Gemeentenieuws week 6
maandag 5 februari 2024 door Redactie inBoekel
Week 6 – 2024
Woord van de burgemeester
Samenwerken = een werkwoord
Ik wist het al en u weet het natuurlijk ook. Maar als je er over nadenkt dan is het zo helder als wat. Samenwerken doe je niet alleen. Samenwerken doe je samen! En dat samenwerken kan op velerlei gebied. Als gemeente willen we graag uitstralen dat ‘samenwerken’ een belangrijk uitgangspunt is voor ons. De kernboodschap in onze nieuwe wervingscampagne is dan ook: we doen het samen en we bieden kansen aan iedereen.
In woord en beeld
Om onze toekomstige medewerkers te bereiken hebben we onze gemeente onlangs gepresenteerd in een speciale editie van Binnenlands Bestuur, namelijk ‘Jong & Ambtenaar’. De artikelen kunt u lezen op de website van onze gemeente en gaan over het belang van samenwerken binnen onze organisatie. In Boekel werken we in kleine teams en daarom wordt veel onderling overlegd en samengewerkt. In het interview ‘Opgroeien met vallen en opstaan’ vertelt Jorg van Doren, jeugdconsulent, hoe hij samen met zijn team ervoor zorgt dat jongeren een helpende hand wordt geboden. Samen pakken zij de problemen aan. Indien nodig gaan zij de samenwerking aan met externe deskundigen.
Tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst begin januari is de promotiefilm voor het werken bij de gemeente Boekel gelanceerd. Samen met gespecialiseerde bureaus heeft de gemeente een moderne campagne neergezet waar we veel positieve reacties op krijgen. De kernboodschap van de film: Persoonlijk contact met inwoners is en blijft de kracht van onze organisatie. Hoewel we in de gemeente Boekel open staan voor innovatie, zoals kunstmatige intelligentie, blijft persoonlijk contact en samenwerking de basis voor al het werk binnen onze gemeente.
Zowel de geschreven artikelen als de film zijn op de social media kanalen van de gemeente gedeeld en op onze website geplaatst. Wanneer u deze een ‘like’ of ‘interessant’ of zelfs een ‘repost’ geeft dan zorgen we er samen voor dat we onze gemeente ook buiten Boekel promoten.
Externe en interne deskundigen
Als gemeente werken we met veel externe partijen en bedrijven samen op velerlei gebied zoals: woningbouw, groenbeheer, zorg, ICT. Vanzelfsprekend is samenwerken ook intern de basis. Soms is de gemeente net als een bijenkorf. Bezige bijen vliegen in en uit en verzamelen informatie en maken daarmee beleid en bieden hulp. Als voorbeeld noem ik hier het Dorpsteam dat sociale hulpverlening biedt aan bewoners. Ter ondersteuning hebben zij de Kleine Gids ontwikkeld waarin de belangrijkste sociale hulpvragen aan bod komen. Alle inwoners van de gemeente Boekel krijgen deze Kleine Gids deze week gratis met het weekblad in de bus. Alles met het doel om burgers zo optimaal mogelijk te helpen en te woord te staan. Daarnaast wil ik ook al onze medewerkers achter de schermen noemen. Want de ene collega is meer zichtbaar dan de andere. Maar samen zorgen ze ervoor dat alles werkt als een geoliede machine.
Aankomend weekend begint het carnaval. Een prachtig feest van gezelligheid en gemoedelijkheid dat we samen vieren. Een feest waarbij iedereen gelijk is. Een feest zonder rangen en standen. Zou het niet mooi zijn als we hier ook nà carnaval eens vaker aan denken… Ik wens u veel plezier tijdens dit mooie dorpsfeest! Geniet SAMEN van deze dagen. Alaaf!!
Met samenwerkende groet, Caroline
Het Soorten Management Plan belangrijk onderdeel in de energietransitie
Het Soorten Management Plan (SMP) beschermt beschermde diersoorten tijdens o.a. het isoleren van woningen. En dat is heel belangrijk in de energietransitie waar Nederland momenteel zo druk mee is. Dieren zoals vleermuizen en vogels verstoppen zich in menig spouwmuur en dak, en komen dus in gevaar op het moment dat daaraan geklust wordt. Daarom hebben huiseigenaren te maken met de Wet Natuurbescherming, als zij hun huis willen isoleren, verbouwen of verduurzamen.
