walking is in 2010 begonnen en geïnspireerd door de wandelvierdaagse van Nijmegen.
De wandelingen tijdens dit vierdaagse wandelevenement voeren je door het prachtige landschap van de Costa del Sol in Spanje. Deze mooie wandeltocht stond al enkele jaren op mijn wensenlijstje. Echter door het aanvaarden van het burgermeesterschap van de gemeente Boekel met de bijbehorende taken moest ik dit persoonlijke doel een tijdje uitstellen. Maar dit jaar kon ik mijn wandelschoenen dan toch uit de kast halen.
Hoe leuk is het dan dat je daar ver weg in Spanje actieve dorpsgenoten en mensen uit de omgeving van Boekel tegenkomt. Door het T-shirt van de gemeente Boekel kreeg ik veel reacties van Brabantse mensen en was contact snel gemaakt. Met als leuke bijkomstigheid veel interessante momenten en gesprekjes.
Deze mooie zakelijke en gezellige privémomenten zorgen ervoor dat ik trots ben op onze gastvrije en actieve gemeente Boekel.
Hartelijke groet,
Caroline van den Elsen, burgemeester gemeente Boekel
Kom stemmen op woensdag 22 november 2023!
Noteer deze datum alvast in uw agenda.
Op woensdag 22 november is de Tweede Kamerverkiezing. U mag dan ook stemmen. Het is dè kans om mee te beslissen wie de nieuwe leden van de Tweede Kamer worden.
Echt belangrijk, want door te stemmen heeft u invloed op de besluiten die genomen worden over de toekomst van Nederland. En dus op hoe alles de komende jaren geregeld wordt.
Hoe werkt het?
Heel simpel:
- U krijgt vanzelf uw stempas thuisgestuurd.
- Neem die samen met uw ID-bewijs (rijbewijs, paspoort, identiteitskaart of geldig verblijfsdocument) mee naar het stemlokaal.
- Daar krijgt u één stembiljet waarop u uw favoriete kandidaat aanvinkt.
- Tot slot stop u uw stembiljet in de stembus!
Weet u nog niet op wie u wilt stemmen? De kandidatenlijsten met de personen waaruit u kunt kiezen, krijgt u vooraf thuisgestuurd. Een aantal dagen voor de verkiezingen staat deze op onze website.
Waar en wanneer kunt u stemmen?
Tegelijk met de kandidatenlijst krijgt u een lijst met adressen van alle stemlokalen in onze gemeente. Daar kunt u op 22 november stemmen van 7.30 tot 21.00 uur. Kijk op www.boekel.nl of www.waarismijnstemlokaal.nl voor een stemlokaal bij u in de buurt.
Kunt u niet stemmen in het stemlokaal?
Bijvoorbeeld omdat u ziek bent of op vakantie bent? Machtig dan iemand anders om voor u te stemmen. Kijk op de achterkant van uwe stempas hoe dat werkt.
Kom stemmen tijdens de Tweede Kamerverkiezing. Laat uw stem niet verloren gaan, want #ElkeStemTelt!
Met vriendelijke groet,
Caroline van den Elsen
Burgemeester gemeente Boekel
Workshop – Vind je werkgeluk!
Woensdag 15 november – 19.30 – 21.30 uur
Vraag jij jezelf ook wel eens af of je nog gelukkig bent in je werk? Of zoek je die mooie, nieuwe baan die echt bij je past? Hoe pak je dat aan? In deze workshop ontdek je wie je bent, wat je kunt en welk werk/vrijwilligerswerk bij je past. Je krijgt informatie, tips en oefeningen over hoe je kunt solliciteren. Inloop vanaf 19.15u.
De avonden zijn gratis en vinden plaats bij het Dorpsteam in Boekel. Aanmelden is verplicht via info@taalhuisboekel.nl (of bellen naar de bibliotheek 0492-323245).
Geef ook uw mening!
Enquête evenementenbeleid Boekel, Venhorst en Huize Padua
Beste inwoners van de gemeente Boekel, vult u ook de evenementenenquête in? Want alleen met uw mening zorgt de gemeente ervoor dat het evenementenbeleid nog beter en mooier wordt!
De resultaten van de enquête worden gebruikt voor het evalueren en het actualiseren van het evenementenbeleid.
U kunt de enquête online invullen via de website van de gemeente Boekel (https://www.boekel.nl/) of de ingevulde enquête (als losse bijlage in de weekblad) afgeven op het gemeentehuis in Boekel. Of scan de OR-code voor de link naar de enquête.
