We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Ruimte om zelf te ontwerpen

maandag 5 februari 2018 door

Ruimte om zelf te ontwerpen

Dit is een ingezonden stuk van OBS Uilenspiegel

Het is donderdag, iets voor half elf. De kinderen lopen naar buiten voor de kleine pauze. Jako komt naar mij; ‘mag ik de sleutel van de stenen buitenberging, ik wil daar een grote schop uit halen’. Ik geef aan dat dit natuurlijk mag. Hij rent naar binnen en even later zie ik hem met de grote sleutel richting de buitenberging gaan.

Ook Diem komt naar mij. ‘Mag ik de sleutel van het andere opberghok ook want ik wil nog meer scheppen pakken’. Ook hij snelt naar binnen. Alle scheppen worden naar buiten gehaald en binnen een paar minuten is iedereen druk in de weer. Hier lijkt een plan achter te zitten.

Het is geweldig hoe alle kinderen aan het werk zijn, dit is een mooie foto waard!

Na een dik kwartier komt een kind van groep 3 / 4 met de bel naar buiten. De kleine pauze is afgelopen. De scheppen blijven liggen in de zandbak en krijgen even rust. Maar niet voor lang: om twaalf uur stormen de kinderen weer naar buiten. De bovenbouwers snellen naar buiten. Meteen zijn ze weer druk aan het werk in de zandbak. Ik ga mijn boterhammen pakken. Kopje thee erbij en even pauze houden. Binnen een minuut of vijf komt een surveillerende moeder de koffiekamer in. ‘Heeft er iemand een fototoestel of smartphone? Het is geweldig hoe alle kinderen aan het werk zijn, dit is een mooie foto waard’.

Ik loop naar buiten. Het is inderdaad prachtig. Tientallen kinderen bedenken en maken een prachtig gangenstelsel in de zandbak. Ook kinderen van groep 5 / 6 werken inmiddels mee. Vanuit een grote band kunnen ze het gangenstelsel betreden en ondergronds verschillende routes kiezen door tunnels, veilig en verstevigd door tonnen. Er is een goede samenwerking. Hier lijken wel tunnelbouwers in de dop aan het werk. Peer en Gian vertellen: ‘Er waren een paar kinderen die bedachten het plan om een ondergrondse tunnel te maken. Uiteindelijk besloten veel kinderen om mee te doen met de tunnel. Toen we een poosje bezig waren werd de tunnel wel mooi. Iedereen was trots. Ook de leraren vonden het mooi. En het was nog niet eens klaar. Als eerste legden we een band op het zand en van daaruit groeven we naar beneden. We groeven twee kanten op zodat je twee uitgangen hebt.’ Samen met de moeder op het plein en een andere collega geniet ik van het schouwspel.

Wanneer ik mijn blikveld verplaats naar het achterste gedeelte van de speelplaats zie ik kinderen spelen met takken. Ze worden als wandelstok gebruikt. Ik denk terug aan andere mooie momenten: Kinderen die de takken gebruiken om een hut te bouwen. De takken die dienen voor het bouwen van een gym circuit. De boomstammen die gebruikt worden als picknicktafel.

Wat ben ik blij met onze speelplaatswerkgroep die op de speelplaats ruimte creëert voor het zelf ontwerpen door kinderen. Natuurlijke materialen waarbij de kinderen zelf bepalen wat voor functie de materialen krijgen.
En het werk aan de tunnel .. dat gaat ondertussen gewoon door.

Sjaak van Moorsel,
Team Uilenspiegel