We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Gemeentenieuws week 8

donderdag 15 februari 2024 door

Gemeentenieuws week 8

Week 8 – 2024


Gemeente Boekel neemt hypermoderne raadszaal in gebruik

Inwoners gemeente Boekel volgen via ‘livestream’ raads- en commissievergaderingen

Begin 2024 is de raads- en trouwzaal in het gemeentehuis van Boekel na een grondige opknapbeurt helemaal gemoderniseerd opgeleverd. Door de installatie van de nieuwste snufjes op audio- en videogebied is een prachtige raadszaal gecreëerd waar het aangenaam vergaderen wordt. Maar ook de burger kan voortaan vanaf thuis de raads- en commissievergaderingen via een livestream volgen. Zelfs de voltrekking van een huwelijk kan op afstand ‘bijgewoond’ worden.

Raads- en commissievergaderingen voor iedereen te volgen
De inwoners van de gemeente Boekel wisten al dat de raads- en trouwzaal aan een grondige opknapbeurt en herinrichting onderhevig was. Want anders dan gebruikelijk vond de nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente Boekel dit jaar niet plaats in deze zaal maar bij Nia Domo. Maar vanaf heden zijn alle inwoners weer van harte uitgenodigd om in de vernieuwde raadszaal een vergadering bij te wonen zodat zij met eigen ogen de vernieuwingen kunnen bewonderen. Degenen die daar minder tijd voor hebben kunnen de raadszaal vanuit huis aanschouwen. Immers in 2024 worden alle raads- en commissievergaderingen live gestreamd en kan het debat vanuit huis gevolgd worden.


‘Ik ben erg trots op onze mooie raadszaal. De veranderde opstelling is overzichtelijker en biedt meer kans voor de partijen om met elkaar in debat te gaan. Door de moderne audiovisuele technieken is de burger direct op de hoogte van de debatten die gevoerd worden. We willen de lokale politiek hiermee nog meer toegankelijk, laagdrempelig en transparant maken.’, aldus burgemeester Caroline van den Elsen.


Opening raadszaal en eerste ‘live’-uitzending
Eind januari kregen de toekomstige gebruikers uitleg en instructie over het gebruik van de audio- en videomaterialen in de raadzaal. Ook ontvingen ze tips over het live streamen en het leren omgaan met ‘live’ in beeld zijn. Daarna werd begin februari tijdens de commissievergaderingen proefgedraaid met het technische deel van de livestream. Op 6 februari heette burgemeester Van den Elsen tijdens de formele opening de aanwezigen welkom. Zo is de vernieuwde raadszaal helemaal van deze tijd en optimaal klaar voor gebruik.

Waar en hoe te volgen?
Op 22 februari gaat de raad voor het eerst echt live. Dat wil zeggen dan vindt de eerste live uitzending van een raadsvergadering plaats waar burgers vanuit thuis kunnen meekijken. De instructie hiervoor staat op de website van de gemeente. De gemeente Boekel is klaar voor de toekomst!

Een impressie van de verbouwing van de raads- en trouwzaal van de gemeente Boekel.

Oproep foto’s: uw mooiste Boekel-foto!
Ook dit jaar organiseert de gemeente Boekel een fotowedstrijd. De ingezonden foto’s worden o.a. gebruikt voor promotionele doeleinden zoals onze gemeentelijke website, folders, flyers, brochures, nieuwsbrieven, gemeentegids. Bij inzending geeft u toestemming voor het gebruik van uw foto’s.

Nu de lente weer in aantocht is, kunt u prachtige foto’s maken van bijvoorbeeld een mooi zonnig plekje in de gemeente Boekel met lentebloeiers, of van een leuke activiteit. Laat uw creativiteit de vrije loop en stuur uw foto’s in!

Prijzen
Uit alle ingezonden foto’s worden 3 foto’s gekozen die een mooie plek in de nieuwe gemeentegids van 2025 krijgen. Deze 3 foto’s worden beloond met voor de eerste prijswinnaar een waardebon van € 75, een waardebon van € 50 (tweede prijswinnaar) en een waardebon van € 25 (derde prijswinnaar).

Hoe doet u mee?
Als u mee wilt doen aan de fotowedstrijd, dan kunt u tot 1 augustus a.s. uw foto(‘s) mailen  naar: info@boekel.nl o.v.v. ‘fotowedstrijd 2024’, uw naam en adresgegevens.

