We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Hoe zorgen we dat iedereen er toe blijft doen?

maandag 8 september 2025 door

Hoe zorgen we dat iedereen er toe blijft doen?

Onze school, OBS De Uilenspiegel, maakte de afgelopen jaren een flinke groei door. Van vijf groepen groeiden we in vijf jaar naar tien groepen en dan nog een instroomgroep gedurende het schooljaar: elf groepen in totaal. Door deze groei merkten we dat het lastig is om het onderwijs zo te organiseren dat ieder teamlid het gevoel heeft het verschil te kunnen maken. En dat vinden we wel belangrijk. Want net als bij kinderen vinden we het bij onze teamleden belangrijk dat ze vanuit de psychologische basisbehoeften autonomie, competentie en relatie kunnen werken.

Het afgelopen jaar zijn we daarom gaan zoeken hoe we onze organisatiestructuur zo kunnen aanpassen dat iedereen voelt dat hij/zij het verschil kan maken binnen onze school.

We bestudeerden twee modellen. We bekeken het TAO, wat een teamgecentreerde arbeidsorganisatie is. Daarnaast bestudeerden we het KaBOt-model. Dit is ook een model om onderwijs anders te organiseren, uit Vlaanderen.

We willen niet één van de modellen 1-op-1 kopiëren, maar kijken wat het beste past bij onze school. We willen een platte organisatie waarbij iedereen ertoe doet. Het MT neemt het team nadrukkelijk mee in het proces. We merken enthousiasme vanuit het team om het anders te durven doen.

We starten met twee onderwijsteams: eentje voor de groepen 0 t/m 3 en eentje voor de groepen 4 t/m 8. Elk onderwijsteam krijgt een teamverantwoordelijke. Tweewekelijks hebben de teams een moment samen om het primaire proces te bespreken. Elk team is gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderwijsproces.

Daarnaast hebben we een aantal expertteams voor: gedrag/ondersteuning, kwaliteit, taal/lezen/spelling, rekenen, E.G.O. (ervaringsgericht onderwijs) en talent. Mensen uit dit team hebben extra scholing gevolgd over de betreffende onderwerpen of affiniteit met het onderwerp. We merken het enthousiasme omdat collega’s aan kunnen geven waar interesses liggen: waar worden ze blij van?

Wanneer een groep een vraag heeft over bijvoorbeeld rekenen, kunnen ze bij het expertteam rekenen terecht. De expertteams hebben drie wekelijks een moment samen. Waar staan we? Welke nieuwe ontwikkelingen pakken we op? Wat is nu belangrijk voor onze school?

In elk expertteam heeft iemand van het onderwijsteam 0 t/m 3 en 4 t/m 8 zitting. Elk team heeft een verantwoordelijke. Deze collega krijgt vier uur per week om aan taken te werken voor zijn/haar team.

Vijf keer per jaar zitten de onderwijsteamverantwoordelijke en expertteamverantwoordelijke bij elkaar met de directeur. Zitten we op koers? Hoe loopt het? Waar moeten we accentveranderingen aanbrengen?

We zijn nu bijna drie weken onderweg in het nieuwe schooljaar. Het is nog even aftasten samen. Maar we merken enthousiasme bij onze teamleden. De organisatie is plat. Geen tussenlagen. We hebben echt het gevoel dat we het samen dragen. Ieder met zijn eigen competenties. Er ligt veel autonomie bij de mensen op de werkvloer. En ik zie dat dit energie geeft. En plezier. Mooi om te zien.

We houden jullie op de hoogte.
Team Uilenspiegel, Sjaak van Moorsel