Maak het oplichters niet te makkelijk
vrijdag 9 juli 2021 door Redactie inBoekel
Oplichters worden steeds slimmer. Ze verzinnen steeds weer nieuwe manieren om mensen op te lichten. Buurtpreventie Boekel gaf de afgelopen weken inzicht in de verschillende methodes. Deze week zijn de laatste twee methodes aan bod. Met tips om dergelijke oplichting te voorkomen. Want laten we het ze niet te makkelijk maken.
Phising (via bijvoorbeeld nepmailtjes)
Via een valse e-mail of sms proberen internetcriminelen je gegevens te achterhalen en daarmee aan je geld te komen. Dit heet phising, letterlijk ‘hengelen’. In een bericht wordt gevraagd om op een link te klikken. De link leidt naar een valse website die sprekend lijkt op de echte website van bijvoorbeeld je bank. Op de website wordt gevraagd om je gegevens in te vullen of in te loggen. Op deze manier krijgen internetcriminelen toegang tot je gegevens en proberen zij aan je geld te komen. Het verschil tussen een nep- of een echt bericht is soms lastig te zien.
Waar moet je op letten?
- Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij? Let op! Eerst checken, dan klikken.
- Klik nooit op een link van een mail of sms die je niet vertrouwt en download geen bijlage.
- Twijfel je? Bel dan de organisatie waar het om gaat, zoals je bank en zoek daarvoor zelf het telefoonnummer op.
- Check het e-mailadres of telefoonnummer van de afzender.
Spoofing
Bij spoofing wordt er een trucje gebruikt om een andere identiteit aan te nemen. Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’.
Wordt je gebeld door je bank? Let op. Een oplichter kan zich telefonisch voordoen als iemand van je bank. Het telefoonnummer manipuleert hij, waardoor ook daadwerkelijk het telefoonnummer van de bank op je telefoon verschijnt.
De oplichter zegt dat er wat mis is met je betaalrekening of bankaccount en vraagt je om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé-gegevens of inloggegevens.
Waar moet je op letten?
- Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening.
- Banken vragen nooit om persoonlijke gegevens.
- Verbreek de verbinding als je het niet vertrouwt.
- Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag.
Ben je toch slachtoffer geworden?
- Meld het onmiddellijk bij je bank;
- Doe altijd aangifte of melding bij de politie;
- Meld het bericht ook als je geen slachtoffer bent geworden bij de Fraudehelpdesk.
Meer informatie?
Kijk voor meer tips over veilig internetten op Veiliginternetten.nl. En voor meer informatie over veilig bankieren op Veiligbankieren.nl.