Waar moeten de foto’s aan voldoen?
Wilt u meedoen aan de fotowedstrijd, houdt u dan rekening met de volgende criteria:

  • alléén inwoners van de gemeente Boekel kunnen deelnemen aan deze fotowedstrijd;
  • medewerkers van de gemeente Boekel zijn uitgesloten van deelname;
  • de foto’s moeten digitaal aangeleverd worden in JPEG/JPG-formaat met een minimale resolutie van 300 dpi of max. 2,5 MB;
  • per deelnemer geldt een max. van 3 foto’s

Als u personen fotografeert, is het verstandig vooraf toestemming te vragen voor publicatie van de foto’s. Bij voorkeur personen niet herkenbaar in beeld.

De winnaars van de fotowedstrijd voor de gemeentegids krijgen schriftelijk bericht. De winnende foto’s worden in oktober 2024 bekendgemaakt in het weekblad, op de website en op de gemeentelijke facebookpagina.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op via email: wilma.hermans-vanderlinden@boekel.nl.


Start herinrichting centrum en opbreken rotonde
Buiten is al goed zichtbaar dat de ontwikkeling van de Zuidwand is gestart. De sloop van fase 1 is nagenoeg gereed en daarna komt het moment om de ruimte rondom opnieuw in te richten, zodat de ontwikkelaar voldoende ruimte heeft om te gaan bouwen.

Waarom doen we dit?
De gemeente Boekel is bezig met een uitgebreide herinrichting van het centrum. Dat is vastgelegd in onze centrumvisie van 2010. De ontwikkeling van het project Zuidwand is daar een onderdeel van. Ook de bijkomende herinrichting van het St. Agathaplein en de ombouw naar een verkeersluw plein zijn onderdeel van deze plannen. Verder is in 2023 ons verkeers- en vervoersplan vastgesteld. Daarin is afgesproken dat de Kerkstraat wordt afgewaardeerd van 50 km/u naar 30 km/u. Deze paden komen nu samen in de werkzaamheden die we gaan verrichten aan de rotonde.

Met deze aanpassingen wordt een voorschot genomen op het gewenste eindbeeld voor de Kerkstraat en het plein. We merken nu dat er nog steeds veel verkeer door de Kerkstraat rijdt dat eigenlijk op de randweg hoort te rijden. Zo’n 20% bestaat nog uit doorgaand verkeer. Met de aanpassingen nu en in de toekomst gaan we werken aan een meer autoluw centrum.

Wat gaan we doen?
De blauwe bewegwijzeringsborden voor doorgaand verkeer worden weggehaald en de rotonde wordt verwijderd. De Kerkstraat wordt een T-splitsing met de Rutger van Herpenstraat. De weg richting het St. Agathaplein wordt een stukje verlegd richting het Raadhuis. Deze komt te liggen daar waar nu de waterfontein staat. Voor het St. Agathaplein buigt de weg weer terug naar de huidige ligging.

De Kerkstraat wordt op deze plek ook meteen ingericht als een 30 km/u zone.

Wat gaat u hiervan merken?
Vanaf 26 februari start de aannemer met de werkzaamheden. De rotonde en de aansluitende wegen worden dan voor zeven weken afgesloten. De aansluiting richting het St. Agathaplein is nog vijf weken langer dicht. Er worden lokale omleidingen ingesteld via de Kievitlaan, Burgtstraat en Beatrixlaan, Wilhelminastraat en Van der Horststraat en Helfrichstraat (blauwe lijnen op de kaart). In de Prof. Van de Veldstraat en een stukje van de Burgemeester Schafratstraat wordt tijdelijk 1-richtingsverkeer ingesteld (groene lijn op de kaart). Het doorgaande verkeer wordt over de nieuwe randweg geleid.

De buslijn van Hermes (lijn 322) rijdt zeven weken via de Wilhelminastraat, Erpseweg en randweg N605. De halte Irenestraat wordt door deze lijn nu extra aangedaan.

Arriva (lijn 256 en 655) rijdt 12 weken via de Wilhelminastraat, Beatrixlaan en Burgtstraat.

De haltes Bergstraat en Kerkstraat (rode sterren op de kaart) in het centrum vervallen voor zeven weken. De halte Nia Domo vervalt voor 12 weken. Dit wordt ook bij de betreffende haltes gecommuniceerd.

Langs het werkvak blijven de voetpaden beschikbaar. Fietsers kunnen hier ook te voet gebruik van maken. Alle panden blijven zo bereikbaar.

