Ieder kind heeft zijn of haar talenten
zaterdag 7 maart 2020 door Redactie inBoekel
Ieder kind heeft zijn of haar talenten. Bij ieder kind kunnen we ook werkpunten bedenken. Wat kan beter? Wat gaat nog niet goed? Waar zetten we een handelingsplan op? Dit is ook een valkuil van het onderwijs: anticiperen op wat níét goed gaat. We kunnen ook kijken naar kwaliteiten. Wat kan een kind wél goed? Wat kunnen we daarmee? Hier een verhaal waarbij een kind in zijn kracht wordt gezet. Waarbij zijn talent wordt aangesproken.
Dit is een ingezonden stuk van OBS Uilenspiegel.
Teun
Sinds jaar en dag start ik als leerkracht mijn dag in de kring met tokkelen op mijn gitaar. Ik verwelkom kinderen, ik maak een kort praatje en ondertussen tokkel ik door. Tijdens dit tokkelen vraag ik de kinderen ook om in de kring te komen, het stil te maken en samen de dag te starten.
Vorig jaar mocht ik even in groep 3 / 4 zijn, om daar les te geven. Bijna automatisch nam ik mijn gitaar mee. Ook daar zong ik een liedje en tokkelde op mijn gitaar. Ik zag en hoorde dat Teun dit mooi vond. ‘Ik speel ook gitaar’, zei hij tegen mij. ‘Dan moet je maar je af en toe mijn gitaar komen lenen’, zei ik tegen hem. ‘Lekker even gitaar spelen, Teun, doe maar gerust’, vervolgde ik.
Wanneer Teun even rust zocht of zin had in een korte time out kwam hij mijn klas inlopen. Hij speelde even gitaar om daarna weer naar zijn eigen klas te gaan. Nu zit Teun bij mij in de klas. Hij speelt nog steeds graag gitaar. Hij kan al loopjes waar ik jaloers op ben. Zo hoor ik het intro van Roller Coaster van Danny Vera vaak langs komen. Vaak is Teun in mijn klas al aan het tokkelen wanneer ik mijn kopje thee in de vroege ochtend heb gehaald. Soms laat ik hem doorspelen. Soms vraag ik of ik ook even mag tokkelen. Laura, juf van groep 1/2 weet ook dat Teun graag gitaar speelt. ‘Zou je een keer bij mij in klas gitaar willen komen spelen?’, vraagt ze aan Teun. Teun wil wel. Het doet hem goed.
Het is maandag, vlak voor de kleine pauze, in de ochtend. ‘Ik ben even naar Laura’, zegt Teun. ‘Even gitaar spelen. Dat heeft ze me gevraagd.’ ‘Natuurlijk’, zeg ik tegen Teun. Tien minuten later komt hij rustig terug in de klas en zet de gitaar terug. Later op de dag zie ik het filmpje wat Laura heeft geplaatst op onze school-app. Teun zit midden in de kring en tokkelt een mooi melodietje. De kleuters zitten heel ontspannen en rustig om hem heen. Kijkend en luisterend naar Teun zitten ze hun fruit op te peuzelen. Mooi dat Laura het talent van Teun ziet en dit inzet. Zo fijn voor alle kleuters. En voor Teun.
Mooi Teun, dank je wel!
Groetjes Sjaak van Moorsel
Team OBS Uilenspiegel