We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Hoe kleuters hun eigen werkplek vormgeven en spelend leren

maandag 29 maart 2021 door

Vorige week werden we maandagochtend verrast met een lege hoek die met rood lint was afgezet. De daarbij opgehangen brief met de woorden ‘te huur’ en een reeks cijfers maakte ons heel nieuwsgierig. Wat huren is wisten enkele kinderen: ‘Iets wat je mag lenen om in te wonen en het kost geld’. Met hulp van de Teltijger hebben we ontdekt dat de cijferreeks een telefoonnummer was. Maar van wie dan? Dat moest zeker van een man zijn, want ‘mannen hebben lint’.

Dit is een ingezonden stuk van KC de Regenboog.

Een telefoontje leverde veel informatie: het nummer was van makelaar Mevrouw Wiegersma en ze woonde in Den Haag. Van haar mochten we de plek huren voor €50 per week met de voorwaarde dat het een winkel moest worden. Maar welke winkel dan? Daar heeft de Letterdief ons ontzettend mee geholpen, want de volgende ochtend was de lege hoek (nog steeds afgebakend met rood lint!) bezaaid met letters: grote en kleine letters, gekleurde letters, letters die we al kennen en ook nieuwe letters. Dus was het in een keer duidelijk welke winkel het zou worden: Het Letterwinkeltje.

De makelaar ging akkoord, als we beloofden vrijdag die €50 te betalen. Daarna mochten we het lint los knippen en een begin maken met het inrichten van een winkel. En willen we nog langer huren, kan dat, als we wekelijks betalen op vrijdag. Inmiddels is de winkel al aardig op weg een echte letterwinkel te worden, is er geld bij de bank gehaald, is de kassa gevuld, weten we de openingstijden van ’s ochtends en ook ’s middags, zijn er al veel letters gesorteerd, heeft de Letterdief een spannende letterdoos gebracht en is de eerste enveloppe met €50 is op de post gegaan.

Vanuit een grote betrokkenheid en met een enorme drive is door kinderen uit groep 1/2 in een paar dagen tijd een lege hoek veranderd in een plek waar het bruist van de ideeën, waar volop initiatief is en waar de komende weken met veel energie gespeeld en gewerkt gaat worden.

Annemiek Ketelaars, groep 1-2a
KC de Regenboog

Hoe kleuters hun eigen werkplek vormgeven en spelend leren