Heemkunde: Lezing over het Duits Lijntje
vrijdag 7 november 2025 door Redactie inBoekel

Namens Erfgoedvereniging Heemkundekring Sint Achten op Boeckel worden leden en niet-leden uitgenodigd om de lezing over het Duits Lijntje bij te wonen in de aula van het Sint Jangebouw (JAN&CO) op maandagavond 17 november aanstaande om 20.15 uur. De lezing vindt plaats na afloop van de Algemene Ledenvergadering en de toegang is gratis.
Veel mensen zullen in het buitengebied van Schijndel, Veghel of Gennep ongetwijfeld wel eens overblijfselen van een spoorlijn hebben gezien en zich hebben afgevraagd wat de achtergrond daarvan is. De spaarzame stukken rails en seinpalen die her en der in het Nederlandse en Duitse landschap nog zichtbaar zijn, zijn overblijfselen van de spoorlijn van Boxtel naar Wesel in Duitsland. Deze spoorlijn, opgericht door de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS), maakte deel uit van een grotere railverbinding tussen Engeland, via Duitsland en Oostenrijk, naar Rusland. In Veghel bestaat nog een stationsemplacement dat door vrijwilligers van de Stichting SIEMei in originele staat wordt gehouden als herinnering aan deze relatief korte periode.
De NBDS werd in 1878 opgericht, na veel financiële en organisatorische moeilijkheden. In 1919 werd de verbinding overgenomen door de concurrent Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen en in 1922 werd de NBDS failliet verklaard. De uitvinding van de trein luidde destijds het tijdperk in van ‘snel–sneller’. Goederen, post en personen moesten steeds sneller vervoerd kunnen worden naar hun bestemming. Men zocht naar manieren om de reistijd zo veel mogelijk te beperken. Hoewel er al een traject bestond dat door de Staatsspoorwegen werd onderhouden, wilde men een nóg snellere verbinding realiseren, wat de NBDS voor ogen had. De uiteindelijke tijdswinst bedroeg een kwartier.
De lezing wordt verzorgd door Jos Mandos, lid van Heemkundekring Boxtel en auteur van diverse boeken over dit onderwerp. Hij beschrijft niet alleen de aanleg van de spoorlijn, maar ook de sociale gevolgen voor de streek: de nieuwe werkgelegenheid, het afstaan van grond door boeren en de nieuwe reisverbindingen voor de lokale bevolking dankzij de kleine stationnetjes in dit relatief dunbevolkte gebied.
