We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Gemeentenieuws week 50

maandag 7 december 2020 door

Gemeentenieuws week 50


Gemeentelijke publicaties

Week 50 – 2020

Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders

In de vergadering van 24 november jl. is o.a. aan de orde geweest:

Verzoek stedenbouwkundige opzet Biesthoek ong./planologische medewerking
Het college heeft besloten medewerking te verlenen aan enkele Ruimte voor Ruimte ontwikkelingen op de Biesthoek.

Q3 Rapportage 2020 Gespecialiseerde Jeugdhulp regio Noordoost Brabant
Het college heeft kennisgenomen van de Q3 Rapportage 2020 Gespecialiseerde Jeugdhulp regio Noordoost Brabant.

Lokale uitvoering sport- en beweegakkoord 2020
Op 30 oktober 2019 is het sport- en beweegakkoord gemeente Boekel ondertekend. Flying Kiwi krijgt de opdracht om de ambitie ‘Het creëren van één digitale vindplaats voor al het sport- en ondersteuningsaanbod in de gemeente Boekel’ verder uit te werken. De werkgroep sport en bewegen is hier actief bij betrokken.


Aangepaste openingstijd gemeentehuis op de woensdagavond i.v.m. Coronamaatregelen

De openstelling op de woensdagavond is tot 19.30 uur in plaats van 20.30 uur


Agenda raadsvergadering

dd. 10 december 2020 om 19.30 uur in gemeenschapshuis De Horst in Venhorst.

  1. Opening
  2. Vragenhalfuur
  3. Vaststellen van de agenda
    (de voorstellen gemarkeerd met een * hebben een unaniem positief advies van de betreffende commissie en worden voorgedragen als hamerstuk)
  4. Spreekrecht voor burgers
  5. Trekking van het stemnummer
  6. Raadsvoorstel inzake gewijzigde vaststelling bestemmingsplan De Burgt, fase 1a
  7. Raadsvoorstel inzake grondprijsaanpassing reststrook Churchillstraat*
  8. Raadsvoorstel inzake herziening beleid huisvesting tijdelijke arbeidsmigranten
  9. Raadsvoorstel inzake grondprijzen 2021*
  10. Raadsvoorstel inzake exploitatieplan bedrijventerrein Venhorst*
  11. Raadsvoorstel inzake bestemmingsplan ‘Zanddelweg ong. Venhorst
  12. Raadsvoorstel inzake het verlenen van toestemming tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling GGD Hart voor Brabant*
  13. Raadsvoorstel inzake Nota financieel beleid 2021*
  14. Raadsvoorstel tot vaststelling van de verordeningen ex artikel 212, 213 en 213a Gemeentewet*
  15. Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen*
  16. Raadsvoorstel inzake de Algemene Plaatselijke Verordening 2021
  17. Raadsvoorstel inzake zienswijzeverzoek Veiligheidsregio Brabant-Noord m.b.t. deelname in de Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio’s*
  18. Raadsvoorstel tot vaststelling van belasting- en legesverordeningen 2021
  19. Raadsvoorstel inzake Bestuursrapportage 2020*
  20. Raadsvoorstel inzake verlenging cultuurloper basisscholen*
  21. Raadsvoorstel tot vaststelling van de verordening onroerende zaakbelastingen 2021
  22. Raadsvoorstel inzake Tijdelijke wet maatregelen Covid-19
  23. Vaststelling notulen raadsvergadering 8 oktober 2020
  24. Mededelingen en ingekomen stukken
  25. Sluiting

Bijwonen vergadering alleen mogelijk na aanmelding
Om de 1,5 meter afstand tussen bezoekers van de vergaderingen te kunnen waarborgen is het noodzakelijk dat u zich vooraf aanmeldt voor de vergadering. Dit kan via griffie@boekel.nl of telefonisch via telefoonnummer 0492 326807      
Graag uiterlijk 24 uur voor de vergadering uw aanmelding doorgeven.

Wilt u gebruik maken van het spreekrecht voor burgers?
Ten aanzien van de meeste agendapunten kunt u gebruik maken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan kunt u zich tot uiterlijk 24 uur voor de raadsvergadering aanmelden bij de griffier via margie.philipse@boekel.nl of via telefoonnummer 06 52396877. Daarbij s.v.p. aangeven over welk onderwerp dat op de agenda staat u het woord wilt voeren.

Wilt u stukken inzien?
Dan kunt u hiervoor terecht in de bibliotheek waar de voorstellen voor u ter inzage liggen. Verder kunt u op onze website www.boekel.nl alle voorstellen en ontwerpbesluiten raadplegen en eventueel uitprinten. U vindt deze stukken via Menu >  vergaderingen ˃ geplande vergaderingen.


Venhorst warm de kerst in

Kerst staat voor de deur en de dagen zijn kort. Maar in Venhorst zal het licht blijven schijnen. In samenwerking met “Werkgroep duurzaam Venhorst” heeft de gemeente het Sint Josephplein aangekleed voor de winter. Naast nieuwe bloembakken met verlichting zal een kerstboom worden geplaatst. Om mee te blijven gaan met de tijd is er gekozen voor het plaatsen van een kerstboom met LED-verlichting.