Onder de inwoners die de enquête invullen worden 5 Boekelse cadeaubonnen ter waarde van 10 euro verloot. Indien u hierop kans wilt maken, kunt u uw e-mailadres of adres invullen. Uw e-mailadres / adres wordt enkel gebruikt om de cadeaukaarten te verloten.
Wij zien uw ingevulde enquête graag retour.
Prijswinnaars fotowedstrijd gemeentegids 2024
Dit jaar zijn er weer 3 winnaars van de fotowedstrijd voor de gemeentegids in 2024.
Prijswinnaar 1: Willy de Bruijn
Prijswinnaar 2: Martijn van Dongen en
Prijswinnaar 3: John van Deursen
Van Harte Gefeliciteerd!
De prijswinnaars ontvangen ieder een cheque van respectievelijk € 75, € 50 en € 25. De winnende foto’s hebben een mooi plekje gekregen in de nieuwe gemeentegids. Nieuwsgierig geworden? U kunt deze foto’s binnen enkele weken bewonderen in de nieuwe gemeentegids die in uw brievenbus wordt bezorgd.
Lijkt het u ook leuk om een keer aan deze wedstrijd mee te doen? In de lente van volgend jaar doen we weer een oproep!
65-Jarig huwelijksjubileum de heer en mevrouw van Asseldonk- van den Berg
Op 18 oktober vierden de heer Jan en mevrouw An van Asseldonk- van den Berg hun 65 jarig huwelijksjubileum.
Burgemeester Caroline van den Elsen bracht het Briljanten huwelijkspaar een bezoek om hen persoonlijk te feliciteren namens het college van burgemeester en wethouders.
Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders
In de vergadering van 10 oktober is o.a. aan de orde geweest:
KCV Brabant Noordoost, aanbesteding 2024 en toekomstige rol provincie
Binnen de gemeenschappelijke regeling KCV wordt vraagafhankelijk (WMO) vervoer en het OV-regio taxi vervoer met meerdere gemeenten uitgevoerd. Het College neemt de raad mee in de aanbesteding vanaf 2024. Voornaamste conclusie voor Boekel is dat het vervoer vanaf 2024 wordt verzorgd door van Helvoort.
In de vergadering van 17 oktober is o.a. aan de orde geweest:
Wijziging gemeenschappelijke regeling GGD Hart voor Brabant
De Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is gewijzigd en noopt tot aanpassing van de gemeenschappelijke regeling (GR) van de GGD Hart voor Brabant. De wetswijziging heeft tot doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De kaderstellende en controlerende rollen van gemeenteraden worden daartoe versterkt. Het College heeft ingestemd met het ontwerp Gemeenschappelijke regeling GGD Hart voor Brabant, legt de conceptwijzigingen voor aan de gemeenteraad en adviseert de Raad om geen zienswijze in te dienen.
Bliksemschade buitensportaccommodatie Boekel Sport
In de nacht van 25 op 26 maart jl. heeft er een blikseminslag plaatsgevonden op de buitensportaccommodatie Boekel Sport. De bliksem is ingeslagen bij de trafo aan de toegangsweg naar het sportpark en heeft flinke schade veroorzaakt. Het complex was op dat moment niet verzekerd. Het College heeft besloten de schade niet te vergoeden aan VV Boekel.
In de vergadering van 24 oktober is o.a. aan de orde geweest:
Verlengen geldigheid bodemkaarten door ongewijzigd vaststellen vigerende bodemkwaliteitskaarten
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de bodemkwaliteitskaarten, waaronder de bodemfunctieklassenkaart, ongewijzigd vast te stellen. Door het opnieuw vaststellen van de kaarten vlak voor inwerkingtreden van de Omgevingswet zijn de kaarten nog minimaal 5 jaar geldig en worden de bodemfunctieklassenkaart automatisch onderdeel van het tijdelijk deel van het omgevingsplan op basis van overgangsrecht. De overige kaarten worden erkende toetsdocumenten. Tevens biedt het de gemeente meer tijd om het nieuwe deel van het Omgevingsplan vorm te geven, zodat deze ook geschikt is om de bodemfunctieklassekaart in op te nemen.
Vaststellen raadsvoorstel en -besluit inzake adviesrecht, participatieplicht en de uitgebreide procedure
Met ingang van 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Op basis van die wet adviseert het college aan de gemeenteraad om bij bepaalde buitenplanse omgevingsplan activiteiten adviesrecht en/of participatieplicht vast te stellen en wanneer de uitgebreide procedure wenselijk is.