Wet natuurbescherming
Volgens deze wet mogen beschermde dieren niet gestoord, gedood of gehinderd worden. Dat geldt ook voor hun nest- en broedplaatsen. Dit betekent dat, voordat iemand aan de slag kan met een huis, een onderzoek gedaan moet worden om te kijken welke diersoorten misschien in het huis zitten. Zo’n onderzoek wordt gedaan door een erkend ecoloog.
Ecologisch onderzoek
Het doen van een ecologisch onderzoek kan duur zijn, daarom werken veel gemeenten aan het opstellen van een ‘’Soorten Management Plan (SMP)’’. Daarmee kijkt een gemeente naar de beschermde diersoorten per gebied in de gemeente. Op die manier hoeft niet iedere inwoner zelf aan de slag met ecologisch onderzoek.
Werkzaamheden en overtreding
Ook in de gemeente Boekel wordt hard gewerkt aan het maken van het SMP. Maar, het plan is nog niet gereed. Dat betekent dat op dit moment bepaalde werkzaamheden beschermde diersoorten in gevaar kunnen brengen. Zoals o.a.: spouwmuurisolatie, dakisolatie, plaatsing van zonnepanelen, ingrijpende verbouwingen en sloopwerk. In sommige gevallen betekent het dat de huiseigenaar in overtreding is met de Wet Natuurbescherming als deze werkzaamheden toch of onjuist worden uitgevoerd.
Het pré-SMP
Het is erg belangrijk dat huiseigenaren zo snel mogelijk door kunnen met het isoleren en verduurzamen van hun huis. Binnen de gemeente wordt daarom vanaf medio 2024 gewerkt onder het pré-SMP: natuurvriendelijk isoleren terwijl we het echte SMP afmaken. Dat laatste neemt namelijk minimaal een jaar in beslag, omdat jaarrond ecologisch onderzoek gedaan moet worden.
Iedereen profiteert
Iedereen is gebaat bij een SMP, omdat de biodiversiteit, wooncomfort en een lage energierekening ons allemaal aangaan.Een SMP ontzorgt iedereen bij het naleven van de Wet Natuurbescherming bij het isoleren en verduurzamen van hun huis. Zo komen we weer sneller in de buurt van een rijke biodiversiteit en een fijne woon- en leefomgeving in Nederland.
Gemeente Boekel presenteert met trots sociale ‘Kleine Gids’
Sociaal Domein Boekel brengt minimaregelingen in kaart
De gemeente Boekel èn het Dorpsteam (onderdeel van het Sociaal Domein Boekel) presenteren gezamenlijk met trots de Kleine Gids “Hoe het zit in de gemeente Boekel met: Regelingen voor inwoners van de gemeente Boekel met een laag inkomen en/of met vragen over geldzaken”. Een handzaam sociaal naslagwerk, dat begin 2024 bij alle inwoners van de gemeente Boekel in de bus valt. Alle relevante informatie over inkomensvoorzieningen en uitkeringen, ondersteunende voorzieningen van andere organisaties en de organisaties die kunnen helpen bij vragen zijn overzichtelijk in kaart gebracht en opgenomen in deze Kleine Gids.
Alle informatie bij elkaar!
De gids bestaat uit drie delen. In deel 1 staat informatie over uitkeringen en regelingen die je bij de gemeente aanvraagt. Denk dan aan het participatiefonds, de bijstand, de Bijzondere bijstand, Individuele inkomenstoeslag, de collectieve zorgverzekering en Kwijtschelding gemeentelijke belastingen. In deel 2 is meer informatie te vinden over ondersteunende voorzieningen van ketenpartners. Zoals de deelplaats Boekel Venhorst, de Voedselbank Veghel en Stichting Leergeld Gemert en Stichting Kledingbank Gemert. In het derde deel staan de contactgegevens van ketenpartners waar de inwoner terecht kan met vragen en/of ondersteuning. Het gaat hierbij om het Informatiepunt Digitale Overheid, de Formulierenbrigade, het Sociaal Raadsliedenwerk, Schuldhulpmaatje Voor Elkaar, Schuldhulpverlening Meierijstad en Dorpsteam Boekel.
Brede samenwerking
De gemeente werkt op het gebied van sociale voorzieningen samen met omringende gemeentes of organisaties uit buurgemeenten. Sommige regelingen worden uitgevoerd door de gemeente Meierijstad. Voor andere zaken wordt doorverwezen naar partners in Gemert-Bakel of Veghel. Kortom alle informatie in één compacte, overzichtelijke kleine gids.