De gemeente wil “Werkgroep duurzaam Venhorst” bedanken voor haar inspanning.
Wij wensen iedereen fijne feestdagen.


Het gemeentehuis is gesloten op:

donderdag 17 december vanaf 14.30 uur
donderdag 24 december vanaf 12.30 uur
eerste en tweede Kerstdag
donderdag 31 december vanaf 12.30 uur
Nieuwjaarsdag

Wij wensen u Fijne Feestdagen.


Kerstboomnet bij restafval

Wanneer u een (echte) kerstboom koopt, zit die vaak verpakt in een plastic net. U kunt de kerstboom dan makkelijk vervoeren en de takken zijn goed beschermd. Hoewel dit net van plastic is, moet het toch in de blauwe zak bij het restafval. Niet in de zak van het PMD (plastic verpakkingen, blik en drinkpakken), omdat de sorteerinstallatie door dit net kan vastlopen. 

Dus doe het net bij het restafval!


Steunpunt Coronazorgen

Al ruim een half jaar hebben we te maken met de gevolgen van de coronacrisis. Ook mentaal eist deze crisis zijn tol; zeker nu deze zo lang aanhoudt. Voor iedereen in Nederland die vragen heeft of zich zorgen maakt over zichzelf of een ander is er nu het Steunpunt Coronazorgen www.steunpuntcoronazorgen.nl

Mensen vinden hier actuele relevante informatie en tips over hoe ze met hun zorgen om kunnen gaan en er zijn doorverwijzingen naar hulp. De informatie op het Steunpunt Coronazorgen wordt voortdurend aangevuld. Het Steunpunt Coronazorgen is opgezet door ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, in samenwerking met het RIVM.


Verkiezingen 2e kamer 17 maart 2021

Op woensdag 17 maart 2021 zullen de verkiezingen voor de 2e kamer worden gehouden. In deze onzekere tijd is dit voor gemeenten een hele uitdaging, zo ook voor de gemeente Boekel en zijn we al druk bezig met de voorbereidingen.
Door de komst van het Corona virus, moeten we bij de organisatie van de tweede kamer verkiezing rekening houden met de extra regels die ons worden opgelegd. Denk hierbij aan de verplichting 4 leden op een stembureau te hebben, 1,5 meter afstand, extra desinfectie maatregelen, looproutes en de zogenaamde kuchschermen.
Om iedereen de gelegenheid te bieden zijn stem – op een veilige manier – uit te brengen zullen er een beperkt aantal stembureaus vervroegd openen op maandag 15 maart en dinsdag 16 maart. Ook zal het stemmen per brief voor kiezers van 70 jaar en ouder mogelijk zijn.
Naast het vinden van voldoende geschikte locaties is ook het vinden van voldoende stembureauleden van belang. In december zal van rijkswege een wervingscampagne starten en via de website www.elkestemtelt.nl informatie te vinden zijn.

Overweeg uw keuze extra goed als u binnen een risicogroep voor Corona valt. U ziet als stembureaulid immers honderden mensen per dag.

Heeft u belangstelling of vragen stuur dan een mail naar verkiezingen@boekel.nl, zodat het team verkiezingen hiermee aan de slag kan.

Onderstaand een aantal handige links voor meer/aanvullende informatie:

Team Verkiezingen


Campagnevoering bij verkiezingen voor de tweede kamer op 17 maart 2021

Aanplakborden voor politieke partijen, de “reguliere houten publicatieborden”
Politieke groeperingen kunnen voor een verkiezing affiches plakken op speciaal daartoe aangewezen verkiezingsborden, de zogenaamde reguliere houten publicatieborden. Deze borden zullen vanaf week 3 van 2021 op de volgende locaties in de gemeente worden geplaatst:

  1. Hoek de Raadstraat – Kennedystraat
  2. Tegenover de Bosberg huisnummer 94
  3. Hoek Kievitlaan – Patrijslaan
  4. Hoek Donkstraat – Grootveld nabij dierenweide
  5. Hoek De Vlonder – Julianastraat nabij de brandweerkazerne
  6. Hoek Irenestraat – van der Horststraat
  7. Hoek Kluisstraat-Daniël De Brouwerstraat (Huize Padua)
  8. Hoek Statenweg – Sint Josephplein (Venhorst)
  9. Hoek Zanddelweg – de Biezen nabij dierenweide (Venhorst)

Via de affiches kunnen politieke partijen aan de kiezers kenbaar maken wat hun inzet is voor de aankomende verkiezing. Het is voor derden niet toegestaan reclame- of andere uitingen aan te brengen op deze borden.

Regels voor plakken
Er wordt NIET gehandhaafd op plakacties van de partijen op deze borden. Is uw poster overplakt, dan kunt u opnieuw een poster aanbrengen.

