Gemeentenieuws week 7
maandag 15 februari 2021 door Redactie inBoekel
Gemeentelijke publicaties
Week 7 – 2021
Aangepaste openingstijd gemeentehuis op de woensdagavond i.v.m. Coronamaatregelen
De openstelling op de woensdagavond is tot 19.30 uur in plaats van 20.30 uur
Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders
In de vergadering van 2 februari jl. is o.a. aan de orde geweest:
Nulmeting Arbeidsmigranten
In de maanden november en december 2020 heeft een nulmeting plaatsgevonden inzake arbeidsmigranten. Deze nulmeting wordt nu aan het college aangeboden.
Controle- en rapportageprotocol accountantscontrole jaarrekening 2020
Om de controle van de jaarrekening 2020 mogelijk te maken dient de gemeenteraad een Controle- en rapportageprotocol vast te stellen. Hiermee wordt de opdracht tot controle van de jaarrekening expliciet gegund en worden kaders vastgesteld waarbinnen de controle door de accountant moet worden uitgevoerd.
Machtiging Belastingdienst/Toeslagen hersteloperatie toeslagenaffaire
In het kader van de hersteloperatie toeslagenaffaire worden gemeenten gevraagd gedupeerden te benaderen en eventueel ondersteuning aan te bieden. Om gedupeerden te kunnen benaderen gaat het college akkoord met een machtiging van de Belastingdienst Toeslagen om gegevens te kunnen uitwisselen. De uitvoering wordt gedaan door de Sociale Dienst Meierijstad.
Compensatieregeling leerlingenvervoer in verband met het coronavirus tweede lockdown
Het college heeft ingestemd met een compensatievergoeding van 80% voor de uitgevallen ritten leerlingenvervoer over de periode 16 december 2020 tot de heropening van de scholen.
Aanwijzen en mandateren GGD als toezichthouder Wet Kinderopvang
Het college mandateert de GGD als toezichthouder Wet Kinderopvang.
Verplaatsing luier- en textielcontainers Kennedystraat naar De Raadstraat
De luier- en textielcontainers die geplaatst zijn op de Kennedystraat worden in de week van 15 februari (week 7) verplaatst naar De Raadstraat.
Boekel landelijk in top drie!
In 2020 werden ruim 69 duizend nieuwbouwwoningen in Nederland opgeleverd. Dat is ruim drie procent minder dan in 2019, maar meer dan in de jaren 2010–2018. Daarmee groeide de totale woningvoorraad met 0,9 procent tot bijna 8 miljoen woningen landelijk.
En Boekel?
Boekel hoort bij de top 3 als het gaat om de groei van de woningvoorraad. Het gaat hier om de groei door opgeleverde nieuwbouwwoningen. Een derde plek waar we als gemeente terecht trots op mogen zijn. En ook de komende jaren bouwen we verder voor u aan de gemeente Boekel! Meer informatie over actuele woningbouwprojecten kunt u vinden op: https://www.boekel.nl/inwoners-en-ondernemers/bouwen-en-wonen/
Verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
STEMMEN MET EEN KIEZERSPAS
De burgemeester van Boekel maakt bekend dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal op woensdag 17 maart 2021 een kiezer is toegestaan zijn/haar stem uit te brengen in een willekeurig stembureau in Nederland.
Daarbij gelden de volgende bepalingen.
Schriftelijke aanvraag
- Bij Team Verkiezingen van de gemeente zijn kosteloos formulieren verkrijgbaar voor verzoekschriften om in een willekeurig stembureau aan de stemming te mogen deelnemen.
- Het verzoekschrift, alsmede de stempas (indien reeds verstrekt), moeten uiterlijk op vrijdag 12 maart 2021 door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij op maandag 1 februari 2021 als kiezer is geregistreerd.
- Het verzoek wordt niet ingewilligd, wanneer het de verzoeker is toegestaan om bij volmacht of als kiezer in het buitenland per brief aan de stemming te mogen deelnemen.
- Bij inwilliging van het verzoek wordt een kiezerspas verstrekt.
Mondelinge aanvraag
- De kiezer dient hiertoe, na ontvangst van de stempas, doch uiterlijk op vrijdag 12 maart 2021, 17.00 uur de stempas over te leggen bij Bureau verkiezingen van zijn/haar woonplaats waar hij/zij op maandag 1 februari 2021 als kiezer is geregistreerd.
- Het verzoek wordt niet ingewilligd, wanneer het de verzoeker is toegestaan om bij volmacht of als kiezer in het buitenland per brief aan de stemming te mogen deelnemen.
- Bij inwilliging van het verzoek wordt een kiezerspas verstrekt.