Met de huis-aan-huis verspreiding in de gemeente Boekel worden alle inwoners bereikt. Ook is de Kleine Gids te vinden op de gemeentelijke website. Het doel is dat alle inwoners breed toegang hebben tot informatie over regelingen rondom inkomen en/of geldzaken. Misschien niet meteen relevant voor henzelf maar dan kunnen zij anderen helpen.
Wethouder Henri Willems: “Met deze Kleine Gids over regelingen, voorzieningen en organisaties hopen we een handig naslagwerk te hebben gecreëerd voor alle Boekelnaren. Een eerste hulpmiddel om te kijken wat er is en waar je als inwoner terecht kunt. Het kan iedereen gebeuren dat (onvoorziene) omstandigheden leiden tot een sociale hulpvraag. Mijn advies aan iedereen: zorg dat deze Kleine Gids op een zichtbare plek in huis ligt. ”
In de toekomst gaat de gemeente Boekel meerdere Kleine Gidsen uitgeven in de reeks ‘Hoe het zit in de gemeente Boekel met’. Relevante informatie over allerlei regelingen komt dan voor de inwoners van de gemeente Boekel binnen handbereik. Alles met het doel om het voor burgers gemakkelijker te maken!
BESLUITEN EN PLANNEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
In de vergadering van 16 januari 2024 is o.a. aan de orde geweest.
Kadernota 2025 Gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) heeft de Kadernota BHIC 2025 aangeboden aan de deelnemende gemeenten, waterschappen en het Rijk. De gemeenteraad krijgt de mogelijkheid om een zienswijze ten aanzien van deze kadernota kenbaar te maken. Het college stelt aan de raad voor om in te stemmen met de Kadernota BHIC 2025 en geen zienswijze in te dienen.
Werkwijze voor de behandeling van bezwaarschriften Boekel 2024
Het college en de burgemeester hebben ingestemd met een nieuwe werkwijze voor de behandeling van bezwaarschriften en het college legt deze ter instemming voor aan de raad.
Wijziging gemeenschappelijke regeling BHIC per 1 januari 2025 naar aanleiding van de wijziging Wet op de gemeenschappelijke regelingen en de wijziging van de Archiefwet
Naar aanleiding van de wijziging Wet op de gemeenschappelijke regelingen en de wijziging van de Archiefwet moet de gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC) gewijzigd worden per 1 januari 2025. Het college heeft kennis genomen van de voorgestelde ontwerpregeling en zal deze aanbieden aan de raad met het verzoek om geen zienswijze in te dienen.
Beleidsregel bomen
Op 14 december heeft de gemeenteraad de wijziging van artikel 4:11 ‘Omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden’ van de Algemene Plaatselijke Verordening vastgesteld. Een verdere uitwerking van deze regels wordt toegelicht in de ‘beleidsregel bomen’ die het college heeft vastgesteld.
Deelname aan een experiment met een nieuw stembiljet tijdens de Europees Parlementsverkiezing 2024
Het huidige stembiljet is te groot en daardoor lastig te hanteren voor kiezers en stembureauleden. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) werkt daarom aan de ontwikkeling van een nieuw en kleiner model stembiljet. Na uitgebreid testen is deze nu gereed om mee te experimenteren bij een verkiezing. Dat gebeurt voor het eerst bij de Europees Parlementsverkiezing
op 6 juni 2024. Het doel van dit experiment is om zichtbaar te maken hoe een nieuw model stembiljet in de praktijk werkt. Voor kiezers, stembureauleden, gemeenten en leveranciers van verkiezingsmaterialen. De minister van BZK heeft de Gemeente Boekel uitgenodigd om deel te nemen aan het experiment en op die manier een bijdrage te leveren aan de mogelijke invoering van een nieuw model stembiljet. Het College heeft de Gemeenteraad voorgesteld om deel te nemen aan
dit experiment. In haar vergadering van 22 februari 2024 zal de Gemeenteraad hierover een besluit nemen.
Kadernota 2025 BSOB
Het college is akkoord met de kadernota 2025 BSOB waarbij de kaders en de uitgangspunten worden vastgesteld.
In de vergadering van 23 januari 2024 is o.a. aan de orde geweest.