Vergadering van de commissie Wonen & Werken
Locatie: raadzaal van het gemeentehuis
LET OP! Aangepaste aanvangstijdstip: 21:00 uur
Agenda van de openbare commissievergadering op woensdag 1 november 2023:
- Opening
- Vaststellen van de agenda
- Spreekrecht voor burgers
- Vooruitblik en terugkoppeling vanuit portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost
- Raadsvoorstel inzake Gemeenschappelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)
- Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s
- Vaststelling advieslijst gecombineerde commissie B&S en W&W d.d. 26 september 2023
- Rondvraag
- Sluiting
Spreekrecht voor burgers
Als burger kunt u tijdens raads- en commissievergaderingen gebruikmaken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan meldt u dit voor aanvang van de vergadering bij de griffier, mevr. le Comte (griffie@boekel.nl). Daarbij graag aangeven over welk onderwerp u het woord wilt voeren. Bij het agendapunt ´spreekrecht voor burgers´ zal de voorzitter van de commissie u het woord geven. De spreektijd bedraagt, afhankelijk van het aantal sprekers, maximaal 5 minuten.
Stukken inzien
De raadsvoorstellen en conceptbesluiten kunt u vinden op onze website www.boekel.nl. U kunt ook contact opnemen met de griffie(r) wanneer u de stukken in wilt komen zien. Mail dan naar griffie@boekel.nl of neem telefonisch contact op 0492 326800.
Vergadering van de Raad
Locatie: raadzaal van het gemeentehuis
Aanvangstijdstip: 13:00 uur
Agenda van de reguliere en aansluitende Begrotingsraad op woensdag 8 november 2023 (onder voorbehoud):
- Opening
- Vragenhalfuur
- Trekking van het stemnummer
- Vaststellen van de agenda
- Spreekrecht voor burgers
- Raadsvoorstel inzake Gemeenschappelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)
- Raadsvoorstel inzake Begroting 2024
- Vaststelling besluitenlijst raadsvergadering 12 oktober 2023
- Mededelingen en ingekomen stukken en memo’s
- Sluiting
Spreekrecht voor burgers
Als burger kunt u tijdens raads- en commissievergaderingen gebruikmaken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan meldt u dit voor aanvang van de vergadering bij de griffier, mevr. le Comte (griffie@boekel.nl). Daarbij graag aangeven over welk onderwerp u het woord wilt voeren. Bij het agendapunt ´spreekrecht voor burgers´ zal de voorzitter van de commissie u het woord geven. De spreektijd bedraagt, afhankelijk van het aantal sprekers, maximaal 5 minuten.
Stukken inzien
De raadsvoorstellen en conceptbesluiten kunt u vinden op onze website www.boekel.nl. U kunt ook contact opnemen met de griffie(r) wanneer u de stukken in wilt komen zien. Mail dan naar griffie@boekel.nl of neem telefonisch contact op 0492 326800.
Bekendmaking
Vertrokken naar onbekende bestemming.
De volgende persoon woont niet meer op het adres, waar deze volgens de Basisregistratie personen (BRP) staat ingeschreven. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling burgerzaken van de gemeente Boekel. Het college heeft besloten de persoonslijst van deze persoon niet meer bij te houden. Daardoor staat deze officieel niet meer op dat adres ingeschreven.
Naam, geboortedatum: Tanel Möller , 20-01-1982
Uitschrijving per datum: 5-09-2023
Datum besluit: 24-10-2023
Een belanghebbende kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de datum van deze publicatie bezwaar maken bij het college. U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de
datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Het besluit verandert door het indienen van een bezwaarschrift in eerste instantie niet. Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, dan moet u de rechter vragen hierover een uitspraak te doen (dit heet een ‘voorlopige voorziening’). In dat geval moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de voorzieningenrechter van de
Rechtbank ’s-Hertogenbosch, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt. Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Boekel, 24 oktober 2023
Burgemeester en wethouders van Boekel
Bekendmaking
Voornemen ambtshalve uitschrijving uit Nederland.
