We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Gemeentenieuws week 7

maandag 13 februari 2023 door

Gemeentenieuws week 7

Gemeentelijke publicaties

week 7 – 2023

Besluiten en plannen van het college van Burgemeester en Wethouders

In de vergadering van 31 januari 2023 is o.a. aan de orde geweest:

Gebiedsvisie Venhorst
Het college van B&W heeft ingestemd met de Gebiedsvisie Venhorst inclusief de stedenbouwkundige uitwerking voor woningbouwlocatie De Biezen. In de visie zijn ook enkele varianten voor ontwikkeling van het tussengebied Daandelendennen Kraaiendonk opgenomen. De stukken worden nu ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad.

Dienstverleningsovereenkomst Sociale zaken – Participatiewet gemeente Meierijstad 2023 e.v.
Gemeente Boekel koopt voor de uitvoering van onder andere de Participatiewet, Schuldhulpverlening, Wet inburgering en het Minimabeleid de dienstverlening in bij gemeente Meierijstad. Het college heeft besloten deze samenwerking vanaf 1 januari 2023 voor onbepaalde tijd voort te zetten.


Het gemeentehuis is tijdens carnaval op maandagmiddag 20 februari dinsdagmiddag 21 februari vanaf 12.30 uur GESLOTEN(ook telefonisch niet bereikbaar


Gevonden en verloren voorwerpen t/m 07-02-2023

Verloren:

  • Portemonnee, kleur: zwart, inhoud: legitimatiebewijzen kinderen, rijbewijs en pasje Toverland
  • Mobiele telefoon, kleur: zwart, merk: Samsung
  • Fietssleutel, handgreep kleur: zwart metaal met blauwe sleutelhanger met Mindcraft zombie eraan
  • Handschoenen van de Hema, kleur: zwart
  • Sleutelbos met 6 sleutels + huissleutel en fietskettingsleutel met rood geknoopt lint en met kleine witte alpaca

Gevonden:

  • Rabobankpasje, naam: Sleegers
  • Kentekenplaat, kleur: blauw, PM-51-23 van een Oldtimer

Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis (en niet bij de politie) worden afgegeven en gemeld. Dit kan ook telefonisch of via de website. Bent u zelf iets verloren, informeer dan bij de receptie van het gemeentehuis.

Bent u een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs verloren, dan kunt u hiervan aangifte doen op het gemeentehuis bij de aanvraag van een nieuw document. U dient hiervoor wel een afspraak te maken. Dit kan telefonisch, aan de receptie van het gemeentehuis of via onze website.

Een vermissing van uw document kan ook digitaal worden doorgegeven:

Gevonden (huis)dieren worden opgevangen door Stichting HoKaZo te Uden, telefoonnummer 0653707111. Stichting HoKaZo regelt de opvang en de registratie van gevonden en zoekgeraakte (huis)dieren uit Boekel.


Vergadering van de Raad

Locatie: raadzaal van het gemeentehuis
Aanvangstijdstip: 19.30 uur

Agenda van de openbare raadsvergadering op donderdag 16 februari 2023:

  1. Opening
  2. Vragenhalfuur
  3. Trekking van het stemnummer
  4. Vaststellen van de agenda 
  5. Besluit hamerstukken
  6. Spreekrecht voor burgers
  7. Raadsvoorstel inzake Sportverenigingen en duurzaamheid
  8. Raadsvoorstel inzake Verzoek aanleg ballenvangers en vervanging veldverlichting buitensportverenigingen
  9. Raadsvoorstel inzake Verordening Waarderingssubsidie 2023
  10. Raadsvoorstel inzake Consultatiefase regionale kaders Wmop 2024 – 2028
  11. Raadsvoorstel inzake Grondstoffenbeleidsplan 2023-2033 (hamerstuk)
  12. Raadsvoorstel inzake Integraal veiligheidsplan 2023-2026 (hamerstuk)
  13. Raadsvoorstel inzake Kadernota ODBN 2024 (hamerstuk)
  14. Raadsvoorstel inzake Kadernota Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant 2024 (hamerstuk)
  15. Raadsvoorstel inzake kadernota GGD 2024 (hamerstuk)
  16. Raadsvoorstel inzake Kadernota BSOB 2024 (hamerstuk)
  17. Raadsvoorstel inzake zienswijzeverzoek kadernota Veiligheidsregio Noord Brabant 2024 (hamerstuk)
  18. Raadsvoorstel inzake Kadernota Regionaal Bureau Leerplicht (hamerstuk)
  19. Raadsvoorstel inzake Wijziging Centrumregeling Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie regio Brabant Noordoost (hamerstuk)
  20. Raadsvoorstel inzake Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2024 (hamerstuk)
  21. Raadsvoorstel inzake Kadernota 2024 Regiotaxi (hamerstuk)
  22. Raadsvoorstel inzake Kadernota BHIC 2024 (hamerstuk)
  23. Raadsvoorstel inzake Herbenoeming interim griffier (hamerstuk)
  24. Vaststelling notulen raadsvergadering 15 december 2022
  25. Mededelingen en ingekomen stukken
  26. Sluiting