Wijziging gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
Naar aanleiding van de wijziging Wet op de gemeenschappelijke regelingen moet de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant gewijzigd worden. Het college heeft kennis genomen van de voorgestelde wijzigingen en adviseert de gemeenteraad een positieve zienswijze te geven.
Concept Kadernota 2025 Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO)
De gemeente Boekel trekt samen met de gemeenten Bernheze, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss op in de Centrumregeling Leerplicht en Regionale Melden Coördinatiefunctie Regio Brabant Noord Oost. Het college legt de kadernota 2025 van Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant NoordOost (RBL BNO) ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad.
Vaststellen jaarverslag 2023 en uitvoeringsprogramma 2024 vergunningverlening, toezicht en handhaving van de fysieke leefomgeving. Vastellen Landelijke handhavingsstrategie
De gemeente Boekel heeft het jaarverslag 2023 en uitvoeringsprogramma 2024 vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de fysieke leefomgeving vastgesteld. In het jaarverslag wordt teruggekeken naar de acties van vorig jaar. In het uitvoeringsprogramma wordt benoemd wat de doelen zijn voor het komende jaar. Met dit verslag leggen we verantwoording af aan de provincie.
Boardletter 2023
De accountant heeft als onderdeel van de jaarrekening controle 2023, een tussentijdse controle uitgevoerd. De aanbevelingen interne beheersing, de IT omgeving, actuele ontwikkelingen en opmerkingen zijn opgenomen in een boardletter.
PUBLICATIE INZAKE GEMEENTEGROND
De gemeente Boekel heeft het voornemen een perceel grond, kadastraal bekend gemeente Boekel, sectie I, nummer 3082 gedeeltelijk, gelegen aan de Parkweg in Boekel, in gebruik te geven.
Motivering
De gemeente Boekel meent dat de beoogde gebruiker de enige gegadigde is om voornoemd perceel in gebruik te verkrijgen omwille van het feit dat het voornoemde perceel direct grenst aan het perceel waar nu de sporthal De Burcht staat, die tevens wordt verhuurd aan dezelfde gebruiker.
Indien u van mening bent dat ook u op basis van de hiervoor gestelde criteria in aanmerking dient te komen voor de ingebruikgeving van de grond, dient u binnen een termijn van 20 kalenderdagen (uiterlijk 25 februari 2024) een kortgedingprocedure te starten bij de rechtbank Oost-Brabant. Indien binnen deze termijn geen kort geding aanhangig is gemaakt, vervalt het recht om tegen deze (voorgenomen) ingebruikgeving van grond op te komen.
Met deze publicatie geeft de gemeente uitvoering aan het arrest van de Hoge Raad van 26 november 2021 (ECLI:NL:HR:2021:1778).
VERGADERING VAN DE RAAD
Locatie: raadzaal van het gemeentehuis
Aanvangstijdstip: 19.30 uur
Agenda van de openbare commissievergadering Bestuur & Samenleving op dinsdag 6 februari 2024:
1. Opening
2. Vaststelling agenda
3. Spreekrecht voor burgers
4. Vooruitblik en terugkoppeling vanuit portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost
5. Raadsvoorstel inzake Werkwijze voor de behandeling van bezwaarschriften Boekel 2024
6. Raadsvoorstel inzake Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) Belasting Samenwerking Oost Brabant (BSOB)
7. Raadsvoorstel inzake Kadernota 2025 Belasting Samenwerking Oost Brabant (BSOB)
8. Concept kadernota 2025 Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO)
9. Raadsvoorstel inzake Kadernota 2025 Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
10. Raadsvoorstel inzake Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkvoorzieningschap
11. Raadsvoorstel inzake Kadernota 2025 GGD Hart voor Brabant
12. Raadsvoorstel inzake Zienswijze Kaderbrief 2025 Veiligheid Regio Brabant Noord (VRBN)
13. Raadsvoorstel inzake Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC)
14. Raadsvoorstel inzake Deelname aan een experiment met een nieuw stembiljet tijdens de Europees Parlementsverkiezing 2024
15. Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s
16. Vaststelling advieslijst commissie B&S d.d. 28 november 2023
17. Rondvraag
18. Sluiting
Spreekrecht voor burgers
Als burger kunt u tijdens raads- en commissievergaderingen gebruikmaken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan meldt u dit voor aanvang van de vergadering bij de griffier, mevr. le Comte (griffie@boekel.nl). Daarbij graag aangeven over welk onderwerp u het woord wilt voeren. Bij het agendapunt ´spreekrecht voor burgers´ zal de voorzitter van de commissie u het woord geven. De spreektijd bedraagt, afhankelijk van het aantal sprekers, maximaal 5 minuten.