Het college van burgemeester en wethouders van Boekel maakt bekend, dat zij het voornemen heeft om de bijhouding van de persoonslijst van onderstaande persoon ambtshalve op te schorten met de aanduiding ‘Vertrek uit Nederland’. Dit betekent dat deze persoon niet meer als ingezetenen in de basisregistratie personen is opgenomen, omdat uit een ingesteld onderzoek tot zover geen uitsluitsel is verkregen omtrent de verblijfplaats van:
Naam, geboortedatum: S. Mihułka 23-07-1963
Uitschrijving per datum: 23-10-2023
Datum besluit: 23-10-2023
Een eventuele wijziging kan grote persoonlijke en/of financiële gevolgen hebben voor de betrokkene.
Wij verzoeken daarom een ieder, die op de hoogte is van het huidige adres van bovengenoemde persoon, de medewerkers van de afdeling Burgerzaken hiervan op de hoogte te stellen.
Boekel, 23 oktober 2023
Burgemeester en wethouders van Boekel.
Themabijeenkomst
Locatie: raadzaal van het gemeentehuis
Aanvangstijdstip: 19.30 uur
Agenda van de openbare themabijeenkomst op woensdag 1 november 2023:
- Opening, mededelingen en vaststellen agenda
- Ontwikkelingen jeugd en regionaal beleidsprogramma jeugd
- Sluiting
Wet geluidhinder
Ontwerpbesluit hogere grenswaarden
Burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel maken bekend dat zij voornemens zijn voor de zeven nieuwe woningen aan de Burgt (herontwikkeling perceel Burgt 8), wat betreft de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeerslawaai op de gevels van de woningen in de nieuwe situatie, een hogere grenswaarde vast te stellen dan genoemd in artikel 82 van de Wet geluidhinder.
Het ontwerpbesluit, met bijbehorende stukken, ligt vanaf donderdag 19 oktober 2023 gedurende zes weken voor eenieder ter inzage bij de Centrale balie van het gemeentehuis. Gedurende de genoemde termijn kan een ieder naar keuze schriftelijk of mondeling zienswijzen op het ontwerp kenbaar maken. Als u mondeling uw zienswijze kenbaar wilt maken, kunt u binnen de termijn contact opnemen met de heer M.G.M. (Mark) van Schadewijk, beleidsmedewerker ruimtelijke ordening.
Boekel, 17 oktober 2023
Burgemeester en wethouders van Boekel.
Publicatie verordening subsidieverordening
Publicatie tijdelijke verordening subsidieverordening compensatie energiekosten verenigingen en maatschappelijke organisaties Gemeente Boekel
Op 12 oktober 2023 heeft de gemeenteraad de tijdelijke verordening subsidieverordening compensatie energiekosten verenigingen en maatschappelijke organisaties gemeente Boekel vastgesteld. Deze is op 24 oktober 2023 gepubliceerd op de website www.officielebekendmakingen.nl en is te lezen op de website lokaleregelgeving.overheid.nl.
Indien u niet in de gelegenheid bent om de beleidsregel digitaal in te zien en u wilt deze graag inzien dan kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente Boekel via het telefoonnummer 0492 – 326800.
Publicatie terinzagelegging ontwerpbestemmingsplan ‘Herontwikkeling perceel Burgt 8’
Besluit
Burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel hebben in de collegevergadering van3 oktober 2023 besloten om het ontwerpbestemmingsplan ‘Herontwikkeling perceel Burgt 8’ in officiële procedure te brengen. Dit ontwerpbestemmingsplan, met bijbehorende stukken, ligt gedurende zes weken ter inzage bij de publieksbalie van het gemeentehuis tijdens openingstijden. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Herontwikkeling perceel Burgt 8’ is dan tevens raadpleegbaar via de website www.ruimtelijkeplannen.nl
(IDN: NL.IMRO.0755.BPHBOEKburgt8-ON01).
Omschrijving bestemmingsplan
Het bestemmingsplan voorziet in de realisatie van 30 woningen, waarvan 10 starterswoningen, op het perceel Burgt 8. De ontwikkeling sluit aan op De Burgt fase 1b.
Het kostenverhaal van de grondexploitatie is anderszins verzekerd en er hoeft geen exploitatieplan opgesteld te worden.
Grenswijzing Interim Omgevingsverordening
Dit ontwerpbestemmingsplan bevat ook een verzoek aan Gedeputeerde Staten van Provincie Noord-Brabant om een grenscorrectie in de Interim Omgevingsverordening door te voeren. Dit verzoek ziet toe op het wijzigen van de grenzen van bestaand stedelijk gebied van de kom Boekel. Op de verbeelding van het plan gaat het om de volgende aanpassingen:
- overige zone – in verordening ruimte te verwijderen gemengd landelijk gebied;
- overige zone – in verordening ruimte toe te voegen stedelijk gebied.