  • Het gebruik van de borden is voor alle partijen gratis.
  • Gebruikmaken van een goede kwaliteit behangplaksel. Geen andere hechtmiddelen te gebruiken; zoals 
    andersoortige lijm of punaises/ spijkers in verband met mogelijke beschadiging van de borden.
  • Plakken mag alleen op de voorkant van de borden, niet op de achterkant.
  • Geen affiches aanbrengen die in strijd zijn met de doelstelling van de verkiezingen, de openbare orde en/of de   
    goede zeden.

Bekendmaking besluit intrekking omgevingsvergunning beperkte milieutoets

Burgemeester en wethouders maken bekend dat de volgende definitieve beschikking ter inzage ligt:

  • Burgemeester en wethouders besluiten, op verzoek d.d. 3 november 2020 van Versteden Klussenbedrijf Statenweg 45 te Venhorst, tot het geheel intrekken van de omgevingsvergunning beperkte milieutoets als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder i, van de Wabo (OBM), voor de inrichting gelegen aan Statenweg 45 te Venhorst, kadastraal bekend gemeente Boekel, sectie D, nummer 2494. De aanvraag is geregistreerd onder nummer Z/043473

Het besluit en andere relevante stukken liggen met ingang van 9 december 2020 gedurende zes weken ter inzage bij de centrale balie van het gemeentehuis, Sint Agathaplein 2 te Boekel. Het gemeentehuis is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur, op woensdag van 13.30 tot 19.00 uur en tevens op afspraak toegankelijk.

Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na verzenddatum tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel.

Het bezwaarschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. Als belanghebbenden niet willen dat de beschikking in werking is in afwachting van de bezwaarprocedure, kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gedaan bij de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ‘s-Hertogenbosch.

Boekel, 9 december 2020.


Bekendmaking ontwerpbesluit intrekken omgevingsvergunning

Het college van burgemeester en wethouders van Boekel maakt bekend, dat het een ontwerp van een beschikking heeft opgesteld met betrekking tot:

  • Het geheel intrekken van de omgevingsvergunning beperkte milieutoets als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder i, van de Wabo (OBM) voor de inrichting gelegen aan Gewandhuis 13 te Boekel, kadastraal bekend gemeente Boekel, sectie K, nummers 452 en 451 (gedeeltelijk).

Deze procedure is geregistreerd onder zaaknummer Z/044376.

Het ontwerpbesluit en andere relevante stukken liggen met ingang van 9 december 2020 gedurende zes weken ter inzage bij de centrale balie van het gemeentehuis, Sint Agathaplein 2 te Boekel. Het gemeentehuis is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur, op woensdag van 13.30 tot 19.00 uur en tevens op afspraak toegankelijk.

Een ieder die het met dit besluit niet eens is, kan binnen zes weken nadat het besluit ter inzage is gelegd, schriftelijk zijn zienswijze(n) tegen het ontwerpbesluit naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Boekel, Postbus 99, 5427 ZH  Boekel.

Schriftelijke zienswijze(n) moeten zijn voorzien van uw handtekening, naam en adres (alsook emailadres en telefoonnummer). Bovendien moet u aangeven om welk ontwerpbesluit het gaat en waarom u het er niet mee eens bent. Een ieder wordt tijdens voornoemde periode op afspraak in de gelegenheid gesteld om zijn zienswijze(n) mondeling naar voren te brengen. Hiervoor dient binnen vier weken na publicatiedatum een afspraak te worden gemaakt met de afdeling milieu (0492-326800). De vergunningaanvrager wordt in de gelegenheid gesteld daarbij aanwezig te zijn. Van mondeling ingebrachte zienswijze(n) wordt een verslag gemaakt. 

Boekel, 9 december 2020.


Kennisgeving beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.9 Wabo)

Vergunde balieomgevingsvergunningen
(datum ontvangst en datum besluit zijn hetzelfde)

Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende balieomgevingsvergunning(en) hebben verleend:

Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: verbouwen van een woning
Locatie: Rutger van Herpenstraat 55, Boekel
Verzenddatum: 30 november 2020

De beschikkingen en de bijbehorende stukken liggen met ingang van woensdag 9 december 2020 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis te Boekel. De beschikking en de bijbehorende stukken zijn elke werkdag in te zien van 9.00 tot 12.30 uur en woensdagmiddag van 13.30 tot 19.00 uur. Als u vragen heeft over een plan, denkt u er
dan aan om een afspraak te maken.

Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken.
U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum, uw naam, adres, telefoonnummer en emailadres vermeld staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.

Ondanks uw brief (het bezwaarschrift) mag het besluit waartegen u bezwaar maakt wel worden uitgevoerd. Als u dat niet wilt dan moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt (verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen). Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.


Ingediende aanvragen voor een omgevingsvergunning
reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.8 Wabo)

Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen:

Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het uitbreiden van een champignonkwekerij
Locatie: Mutshoek 8, Boekel
Datum ontvangst: 1 december 2020

Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een B&B accommodatie
Locatie: Rietven 4, Boekel
Datum ontvangst: 1 december 2020

De hier genoemde aanvragen volgen de reguliere procedure. Aanvragen die de uitgebreide procedure volgen worden pas gepubliceerd als het ontwerpbesluit ter inzage ligt.