We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Gemeentenieuws week 5

maandag 1 februari 2021 door

Gemeentenieuws week 5

Gemeentelijke publicaties

Week 5 – 2021

Aangepaste openingstijd gemeentehuis op de woensdagavond i.v.m. Coronamaatregelen

De openstelling op de woensdagavond is tot 19.30 uur in plaats van 20.30 uur


Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders

In de vergadering van 19 januari jl. is o.a. aan de orde geweest:

Organisatie verkiezingen in coronatijd
Om de aankomende verkiezing van 17 maart 2021 goed en veilig te laten verlopen heeft het college de stemlokalen, presentiegelden en vergoeding aan de stemlocaties vastgesteld.

Advieswerkzaamheden sloopwerkzaamheden zuidwand St. Agathaplein
Om de sloopwerkzaamheden van de zuidwand op zorgvuldige wijze voor te bereiden en aan te besteden kiest het college om Aveco de Bondt de voorbereidende en aanbestedende werkzaamheden te gunnen

Deelname Uniek Sporten loket
Het college heeft kennis genomen van het loket Uniek sporten en besloten niet deel te nemen aan het loket Uniek Sporten regio Noordoost Brabant.

Concept Kadernota 2022 ODBN
DE ODBN voert in opdracht van de gemeente taken uit op het gebied van milieu en handhaving. Met de kadernota 2022 legt de ODBN haar toekomstige beleidsvoornemens voor aan de gemeente. De gemeenteraad wordt gevraagd een eventuele reactie te geven voor 4 maart 2021.

Besluit aanwijzing toezichthouder Wmo gemeente Boekel
Het College heeft Mevrouw M.H.G.E. Wilms tot 30 juni 2021 aangewezen als toezichthouder Wmo voor de gemeente Boekel.

Principeverzoek Gewandhuis 13, beëindiging veehouderij

Het college heeft besloten om onder voorwaarde principemedewerking te verlenen aan de herbestemming van locatie Gewandhuis 13 tot Agrarisch bedrijf –(vollegronds)teeltbedrijf

Kadernota 2022 Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
Het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant voert namens de deelnemende gemeenten taken op het gebied van de Sociale Werkvoorziening uit. In de kadernota 2022 zijn de uitgangspunten voor de begroting 2022 opgenomen.

Kadernota 2022 GGD Hart voor Brabant
GGD Hart voor Brabant heeft de kadernota 2022 aangeboden aan de deelnemende gemeenten. De kadernota geeft aan welke inhoudelijke en financiële uitgangspunten GGD Hart voor Brabant hanteert voor de begroting 2022. De gemeenteraad kan via een zienswijze aangeven of zij het met deze uitgangspunten eens of oneens is.

Kadernota 2022 KCV Brabant Noordoost (regiotaxi)
De gemeente Boekel werkt samen met andere gemeenten in de regio voor de uitvoering van het Wmo-vervoer. Dit is geborgd in een gemeenschappelijke regeling (GR). Het bestuur van de GR legt de kadernota 2022 ter besluitvorming voor aan de Raden van de deelnemende gemeenten. Hieruit blijkt dat er op een verantwoorde en efficiënte wijze uitvoering wordt gegeven aan het Wmo-vervoer.

Variantenstudie Oost-West
Om diverse ontwikkelingen was er behoefte naar onderzoek naar de toekomstige verkeersstromen op de oost-west route. Het variantenonderzoek is uitgevoerd en het College stelt de raad voor twee voorkeursvarianten nader te beschouwen.

Zienswijzeverzoek conceptkadernota 2022 Veiligheidsregio Brabant
Noord
Het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord vraagt de 16 deelnemende gemeenteraden hun zienswijze te geven op de Kadernota 2022. In de Kadernota zijn de (financiële) uitgangspunten opgenomen om uitvoering aan te geven aan het door het Algemeen Bestuur op 29 januari 2020 vastgestelde beleidsplan 2020-2023.


Vergadering raadscommissie

Locatie: gemeenschapshuis De Horst, Sint Josephplein 14, Venhorst
Aanvangstijdstip: 19.00 uur

Agenda van de openbare vergadering van de Raadscommissie Bestuur en leven op dinsdag 9 februari

  1. Opening.
  2. Vaststelling agenda.
  3. Spreekrecht voor burgers.
  4. Raadsvoorstel inzake Regionale ontwikkelagenda opvang, ondersteuning en zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid.
  5. Raadsvoorstel inzake kadernota 2022 Veiligheidsregio Brabant-Noord.
  6. Raadsvoorstel inzake kadernota 2022 Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant.
  7. Raadsvoorstel inzake beleidskader 2021-2024 Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant.
  8. Raadsvoorstel inzake kadernota 2022 GGD Hart voor Brabant.
  9. Raadsvoorstel inzake kadernota 2022 Brabants Historisch Informatiecentrum.
  10. Vooruitblik op onderwerpen die gaan spelen binnen portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost en stukje terugkoppeling van bijeenkomsten die hebben plaatsgevonden.
  11. Informatie mbt financiële gevolgen corona-pandemie
  12. Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s.  
  13. Vaststelling advieslijst vergadering 1 december 2020.
  14. Rondvraag.