Zienswijzen
Vanaf 19 oktober 2023 tot en met 29 november 2023, gedurende 6 weken, kan iedereen een zienswijze indienen naar aanleiding van het ontwerpplan. Voor een mondelinge zienswijze kunt u telefonisch contact opnemen met de heer M.G.M. (Mark) van Schadewijk, beleidsmedewerker ruimtelijke ordening, via 0492 – 326 800. Uw schriftelijke zienswijze kunt u indienen bij de gemeenteraad, Postbus 99, 5427 ZH te Boekel.
Boekel, 17 oktober 2023
Tijdelijke verkeersmaatregel
Burgemeester en wethouders maken bekend dat er een tijdelijke verkeersmaatregel is genomen in verband met een motorcrosswedstrijd op een aangelegd circuit op een maisplak aan de locatie Schepersdijk – Vale Peelweg te Venhorst.
In verband hiermee zijn er wegafsluitingen op 13 november 2022 van 08:00 tot 17:00 uur aan de Vale Peelweg, Schepersdijk en Waterdelweg.
De organisatie dient zelf te zorgen voor een goede afzetting en (bewegwijzering naar) parkeergelegenheden. Omleidingen zullen door middel van borden worden aangegeven.
Boekel, 1 november 2023
Burgemeester en wethouders van Boekel.
Plaatsen bladmanden
Het blad gaat weer vallen dus de bladmanden worden weer geplaatst.
Het is weer volop herfst, in de komende weken zullen de medewerkers van onze buitendienst de bladmanden weer gaan plaatsen op vooraf vastgelegde locaties binnen de bebouwde kom. Deze gemeentelijke bladmanden worden wekelijks geleegd. De locaties zijn al vastgesteld aan de hand van de ervaringen van de afgelopen jaren en bereikbaarheid van de vrachtwagen. We verzoeken ook deze manden op die plekken te laten staan en niet zelf te verzetten. Gebeurt dit toch dan zullen wij de mand verwijderen. De bladmanden staan niet continue op dezelfde plek, in sommige straten valt het blad eerder, daar worden de manden het eerst geplaatst en mogelijk ook weer eerder verplaatst naar een andere straat. De gemeente houdt dit zelf in de gaten. U hoeft de gemeente niet te bellen over het plaatsen/verplaatsen van de manden.
Nieuw is dat we op centrale plekken waar veel blad valt grote bladmanden gaan plaatsen i.p.v. kleine manden. Daardoor bestaat de kans dat u verder moet lopen. Ook hiervoor hoeft u de gemeente niet te bellen.
In het buitengebied plaatsen wij geen bladmanden. Over het algemeen is daar immers meer ruimte en is het goed mogelijk om bladafval zelf te composteren. Dit is erg duurzaam en biedt een hele goede overwinteringplek voor insecten en kleine zoogdieren. Natuurlijk kunt u ook uw eigen groene container afvullen met blad, die wordt immers wekelijks geleegd.
Toch zien wij burgers die blad in een zelfgemaakte bladmand deponeren. Wij zijn natuurlijk blij met eigen initiatief. Om dit te ondersteunen hebben we besloten deze “eigen” manden in het buitengebied ook te legen. Dat doen we wel met een lagere prioriteit. Maakt u in het buitengebied een eigen mand, zorg dan dat u deze plaatst op een plek waar onze vrachtwagen deze gemakkelijk leeg kan maken, dus niet in de nabijheid van een boom. Zorg ervoor dat de mand van gaas is, makkelijk te hanteren is, geen bodem heeft en een minimale afmeting heeft van 200 x 200 cm.
De bladmanden zijn bedoeld om alleen bladafval van gemeentelijke bomen in te deponeren. Geen blad naast de mand. Het volmaken van de bladmanden met particulier tuin – en ander afval is dan ook niet toegestaan. Wordt dit wel aangetroffen dan zal er geen lediging van betreffende mand plaatsvinden of kan de mand zelfs verwijderd worden. In de week voor Kerstmis zullen alle manden weer worden opgeruimd.
Dank voor uw medewerking.