Een eenmaal verstrekte kiezerspas kan bij verlies niet worden vervangen. Als u gaat stemmen moet u naast uw kiezerspas ook een geldig identiteitsbewijs overleggen. Als u zich niet kunt identificeren mag u niet stemmen.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door :
Team Verkiezingen
Sint Agathaplein 2
5427 AB Boekel
Plaats: Boekel
Datum: maandag 8 februari 2021
Verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
STEMMEN BIJ VOLMACHT
De burgemeester van Boekel maakt bekend dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal op woensdag 17 maart 2021 een kiezer is toegestaan bij volmacht te stemmen.
Daarbij gelden de volgende bepalingen:
Machtiging door schriftelijke aanvraag volmachtbewijs
- Bij Team Verkiezingen van de gemeente zijn kosteloos formulieren verkrijgbaar voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.
- Het verzoekschrift moet uiterlijk op vrijdag 12 maart 2021 door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij op maandag 1 februari 2021 als kiezer is geregistreerd. Het verzoekschrift kan niet worden ingediend door de kiezer aan wie al een kiezerspas is verstrekt of door de kiezer in het buitenland aan wie het is toegestaan om per brief te stemmen.
- Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te treden, moet op maandag 1 februari 2021 als kiezer zijn geregistreerd binnen het gebied waarvoor de verkiezing geldt.
- Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs.
- Een volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de stemming deel te nemen.
Machtiging door overdracht van de stempas of kiezerspas
- De kiezer kan een andere kiezer die in dezelfde gemeente als kiezer is geregistreerd, machtigen om voor hem/haar te stemmen.
- De kiezer tekent daartoe de achterzijde van de stempas of kiezerspas en laat de kaart door de gemachtigde medeondertekenen.
- De kiezer draagt de, aldus in een volmachtbewijs omgezette, stempas of kiezerspas aan de gemachtigde over.
- Tevens moet de kiezer een kopie van een geldig identiteitsbewijs aan de gemachtigde meegeven. Dit kopie moet de gemachtigde aan de voorzitter van het stembureau laten zien.
- Het overdragen, van de in volmachtbewijs omgezette stempas of kiezerspas, kan tot en met de dag van de stemming.
- Een volmacht dat is verleend door overdracht van de stempas of kiezerspas kan, tot het uitbrengen van een stem door de gemachtigde, door de volmachtgever worden ingetrokken.
Een kiezer mag niet meer dan 3 (drie) volmachten aannemen. De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden uitgebracht.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door:
Team Verkiezingen
Sint Agathaplein 2
5427 AB Boekel
Plaats: Boekel
Datum: maandag 8 februari 2021
Mevrouw Bergmans-Schapendonk mocht op 4 februari haar 100e verjaardag vieren. Ter gelegenheid hiervan is een bankje is geplaatst in de speeltuin van De Donk.
Bewust-keuzegesprek bij PGB’s in gemeente Boekel
Gemeente Boekel is gestart met het voeren van bewust-keuzegesprekken met inwoners die hun ondersteuning vanuit de Wmo of Jeugdwet inkopen door middel van een PGB.
Een bewust-keuzegesprek is een gesprek waarin getoetst wordt of een inwoner PGB-vaardig is én of de ingekochte ondersteuning voldoet aan de kwaliteitseisen zoals vastgelegd in de Wmo 2015 of de Jeugdwet. Daarnaast wordt besproken of er gewerkt wordt aan de doelen zoals vastgesteld in het keukentafelgesprek.
Koopt u ondersteuning in door middel van een PGB? Dan zal het Dorpsteam contact met u opnemen om een afspraak in te plannen. Het gesprek zal gevoerd worden met degene die het PGB daadwerkelijk beheert.
Bij alle inwoners die in het kader van een herbeoordeling of een nieuwe beschikking kiezen voor een PGB zullen automatisch een bewust-keuzegesprek ingepland krijgen.
Na het inplannen van een bewust-keuzegesprek ontvangt u 2 documenten:
een document wordt ingevuld door degene die het PGB beheert, het andere document dient ingevuld te worden door de (zorg)aanbieder.
Aan de hand van de ingevulde documenten wordt het bewust-keuzegesprek gevoerd.
Belangrijk om te weten is dat dit gesprek NIET gaat over de beschikking, deze verandert niet. Hier ziet u een overzicht, opgesteld door Vws, waarin beschreven staat wat er van een PGB beheerder verwacht wordt.
Bekendmaking
Voornemen ambtshalve uitschrijving uit Nederland.