Spreekrecht voor burgers
Als burger kunt u tijdens raads- en commissievergaderingen gebruikmaken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan meldt u dit voor aanvang van de vergadering bij de griffier, mevr. le Comte (griffie@boekel.nl). Daarbij graag aangeven over welk onderwerp u het woord wilt voeren. Bij het agendapunt ´spreekrecht voor burgers´ zal de voorzitter van de commissie u het woord geven. De spreektijd bedraagt, afhankelijk van het aantal sprekers, maximaal 5 minuten.

Stukken inzien 
De raadsvoorstellen en conceptbesluiten kunt u vinden op onze website www.boekel.nl 
U kunt ook contact opnemen met de griffie(r) wanneer u de stukken in wilt komen zien. Mail dan naar griffie@boekel.nl of neem telefonisch contact op 0492 326800. 


Verkiezingen 2023

Een keer in de vier jaar vinden in Nederland Provinciale Staten verkiezingen en Waterschappen plaats. Deze verkiezingen zijn dit jaar op woensdag 15 maart 2023.

Over het stemmen?
Voorwaarden Provinciale Staten:

  • U moet 18 jaar of ouder zijn.
  • U moet de Nederlandse nationaliteit hebben.
  • U mag niet uitgesloten zijn van het kiesrecht.
  • U moet volgens de Basisregistratie Personen op de dag van kandidaatstelling in de provincie Noord-Brabant wonen.

Voorwaarden Waterschap:

  • U moet 18 jaar of ouder zijn.
  • U mag niet uitgesloten zijn van het kiesrecht.
  • U moet volgens de Basisregistratie Personen op de dag van kandidaatstelling in waterschap Aa en Maas wonen.

Identificatieplicht
Bij het uitbrengen van uw stem moet u zich identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Geldige identiteitsdocumenten zijn het paspoort, de identiteitskaart, het vreemdelingendocument of het rijbewijs. Bij de provinciale Staten verkiezingen en Waterschappen mag u een paspoort, identiteitskaart, vreemdelingendocument of rijbewijs gebruiken dat op 15 maart 2023 (de dag van de stemming) maximaal 5 jaar is verlopen.

Waar kunt u stemmen?
Voor de verkiezingen van de Provinciale Staten en Waterschappen op woensdag 15 maart 2023 kunt u uw stem uitbrengen bij de volgende stembureaus:

Locatie: Gemeentehuis
Adres: Sint Agathaplein 2, Boekel
Tijden: 07.30 – 21.00 uur

Locatie: Nia Domo
Adres: Sint Agathaplein 6, Boekel
Tijden: 07.30 – 21.00 uur

Locatie: Huize Padua
Adres: Kluisstraat 2, Boekel
Tijden: 07.30 – 21.00 uur

Locatie: Huize Padua
Adres: Waterval 3a, Boekel
Tijden: 07.30 – 21.00 uur

Locatie: Gemeenschapshuis De Horst
Adres: Sint Josephplein 14, Venhorst
Tijden: 07.30 – 21.00 uur

Locatie: Sint Petrus 
Adres: Burgtstraat 34, Boekel
Tijden: 07.30 – 21.00 uur

Stempas kwijt of niet ontvangen?
Heeft u geen stempas ontvangen of bent u uw pas kwijt? Dan kunt u een vervangende stempas digitaal aanvragen. U heeft hiervoor DigiD nodig! Heeft u geen DigiD maak dan een afspraak om deze bij de balie van het gemeentehuis aan te vragen. Dit is mogelijk op maandag t/m vrijdag van 09.00 – 12.30 uur. Neem uw legitimatiebewijs mee voor het aanvragen van een (vervangende) stempas. U kunt een vervangende stempas digitaal aanvragen uiterlijk vrijdag 10 maart 2023 of aan de balie aanvragen tot uiterlijk dinsdag 14 maart 2023 12.00 uur.

Kunt u zelf niet stemmen?

Kunt u zelf niet naar het stembureau komen? Dan kunt u iemand anders machtigen om dit voor u te doen. Hieronder leest u hoe dat werkt.

Onderhandse machtiging:
Deze persoon moet in dezelfde gemeente wonen als u en/of voor hetzelfde waterschap stemmen.
U en de gemachtigde vullen de achterkant van uw stempas in en ondertekenen deze.
U geeft de gemachtigde uw stempas en een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee. Dit kan een papieren kopie of een foto op uw smartphone of tablet zijn. De gemachtigde stemt namens u.

