Verhalend ontwerpen vergroot de betrokkenheid
vrijdag 19 oktober 2018 door Redactie inBoekel
Dit is een ingezonden stuk van OBS Uilenspiegel.
Vorige week was het zover. We gingen op kamp, net zoals ieder jaar. Voorafgaand aan het kamp kwamen we met organiserende ouders bij elkaar om rondom het thema een programma samen te stellen. Floor, juf van groep 3/4, heeft een eerste opzet gemaakt voor het rode draad verhaal.
Op de eerste voorbereidende avond maken we samen het verhaal nog mooier en spannender. We maken elkaar enthousiast. Een ouder ontfermt zich over het verhaal en werkt het verder uit. Een heel groot schilderij van koning Willem-Alexander en koningin Maxima wordt op kamp ontvreemd. Dat gaat spannend worden.
In de klassen zijn we ondertussen druk bezig rondom het thema van dit jaar: Nederland. In onze klas ontstaat een museum. We praten over de verschillende provinciën, er staan verschillende grondsoorten in de klas, we bouwen in de zandbak en discussiëren wie er in Nederland nou eigenlijk de baas is. En hoe zit dat in onze eigen gemeente Boekel?
De kinderen schrijven een brief naar de burgemeester. Ik maak een afspraak met de burgemeester van Boekel en we mogen met twee groepen op het gemeentehuis komen. Daar bespreekt hij alle vragen van de kinderen. Ook de burgemeester zit in het rode draad verhaal: hij heeft een rol. Ik heb dit van te voren met hem doorgesproken. Het grote schilderij van onze koning en koningin breng ik vooraf naar het gemeentehuis.
Dit schilderij is van burgemeester van Meer uit Blijdorp, zo vertelt de burgemeester. De burgemeester van Boekel bewaakt dit schilderij tijdelijk. Tijdens onze aanwezigheid in de collegezaal krijgt onze burgemeester een telefoontje van burgemeester van Meer. De kinderen gaan naar Blijdorp op kamp. Ze gaan daar het dorp bouwen: Blijdorp. Ze mogen het schilderij meenemen naar school en moeten het streng bewaken. Lukt dit jullie? Natuurlijk, meneer de burgemeester. Er moet een plek gevonden worden voor het schilderij. Ook wordt er een brief gemaakt welke kinderen op welk moment het schilderij bewaken. Elke ochtend wordt er gekeken of het schilderij nog op school is. Het verhaal stroomt door de aderen van de kinderen. Dit wordt nog versterkt wanneer burgemeester van Meer, personage wat door een ouder wordt gespeeld, op school komt.
Burgemeester van Meer houdt van een gezonde, nette gemeente en stuurt ook regelmatig Conja, een hippe bewegingsjuf, die allemaal bewegingen op muziek oefent met de kinderen. Daarnaast verschijnt burgemeester van Vliet van de naburige gemeente. Zij vindt het maar niks dat wij het schilderij mogen bewaken. En ze is ook jaloers wanneer ze hoort dat Willem-Alexander en Maxima Blijdorp komen bezoeken. Ze probeert burgemeester van Meer in een kwaad daglicht te stellen.
Op kamp aangekomen bouwen de kinderen aan het dorp dat het een lieve lust is. Aangemoedigd door burgemeester van Meer. De personages werken betrokkenheidsverhogend. De ateliers op het kamp staan ook in het teken van ons thema. De twee burgemeesters en Conja lopen regelmatig tussen de ateliers door. Alle activiteiten worden rondom het verhaal bedacht. Het verhaal is niet tot achter de komma opgetekend. Afwijken mag. Graag zelfs wanneer dit de betrokkenheid weer verhoogd. Ouders, leerkrachten en kinderen genieten met volle teugen van de dagen.
Op de tweede dag wordt het schilderij ontvreemd. Wie zal dat hebben gedaan??
Uiteindelijk komt alles goed. Het, tijdens het bosspel, verdiende geld wordt gegeven aan burgemeester van Vliet waardoor het schilderij net op tijd terug is voordat de koning en koningin in een mooie auto arriveren. Over de prachtig geschilderde loper lopen zij naar de mooi gepimpte stoelen en nemen plaats. Alle kinderen mogen over de loper naar de koning en koningin lopen en krijgen een mooi woordje van burgemeester van Meer.
Iedereen is moe, iedereen is voldaan. Wat een mooi kamp. Ook dit jaar weer. Het schilderij staat te pronken achter het koninklijk paar.
Sjaak van Moorsel