Stukken inzien
De raadsvoorstellen en conceptbesluiten kunt u vinden op onze website www.boekel.nl
U kunt ook contact opnemen met de griffie(r) wanneer u de stukken in wilt komen zien. Mail dan naar griffie@boekel.nl of neem telefonisch contact op 0492 326800.
VERGADERING VAN DE RAAD
Locatie: raadzaal van het gemeentehuis
Aanvangstijdstip: 19.30 uur
Agenda van de openbare commissievergadering Wonen en Werken op woensdag 7 februari 2024:
1. Opening
2. Vaststelling agenda
3. Spreekrecht voor burgers
4. Vooruitblik en terugkoppeling vanuit portefeuillehouders Regio Brabant Noordoost
5. Horen indieners van zienswijzen
6. Raadsvoorstel inzake Bestemmingsplan Bovenstehuis
7. Raadsvoorstel inzake Kadernota ODBN 2025
8. Raadsvoorstel inzake Collectief Vervoer Brabant Noordoost (GR-KCV)
9. Raadsvoorstel inzake Ontwikkelingen onderwijshuisvesting (besloten)
10. Mededelingen, ingekomen stukken en memo’s
11. Vaststelling advieslijst commissie Wonen en Werken 29 november 2023
12. Rondvraag
13. Sluiting
Spreekrecht voor burgers
Als burger kunt u tijdens raads- en commissievergaderingen gebruikmaken van het spreekrecht voor burgers. Wilt u hiervan gebruik maken dan meldt u dit voor aanvang van de vergadering bij de griffier, mevr. le Comte (griffie@boekel.nl). Daarbij graag aangeven over welk onderwerp u het woord wilt voeren. Bij het agendapunt ´spreekrecht voor burgers´ zal de voorzitter van de commissie u het woord geven. De spreektijd bedraagt, afhankelijk van het aantal sprekers, maximaal 5 minuten.
Stukken inzien
De raadsvoorstellen en conceptbesluiten kunt u vinden op onze website www.boekel.nl
U kunt ook contact opnemen met de griffie(r) wanneer u de stukken in wilt komen zien. Mail dan naar griffie@boekel.nl of neem telefonisch contact op 0492 326800.
GEMEENTELIJKE BEKENDMAKING
Vertrokken naar onbekende bestemming.
De volgende personen wonen niet meer op het adres, waar deze volgens de Basisregistratie personen (BRP) staan ingeschreven. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling burgerzaken van de gemeente Boekel. Het college heeft besloten de persoonslijst van deze personen niet meer bij te houden. Daardoor staat deze officieel niet meer op dat adres ingeschreven.
Naam, geboortedatum | Uitschrijving per datum | Datum besluit |
A.Bielecka, 04-02-1995 | 03-10-2023 | 29-01-2024 |
M.Mordarska, 03-07-2021 | 03-10-2023 | 29-01-2024 |
F. Mordarski, 06-01-2023 | 03-10-2023 | 29-01-2024 |
Een belanghebbende kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de datum van deze publicatie bezwaar maken bij het college. U kunt dan een brief sturen naar burgemeester en wethouders, Postbus 99, 5427 ZH Boekel. De brief moet door u ondertekend zijn. In de brief moet in elk geval de datum en uw naam en adres staan. Ook moet u in de brief schrijven tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u bezwaar maakt.
Het besluit verandert door het indienen van een bezwaarschrift in eerste instantie niet. Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, dan moet u de rechter vragen hierover een uitspraak te doen (dit heet een ‘voorlopige voorziening’). In dat geval moet u niet alleen een brief sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s-Hertogenbosch, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. In die brief moet u dan vragen of het besluit waartegen u bezwaar maakt niet uitgevoerd wordt. Hiervoor moet u wel griffierechten betalen.
Boekel, 29 januari 2024
Burgemeester en wethouders van Boekel
Het gemeentehuis is op maandagmiddag 12 februari en dinsdagmiddag 13 februari vanaf 12.30 uur GESLOTEN (ook telefonisch niet bereikbaar)
Volg Geopark Peelhorst en Maasvallei op Facebook
Wist u dat onze gemeente in een gebied ligt dat onderdeel is van een uniek aardkundig verschijnsel? Bewegingen in de aardkorst hebben geleid tot een breukenstelsel in de bodem. Dit aardkundig fenomeen, dat tot op de dag van vandaag actief is, heeft een landschap gevormd met horsten (hoog) en slenken (laag).
