We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

“Een open mind is wat ik ze gun, élke dag”

zaterdag 5 januari 2019 door

“Een open mind is wat ik ze gun, élke dag”

Dit is een ingezonden stuk van OBS Uilenspiegel.

Deze week heeft Rianne, mijn duo leerkracht van groep 4/5, in de klas verteld over een ‘open mind’ en ’fixed mind‘.

Rianne bespreekt met de kinderen hoe je kunt reageren wanneer iets niet lukt. Je denkt bijvoorbeeld; ’dat kan ik niet’ of ‘dan gaat het me NOOIT lukken.’ Er is dan niet veel ruimte meer in je hoofd. Misschien kun je daarvoor in de plaats denken; ’dat lukt me NOG niet‘ of ’dan bedenk ik wat ik kan doen’.

De kinderen begrijpen en voelen het verschil. Ze kunnen dit ook koppelen aan de termen ’open mind’ en ’fixed mind’. En dat al op deze leeftijd. Ondertussen ben ik bezig met de voorbereiding van het respect project in januari, positief denken staat daarin centraal.
Tijdens mijn zoektocht kom ik het lied ‘Mooi’ van Marco Borsato tegen. Dit lied sluit heel mooi aan bij het gesprek wat Rianne met de kinderen had op vrijdag. Ik besluit niet te wachten, Ik zoek thuis de akkoorden op, probeer het te spelen en breng het lied nu al in.We moeten het ijzer smeden als het heet is. Bij elke zin van het lied ’Mooi’ kunnen de kinderen feilloos aangeven of het een ’fixed mind’ is of een ’open mind’.

Het raakt Rianne en mij dat dit zo mooi samenvalt, haar verhaal en mijn lied. Regelmatig zing ik het lied in de kring. ‘Zie je dan de zon, of zoek je achter alles naar de schaduw op de grond‘. Wanneer ik het over ’open mind‘ heb open ik mijn armen. Bij ’fixed mind’ sluit ik mijn armen gekruist voor mijn borst. Tijdens het werken heeft één van de kinderen even de bokkenpruik op. Ik laat het even gaan. Het mag er zijn. Na een tijdje loop ik naar het kind, er is ruimte voor gesprek.
Wanneer ik zijn gedrag koppel aan het lied en de twee woorden geeft de jongen haarfijn aan dat hij even op slot zat. ‘Fixed, dat is niet handig’, zegt hij. Waarna hij zich begrepen voelt, zijn ogen stralen weer en hij gaat weer aan de slag.

‘Hoe oooee mooi kan het leven zijn.
Het is maar hoe je kijkt, het is maar wat je droomt.
Hoe oooee mooi is jouw werkelijkheid, jij bent net zo rijk.
Zo rijk als je je voelt.’

Als ik de kinderen dit mee mag geven voor komend jaar, dan ben ik heel tevreden.

Wanneer ik kinderen kan laten denken in kansen en mogelijkheden ligt er een rijk leven voor hun in het verschiet. En dat is wat ik ze wens, voor vandaag, morgen en hun verdere leventje.

Sjaak van Moorsel, team Uilenspiegel