Agenda van de openbare vergadering van de Raadscommissie  Wonen en werken op woensdag 10 februari 2021.

  1. Opening.
  2.   Vaststelling agenda.
  3. Spreekrecht voor burgers.
  4. Raadsvoorstel inzake kadernota 2022 gemeenschappelijke regeling Kleinschalig collectief vervoer Brabant Noordoost.
  5. Raadsvoorstel inzake kadernota 2022 Omgevingsdienst Brabant Noord.
  6. Raadsvoorstel inzake kaderbrief 2022 Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel.
  7. Vooruitblik op onderwerpen die gaan spelen binnen portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost en stukje terugkoppeling van bijeenkomsten die hebben plaatsgevonden.
  8. Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s.
  9. Vaststelling advieslijst 2 december 2020.
  10. Rondvraag

Bijwonen vergadering alleen mogelijk na aanmelding
Om de 1,5 meter afstand tussen bezoekers van de vergaderingen te kunnen waarborgen is het noodzakelijk dat u zich vooraf aanmeldt voor de vergadering. Dit kan via griffie@boekel.nl of telefonisch via telefoonnummer 0492 326807   

Graag uiterlijk 24 uur voor de vergadering uw aanmelding doorgeven.

Spreekrecht voor burgers
Als burger kunt u tijdens vergaderingen de commissie over de meeste onderwerpen die tot het taakgebied van de commissie behoren toespreken door gebruik te maken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan meldt u dit uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffier, mevr. Philipse, telefonisch bereikbaar onder nummer 06 52396877 of via margie.philipse@boekel.nl. Daarbij graag aangeven over welk onderwerp u het woord wilt voeren. Bij het agendapunt ´spreekrecht voor burgers´ zal de voorzitter van de commissie u het woord geven. De spreektijd bedraagt, afhankelijk van het aantal sprekers, maximaal 5 minuten.

Wilt u stukken inzien?
Deze kunt u raadplegen via onze website www.boekel.nl. U vindt deze stukken via Menu >  vergaderingen ˃ geplande vergaderingen.

Gebruik dezelfde app als de gemeenteraad
De gemeenteraad werkt digitaal. Alle agenda’s van raads- en commissievergaderingen met bijbehorende stukken worden hiervoor in een speciale vergaderapplicatie (app) geplaatst. Deze app is ook voor u beschikbaar.

Hoe komt u bij deze vergaderapp
Dat kan op twee manieren:

  1. Ga op een PC naar www.ibabs.eu en log daar in. Dat doet u door rechtsboven op deze site te klikken op ‘Sign in’.
  2. Gebruikt u een tablet of smartphone: download dan de iBabs-pro app in de AppStore of de iBabs app in de Play-store. Na installatie opent u de app en klikt u eveneens rechtsboven op de site op ‘Sign in’

Na het inloggen verschijnt er een scherm waarin wordt aangegeven: login met iBabs account. U vult daar de volgende gegevens in:

Site (bovenste veld): boekel
Emailadres:                burger
Wachtwoord:              burger


Bekendmaking stembureaus verkiezingen 2e kamer

Om de aankomende verkiezing van 17 maart 2021 goed en veilig te laten verlopen heeft het college de stemlokalen + tijden vastgesteld.

Waar: Gemeentehuis (receptie) St. Agathaplein 2 5427 AB Boekel
Soort: Inleverpunt voor briefstemmers
Openingstijden: Elke werkdag vanaf woensdag 10 maart 2021 tot en met dinsdag 16 maart 2021 tussen 09.00 uur -17.00 uur en  woensdag 17 maart 2021 van 07.30 uur tot 21.00 uur
Voor welke kiezers: Voor briefstemmers

Waar: Gemeentehuis (Raadzaal) St. Agathaplein 2 5427 AB Boekel
Soort: Regulier stembureau
Openingstijden: maandag 15 maart 2021 en dinsdag 16 maart 2021 van 07.30 uur – 21.00 uur.
Voor welke kiezers: Voor alle kiezers i.v.m. vervroegd stemmen.

Waar: Gemeentehuis (Raadzaal) St. Agathaplein 2 5427 AB Boekel
Soort: Regulier stembureau
Openingstijden: Woensdag 17 maart 2021 07:30-21:00 uur.
Voor welke kiezers: Voor alle kiezers.