Het is zo bijzonder dat we samen met overheden, inwoners, ondernemers, onderwijs en andere maatschappelijke organisaties aan het werken zijn aan het Geopark Peelhorst en Maasvallei. We streven hierbij naar een Geopark UNESCO status omdat we ervan overtuigd zijn dat dit gebied die extra “Michelin-ster” verdiend.
Het Geopark heeft sinds kort een Facebookpagina. Wilt u meer te weten komen over dit bijzondere gebied en op de hoogte blijven van ontwikkelingen, mooie bezienswaardigheden, fiets- en wandelroutes, en nog veel meer.. Volg dan nu de Facebookpagina Geopark
Peelhorst en Maasvallei
Meer informatie over het Geopark vindt u op de website www.peelhorstenmaasvallei.nl
GGD waarschuwt: Pas op met kwik, breng barometers en thermometers weg!
Sommige mensen hebben nog een oude thermometer of barometer met kwik in huis. Kwik is giftig en heel moeilijk goed op te ruimen. Als een voorwerp met kwik kapot valt is dat een risico voor je gezondheid. Het opruimen hiervan kan heel veel geld kosten. Kijk of je een kwikthermometer of kwikbarometer in huis hebt en breng hem weg naar de milieustraat.
Een ongeluk zit in een klein hoekje
Bij de GGD merken we dat er veel mensen zijn die nog een voorwerp met kwik in huis hebben. Een ongelukje is zo gebeurt. Een kwikthermometer valt kapot of kwikbarometer wordt van de muur gestoten.
Kwikvergiftiging
In een barometer zit veel kwik. Kwik is ontzettend moeilijk om op te ruimen. Als kwikdruppels achterblijven, bijvoorbeeld achter een plint of in een kier van de vloer, verdampen ze langzaam tot kwikdamp. De bewoners ademen dat in en lopen daardoor kans op een kwikvergiftging. Vooral zwangeren en kinderen zijn gevoelig voor kwik en kunnen ernstige klachten krijgen. Ongeboren baby’s en kinderen zijn extra gevoelig voor kwik, omdat hun zenuwstelsel nog in ontwikkeling is. Bij kinderen kan de zogenaamde ‘pink disease’ optreden als zij langere tijd kwik inademen. Kenmerken daarvan zijn onder andere pijnlijke rozerode handen en voeten, beenkrampen en koorts.
Voorkom hoge kosten
Kwik is een bijzondere vloeistof: het splitst zich gemakkelijk in hele kleine zilverkleurige bolletjes die overal achter en onder rollen. Het blijft ook makkelijk plakken aan bijvoorbeeld schoenen of sokken. Zo lopen mensen het ongemerkt door hun hele huis. Omdat kwik zo lastig op te ruimen is moet er meestal een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf komen. Vaak moet de vloerbedekking of laminaatvloer worden afgevoerd en moeten er veel spullen weg. De kosten lopen door het inhuren van het bedrijf en door de materiële schade vaak hoog op; tot wel tienduizend euro. En dat wordt vaak niet vergoed door de verzekering.
Dat een ongeluk met kwik grote impact heeft, merkten Gerda en Monique. Hun barometers gingen kapot. Lees hun verhalen op ggdleefomgeving.nl/kwik-onbewust-gevaarlijk
‘Pas op met kwik’ op GGDLeefomgeving.nl
Via de website GGDLeefomgeving.nl roept de GGD mensen op om te kijken of zij nog een kwikmeter in huis hebben. Op de website lees je hoe je een thermometer of barometer met kwik kunt herkennen en kwik veilig op kunt (laten) ruimen. GGDleefomgeving.nl is dé plek waar je betrouwbare informatie vindt over de invloed van je omgeving op je gezondheid.
Meer weten? Kijk op https://ggdleefomgeving.nl/kwik-onbewust-gevaarlijk
Opknappen jeu de boulesbaan Sint Josephplein Venhorst
Binnenkort wordt de jeu de boulesbaan in Venhorst opgeknapt zodat deze weer goed gebruikt kan worden. De baan is aan renovatie toe, onder andere doordat er de afgelopen jaren op geparkeerd is. De werkzaamheden vinden plaats na de Carnaval.