Het college van burgemeester en wethouders van Boekel maakt bekend, dat zij het voornemen heeft om de bijhouding van de persoonslijsten van onderstaande personen ambtshalve op te schorten met de aanduiding ‘Vertrek uit Nederland’. Dit betekent dat deze personen niet meer als ingezetenen in de basisregistratie personen zijn opgenomen, omdat uit een ingesteld onderzoek tot zover geen uitsluitsel is verkregen omtrent de verblijfplaats van:
Naam, geboortedatum: A.A. Neves Pastor De Oliveira, 08-040-1973
Uitschrijving per datum: 10-02-2021
Datum besluit: 10-02-2021
Naam, geboortedatum: D. Dias Prazeres , 12-10-1991
Uitschrijving per datum: 10-02-2021
Datum besluit: 10-02-2021
Een eventuele wijziging kan grote persoonlijke en/of financiële gevolgen hebben voor de betrokkenen. Wij verzoeken daarom eenieder, die op de hoogte is van het huidige adres van bovengenoemde personen, de medewerkers van de afdeling Burgerzaken hiervan op de hoogte te stellen.
Boekel, 10 februari 2021
Burgemeester en wethouders van Boekel.
Kennisgeving voor bedrijfscategorieën waarvoor algemene regels gelden (melding ART. 8.40 wet milieubeheer)
Burgemeester en wethouders van Boekel maken bekend dat:
- Een melding in het kader van het Activiteitenbesluit is ingekomen van Nesco Paddestoelen B.V. voor het veranderen van een champignonkwekerij op het adres Statenweg 6b te Boekel
- Een melding in het kader van het Activiteitenbesluit is ingekomen van Van Berlo Cementdekvloeren voor het oprichten van een cementvloeren bedrijf op het adres Statenweg 19A te Boekel.
Tegen de ingekomen melding kan geen bezwaar of beroep worden ingesteld.
Boekel, 17 februari 2021
Burgemeester en wethouders van Boekel.
Kennisgeving beschikking
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.9 Wabo)
Vergunde omgevingsvergunningen
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende omgevingsvergunningen hebben verleend:
Activiteit: Bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van 12 rijwoningen
Locatie: Locatie: Den Dries 2, Den Haak 2 t/m 22 (even), Boekel
Verzenddatum: 10 februari 2021
Activiteit: Werk of werkzaamheden uitvoeren
Onderwerp: het herbegraven van een geruimde begraafplaats
Locatie: Kluisstraat 2, Boekel
Verzenddatum: 11 februari 2021
Activiteit: Handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Onderwerp: het herbegraven van een geruimde begraafplaats
Locatie: Kluisstraat 2, Boekel
Verzenddatum: 11 februari 2021
Vergunde balieomgevingsvergunningen
(datum ontvangst en datum besluit zijn hetzelfde)
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende balieomgevingsvergunning(en) hebben verleend:
Activiteit: Bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een vrijstaand woonhuis
Locatie: Bolle Akker 5, Boekel
Verzenddatum: 10 februari 2021
De beschikkingen en de bijbehorende stukken liggen met ingang van woensdag 17 februari 2021 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis te Boekel. De beschikking en de bijbehorende stukken zijn elke werkdag in te zien van 9.00 tot 12.30 uur en woensdagmiddag van 13.30 tot 19.00 uur. Als u vragen heeft over een plan, denkt u er
dan aan om een afspraak te maken.
Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van het besluit bezwaar maken.
U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum, uw naam, adres, telefoonnummer en emailadres vermeld staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Ondanks uw brief (het bezwaarschrift) mag het besluit waartegen u bezwaar maakt wel worden uitgevoerd. Als u dat niet wilt dan moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt (verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen). Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Ingediende aanvragen voor een omgevingsvergunning
reguliere voorbereidingsprocedure
(Artikel 3.8 Wabo)
Burgemeester en wethouders van gemeente Boekel maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen:
Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een vrijstaande woning
Locatie: Runstraat 7a, Boekel
Datum ontvangst: 4 februari 2021
Activiteit: bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het plaatsen van een dakkapel
Locatie: Korenbloem 8, Boekel
Datum ontvangst: 5 februari 2021
De hier genoemde aanvragen volgen de reguliere procedure. Aanvragen die de uitgebreide procedure volgen worden pas gepubliceerd als het ontwerpbesluit ter inzage ligt.
Kennisgeving verlenging beslistermijn
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
(Artikel 3.9 lid 2 Wabo, artikel 3:18 lid 2 Awb)
Burgemeester en wethouders van Gemeente Boekel maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht hebben besloten voor de volgende aanvraag de beslistermijn te verlengen met een termijn van maximaal 6 weken:
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het bouwen van een bedrijfswoning
Locatie: Bovenstehuis 2c, Boekel
Activiteit: het bouwen van een bouwwerk
Onderwerp: het uitbreiden van een champignonkwekerij
Locatie: Mutshoek 8, Boekel
Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na genoemde datum tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel, Postbus 99, 5427 ZH Boekel.