Tips voor het maken van een veilige kopie van uw identiteitsbewijs

  • Schrijf op de kopie dat het om een kopie gaat.
  • Schrijf op de kopie dat deze bedoeld is voor uw machtiging.
  • Schrijf de datum op de kopie.
  • Streep op de kopie uw Burgerservicenummer door. Doe dit ook met de nummers onderaan uw identiteitsbewijs.

Schriftelijke machtiging
Degene die u machtigt krijgt dan een volmachtbewijs toegestuurd. Met deze volmacht kan de gemachtigde naast zijn eigen stem ook uw stem uitbrengen. Deze volmacht kunt u later niet meer intrekken. U kunt dus ook zelf niet meer stemmen. Wilt u gebruik maken van deze volmacht, vraagt u dan tijdig een formulier aan. De laatste dag voor het aanvragen van een volmachtbewijs is vrijdag 10 maart 2023. Iemand mag door maximaal 2 personen gemachtigd worden. De gemachtigde mag dus in totaal 3 stemmen uitbrengen: 1 voor zichzelf en 2 voor andere personen. De gemachtigde brengt alle stem(men) tegelijk met zijn eigen stem uit.

Ik stem in een andere gemeente
Stemt u in een andere gemeente dan de gemeente waar u woont? Dan heeft u een kiezerspas nodig.

Als u voor de Provinciale Staten en Waterschappen in een andere gemeente wilt stemmen dan waar u woont, kunt u een kiezerspas aanvragen. Met een kiezerspas kunt u voor de Provinciale staten stemmen in elke gemeente binnen uw provincie en voor het Waterschap kunt u stemmen binnen hetzelfde waterschap.

Gemeentelijk stembureau
Het college van burgemeester en wethouders stelt voor elke verkiezing een gemeentelijk stembureau in (GSB). Het GSB houdt de dag na de stemming een openbare zitting om de uitslag vast te stellen. De vaststelling van de uitslagen zal plaatsvinden via centrale stemopneming (CSO) op donderdag 16 maart 2023 vanaf 09.00 uur in Nia Domo, Sint Agathaplein 6 door het gemeentelijk stembureau (GSB) tijdens een openbare zitting.

Centrale stemopneming (CSO)
Op de avond van de stemming (15 maart 2023) tellen de stembureaus alleen de stemmen per lijst. De stemmen per kandidaat worden dan nog niet geteld. Het GSB telt de volgende dag (16 maart 2023) tijdens een openbare zitting de stemmen per lijst én per kandidaat. Dit wordt ook wel ‘centraal tellen’ genoemd.

Helpen bij de verkiezingen?
Stembureauleden en tellers maken het mogelijk dat inwoners van onze gemeente hun stem kunnen uitbrengen en hun hulp is daarom onmisbaar op deze dagen.  Wil je helpen, dan kan! Mocht er geen vacature meer beschikbaar zijn, meld je dan aan als reserve. Dit kan eenvoudig via https://mijnstembureau-boekel.nl/

Vragen?
Kijk of onze website www.boekel.nl of stuur een mail naar verkiezingen@boekel.nl


Meld u aan voor webinar over collectieve inkoopactie van isolatiemaatregelen

Steeds meer mensen isoleren hun woning. Dit levert niet alleen meer comfort op, maar bespaart ook in de energiekosten. Om inwoners hierbij te helpen start gemeente Boekel samen met het regionaal energieloket en Boekel Energie een collectieve inkoopactie voor isolatiemaatregelen. Deze inkoopactie geldt alleen voor particuliere woningeigenaren. Hierover hebben particuliere woningeigenaren laatst een brief ontvangen.

Op 15 februari om 19:30u vindt een webinar plaats waar u alle informatie krijgt over deze actie. Het webinar is eventueel ook op een later moment terug te kijken.

U kunt zich hier aanmelden voor dit webinar via


Bekendmakingen

De onderstaande bekendmakingen van de gemeente Boekel vindt u op: https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt Als u hiervoor niet in de gelegenheid bent, is er altijd de mogelijkheid om deze informatie bij het gemeentehuis in te winnen.

Boekel           

  • Circuit Bezuidenhout (2x motorcrosswedstrijd weekend)
  • De Vlonder 213b (omgevingsvergunning bouwen bedrijfsverzamelgebouw)
  • Schutboom 20 (balieomgevingsvergunning bouwen woonhuis)

Venhorst

  • Blauwlegger 1 t/m 7 oneven (omgevingsvergunning bouwen 4 woningen)

Bekendmaking

Voornemen ambtshalve uitschrijving uit Nederland.
Het college van burgemeester en wethouders van Boekel maakt bekend, dat zij het voornemen heeft om de bijhouding van de persoonslijst van onderstaande persoon ambtshalve op te schorten met de aanduiding ‘Vertrek uit Nederland’. Dit betekent dat deze persoon niet meer als ingezetenen in de basisregistratie personen is opgenomen, omdat uit een ingesteld onderzoek tot zover geen uitsluitsel is verkregen omtrent de verblijfplaats van:

Naam en geboortedatum: M.J. Nazarko, 13-12-1993
Uitschrijving per datum: 09-02-2023
Datum voornemen: 09-02-2023

Een eventuele wijziging kan grote persoonlijke en/of financiële gevolgen hebben voor de betrokkene.

