Relatie, talent en uitdaging
vrijdag 15 februari 2019 door Redactie inBoekel
De drie begrippen relatie, talent en uitdaging staan centraal bij Kindcentrum Octopus. Afgelopen week zagen we daar een schitterend voorbeeld van in de groepen 3 en 5.
De groepen 3 sluiten ieder thema op een originele manier af. Deze week werd het thema zon-maan-sterren afgesloten. Dit gebeurde met een presentatie verzorgd door één van de ouders van die groep. In het dagelijks leven is deze ouder docent natuurkunde in het voortgezet onderwijs. De geweldig mooie, zelfgemaakte kaart (door haar oudste dochter) met de planeten erop, had direct de belangstelling van alle kinderen. “Wat zijn die kleine bolletjes bij Jupiter?,” vroegen de kinderen zich onmiddellijk af. Het bleken de 79 manen te zijn die bij Jupiter horen.
Het was een uitdaging om de hoeveelheid vragen te beantwoorden. De kinderen wilden heel erg graag weten hoe het kan dat een astronaut kan zweven. De uitleg over de wet van de zwaartekracht maakte hen dat duidelijk.
Spelend ontdekkend leren; in de hal is een space station nagebouwd , er staat een raket waar de kinderen in kunnen spelen, het nabootsen van het zweven is nog een uitdaging! In de klas staat een echte telescoop opgesteld.
Het blijft een feest om op deze manier te werken, de talenten van de kinderen worden optimaal benut, ze leren van en met elkaar. En het mooie is dat kinderen het niet ervaren als leren, dat is de kern van spelend leren. Dat typeert het onderwijs op Kindcentrum Octopus.
Toevallig was groep 5 ook bezig met het thema “ruimte”. Wat fijn dat deze moeder bereid was om in groep 5 haar verhaal nog eens te doen. De kinderen kwamen met ontzettend veel vragen; ze wilden o.a. weten of ze uit konden rekenen hoeveel steentjes er op het plat dak van hun lokaal lagen. Hoe zwaar is de aarde? Waarom is er geen leven op de andere planeten? Alle vragen mochten op briefjes geschreven worden, en aan het einde van de week, waren de vragen beantwoord.
Wat heerlijk om zo’n betrokken ouders en kinderen te hebben.