Het verloop van de Oost-West oriëntatie waar veel om te doen is
woensdag 6 november 2024 door Redactie inBoekel
Dat laatste woord “oriëntatie”, dat is wat er tot op heden is gebeurd, en waar veel om te doen is. De raad is in verschillende informatiegesprekken bijgepraat over de verschillende opties (tracés) welke mogelijk zijn om het Oost-West verkeer niet meer door het centrum te laten rijden.
Een aantal van de voorgestelde oplossingen werd als niet logisch en niet praktisch bevonden. De uiteindelijke keuze voor tracé A1 werd door de raad gedragen maar wel met de wens ook de ontwikkelingen van de nieuwbouwwijk Burgt fase 2 erbij te betrekken. Daarmee komt de Driedaagse nadrukkelijk in beeld om deel te worden van de oplossing. Dat veel inwoners zich nauw betrokken voelen bij de ontwikkelingen rondom het Oost-West tracé werd duidelijk tijdens de raadscommissie van Wonen en Werken waarin het raadsvoorstel voor het uitwerken van het voorgestelde tracé A1 en om hiervoor een kostenberekening te maken, werd besproken.
Tijdens de commissievergadering waren er 5 insprekers die hun zienswijze en hun zorgen deelden met commissieleden. Zoals vaker bij gevoelige onderwerpen, want zo mag je het Oost-West tracé wel noemen, zijn de insprekers verdeeld en komen ze op voor hun belangen. En dat is hun goed recht. Als raad horen wij alle argumenten te wegen en mee te nemen in onze beslissing. Zo werd door een van de insprekers de Waterval als verkeersonveilig en gevaarlijk benoemd en werd een voorstel gedaan om het verkeer niet meer via de Waterval te laten rijden maar via een meer oostelijk nieuw aan te leggen weg te laten lopen en hiervoor sportvelden beschikbaar te willen stellen. Dat deze door sommige politieke partijen omarmde oplossing niet mogelijk is, werd genegeerd. Wanneer gronden niet beschikbaar zijn en ook niet kunnen worden verworven dan is de vraag wat is dit voorstel dan waard?
De huidige voorgestelde Oost-West oriëntatie (route) is niet over 1 nacht ijs gegaan. Met 2 themabijeenkomsten waar de raad breed geïnformeerd is en met 2 bewonersbijeenkomsten waarbij alle opmerkingen, vragen en wensen voor zover mogelijk meegenomen zijn, worden wij nu geconfronteerd met een nieuw tracé. Behalve dat dit nieuwe tracé onrealistisch en tijdrovend is zorgt het voor extra kosten en vertraging met alle risico’s van dien. Wellicht denk u, vind de VVD het dan niet belangrijk dat alle sporters op een veilige manier de sportvelden kunnen bereiken? Natuurlijk vind de VVD dat. Wij hebben de verkeersveiligheid al eerder benoemd bij het voornemen om 30 semipermanenten woningen te bouwen aan de Waterval. Iets dat andere partijen een goed voorstel vonden.
Als VVD willen wij wel een beeld hebben van hoe de wegenstructuur van Burgt fase 2 er uit kan komen te zien. Met dergelijke informatie willen wij een duidelijke keuze kunnen maken voor het kiezen van het uiteindelijke tracé A1. Voor nu gaat het nog steeds om een oriëntatie waarmee de raad inzicht krijgt in de opties en mogelijkheden voor het inrichten en verkeersveilig maken van het nieuwe tracé. Pas daarna wordt er een besluit genomen en budget vrijgemaakt.
De VVD is dan ook van mening dat je politiek van emoties moet kunnen scheiden. Het gaat hier om een grote kostenpost die uiteindelijk door ons allemaal betaald moet worden.
De VVD fractie Frans Dijcks en Ferenc Koolen