Waar: Zalencentrum Nia Domo (De Koepel) St. Agathaplein 6 5427 AB Boekel
Soort: Regulier stembureau
Openingstijden: Woensdag 17 maart 2021 07:30-21:00 uur.
Voor welke kiezers: Voor alle kiezers.

Waar: GGZ Huize Padua Kluisstraat 2 5427 EM Boekel
Soort: Regulier stembureau
Openingstijden: Woensdag 17 maart 2021 07:30-21:00 uur.
Voor welke kiezers: Voor alle kiezers.

Waar: Gemeenschapshuis De Horst (theaterzaal) St. Josephplein 14 5428 GL Venhorst
Soort: Regulier stembureau
Openingstijden: Woensdag 17 maart 2021 07:30-21:00 uur.
Voor welke kiezers: Voor alle kiezers.

Waar: Sporthal De Burcht (Hal C) Bernhardstraat 11 5427 AM Boekel
Soort: Regulier stembureau
Openingstijden: Woensdag 17 maart 2021 07:30-21:00 uur.
Voor welke kiezers: Voor alle kiezers.

Waar: Ontmoetingcentrum Boszicht Bernhardstraat 72 5427 AN Boekel
Soort: Regulier stembureau
Openingstijden: Woensdag 17 maart 2021 07:30-21:00 uur.
Voor welke kiezers: Voor alle kiezers.

Waar: Verzorgingstehuis Sint Petrus Burgtstraat 34 5427 AJ Boekel
Soort: Bijzonder stembureau met beperkte toegang
Openingstijden: Woensdag 17 maart 2021: 10.30 – 12.00 uur 14.30 – 16.00 uur  18.30 – 20.30 uur
Voor welke kiezers: Enkel voor de personen die toegang hebben tot het gebouw waar het stembureau zitting houdt.

Waar: Gemeentehuis (B&W kamer) St. Agathaplein 2 5427 AB Boekel (onder voorbehoud, mogelijke uitwijk naar Nia Domo)
Soort: Briefstembureau
Openingstijden: Woensdag 17 maart 2021 vanaf 07:30 tot 21.00 uur
Voor welke kiezers: Voor tellen briefstemmers

Waar: Gemeentehuis (B&W kamer) St. Agathaplein 2 5427 AB Boekel (onder voorbehoud, mogelijke uitwijk naar Nia Domo)
Soort: Briefstembureau
Openingstijden: Woensdag 17 maart 2021 vanaf 21:00 uur tot alle stemmen zijn geteld
Voor welke kiezers: Voor tellen briefstemmers

Voor het bijzonder stembureau met beperkte toegang in verzorgingstehuis St. Petrus geldt de beperkte toegang alléén voor de bewoners en medewerkers/vrijwilligers die dag aan het werk zijn. Dit betekent dus niet dat het voor alle personen is die toegang tot het gebouw hebben zoals bijvoorbeeld huurders, familieleden met een sleutel etc. Dit met als hoofdreden de bewegingen in het pand te minimaliseren. Omdat het voor andere kiezers niet mogelijk is om op de gang van zaken toe te zien, is er in dit stembureau een onafhankelijke waarnemer aanwezig (Zie Tijdelijke wet verkiezingen COVID-19 art. 4).

Zijn er vragen neem dan contact op met de gemeente via verkiezingen@boekel.nl


Senioren Boekel-Venhorst

Heeft u vragen over gezondheid, huishouden, dag invulling, contacten, vervoer, levenstestament of anderszins? Neem dan gerust contact op met een van ons, ouderenadviseurs. Wij kunnen u informeren en wegwijs maken over allerlei zaken rondom het ouder worden. U vindt onze telefoonnummers op pagina 2 van het weekblad Boekel-Venhorst, onder het kopje ouderenadviseurs. Wij staan u graag te woord.

Ouderenadviseurs Boekel-Venhorst.


Overige vergunningen

Verleende vaste standplaatsvergunning voor 2021 aan:

  • J.P. Jansen Groente- en Fruitspeciaalzaak voor het innemen van een vaste standplaats voor de verkoop van aardappelen, groente, fruit en salades op maandagmiddag van 13:00 tot 18:00 uur op het Sint Agathaplein in Boekel (verzenddatum 25 januari 2021)
  • Quynh-Ly voor het innemen van een vaste standplaats voor de verkoop Vietnamese producten op woensdagmiddag van 13:00 tot 18:00 uur op het Sint Agathaplein in Boekel (verzenddatum 25 januari 2021)
  • Vishandel H. Bos voor het innemen van een vaste standplaats voor de verkoop van vis en aanverwante producten op vrijdagmorgen van 08:30 tot 13:00 uur op het Sint Agathaplein in Boekel (verzenddatum 25 januari 2021)
  • Klaus Food voor het innemen van een vaste standplaats voor de verkoop van broodproducten en koek op zaterdag morgen 08:30 tot 13:00 uur op het Sint Agathaplein in Boekel (verzenddatum 25 januari 2021)
  • J.P. Jansen Groente- en Fruitspeciaalzaak voor het innemen van een vaste standplaats voor de verkoop van aardappelen, groente, fruit en salades op vrijdagmiddag van 13:00 tot 18:00 uur op het Sint Josephplein in Venhorst (verzenddatum 25 januari 2021)

Bezwaren:
Tegen deze besluiten kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken. U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders van Boekel, Postbus 99, 5427 ZH  Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.