Tijdens de werkzaamheden wordt de toplaag vervangen, ook moeten drainage slangen ervoor zorgen dat overtollig water afgevoerd wordt. Naast de baan komen plantenbakken te staan welke zorgen voor een gezellige sfeer en een extra zitje.
Door deze plantenbakken wordt de baan alleen toegankelijk om de jeu de boules te spelen, parkeren op de baan is na de renovatie niet meer mogelijk.
Tijdens de kermis worden de bloembakken tijdelijk weg genomen zodat de kermis doorgang kan vinden. Hierna zullen de plantenbakken weer teruggeplaatst worden.
De werkzaamheden gaan uitgevoerd worden door Edwin Melis Tuintechniek in samenwerking met Meulenmeesters Grondwerk & Sierbestrating.
Reisdocumenten piek
Heeft u een paspoort of identiteitskaart die binnenkort verloopt?
Maak dan tijdig een afspraak via onze website www.boekel.nl/afspraak.
Rijbewijs online verlengen
In de gemeente Boekel is het mogelijk om de verlenging van het rijbewijs online aan te vragen via de website van de RDW. U kunt het rijbewijs al na twee werkdagen ophalen op het gemeentehuis.
In plaats van twee bezoeken is dan één bezoek aan het gemeentehuis voldoende. Alleen maar om het rijbewijs op te halen en dat kan zonder afspraak tijdens onze openingstijden. De gemeente Boekel kan u zo nog beter van dienst zijn. U kiest zelf een moment dat u uitkomt voor het invullen van de aanvraag. Na twee werkdagen kunt u het rijbewijs persoonlijk ophalen bij de gemeente. Een aanvraag bij de balie duurt langer (5 werkdagen).
Online aanvragen is alleen mogelijk in het geval van verlengen van het rijbewijs of bij het uitbreiden van categorieën. Iemand die voor het eerst een rijbewijs aanvraagt, moet hiervoor nog wel naar het gemeentehuis.
Gevonden en verloren voorwerpen t/m 19-01-2024
Gevonden:
- fietssleuteltje met koordje en 2 kleine sleuteltjes
- herenfiets, merk: Gazelle Primeur, kleur: blauw
- 2 kettinkjes (armbandjes) met madeliefje en bolletjes, kleur: goud
- Herenfiets, merk: Btwin Hop Rider 300, kleur: grijs
- ring met 4 sleutels (gevonden bij vijver Neerbroek)
- gouden armband, 1cm breed, 20 cm lang
- halve pinautomaat, merk: Ingenico, kleur: zwart
- damesfiets, merk: Gazelle, kleur: grijs/blauw
- damesfiets, merk: Sparta, kleur: blauw
Verloren:
- portemonnee, kleur: bruin, inhoud: rijbewijs en 2 bankpassen
- sleutelbos met sleutelkapje, kleur: rood/blauw, opschrift FCV
- pinpas Rabobank nl 12 Rabo …..32111
- portemonnee, kleur: grijs, inhoud: € 150, bankpas en rijbewijs
- sleutelbos 7 sleutels( fiets-deur-brievenbus), 2 sleutelhangers, 1 leer, kleur: grijs en een bruin, achthoekig
- kleurrijke ketting, zonder merk, gemaakt in Zwitserland
- huissleutel met sleutelhanger met kraaltjes, kleur: donkerbruin
- sleutelbos Citroen, kleur: zwart, 1 sleutel met hoesje, kleur: blauw, met carbijnhaak en muntje winkelwagentje
- autosleutel, merk Nissan, met ring met een leren zakje, kleur: zwart, met tekst “Janssen Kerris”
- sleutelbos met 3 sleutels met stoffen vaantje, kleur: rood met witte geborduurde letters
- dames winterjas, kort model, kleur: blauw, merk: Moscow
- zilveren sleutelhanger van fietsband, met stukje leer, kleur: roze met zwart witte blokjes, letters Marieke
- mobiel, merk: Samsung Galaxy s10e in hoesje, kleur: zwart, inhoud: Rabobankpas/rijbewijs
Gevonden en verloren voorwerpen kunnen bij de receptie in het gemeentehuis worden afgegeven en gemeld. Dit kan ook telefonisch of via de website www.boekel.nl.
Bij vermissing van paspoort, identiteitskaart of rijbewijs, kunt u aangifte doen op onze website www.boekel.nl met uw Digid.