Gevonden en verloren voorwerpen 10-10-2023
Verloren:
- linker herenhandschoen, kleur: blauw, verloren bij Albert Heijn in Erp
- gouden schakelarmband
- sleutel met sleutelkoord, kleur: zwart en zilve
Gevonden:
- damesfiets, merk: Batavus Lorano, kleur: blauw
- damesfiets, merk: Altra pring, kleur: blauw/grijs
- damesfiets, merk: Gazelle Sportive Style Chamonix, kleur: blauw/grijs
- damesfiets, merk: Libertas Fontaine, kleur: grijs
- kindercrossfiets, merk: MTB Giant 250, kleur: blauw
- damesfiets, Merk: Altec London, kleur: lichtbruin
- omafiets, merk: On the road, kleur: zwart
- bedelarmband met hartje muntstuk en naamplaatje
Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis worden afgegeven en gemeld. Dit kan ook telefonisch of via de website www.boekel.nl.
Bij vermissing van paspoort, identiteitskaart of rijbewijs, kunt u aangifte doen op onze website www.boekel.nl met uw Digid.
Workshop Herkennen en Doorverwijzen bij laaggeletterdheid
Valt het je op dat sommige mensen hun toeslagen niet goed aanvragen? Of dat mensen hun medicijnen verkeerd gebruiken? Ga je er ook weleens vanuit dat een cliënt niet gemotiveerd is omdat hij niet op je berichtjes reageert? Vraag jij je ook wel eens af waarom die ene ouder zijn kind nooit voorleest?
Een grote kans dat deze mensen moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen of computeren. Hierdoor komen ze vaak in de problemen, bijvoorbeeld rondom armoede. In de gemeente Boekel heeft 13% van de inwoners moeite met basisvaardigheden. Dus jij komt ze in je (vrijwilligers)werk vast ook tegen. Wij kunnen bij het Taalhuis deze mensen verder helpen. En dat helpt jou ook weer in je werk!
Workshop
Wij nodigen je uit voor de workshop Herkennen en doorverwijzen. In deze workshop leggen we uit hoe moeilijk het in onze maatschappij is als je basisvaardigheden mist. Hoe maak je dit bespreekbaar? En hoe verwijs je door naar de juiste ondersteuning of scholing? Je gaat het probleem zelf ervaren tijdens een escapespel en we gaan graag met elkaar in gesprek om ervaringen en ideeën uit te wisselen.
Wanneer?
De workshop is op maar liefst drie verschillende momenten. Dus er zit vast een datum tussen die je past! De workshop Herkennen en doorverwijzen is gratis. Meld je aan door hieronder op de datum van jouw keuze te klikken.
Maandag 13 november: 10:00 – 12:00 | De Eendracht, Gemert
Donderdag 16 november: 14:00 – 16:00 | Nia Domo, Boekel
Maandag 20 november: 19:30 – 21:30 | De Eendracht, Gemert
Vragen of meer informatie: info@taalhuisboekel.nl – 0492 32 32 45
Samenwerken aan veiligheid
Het gevaar van brand en rook wordt vaak onderschat. Ook omdat er nog steeds situaties in onze woning zijn die ernstige gevolgen kunnen hebben. Kan de brandweer daar wat aan doen?
Je kunt technische maatregelen treffen, maar daarnaast is het bewustzijn en het gedrag van mensen doorslaggevend voor brandveiligheid. Vaak is de oorzaak van brand dat mensen zich onvoldoende bewust zijn van de risico’s. Denk aan het gebruik van verlengsnoeren, een veilige vluchtweg en weten wat te doen als de rookmelder afgaat.
Er vallen slachtoffers bij brand omdat mensen zich onvoldoende bewust zijn van de risico’s en zich onveilig gedragen. Dat is onze ervaring en dat blijkt ook uit onderzoek. Daarom nodigen wij jullie graag uit! Want randveiligheid is een gezamenlijke zorg!
Tijdens de voorlichting “Samenwerken aan veiligheid” komen er diverse onderwerpen aanbod. Zoals; hoe kan ik brand voorkomen, hoe kan ik brand ontdekken, maar ook hoe kan ik veilig vluchten? Uiteraard is er ook voldoende ruimte om vragen te stellen en krijg je praktische tips en advies die je thuis direct kunt toepassen.
Wanneer: Dinsdag 7 november 2023 om 19:30
Waar: Nia Domo
Om een beeld te hebben hoeveel mensen we kunnen verwachten vinden we het fijn als u zich aanmeldt. Dit kunt u doen door te mailen naar: info@boekel.nl onder vermelding van informatieavond brandveiligheid. Niet aangemeld: dan bent u alsnog van harte welkom.