Tijdelijke overlast
Boekel is volop in ontwikkeling. Na de verzwaring van ons elektriciteitsnet met de nodige overlast op de route centrum-Volkel volgt nu de centrumontwikkeling. Een plan met een totale doorlooptijd van zo’n 5 jaar. Wij proberen om met goede communicatie, duidelijke omleidingsroutes en goede afspraken met bus- en hulpdiensten de overlast te beperken. Wij kunnen overlast echter niet helemaal wegnemen. Uiteindelijk werken we toe naar een nieuw levendig en leefbaar centrum. Wij zijn van mening dat het eindresultaat opweegt tegen de tijdelijke overlast.

Actuele informatie
Voor de meest actuele informatie verwijzen wij u naar de website van de gemeente: www.boekel.nl/zuidwand. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op via email: frank.vandenbroek@boekel.nl.


BESLUITEN EN PLANNEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

In de vergadering van 30 januari 2024 is o.a. aan de orde geweest.

Controle- en rapportageprotocol 2023 tot en met 2026
Om de controle van de jaarrekening 2023 (en daarop volgende jaren) mogelijk te maken, dient de gemeenteraad een controle- en rapportageprotocol vast te stellen. Hiermee wordt de opdracht tot controle van de jaarrekening expliciet gegund en worden kaders vastgesteld waarbinnen de controle door de accountant moet worden uitgevoerd.

Verslag evenementen enquête
De gemeente Boekel heeft onder haar inwoners een evenementen enquête gehouden. Het college en de raad nemen hier kennis van.


Reisdocumenten piek
Heeft u een paspoort of identiteitskaart die binnenkort verloopt?
Maak dan tijdig een afspraak via onze website www.boekel.nl/afspraak.


Rijbewijs online verlengen
In de gemeente Boekel is het mogelijk om de verlenging van het rijbewijs online aan te vragen via de website van de RDW. U kunt het rijbewijs al na twee werkdagen ophalen op het gemeentehuis.

In plaats van twee bezoeken is dan één bezoek aan het gemeentehuis voldoende. Alleen maar om het rijbewijs op te halen en dat kan zonder afspraak tijdens onze openingstijden. De gemeente Boekel kan u zo nog beter van dienst zijn. U kiest zelf een moment dat u uitkomt voor het invullen van de aanvraag. Na twee werkdagen kunt u het rijbewijs persoonlijk ophalen bij de gemeente. Een aanvraag bij de balie duurt langer (7 werkdagen).

Online aanvragen is alleen mogelijk in het geval van verlengen van het rijbewijs of bij het uitbreiden van categorieën. Iemand die voor het eerst een rijbewijs aanvraagt, moet hiervoor nog wel naar het gemeentehuis.


VERGADERING VAN DE RAAD
Locatie: Raadzaal gemeente Boekel
Aanvangstijdstip: 19.30 uur

Agenda van de openbare raadsvergadering op donderdag 22 februari 2024:

  1. Opening
  2. Vragenhalfuur
  3. Trekking van het stemnummer
  4. Vaststellen van de agenda
  5. Besluit hamerstukken
  6. Spreekrecht voor burgers
  7. Raadsvoorstel inzake Bestemmingsplan Bovenstehuis
  8. Raadsvoorstel inzake Kadernota 2025 Belasting Samenwerking Oost rabant (BSOB)
  9. Raadsvoorstel inzake Kadernota 2025 Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
  10. Raadsvoorstel inzake Kadernota 2025 BHIC
  11. Raadsvoorstel inzake Concept kadernota 2025 Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO)
  12. Raadsvoorstel inzake Collectief Vervoer Brabant Noordoost (GR-KCV) (hamerstuk)
  13. Raadsvoorstel inzake Kadernota ODBN 2025 (hamerstuk)
  14. Raadsvoorstel inzake Deelname aan een experiment met een nieuw stembiljet tijdens de Europese Parlementsverkiezing 2024 (hamerstuk)
  15. Raadsvoorstel inzake Wijziging gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch
    Informatiecentrum per 1 januari 2025 (hamerstuk)
  16. Raadsvoorstel inzake Zienswijze Kaderbrief 2025 Veiligheid Regio Brabant Noord (VRBN) (hamerstuk)
  17. Raadsvoorstel inzake Werkwijze voor de behandeling van bezwaarschriften Boekel 2024 (hamerstuk)
  18. Raadsvoorstel inzake Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) BSOB (hamerstuk)
  19. Raadsvoorstel inzake Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) werkvoorzieningschap (hamerstuk)
  20. 20. Raadsvoorstel inzake Kadernota 2025 GGD Hart voor Brabant (hamerstuk)
  21. Mededelingen en ingekomen stukken
  22. Vaststelling notulen raadsvergadering 14 december 2023
  23. Sluiting openbaar deel
  24. Raadsvoorstel inzake Ontwikkelingen onderwijshuisvesting (besloten)