Het besluit verandert door het indienen van een bezwaarschrift in eerste instantie niet. Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, dan moet u de rechter vragen hierover een uitspraak te doen (dit heet een ‘voorlopige voorziening’). In dat geval moet u niet alleen een brief sturen naar de burgemeester, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt. Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.

Boekel, 3 februari 2021Burgemeester en wethouders van Boekel.


Ter inzage legging vastgestelde beleidsregel nadeelcompensatie bij het verleggen van kabels en leidingen

Door de gemeenteraad is in mei 2013 de AVOI (Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur) vastgesteld. Daarin is geregeld hoe de gemeente om wil gaan met de ligging van kabels en leidingen in de openbare ruimte. Op 25 juni 2019 is door het college van B&W op basis daarvan de beleidsregel “nadeelcompensatie bij het verleggen van kabels en leidingen” vastgesteld. Daarin zijn de afspraken vastgelegd over de verrekening van de daarbij horende kosten. Die is met de nutsbedrijven gecommuniceerd als nieuw kader. Op 1 december 2020 is deze beleidsregel effectief geworden. De beleidsregel is nu voor 6 weken ter inzage gelegd.


Gemeente Boekel – Melding Activiteitenbesluit milieubeheer – Zijp 2D, 5427 HJ Boekel

Burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel maken bekend dat zij een melding hebben ontvangen voor:

Voor: Het veranderen van een zorgboerderij
Locatie: Zijp 2D, 5427 HJ te Boekel
Datum ontvangen: 21 december 2020

Tegen meldingen op basis van artikel 8.40 Wet milieubeheer kan geen bezwaar worden gemaakt.

U kunt de melding inzien bij de publieksbalie van de gemeente. Wij verzoeken u hiervoor een afspraak te maken, zodat wij u beter van dienst kunnen zijn.


Kennisgeving beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.9 Wabo)

Vergunde omgevingsvergunningen
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende omgevingsvergunningen hebben verleend:

Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een bedrijfswoning met bijgebouw
Locatie: Zandhoek 1 g, Boekel
Verzenddatum: 22 januari 2021

Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een bedrijfsgebouw
Locatie: Zandhoekse Loop 7, Boekel
Verzenddatum: 22 januari 2021

Activiteit: handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: het bouwen van een bedrijfsgebouw
Locatie: Zandhoekse Loop 7, Boekel
Verzenddatum: 22 januari 2021

De beschikkingen en de bijbehorende stukken liggen met ingang van woensdag 3 februari 2021 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis te Boekel. De beschikking en de bijbehorende stukken zijn elke werkdag in te zien van 9.00 tot 12.30 uur en woensdagmiddag van 13.30 tot 19.00 uur. Als u vragen heeft over een plan, denkt u er
dan aan om een afspraak te maken.

Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken.
U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum, uw naam, adres, telefoonnummer en emailadres vermeld staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.

Ondanks uw brief (het bezwaarschrift) mag het besluit waartegen u bezwaar maakt wel worden uitgevoerd. Als u dat niet wilt dan moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt (verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen). Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.


Ingediende aanvragen voor een omgevingsvergunning reguliere voorbereidingsprocedure (Artikel 3.8 Wabo)

Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen:

Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een opslagloods
Locatie: Telefoonstraat 18, Venhorst
Datum ontvangst: 21 januari 2021

Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een erker
Locatie: Daniël de Brouwerstraat 5, Boekel
Datum ontvangst: 24 januari 2021

Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een bedrijfsruimte
Locatie: Kraaiendonk ong., Venhorst
Datum ontvangst: 26 januari 2021

De hier genoemde aanvragen volgen de reguliere procedure. Aanvragen die de uitgebreide procedure volgen worden pas gepubliceerd als het ontwerpbesluit ter inzage ligt.


Kennisgeving verlenging beslistermijn
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
(Artikel 3.9 lid 2 Wabo, artikel 3:18 lid 2 Awb)

Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht hebben besloten voor de volgende aanvraag de beslistermijn te verlengen met een termijn van maximaal 6 weken:

Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: de uitbreiding van een bedrijfsruimte
Locatie: De Vlonder 218, Boekel 

Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na genoemde datum tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel, Postbus 99, 5427 ZH Boekel.