Wij verzoeken daarom een ieder, die op de hoogte is van het huidige adres van bovengenoemde persoon, de medewerkers van de afdeling Burgerzaken hiervan op de hoogte te stellen.

Boekel, 9 februari 2023
Burgemeester en wethouders van Boekel.


Publicatie terinzagelegging ontwerpbestemmingsplan ‘Omgevingsplan: Veegplan 10’

Besluit
Burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel maken bekend dat het ontwerpbestemmingsplan ‘Omgevingsplan: Veegplan 10’ met bijbehorende stukken, gedurende zes weken ter inzage ligt met ingang van 16 februari 2023 bij de publieksbalie van het gemeentehuis tijdens openingstijden. Het plan met bijbehorende stukken is tevens raadpleegbaar via de website www.ruimtelijkeplannen.nl (lDN: NL.lMRO.0755.OP2016Herziening10-ON01) en http://boekel.crotec-omgevingsplan.nl/#anchor_NL.IMRO.PT.s97.

Bestemmingsplan ‘Omgevingsplan: Veegplan 10’
Met deze herziening worden 11 ruimtelijke initiatieven mogelijk gemaakt. Het is nodig om de bestemming op deze locaties te wijzigen, zodat de gewenste ontwikkelingen planologisch gezien mogelijk worden. Dat gebeurt met dit bestemmingsplan, dat de vorm aanneemt van een partiële herziening. De volgende 11 locaties lopen mee in dit veegplan:

Adres: Daniël de Brouwerstraat ong. (naast 6) te Huize Padua
Omschrijving initiatief: Realisatie Ruimte-voor-Ruimtewoning in bebouwingslint Daniel de Brouwerstraat.  

Adres: Gewandhuis 7 te Boekel
Omschrijving initiatief: Bestemmingswijziging van ‘Agrarisch – (vollegronds)teelbedrijf’ naar ‘Wonen’

Adres: Leurke ong. (naast 1) te Boekel
Omschrijving initiatief: Realisatie Ruimte-voor-Ruimtewoning

Adres: Leurke 2b te Boekel
Omschrijving initiatief: Realisatie bijgebouw (max. 100 m2) ten behoeve van bed & breakfast bij woonbestemming

Adres: Molenwijk ong. (ten noorden van 8) te Boekel
Omschrijving initiatief: Realisatie 2 Ruimte-voor-Ruimtewoningen

Adres: Neerbroek 11 en ong. te Boekel
Omschrijving initiatief: Bestemmingswijziging van ‘Agrarisch – veehouderij’ naar ‘Wonen’ en de toevoeging van één Ruimte-voor-Ruimtewoning.

Adres: Statenweg 17a- Wanroijseweg 1a te Boekel
Omschrijving initiatief: Bestemmingswijziging van ‘Agrarisch – veehouderij’ naar ‘Bedrijf agrarisch-technisch of agrarisch verwant bedrijf’

Adres: Volkelseweg 19-21 te Boekel
Omschrijving initiatief: Bestemmingswijziging van ‘Agrarisch – veehouderij’ naar ‘Verblijfsrecreatie’ t.b.v. groepsaccommodatie en een woonbestemming

Adres: Vosdeel 1a te Boekel
Omschrijving initiatief: Realisatie Ruimte-voor-Ruimtewoning en amoveren

Adres: Voskuilenweg 5 te Venhorst
Omschrijving initiatief: Bestemmingswijziging van ‘Agrarisch – (vollegronds)teelbedrijf’ naar ‘Wonen’

Adres: Zandhoek ong. (naast 12) te Boekel
Omschrijving initiatief: Realisatie Ruimte-voor-Ruimtewoning

Aangezien er met de initiatiefnemers anterieure overeenkomsten zijn gesloten, is het kostenverhaal anderszins verzekerd en hoeft er geen exploitatieplan opgesteld te worden.

Zienswijzen
Binnen zes weken vanaf 16 februari 2023, kan iedereen een zienswijze indienen naar aanleiding van het ontwerpplan. Voor een mondelinge zienswijze kunt u telefonisch contact opnemen met mevrouw M.H.G. Timmers, beleidsmedewerker ruimtelijke ordening, via 0492 – 326 800. Uw schriftelijke zienswijze kunt u ook per post indienen: Postbus 99, 5427 ZH te Boekel.

Boekel, 7 februari 2023