Spreekrecht voor burgers
Als burger kunt u tijdens raads- en commissievergaderingen gebruikmaken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan meldt u dit voor aanvang van de vergadering bij de griffier, mevr. le Comte (griffie@boekel.nl). Daarbij graag aangeven over welk onderwerp u het woord wilt voeren. Bij het agendapunt ´spreekrecht voor burgers´ zal de voorzitter van de commissie u het woord geven. De spreektijd bedraagt, afhankelijk van het aantal sprekers, maximaal 5 minuten.

Stukken inzien 
De raadsvoorstellen en conceptbesluiten kunt u vinden op onze website www.boekel.nl 
U kunt ook contact opnemen met de griffie(r) wanneer u de stukken in wilt komen zien. Mail dan naar griffie@boekel.nl of neem telefonisch contact op 0492-326800.


Verplaatsing luiercontainers
Vanaf begin januari zijn de luiercontainers verplaatst van het centrum van Boekel naar de Zandhoekse Loop in Boekel. Deze verplaatsing heeft geleid tot een aantal klachten en vragen.

Op de voormalige locatie van de luiercontainers aan de Raadstraat was sprake van veel overlast van bijplaatsing van restafval en overvulling van de luiercontainers, terwijl niet alle beschikbare containers gevuld waren.

Het college heeft daarom gekozen voor verplaatsing van de containers van alle locaties binnen het centrum van gemeente Boekel naar Zandhoekse Loop. De verwachting is dat het enkel en alleen verplaatsen van de containers bij de Raadstaat verschuiving van de problematiek met zich meebrengt. Namelijk dat inwoners andere locaties (Kloosterlaan –  Parkweg) opzoeken om daar hun luiers en textiel naar toe te brengen. Met als gevolg dat de overlast vanaf de Raadstraat naar de Kloosterlaan en de Parkweg wordt verplaatst. Dit wil het college voorkomen door alle containers te verplaatsen.

Ter informatie: Op de nieuwe locatie aan de Zandhoekse Loop is cameratoezicht aanwezig om deze overlast zoveel mogelijk te beperken. Dit is hier mogelijk omdat het particulier terrein betreft.

Het college evalueert over een jaar de verplaatsing van de containers en neemt naar aanleiding van deze evaluatie eventueel stappen.


PUBLICATIE BESLUIT TOT AANWIJZING COLLECTIEVE FESTIVITEITEN 2024
Op 6 februari 2024 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel de collectieve festiviteiten voor 2024 aangewezen. Het besluit wordt bekendgemaakt op de website www.officielebekendmakingen.nl. Indien u niet in de gelegenheid bent om het besluit digitaal in te zien en u wilt deze graag inzien dan kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente Boekel via het telefoonnummer 0492-326800.


TIJDELIJKE AFWIJKING BESTEMMINGSPLAN VOOR JAARLIJKS TERUGKERENDE EVENEMENTEN
Afgelopen zomer is de gemeente Boekel er door de rechter op gewezen dat haar bestemmingsplan voor de bebouwde kommen geen meerdaagse, jaarlijks terugkerende evenementen toelaat. Omdat de gemeente Boekel wil voorkomen dat deze evenementen niet meer door kunnen gaan, is er een aanvraag ingediend om tijdelijk af te kunnen wijken van het bestemmingsplan.

Het gaat om een afwijking van het bestemmingsplan om de volgende evenementen door te kunnen laten gaan:

  • Avondvierdaagse
  • Joepiedagen
  • Kermis Boekel en Venhorst inclusief extra activiteiten op de locatie van de horeca
  • Beach Soccer
  • Boecult
  • Kidsday
  • Jeugdkamp op het evenemententerrein van Venhorst

Zodra er een besluit is genomen over de tijdelijke afwijkingen, zal hiervan een kennisgeving gepubliceerd worden.


Gevonden en verloren voorwerpen t/m 12-02-2024

Gevonden:

  • nieuwe handschoen, kleur: zwart met blauw
  • pinpas, met naam: van Dijk
  • sleutelbos met diverse sleutels en alarmkastje en autosleutel Fiat
  • Silca sleutel met ring

Verloren:

  • 2 sleutels, met bruin lederen Pentax- label en blauwe flesopener
  • 2 sleutels aan musketonhaak en losse sleutel met aparte musketonhaak  met 4 cijfers
  • autosleutel Mercedes, met drie knopjes
  • jas, kleur: grijs, met sleutelbos handschoenen en oplader oortjes
  • portemonnee, kleur: bruin, inhoud: pasjes en geld
  • sleutel Volkswagen, zwart label met hanger kentekennummer

Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis  worden afgegeven en gemeld. Dit kan ook telefonisch of via de website www.boekel.nl.

Bij vermissing van  paspoort, identiteitskaart of rijbewijs, kunt u  aangifte doen op onze website www.boekel.nl met uw Digid.


Verduurzamen in Boekel
Een lagere energierekening, comfortabeler wonen en bijdragen aan een beter milieu? Verduurzaam uw huis met financiële hulp door de ISDE subsidie. Energie besparen kan ook al met de kleinste aanpassingen, als je maar weet waar je op moet letten. Met enkele bespaartips verlaag je je energierekening zonder dat het iets kost.

Boekel Energie zet zich in om Boekel te verduurzamen, dit doen we samen! Check daarom deze simpele bespaartips.

  • Verwarm alleen ruimtes waar u bent
    • Verwarm alleen ruimtes waarin u op dat moment bent en houd de tussendeur gesloten. Zo blijft de ruimte warm en wordt er niet onnodig gestookt.
  • Houd gordijnen dicht
    • Dichte gordijnen houden de warmte binnen. Zorg wel dat de gordijnen niet langer zijn dan de vensterbank, zodat ze niet voor de radiator hangen.
  • Schakel de waakvlam uit
    • Heeft u in huis nog een gaskachel of oude ketel met waakvlam? Doe dan de waakvlam uit buiten het stookseizoen.
  • Zet de CV-ketel op 60 graden
    • De meeste cv-ketels staan standaard ingesteld op 80 graden. Door de aanvoertemperatuur lager in te stellen, bespaart u veel gas. De ketel werkt ook nog eens efficiënter met een temperatuur van 60 graden.
  • Douche korter
    • Ruim 25 procent van het gasverbruik gaat op aan warm water voor de badkamer en keuken. Bespaar eenvoudig door dagelijks 1 minuut korter te douchen. Of neem vaker de douche dan een bad. Een bad nemen van 120 liter kost ruim 3 keer zoveel water en energie als een douche van 5 minuten.
  • Trek stekkers uit het stopcontact
    • Sommige apparaten gebruiken energie terwijl ze op stand-by of uit staan. Dit sluipverbruik kun je voorkomen. Heeft het apparaat een uitknop? Gebruik die dan i.p.v. de stand-by knop, zodat geen onnodig stroom wordt verbruikt.
  • Gebruik de vaatwasser efficiënt
    • Zet de vaatwasser pas aan als deze vol is én gebruik de eco-stand. Hiermee kunt u al z’n €45 per jaar besparen.
  • Controleer of de koelkast goed sluit
    • Indien de koelkast niet goed sluit, kost dit al snel 10-15% extra energie. Om dit te controleren kunt u een biljet van €10 proberen door de deur te krijgen. Indien dit lukt, moet de afsluitstrip vervangen of schoongemaakt worden.
  • Laat restjes eten eerst afkoelen
    • Laat het eten eerst afkoelen voordat het in de koelkast gezet wordt. En leg bevroren producten voordat u ze gebruikt in de koelkast. Bij het ontdooien komt er kou vrij, waardoor de koelkast minder hard hoeft te werken.
  • Bespaar energie door kleine aanpassingen
    • Ledlampen gebruiken 85% minder stroom dan gloeilampen en 75% minder dan halogeenlampen. Een ledlamp is duurder, maar gaat 15 keer langer mee dan een gloeilamp.
    • Gebruik folie of een tochtstrip. Of vernieuw kitranden. Dit om uw naden en kieren zo goed mogelijk te isoleren.

Heeft u nog verder advies of hulp nodig? Boekel Energie helpt u graag tijdens het ENERGIECAFÉ op donderdag 28 MAART 2024, 20:00 uur in NIA DOMO